2020-02-14, 16:26
Medlem
IQ-nivån för att släppa igenom eller ens komma på idén till detta borde vara för låg för att kunna få anställning inom SAS. Det känns inte så bra att såna idioter ska hantera ett enormt flygbolag.
Citera
2020-02-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men suck! Ironi är en form av bisarr omvänd humor som man antingen förstår eller inte. Ni gör det uppenbarligen inte eller så spelar ni lättkränta snöflingor dummare än ni är vilket är en bedrift i sig.
Ironi förutsätter att man med tonläge, kroppsspråk eller andra medel förmedlar att det som sägs inte är det som menas. Inget sådant går att hitta i filmen. Jag vidhåller fortfarande att du inte förstår innebörden av begreppet och antagligen blandar ihop det med något annat. Det har heller inte används av SAS som ett försvar, vilket flera andra redan påpekat, så tyvärr du är fullständigt ute och snurrar i nattmössan.
Citera
2020-02-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Absolut! Du svarade inte på frågan.
Logik, då det finns undersökningar som visar att svenskar tillhör några av de mest toleranta folkslagen i hela världen. Man är knappast tolerant om man är empatilös. Anekdotisk bevisföring är förövrigt ganska värdelös.
Citera
2020-02-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Jag är nog skyldig dig en förklaring. I tidigare inlägg talade jag med folk som hatar filmen och som iaf verkar tro att de talar för typ alla svenskar. Är ju skitmånga som är arga på Internet. Jag ifrågasatte det med att det inte alls alltid är de som skriker högst och mest som är mest representativa. Även t ex 10000 personer på Facebook är bara en promille av alla svenskar.

Något sådant har inte du skrivit själv, men det var iaf det jag tänkte på.

Problemet med troll är att de ofta påstår helt orimliga saker, och intar orimliga hållningar, och sedan spelar dumma när någon påtalar det. Sedan maler de och maler tills hela samtalet är förstört och de som intar rimliga, förnuftiga hållningar, där man argumenterar för sin sak och har på fötterna, tröttnar på tramset och efterblivenheten. Ni verkar dessutom lösa av varandra i den här tråden, det är olika troll olika dagar, med all tid i världen till ert förfogande. Intressant.

Du skrev tidigare här i tråden:

Citat:
Absoluta tal? Menar du verkligen att miljontals människor har gnällt om detta??? Eller menar du några tusen? Är liksom inte samma sak. Hade det iaf varit ett representativt urval så hade det betytt något, men inte när det som här mest verkar handla om de mest hysteriska, som för det första öht bryr sig. Här finns det ju en övertydligt stark bias i urvalet.

För att det här ska klassas som något att över huvud taget ta på allvar ska det alltså vara "miljontals" människor som deltar, de som deltar ska utgöra ett "representativt urval" och vidare ska det inte finns någon "stark bias". Någon sådan händelse har förmodligen inte inträffat i Sverige i fredstid. Du beskriver en situation som är närmast omöjlig, vilket du är väl medveten om.

Ett talande exempel på hur du håller på är att du nämner att 10 000 personer på Facebook är en promille av Sveriges befolkning. Alla företag vet att om man har 10 000 kunder som samtidigt klagar på ens produkter på Facebook så är det ett betydande problem som man måste ta itu med. Att övriga 9 990 000 inte gör det betyder inte att det är något man kan bortse från, att de inte uttryckligen klagar betyder heller inte nödvändigtvis att de inte är missnöjda. Samma sak är det med SAS-kampanjen och de negativa reaktionerna där.

Bluffmatematik är alltid bluffmatematik, och detsamma gäller för bluffanvändare.
Citera
2020-02-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ironi förutsätter att man med tonläge, kroppsspråk eller andra medel förmedlar att det som sägs inte är det som menas. Inget sådant går att hitta i filmen. Jag vidhåller fortfarande att du inte förstår innebörden av begreppet och antagligen blandar ihop det med något annat. Det har heller inte används av SAS som ett försvar, vilket flera andra redan påpekat, så tyvärr du är fullständigt ute och snurrar i nattmössan.

