2020-02-13, 07:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det handlar inte om lättkränkthet utan det handlar om förfinad psykologisk krigsföring som i princip är omöjlig att värja sig för, jag är utbildad och medveten om allt detta men blir ÄNDÅ förbannad. Filmen använder suggestiv musik, bilder på sammanhang som väcker positiva känslor, ställer en öppen fråga som väcker positiva konnotationer och sen helt plötsligt "du är värdelös, niete, nada". Filmen fortsätter sedan att under 1,30min attackera dig och förklara för dig att dom positiva känslorna du känner är FEL för du är värdelös. Sista minuten när man sedan försöker vända det för effekt är inte tillräckligt effektiv för de som har fått alldeles för starkt negativt känslopåslag under första delen, det är därför en del skriker "men se helheten" och den andra gruppen "det finns ingen helhet, det finns bara mörker". Kasst jävla hantverk som bara fungerar på de som inte får alltför stort negativt påslag första två minuterna, SAS borde anställa en psykolog om de inte begriper detta.

Det är en raffinerad dramaturgiskt förfinad psykologisk attack, jag känner inte dig men skulle jag få en kartläggning över din person skulle jag kunna producera ett liknande alster som skulle få ditt topplock att flyga all världens väg.

Det här är inte reklam, det är oansvarigt tjänstefel av alla inblandade. Hoppas detta övertramp får allvarliga konsekvenser.
Berätta mer om psykologisk krigföring.

Jag är på fin linje men du kanske har mer fakta än jag?
Citera
2020-02-13, 07:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Tanten från SAS skyllde på oerhört hög trafik från olika håll i sociala medier som medförde misstankar om att falsk information spreds.

Och så sa hon flera gånger att reklamfilmen var väldigt lång och att folk troligen stängde av lite för tidigt och missade poängen som kom i slutet.

Och givetvis sa hon även att SAS är (det enda) ett skandinavisk flygbolag.

Rent skitsnack med andra ord.

Stämmer nog till hundra procent att dom flesta inte tittar igenom hela filmen.

Men det är ju oerhört obegåvat att 2020 göra en reklamfilm som är så svår att titta på att folk väljer att stänga av efter 10 sekunder. Reklamindustrin är ju inte direkt något litet som saknar pengar eller forskning. Tvärtom. Riktigt kasst företag som måste ha anlitat.
Senast redigerad av Bbobi 2020-02-13 kl. 07:59.
Citera
2020-02-13, 07:58
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vem bryr sig om vad gem tycker? Fast allvarligt så är det knappt någon som blivit så arg eller upprörd som ni snöflingor antyder.
Det är för att du inte förstår att det här är vad som anses vara den goda värdegrunden som 80% av er använder som sin ledstjärna och varför Sverige ser ut som det gör. Att hata och pissa på hela Skandinavien och påstå att vi inte har en kultur och därmed inget att vara stolt över eller värna om är varför ni går med på öppna gränser. Och ingen klagar när invandrare blir arga för att vi kränker deras kultur - för den respekterar ni men inte eran egen.

Skandinvien var världens bästa länder tills ni pissade bort det. Och undrar varför folk klagar.
Senast redigerad av 15minFame 2020-02-13 kl. 08:43.
Citera
2020-02-13, 07:59
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Nu var ju inte det viktiga vad som slängdes fram. Avgörande var om det bekräftade skribentens övertygelse och världsbild eller inte. Så svaga är tyvärr folk ofta i sin tro, att de inte vågar utmana den.

Jag kan inte riktigt avgöra vad du vill säga........han (eller hon) påpekade min okunskap och uttryckte sig hånfullt om min läskunskap och som stöd bifogades en länk till ett tv klipp där vilda teorier om Beowulfkvädets ursprung publicerades, teorier som med en gnutta kritiskt tänkande ganska lätt kan - och har - avfärdats av andra akademiker i ämnet. Så för mig tyckted det ganska viktigt vad som slängdes fram eftersom man ju inte bara kan välja att tro vad som känns mest bekvämt utan man måste acceptera dom fakta som finns även om dom inte passar in i den världsbild man önskar sig.
Citera
2020-02-13, 08:01
Medlem
Citat:
Vem bryr sig om vad gem tycker? Fast allvarligt så är det knappt någon som blivit så arg eller upprörd som ni snöflingor antyder.

