Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ok. Jag är nog skyldig dig en förklaring. I tidigare inlägg talade jag med folk som hatar filmen och som iaf verkar tro att de talar för typ alla svenskar. Är ju skitmånga som är arga på Internet. Jag ifrågasatte det med att det inte alls alltid är de som skriker högst och mest som är mest representativa. Även t ex 10000 personer på Facebook är bara en promille av alla svenskar.
Något sådant har inte du skrivit själv, men det var iaf det jag tänkte på.
Problemet med troll är att de ofta påstår helt orimliga saker, och intar orimliga hållningar, och sedan spelar dumma när någon påtalar det. Sedan maler de och maler tills hela samtalet är förstört och de som intar rimliga, förnuftiga hållningar, där man argumenterar för sin sak och har på fötterna, tröttnar på tramset och efterblivenheten. Ni verkar dessutom lösa av varandra i den här tråden, det är olika troll olika dagar, med all tid i världen till ert förfogande. Intressant.
Du skrev tidigare här i tråden:
Citat:
Absoluta tal? Menar du verkligen att miljontals människor har gnällt om detta??? Eller menar du några tusen? Är liksom inte samma sak. Hade det iaf varit ett representativt urval så hade det betytt något, men inte när det som här mest verkar handla om de mest hysteriska, som för det första öht bryr sig. Här finns det ju en övertydligt stark bias i urvalet.
För att det här ska klassas som något att över huvud taget ta på allvar ska det alltså vara "miljontals" människor som deltar, de som deltar ska utgöra ett "representativt urval" och vidare ska det inte finns någon "stark bias". Någon sådan händelse har förmodligen inte inträffat i Sverige i fredstid. Du beskriver en situation som är närmast omöjlig, vilket du är väl medveten om.
Ett talande exempel på hur du håller på är att du nämner att 10 000 personer på Facebook är en promille av Sveriges befolkning. Alla företag vet att om man har 10 000 kunder som samtidigt klagar på ens produkter på Facebook så är det ett betydande problem som man måste ta itu med. Att övriga 9 990 000 inte gör det betyder inte att det är något man kan bortse från, att de inte uttryckligen klagar betyder heller inte nödvändigtvis att de inte är missnöjda. Samma sak är det med SAS-kampanjen och de negativa reaktionerna där.
Bluffmatematik är alltid bluffmatematik, och detsamma gäller för bluffanvändare.