2020-02-14, 09:45
Medlem
Update: Han som var granne med Svalövsmannen kom inte tlll jobbet idag pga sjukt barn.

Plus min dotter är hemma idag med djup hosta och tungt i bröstet

Hahaha man blir fan paranoid
Citera
2020-02-14, 09:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sorry, jag tror att du är för långt ifrån att förstå detta och jag har varken tid eller lust att upplysa dig.

Jag förstår precis vad du menar.

Nämligen att, du tror att i Sverige kan R0 bli extremt högt därför att det kan springa runt smittat folk som inte är testade och smitta ner vår befolkning med coronaviruset i tron om att det bara är influensa de har.
Citera
2020-02-14, 09:51
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Det verkar så Motsägelsefullt då den enda kända svenska smittade testades en dag efter insjuknande som det verkar (eftersom hon varit heeeelt frisk dagarna innan och absolut inte kunde smittat någon på sin väg).

Någon av de 300 ungdomarna tordes i varje fall ha något liknande förlopp om det nu skiljer sig så mellan individer.

Säger alltså inte emot dig utan tycker bara det verkar vara ett ytterst nyckfullt virus som attackerat och påverkar så olika, och lite oroande att vårt land inte försöker testa fler än de som landat med flyg från kina 14 dagar bakåt i tiden..

Det är ju fortfarande väldigt tidigt och buden angående smittan är väldigt många. Antingen så har många fel eller så varierar förloppet.

Skillnaderna från en vanlig influensa som jag förstått det (rätta mig gärna) är;

– Väldigt smittosamt även under inkubationstiden som enligt senaste är upp till 24 dagar. RO upp till 6,5.

– Långt sjukdomsförlopp som väntas visa sig har hög dödlighet.

Stämmer ovanstående så kommer detta att vara extremt svårt att stoppa. Inom två månader kommer vi att veta.

Det finns många likvida kineser som flyr landet i privatplan, båtar etc. Många av dessa har sökt sig till Canada då de släppt in dem. När dessa får nys om Sveriges öppna gränser så kommer de att styra sin kos hit istället.
Citera
2020-02-14, 09:54
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten 2,14% just nu.
Källa: BNO News, siffror på döda och smittade.
Denna siffra har varit mer eller mindre stabil i 3 veckor nu. Mellan 1,99% - 2,25%.
Citera
2020-02-14, 09:56
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår precis vad du menar.

Nämligen att, du tror att i Sverige kan R0 bli extremt högt därför att det kan springa runt smittat folk som inte är testade och smitta ner vår befolkning med coronaviruset i tron om att det bara är influensa de har.

Det som är intressant är hur COVID-19 skiljer sig från en vanlig influensa.

Sverige kanske har strategin att man låter viruset fluera, ta sina offer och sen är allt frid och fröjd igen. Oavsett om man har en sådan inofficiell strategi eller inte så är detta effekten av detta ickehandlande.

Det är den andra aspekten som jag tycker är intressant.

Vad tycker du?
Citera
2020-02-14, 10:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hörde precis på Ekot att SAS ställer in alla flygningar till Kina t o m 29/3, ganska lång tid kan jag tycka...
Citera
2020-02-14, 10:02
Medlem
farbror Svens avatar
Här kommer ett inlägg med länk!!!!
Länk!!!
Ni som inte vet hur man länkar kan be om hjälp.

Här kommer också en positiv nyhet så alla panikspridare i tråden kan skita i att läsa resten.

Samtliga 181 fransmän från Wuhan som suttit i karantän släpps ut idag. Inga har insjuknat. Inga har visat några symptom.

https://www.lemonde.fr/planete/article/2020/02/14/coronavirus-plus-de-1-480-morts-en-chine_6029512_3244.html
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-14 kl. 10:06.
Citera
Medlem
Japans senaste fall är rätt intressant:
- https://www.okinawatimes.co.jp/articles/-/534920

En kvinnlig taxichaufför i 60-årsåldern har smittats när hon kört fyra kinesiska passagerare till (eller är det från? Translate ger bägge möjligheterna för mig) Diamond Princess den 1:a Februari. Detta var det sista hon gjorde innan hon gick på en veckas semester.

Hon blev sjuk den 11:e, så hon har kört passagerare i sin taxi i tre dagar under den tid i den asymptotiska fasen då hon möjligen kan ha smittat. Notera att det tog tio dagar för henne att insjukna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är allmänt känt att folk infekteras med svininfluensan år efter år; länk_1, länk_2. Om inte så vore den ren historia.
Alla vaccinerar sig som bekant inte. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och svininfluensan hann jag inte vaccinera mig emot.

Svininfluensan H1N1 ingår i årets vaccination mot säsongsinfluensa. Av nedanstående citat framgår att det beslutas av WHO för varje år vilka influensastammar som ska ingå i vaccinet. Det skiljer sig därför från år till år vilka influensor som man skyddas mot genom att vaccinera sig.

Se länk och citat.

https://thl.fi/sv/web/vaccinationer/vaccin/influensavaccin

Citat:
Under influensasäsongen 2019–2020 är vaccinstammarna i VaxigripTetra och Fluenz Tetra -vacciner
• A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09 -liknande virusstam
• A/Kansas/14/2017 (H3N2) -liknande virusstam
• B/Colorado/06/2017 -liknande virusstam (Victoria-härstamning)
• B/Phuket/3073/2013 -liknande virusstam (Yamagata-härstamning)
Av de fyra virusstammarna i årets vaccin har båda A-virusstammar bytts ut jämfört med fjolårets fyrvalenta vaccin. Vaccinet skyddar fortfarande också mot svininfluensa.
Världshälsoorganisationen WHO väljer årligen de virusstammar som ska användas i vaccinet på basis av vilka virus som med största sannolikhet kommer att orsaka influensa under det aktuella året.
Citera
2020-02-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
https://www.expressen.se/kvallsposten/208-elever-hemskickade-sjuka-fran-skolan-anmarkningsvart/
smittskyddsläkaren som uttalade sig heter inte Nunstedt som jag skrev tidigare utan Nystedt det var en skola i Piteå där många elever drabbats av influensa?
Senast redigerad av hagelskur 2020-02-14 kl. 10:06.
Citera
2020-02-14, 10:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det som är intressant är hur COVID-19 skiljer sig från en vanlig influensa.

Sverige kanske har strategin att man låter viruset fluera, ta sina offer och sen är allt frid och fröjd igen. Oavsett om man har en sådan inofficiell strategi eller inte så är detta effekten av detta ickehandlande.

Det är den andra aspekten som jag tycker är intressant.

Vad tycker du?

Jag tycker inte att det är uppenbart att svenska myndigheter har den strategin.

Strategin för att skydda samhället är att få ner R0 till ett minimum.

Taktiken är att isolera konstaterat smittade, misstänkt smittade och möjligt smittade genom frivillig karantän. Smittspårning. Samt "Ring vården först". Och allmäna råd om hur man undviker smitta och hur man undviker att smittas.

Utöver det finns tvingande karantän som ett verktyg.
Citera
2020-02-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Svininfluensan H1N1 ingår i årets vaccination mot säsongsinfluensa. Av nedanstående citat framgår att det beslutas av WHO för varje år vilka influensastammar som ska ingå i vaccinet. Det skiljer sig därför från år till år vilka influensor som man skyddas mot genom att vaccinera sig.

Se länk och citat.

https://thl.fi/sv/web/vaccinationer/vaccin/influensavaccin

Ok, information som redan skrivits i tråden...
Men vad vill du säga? Att folk inte blir smittade av den längre? Långtifrån alla vaccinerar sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in