2020-02-13, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Då har du naturligtvis inga problem att ingående förklara kopplingen till ironi.
Från Wikipedia "Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Denna skillnad består ofta i att man säger motsatsen till vad man menar, och visar med tonfall och andra medel att man inte menar vad man säger.[1] Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Även när den används för att locka till skratt kan avsikten vara att demonstrera ett förakt och undvika öppen konflikt. Det kan handla om att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet."
Citera
2020-02-13, 07:36
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är ni extremt lättkränkta som inte fattat.

Det är inte lättkränkt att inte acceptera att någon pissar på en. Du kanske gillar sånt men inte gemen man.
Citera
2020-02-13, 07:36
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
SAS "kommunikatörer" sitter och fantiserar ihop högertrams för att vinna sympati hos mediaklassen. De vet hur slipstenen ska dras eftersom de tillhör samma klass. Buhu, höger, hat och hot, Putin.

Men de gör bara bort sig--gör bort sin uppdragsgivare. SAS framstår som mer och mer arrogant ju längre de framhärdar att läxa upp folk/kundgrupper von-oben (höhö). Precis som mediaklassen. De verkar tro att folk är så dumma i huvudet att de tror på tramset. Eller så är de så dumma i huvudet att de själva tror på det.

Hur som helst borde SAS sätta i gång och sparka lite folk.
Har man rullat ut tjockisen Patrik Oksanen än? Han brukar ju vara ”the go to guy” när man behöver skylla på Putin.
Citera
2020-02-13, 07:37
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DobermannSpitfire
Men nu börjar även jag bli lite flashbacknegativ. -Ni måste för helvete orka se hela filmen och reflektera lite mera! Budskapet byggs med VIKINGARNA och vår historia. Så djävla farligt är det INTE. Tyvärr så har FB-kollektivet fulat ut sig den här gången. Tråkigt. Försök se helheten och va inte så förbannat lättkränkta!

Det handlar inte om lättkränkthet utan det handlar om förfinad psykologisk krigsföring som i princip är omöjlig att värja sig för, jag är utbildad och medveten om allt detta men blir ÄNDÅ förbannad. Filmen använder suggestiv musik, bilder på sammanhang som väcker positiva känslor, ställer en öppen fråga som väcker positiva konnotationer och sen helt plötsligt "du är värdelös, niete, nada". Filmen fortsätter sedan att under 1,30min attackera dig och förklara för dig att dom positiva känslorna du känner är FEL för du är värdelös. Sista minuten när man sedan försöker vända det för effekt är inte tillräckligt effektiv för de som har fått alldeles för starkt negativt känslopåslag under första delen, det är därför en del skriker "men se helheten" och den andra gruppen "det finns ingen helhet, det finns bara mörker". Kasst jävla hantverk som bara fungerar på de som inte får alltför stort negativt påslag första två minuterna, SAS borde anställa en psykolog om de inte begriper detta.

Det är en raffinerad dramaturgiskt förfinad psykologisk attack, jag känner inte dig men skulle jag få en kartläggning över din person skulle jag kunna producera ett liknande alster som skulle få ditt topplock att flyga all världens väg.

Det här är inte reklam, det är oansvarigt tjänstefel av alla inblandade. Hoppas detta övertramp får allvarliga konsekvenser.
Citera
2020-02-13, 07:37
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Var hr du fått det ifrån att datormusen är en svensk uppfinning? Det stämmer inte.

Lista på internet. Byt ut det mot frigolit eller sfäriska kullagret då.
Citera
2020-02-13, 07:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
En neger är svensk så fort han satt foten i tunnelbanan, en same inte efter 10.000 år.

Va!...?

För att få ihop någon slags logik av det du skrev som svar på mitt inlägg så måste man dra slutsatsen att du tror en same kan leva i 10.000 år? Du är ju inte jättesmart i alla fall.

Varför skulle en neger bli svensk för att han sätter en fot i en tunnelbana? Var får du sånt trams ifrån?

Om det är såna här tankar som rör sig i era hjärnor så förstår jag att ni har problem att förstå reklamfilmen och budskapet.
Citera
2020-02-13, 07:38
Medlem
Gardiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Det kan vara avsikten men det är dåligt gjort. De nedvärderar Skandinavien genom hela videon för att i slutändan ge resandet all cred för det som ses som Skandinaviens styrka.

Man säger faktiskt att skandinaver inte skapat något själva. Man säger till tittaren att den enda stolthet skandinaver får känna är genom det resande som sas förmedlar. Poängen är långsökt, rent av falsk.
"Vi har inte åstadkommit något i Skandinavien, men vi har ett flygbolag som hjälper oss resa ut och hämta hem saker. Flyg med oss."
Detta är att pissa på de egna. Videon är ett bottennapp och förhoppningsvis ger den det resultat den förtjänar.
Citera
2020-02-13, 07:40
Bannlyst
SAS kommunikationsdirektör kommer till SVT morgonstudion strax efter 8-nyheterna
Citera
2020-02-13, 07:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Har man rullat ut tjockisen Patrik Oksanen än? Han brukar ju vara ”the go to guy” när man behöver skylla på Putin.

Han fick sparken när Bonnier köpte Mittmedia, så han har ingen plattform längre.
Citera
2020-02-13, 07:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Kul reklam, gillade den. #weraretrevelers tolkar jag som att de vill säga att nordisk kultur är resande. Typ vikingar. Förstår inte raseriet kring den...

Thank you world!
Jo men.för den delen behöver man inte börja med att inget kommer från oss. De säger ju "det finns inget skandinaviskt" vilket inte är sant. Vi har ju fört ut vår gentlemannakultur.
Citera
2020-02-13, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Tror det till viss del handlar om att gemene man känner att nä, nu får det liksom vara nog.
Så ja, viss överreaktion men så är det när bägaren rinner över.
Tror oxå att många känner samhörighet med SAS som på ett vis representerar det nordiska i världen. När de då på en global scen får stå oemotsagda och föra en talan som instinktivt känns fel, då kokar raseriet och behovet blir akut att skrika ”nej! Jag står inte bakom detta!”.
Så ja, viss överreaktion. SAS får klä skott för alla våldtäkter, sprängningar, skjutningar, bilbränder och kaos som massinvandringen fört med sig som spännande inspiration från omvärlden.
Acceptera att vanligt folk faktiskt har fått nog. Det är inte helt orimligt att inse.
Hade filmen gjorts för 30 år sedan hade dessa reaktioner sannolikt uteblivit. Då var multikultur fortfarande en fin tanke och det mest exotiska inslaget i kvarteret var en jugoslav som gjorde usla men billiga pizzor. Men nu när folk lever i en verkligen skapat av den katastrofala svenska varianten av mångkultur förstår jag att man reagerar.
Men istället för skrika och gapa finns det ett effektivare sätt, sluta flyga med SAS.
Senast redigerad av HalHandyman 2020-02-13 kl. 08:19.
Citera
2020-02-13, 07:42
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Inslaget kommer strax efter nyheterna tror jag. Kolla på mobilen
Klickar in på SVT-play och möts av en väderkärring som bryter på arabiska, därefter om kriget i syrien och att 700.000 flyktingar är påväg...
Man orkar liksom inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in