Men kära någon, ta ut den svarta staven från munnen nu. Normala svenskar gillar inte att bli förnedrade som du.
Citera
2020-02-13, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Danska experter har en annan syn på vad som hände:

SAS efter shitstorm: »Vi udgiver en kortere og klarere version«
Tirsdag offentliggjorde SAS en ny kampagnevideo, der mødte så voldsom modstand på de sociale medier, at den onsdag blev trukket tilbage. Nu oplyser flyselskabet, at en ny »kortere og klarere« version bliver publiceret, men at man stadig står ved budskabet.
/.../»Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyberangreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel,« skrev flyselskabet i en kommentar og tilføjede:

»Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.«

SAS oplyste efterfølgende til Berlingske, at videoen blandt andet har været delt på højrenationalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan.

Men ifølge en ekspert i IT-sikkerhed, er der intet, der tyder på, at SAS har været udsat for et cyberangreb. Derimod en der tale om en klassisk shitstorm fra uenige brugere.

»Det ligner bare en regulær shitstorm. Når man poster noget, der nedgør skandinaviske værdier, så bliver folk stødt over det, og derfor stikker de hånden ind i et hvepsebo. 4chan og andre kanaler har mange trolde, og de har formentligt også været sat i gang, men når jeg kigger i kommentarsporene, så ligner det mest helt almindelige brugere og unge mennesker, der ikke synes, at SAS kan være bekendt at tage de skandinaviske værdier fra os,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert ved CSIS Security Group.
https://www.berlingske.dk/virksomhed...larere-version
Citera
2020-02-13, 08:07
Medlem
Herregud vilken idiot Anders Lindberg är. Han kan ingenting om marknadsföring.

Problemet är inte låg brand recognition för SAS. I princip alla skandinaver känner till SAS. Det är det första flygbolag man tänker på.

Problemet är att SAS suger.

Den här reklamfilmen gör inte att fler kommer att känna till SAS. Den gör bara att uppfattningen folk har om SAS blir betydligt mer negativ.
Senast redigerad av borskungen 2020-02-13 kl. 08:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag har kollat igenom dina inlägg så försök inte.

Och ändå har du inget konkret...
Citera
Medlem
Citat:
Från Wikipedia "Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Denna skillnad består ofta i att man säger motsatsen till vad man menar, och visar med tonfall och andra medel att man inte menar vad man säger.[1] Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Även när den används för att locka till skratt kan avsikten vara att demonstrera ett förakt och undvika öppen konflikt. Det kan handla om att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet."
Jag bad dig inte att citera wikipedia, då jag redan nämnt en stor del av ovanstående med tonläge osv, något som för övrigt inte återspeglas i filmen. Jag bad dig förklara vad som gör filmen till ironi. Vem som helst kan citera en text men det säger ingenting om vederbörande faktiskt förstår vad som menas. Detta belyser man bäst genom att förklara begreppet med egna ord och på vilket sätt detta knyter an till den aktuella filmen.
Senast redigerad av pf10 2020-02-13 kl. 08:15.
Citera
2020-02-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nu är du ute och snurrar igen, Sutton Hoo föregår Vikingatiden med nästan 300 år.

Ja, och skandinaver var där innan vikingatiden med.
Citera
2020-02-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Köttbullar..det var iallafall vi som började med lingon på köttbullarna..det är bevisat.

Det är inte bara lingon, även form och hur de serverades.
Citera
2020-02-13, 08:13
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Berätta mer om psykologisk krigföring.

Jag är på fin linje men du kanske har mer fakta än jag?

Vadå fakta?
Senast redigerad av BushwickBill 2020-02-13 kl. 08:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in