2020-02-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
var det inte 2 skolor en i norr och en i söder, eller är det en missuppfattning?Var typ 3 elever kvar i en klass, resten var sjuka i influensa or something??

Jag läste bara om en skola men möjligt jag missat något! Tycker det är märkligt att inte grundligare tester göra i varje fall, det kan bli kostsamt OM det är ett så stort antal smittade som sedan sprider till sin familjer som sedan.. ja, då är det verkligen kört. 😑
Citera
2020-02-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag läste bara om en skola men möjligt jag missat något! Tycker det är märkligt att inte grundligare tester göra i varje fall, det kan bli kostsamt OM det är ett så stort antal smittade som sedan sprider till sin familjer som sedan.. ja, då är det verkligen kört. 😑
https://www.expressen.se/kvallsposten/208-elever-hemskickade-sjuka-fran-skolan-anmarkningsvart/
Citera
2020-02-14, 09:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är allmänt känt att folk infekteras med svininfluensan år efter år; länk_1, länk_2. Om inte så vore den ren historia.
Alla vaccinerar sig som bekant inte. Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och svininfluensan hann jag inte vaccinera mig emot.

Att vaccinera sig är frivilligt men det jag sa var att svininfluensan ingår numera i den årliga säsongsvaccineringen. Sedan om man väljer att vaccinera sig eller ej är upp till var och en.
Citera
2020-02-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det något nytt i Sverige att du blir konstigt betraktad om du sjukanmäler dig och stannar hemma om du är sjuk?

Ingen svensk måste kontakta vården om man inte är i behov av vård.
Om man är hänsynsfull och stannar hemma i frivillig karantän men sjukskriver sig för att kunna få ersättning så blir man tvungen att gå till läkare efter en vecka för att fortsätta sjukskrivningen. Få har tyvärr resurser sparade för att kunna stanna hemma länge utan lön i detta högskattesamhälle - vi förutsätter naivt nog att pappa staten kommer att skydda oss.

Det krävs stora ändringar i policy om karantänsbestämmelser som i Wuhan visar sig nödvändiga även i Sverige framöver..
Citera
2020-02-14, 09:27
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Skjuter dom ihjäl folk nu?!!

32% dödlighetsrisk på sjukhus 62% i karantän.....

https://mobile.twitter.com/birgerrhenman/status/1227733626399248384?s=20
Det där är ihopklippta filmsekvenser tagna ur sitt sammanhang.
Kinesisk polis flashar alltid vapen mitt på gatan. Pistoler, automatvapen och till och med shotguns.
Du kan inte gå en timme i en kinesisk stad utan att se poliser med synliga vapen.
Citera
2020-02-14, 09:27
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Coolt att de som blivit friska kan donera plasma för att behandla svårt sjuka.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050570/coronavirus-hubei-province-reports-4823-new-cases-and-116-more
Var väl på liknande sätt de botade en Ebolapatient för många många år sedan (franskt team har jag för mig?)?
&
Kina uppfann ju ett "vaccin" för typ 1000 år sedan mot smittkoppor. Undrar om de idag testar liknande metoder på fångarna i koncentrationslägren? Att de skulle försöka skydda fångarna mot sjukan håller jag för högst osannolikt (tror tyvärr att de snarare aktivt skulle smitta dem).

Att de sysslar med skumma medicinska prylar/experiment på fångar är trots allt etablerat...
Citera
2020-02-14, 09:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Var väl på liknande sätt de botade en Ebolapatient för många många år sedan (franskt team har jag för mig?)?
&
Kina uppfann ju ett "vaccin" för typ 1000 år sedan mot smittkoppor. Undrar om de idag testar liknande metoder på fångarna i koncentrationslägren? Att de skulle försöka skydda fångarna mot sjukan håller jag för högst osannolikt (tror tyvärr att de snarare aktivt skulle smitta dem).

Att de sysslar med skumma medicinska prylar/experiment på fångar är trots allt etablerat...

Mycket kunskap vi har idag kom ju från oetiska experiment på fångar i koncentrationsläger så diktaturer har större möjligheter att testa.

Ja, djurförsök är troligen inte på agendan för Kineserna då de har läger fulla med Uigurer.
Citera
2020-02-14, 09:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Om man är hänsynsfull och stannar hemma i frivillig karantän men sjukskriver sig för att kunna få ersättning så blir man tvungen att gå till läkare efter en vecka för att fortsätta sjukskrivningen. Få har tyvärr resurser sparade för att kunna stanna hemma länge utan lön i detta högskattesamhälle - vi förutsätter naivt nog att pappa staten kommer att skydda oss.

Det krävs stora ändringar i policy om karantänsbestämmelser som i Wuhan visar sig nödvändiga även i Sverige framöver..

Ja, det är väl inget nytt, bara att ringa vården.

-Hej, jag är sjuk, behöver ett läkarintyg.

Det är den ordningen vi har, de flesta är hemma när de är sjuka, vissa är hemma trots att de är friska och ett fåtal går till jobbet med feber, hosta och allmänna influensasymptom.

Jag ser inte det här som ett stort problem.

Helt omöjligt att testa alla människor, och fem minuter efter att de har blivit testade blir de smittade på väg hem från vårdcentralen, vilken nytta gjorde testet då?
Senast redigerad av OY 2020-02-14 kl. 09:41.
Citera
2020-02-14, 09:37
Medlem
Det här kanske kan lära kineser och andra ostasiater att inte äta allt som rör sig och att samla dessa djur på ett och samma ställe för försäljning. En del struntar ju också i eller begriper inte begreppet införselregler vilket man kan se på Border Control.
Citera
2020-02-14, 09:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Förstår nog inte vad du menar. Vad är "letalitet"? Brukar inte dödlighet vara det intressanta i sådana här fall?
Letalitet är den andel av de som insjuknar som också avlider.

Dödlighet är den delen av den totala befolkningen (även icke insjuknade) som avlider.

Begreppet ”letalitet” kanske inte används till vardags, men som jag förstått det så är ovanstående definitioner de som används av myndigheter vid framtagning av statistik etc.
Citera
2020-02-14, 09:41
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ska man inte stanna hemma om man är sjuk i influensa då, spelar väl ingen roll vad viruset heter, är man sjuk stannar man hemma, och man behöver inte kontakta vården om man inte har ett vårdbehov, gäller alla åkommor, igen nyhet.

Att på eget initiativ stanna hemma när man är sjuk är per definition att vara i frivillig karantän.

Det här är knappast något som gäller explicit för Covid-19.

Sorry, jag tror att du är för långt ifrån att förstå detta och jag har varken tid eller lust att upplysa dig.
Citera
2020-02-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Coolt att de som blivit friska kan donera plasma för att behandla svårt sjuka.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3050570/coronavirus-hubei-province-reports-4823-new-cases-and-116-more

Detta betyder att man bygger upp immunitet mot sjukdomen. Detta innebär dock inte att immuniteten är kvarstående då mutationer i RNA kan göra antikropparna värdelösa efter ett tag. Eller så får man ett långvarigt skydd. Skulle dock tro att det är som med influensan att man är immun ett år eller två, sedan får man den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in