Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Jag har inte missupfattat. Filmen är definitivt gjord med glimten i ögat och är definitivt ironisk. Går inte art ta miste på om man nu inte vill ha något att gnälla på vi säga eller är allmänt hjärndöd.
Om någon först säger till dig att ingenting du gjort är från dig utan kopierat så spelar det ingen roll hur ironiskt och roligt resten blev. Det var helt enkelt en korkad reklamfilm som förringar skandinavisk kultur och egna bidrag till världen. Det hela var mer politiskt än kundvårdande.
Du får gärna berätta vad det ironiska består i. Jag vet redan att vi inte uppfann cyckeln till exempel, likadan ordleken med varumärket Absolut Vodka och den drycken. Det är bara det att det såg ut som om vi var helt obetydliga med inget alls att vara stolt över som avancerad industri och forskning, Carl von Linné, Niels Bohr, Lego, Strindberg, Bergman eller musikexport. Var det kul att en svart man trodde han hade vikingar i släkten? Allt var fult och klumpigt gjort men naturligtvis paketerat i ett snyggt format. Det enda jag kan le åt är just dumheten.
Det mesta här i världen är lånat och byggt vidare på, kunskap, innovationer eller kultur, mycket lite uppstår i vaccum. Andra länder är stolta över vad dom presterar men här i vårt land har vi kopierat allt och sen sålt. "Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat" var ju budskapet från SAS. Ironi eller inte så tyckte dom att det var viktigt för kunder och världen att veta.