Helt ärligt tycker jag de skulle ha klart legitima skäl att känna sig förödmjukade (eller "kränkta") av den där biten. En reklamsnutt i USA där någon svart pratade om sina "ancestors" bland "the founding generation" hade definitivt mötts av en rejäl backlash. Det är liksom en källa för stolthet hos svarta, precis som hos alla andra människor för den delen, att inte förneka sina egna rötter (serien "Roots", tex); snarare är det oerhört viktigt att verkligen komma till insikt om att de var "taken from Africa". Det är deras identitet. Nu kom inte "afrosvenskarna" hit som slavar, men en svart svensk som dillar om att hans förfäder var vikingar eller slogs på slagfälten under 30-åriga kriget är inte bara någon som är mentalt debil, utan någon som förnekar sin egen historia, sin egen identitet. Jag har personligen inga problem med att se en svart människa som han i filmen som svensk; men han är en svensk med en annan bakgrund än jag har. Hans identitet är fortfarande grundad i Afrika, och synnerligen inte hos vikingarna.
Så det är rätt förolämpande att skildra en svart människa på det sättet. Han framstår som en pajas, en självhatande idiot. (Vilket dessutom understryks av att han inte direkt ser ut som Idris Elba - tänderna får honom mer eller mindre att se ut som en produkt av inavel.) Jag har definitivt aldrig träffat en svart eller "brun" svensk som på allvar talat om "våra förfäder vikingarna". Det är en pinsamt ytlig syn på vad en nation eller en etnisk grupp är.
Så ja, jag skulle nästan vara benägen att säga att man kan tala om rasism här. Ok, han säger förvisso
inte att "we wuz vikings n shiet", som någon skämtade, men han är definitivt framställd som lätt efterbliven, lite som Jim i Huckleberry Finn.
Får inte #jagärhär stålar av staten? Och är inte SAS åtminstone delvis privat? Så vi betalar för att de här tomtarna ska gå in och heja på - vilket i slutändan mynnar ut i göra reklam för - enskilda företag? Låter ju inte helt kosher, om man säger så.
Hursomhelst måste ju detta vara en av de mer patetiska operationer de har kallats ut för. Skickas ut som fotsoldater för att slå på trumman för ett flygbolags reklamkampanj.

Då har man sjunkit rätt lågt.
Noterar för övrigt på tal om "troll" att flera av de mest ihärdiga postarna i denna tråd inte gör annat än att försöka håna meningsmotståndarna med konstant prat om att de är "WT" och "snöflingor" som blir "kränkta" över en oskyldig reklamfilm. En av de värsta har redan mer än 50 poster, av vilka i princip ingen tar upp något sakligt argument.