Jag antar att stackaren Nibiru2011 tror att "ironi" betyder något i stil med "lättsam ton" eller "med glimten i ögat", vilket man eventuellt skulle kunna skohorna in i sammanhanget.
Citera
2020-02-14, 16:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Problemet med troll är att de ofta påstår helt orimliga saker, och intar orimliga hållningar, och sedan spelar dumma när någon påtalar det. Sedan maler de och maler tills hela samtalet är förstört och de som intar rimliga, förnuftiga hållningar, där man argumenterar för sin sak och har på fötterna, tröttnar på tramset och efterblivenheten. Ni verkar dessutom lösa av varandra i den här tråden, det är olika troll olika dagar, med all tid i världen till ert förfogande. Intressant.

Du skrev tidigare här i tråden:

För att det här ska klassas som något att över huvud taget ta på allvar ska det alltså vara "miljontals" människor som deltar, de som deltar ska utgöra ett "representativt urval" och vidare ska det inte finns någon "stark bias". Någon sådan händelse har förmodligen inte inträffat i Sverige i fredstid. Du beskriver en situation som är närmast omöjlig, vilket du är väl medveten om.

Ett talande exempel på hur du håller på är att du nämner att 10 000 personer på Facebook är en promille av Sveriges befolkning. Alla företag vet att om man har 10 000 kunder som samtidigt klagar på ens produkter på Facebook så är det ett betydande problem som man måste ta itu med. Att övriga 9 990 000 inte gör det betyder inte att det är något man kan bortse från, att de inte uttryckligen klagar betyder heller inte nödvändigtvis att de inte är missnöjda. Samma sak är det med SAS-kampanjen och de negativa reaktionerna där.

Bluffmatematik är alltid bluffmatematik, och detsamma gäller för bluffanvändare.
Konstigt. Jag tycker det verkar vara mest såna som hatar filmen som löser av varandra hela tiden.

Nej, man vet ingenting om vad de övriga 9 990 000 människorna tycker; om 10 000 gaphalsar skriker om en sak i en mer eller mindre samordnad attack. Som t ex när det drivs en Flashbackkampanj för att bomba kommentarsfältet på Youtube i en viss riktning.

Det är precis just det. Man vet ingenting.
Citera
2020-02-14, 16:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
"Högerextrema"? Menar du t ex Breivik då eller? Fast nu är vi nog lite OT. Min poäng handlade egentligen bara om gaphalsarna på nätet är representativa i sin bedömning av SAS-filmen. Det tror inte jag.
Du är väl som vanligt övertygad om att "ryssar" ligger bakom kritiken.
Citera
2020-02-14, 17:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Konstigt. Jag tycker det verkar vara mest såna som hatar filmen som löser av varandra hela tiden.

Nej, man vet ingenting om vad de övriga 9 990 000 människorna tycker; om 10 000 gaphalsar skriker om en sak i en mer eller mindre samordnad attack. Som t ex när det drivs en Flashbackkampanj för att bomba kommentarsfältet på Youtube i en viss riktning.

Flertalet kommentarer på kommentarsfältet kom inte från Sverige.
Citera
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du är väl som vanligt övertygad om att "ryssar" ligger bakom kritiken.
Dina halmgubbar blir inte bättre av att de upprepas.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Vet inte om det nämnts i tråden men gårdagens ledarpodd (SvD) tog upp frågan och SAS kommunikationschef deltog.
Citat:
Är det så illa att vi inte kan prata med varandra? Ledarsidans Lydia Wålsten och Tove Lifvendahl diskuterar Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, Ashkan Fardost, liberal twittrare och författare och Gina Gustavsson, statsvetare vid Uppsala Universitet.

Inte prata med varandra? Jag tror inte samtalet underlättas av att SAS duckar kritiken och avfärdar den som en produkt av högerpopulistiska trollfabriker. I samtalet medgav hon dock att 50 procent av kritiken nog ändå kom från annat håll.

Man kan lyssna på samtalet här:
https://www.svd.se/sas--vi-mjuklandar-planet
Citera
2020-02-14, 17:02
Medlem
Citat:

Hade reklamfilmen varit omtyckt som du hävdar så hade ju tusentals människor påpekat det på nätet men det är ju tvärtom ett fåtal gillar den och enormt många avskyr den.
Citera
2020-02-14, 17:02
Avslutad
Vågar man ens åka med SAS med tanke på deras okunskaper ?
Kommer iaf välja andra bolag i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in