2020-02-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
SAS är inte skandinaviskt. Det finns inget skandinaviskt.

Nej, det måste ju vara därför de heter Scandinavian Airline System - och har hetat så ända sedan starten.

Giant Squid är närmast ett troll f ö. Känner igen honom från annan tråd.
Citera
2020-02-13, 14:25
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
.. från WT b-svennar från Borlänge som inte har råd att flyga? Eller från Alt-Right-tomtar i USA? Tror inte att det kommer att påverka SAS alls. Men kan ju ha fel, vi får se.

Du tycker också att det var en ganska värdelös reklamfilmssatsning med andra ord...
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Någon har lyckats smygfilma ett krismöte

https://www.captiongenerator.com/1664412/Scandinavian-Asshat-Syndrome
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
"Vänsterliberal" är ett ord som blivit ett fascistiskt nyord som kan betyda allt till höger utom fejk-media som de tycker är riktig höger. Alltså, 90% av all media i Sverige är högermedia. Mindre än 1% av "media" är fejk-media men dem räkna inte jag in som seriösa.

Vad är det som är höger med svensk MSM-media? Som andra påpekat så ägs media-husen av judar som anställer politiska redaktioner som driver en politisk vänster och vänsterliberal agenda. De är anti-SD och anti-KD och anti mot de moderater som drar åt det konservativa hållet.

Vilka är högerfrågorna som MSM-media driver? Lite hårdare tag mot brottslighet och gäng-kriminalitet i GP och SvD, plus någon enstaka debattartikel i Expressen där någon enstaka högeråsikt släppts fram, för övrigt är den vänsterliberal. Resten av de stora är vänster. I stort sett allt ägs av Bonniers eller Hjörne.
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Ja, jag sade ju att det är höger som äger 90% av media.

"Globalister" är ett fascistiskt nyord som används nedsättande. Den egentlige betydelsen för ordet "globalist" betyder personer som "försöker att förstå alla moderna världsförbindelser - och att belysa mönster som ligger till grund för dem." och var förr ett intresse ute på högerkanten. Jag väljer den senare betydelsen av ordet.

Var det därför Naomi Klein, ATTAC och hela vänster- och miljörörelsen gick ut på gator och debattsidor och attackerade "globalisterna" i början av 2000-talet? För att de snappat upp "fascistiska nyord"? Som de fått av ryska troll?
Citera
2020-02-13, 14:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brownisboring
Jo men jäkligt tröttsamt med såna långdragna paralleller. Helt seriöst, Grekland kunde inte ta demokrati särskilt långt. De kunde tänka tanken, men i Skandinavien kunde vi praktisera demokrati. Det är fan så mycket mer än att ha en filosof från urminnes tider att hålla fast vid som det enda man presterat.
Ingen bryr sig om köttbullar kommer från Turkiet, en svensk man vid namn Ingvar Kamprad gjorde det ursvenskt i hela världen pga att han var smartare än nån jäkla köttbullskock nånsin varit.
Men ja, håller med - såna här "sanningar" om svenska traditioner känns som mellanstadietnivå av analys. Noll analysarbete noll. Så billigt hela reklamen

Poängen var att det värsta bottennappet hade gått att undvikas relativt enkelt. Men hipsterbyrån som består av SJW:s gick igång på det vita självhatet och förstod inte i sin lattekoma att de gått lite för långt.

Även om hela budskapet med demokrati från Grekland och köttbullar från Turkiet givetvis är tradigt som fan och osar kulturmarxism anno 2010.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ja herregud, inte undra på att det ser ut som det gör i gamla svedala.
Choose youre battles
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

De har bytt namn till AS nu
Citera
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Nothing airlines.
Citera
2020-02-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Men seriöst. Videon säger fler gånger att det inte finns något skandinaviskt. Tydligt och klart. Går inte missuppfatta om man kan engelska. Så vad är där att tolka? Snälla lilla du. Kom in i matchen innan du kommenterar.

Rent krasst så har de fel naturligtvis: det finns ”truly scandinavian” saker i världen. De exempel SAS väljer att ta upp i filmen är sådant som inte är skandinaviskt (eller åtminstone sådant som kan diskuteras), men det mesta av vår kultur är inlånat eller uppblandat. Det blir ju så i en global värld. Och det är i en global värld som SAS figurerar, därav deras vilja att belysa just detta.

Vad är egentligen unikt för en region i dagens värld? Rätt få delar egentligen. Det mesta är världsligt och därför blir det lite lustigt att man desperat vill klamra sig fast vid det som är ”ens eget”.
Citera
2020-02-13, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducane
I så fall är det ordet likgiltig ni far efter. Jag är inte likgiltig till propaganda, tvärtom faktiskt, men problemen som finns här är två: jag tolkar syftet med filmen annorlunda än majoriteten i tråden och jag tycker att frågan antagit orimliga proportioner.

Jag kan tolka filmen på deras sätt. Jag gjorde det en stund i början. Det är faktiskt jävligt enkelt..

såhär går det till.

"De menar säkert väl på något sätt. Jag får väl lyssna på vad de försöker säga."

Och när jag hade gjort det och förstått vad dom försökte få fram. Så insåg jag att det är förfan fortfarande enbart propaganda i den här reklam filmen. Det är ingen reklam film längre. Det är suggestiva affirmationer..

En reklam film ska vara på 30 sekunder (det finns en regel om det) och den ska sälja varan ifråga. Inte försöka programmera in politiska budskap hos lokalbefolkningen.

Du kanske tror att du har gjort matten och räknat ut att folk är förbannade över absolut ingenting. Men du har inte räknat ut det hela vägen. Du är förfan inte ens halvvägs.. Det var du och ingen annan som fastnade vid det dom sa i introt xD
Citera
2020-02-13, 14:29
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja herregud, inte undra på att det ser ut som det gör i gamla svedala.
Choose youre battles

Menar du att de hade fel med reklamfilmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in