2020-02-13, 00:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo det går såklart om man nu inte är SD-bind vilket du och resten av Sverigehatar-drevet troligen är.

Det är märkligt att du är den ende i tråden som tror att det finns någon ironi i reklamfilmen.
Citera
2020-02-13, 00:17
Medlem
KABUNs avatar
Jaha, där hade vi Muhammedkarikatyrerna på svenska.

Araberna blir förbannade på Muhammedbilder och svenskarna på SAS-reklam på köttbullar.

Släktskapen mellan araber och svenskar är slående. Samma hjärndöda idioter bägge två.
Citera
2020-02-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har inte missupfattat. Filmen är definitivt gjord med glimten i ögat och är definitivt ironisk. Går inte art ta miste på om man nu inte vill ha något att gnälla på vi säga eller är allmänt hjärndöd.
Om någon först säger till dig att ingenting du gjort är från dig utan kopierat så spelar det ingen roll hur ironiskt och roligt resten blev. Det var helt enkelt en korkad reklamfilm som förringar skandinavisk kultur och egna bidrag till världen. Det hela var mer politiskt än kundvårdande.

Du får gärna berätta vad det ironiska består i. Jag vet redan att vi inte uppfann cyckeln till exempel, likadan ordleken med varumärket Absolut Vodka och den drycken. Det är bara det att det såg ut som om vi var helt obetydliga med inget alls att vara stolt över som avancerad industri och forskning, Carl von Linné, Niels Bohr, Lego, Strindberg, Bergman eller musikexport. Var det kul att en svart man trodde han hade vikingar i släkten? Allt var fult och klumpigt gjort men naturligtvis paketerat i ett snyggt format. Det enda jag kan le åt är just dumheten.

Det mesta här i världen är lånat och byggt vidare på, kunskap, innovationer eller kultur, mycket lite uppstår i vaccum. Andra länder är stolta över vad dom presterar men här i vårt land har vi kopierat allt och sen sålt. "Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat" var ju budskapet från SAS. Ironi eller inte så tyckte dom att det var viktigt för kunder och världen att veta.
Citera
2020-02-13, 00:19
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har ju sett hur det går när USA ska sprida sin fina demokrati. Går mycket bra för Irak, Syrien och Libyen.
Fast dessa länder har en befolkning som hatar USA in i benmärgen. Titta på allt bra som USA har gjort istället. Attackerae USA sverige? Finland? Norge? Vilket land som är demokratiskt och vänligt inställt till usa blir attackerat eller dåligt behandlat? Det är inte usas fel att mellanöstern ser ut som den gör. Mena hade varit världens råtthål i vilket fall som helst.
Citera
2020-02-13, 00:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det du borde göra är att titta på t.ex. Japan som var en bitter fiende under WW2 men som idag är en nära allierad. Skulle Ryssland bara lägga ner sitt agg, bli en demokrati som alla andra civiliserade länder, så skulle inte USA eller väst i övrigt klaga på dem. Tvärtom skulle Ryssland tjäna enormt på det, precis som gamla öststater, tyskland, japan m.m. har gjort. Men ryssarna vill ej detta för ledningen vet atr det innebär slutet på deras makt. Kritisera väst hur mycket du vill, men var på dess sida i alla lägen mot öst.

Vilka troll skulle man då skylla på?
Citera
2020-02-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Saken är den att så fort jag vill flika in en annan form av invandringskritik så drar folk helt förhastade slutsatser på en gång och tror att jag är en extrem marxist som röstar V men så är fallet inte. Jag försöker hitta balans och se nyktert på det hela, vill inte hamna på någon ytterkant då man riskerar att få ett obalanserat perspektiv då. Jag tycker Sverige är ett av världens bästa länder såklart, hade definitivt velat se en minskad invandring, högre krav på folk som kommer hit osv. Men jag tycker vi ska ha en slags modern nationalism där folk samlas runt eviga värden och lämnar allt som har med kulturyttringar att göra ÅT INDIVIDEN. Alltså jag anser att kulturens ursprung är obefintlig betydelse. Totalt oviktigt. Jag lyssnar på den musik jag tycker om, äter den mat jag gillar etc. Jag vill inte att min natur ska bli kollektiviserad.

Nu blev det ju intressant. Dels något om eviga värden. Vem avgör vad som är eviga värden om du tycker att allt annat ska avgöras av individen? Är dessa eviga värden något som vi ska enas om då?

Jag tror att de flesta ställer upp på FNs deklaration om att alla ska ha grundläggande rättighterer. Inte människans lika värde. Det är bara korkat och förvirrat att tala om eftersom man då måste förhålla sig till absoluta och relativa värden
Citera
2020-02-13, 00:20
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jag har aldrig sagt något om "juggar".
Det verkar som om vissa är sura på att media inte skriver som de förlorade högerblivna vill att de skall göra. Faktum är att vi har pressfrihet så media skriver vad de vill men den delen av media som sysslar med fake news är dock inte att lita på.

Det många bekymrade medborgare stör dig på är snarare att media konsekvent driver statens narrativ. Istället för att granska det. Och att de anklagar medborgarna för att vara statsfientliga och styrda av utländska krafter när de opponerar sig.

Många bekymrade medborgare känner nämligen igen det från diktaturer.
Citera
2020-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Araberna blir förbannade på Muhammedbilder och svenskarna på SAS-reklam på köttbullar.

Släktskapen mellan araber och svenskar är slående. Samma hjärndöda idioter bägge två.
Fast vi spränger oss och andra inte i bitar över det.
Citera
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har ju sett hur det går när USA ska sprida sin fina demokrati. Går mycket bra för Irak, Syrien och Libyen.

Faktum är att det går precis som de hade tänkt sig - alla länder runt Israel är i kaos dvs försvagade. Nu finns det bara ett land kvar som inte är sönderbombat och det är Iran. Jag rekommenderar boken The Transparent Cabal för den som vill fördjupa sig i hur en liten grupp neocons (judar) kunde göra så att USA anammade deras idéer i sin utrikespolitik.

Jag kan göra ett litet tillägg.

Ibland ser man folk säga "Och hur bra tycker du mångkulturen fungerar?". Mångkulturen fungerar mycket bra dvs den leder till kaos i precis vartenda land.

"Söndra och härska" är inte för inte ett gammalt uttryck.

"Söndra och härska (latin divide et impera) är en politisk grundsats, som innebär att man skall övervinna motståndarna genom att utså split mellan dem och sedan behålla makten. Man bör dela massorna efter skilda intressen för att sedan göra de särskilda parterna undergivna och fogliga. Såvitt man vet, uttalades denna regel först av kung Ludvig XI av Frankrike (diviser pour régner), men dess första upphov har även tillskrivits en mängd andra historiskt ryktbara personer från Filip II av Makedonien till Machiavelli.

Regeln går ut på att dela upp ett större sammanhang i mindre delar. Därefter kan förhoppningsvis dessa mindre delar behandlas enklare än det större mer komplexa sammanhanget."

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6ndra_och_h%C3%A4rska
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Du håller inte med heller?
Efterbliven? Om jag håller med om att du blandar ihop Ryssland med Usa i frågan. Använd hjärncellen en gång till ärtan.
Citera
2020-02-13, 00:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

De är en.
Homo Sapiens.
Citera
2020-02-13, 00:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Du glömde dock att påpeka skillnaden. Musselmanerna knivmördar, bombar och bränner flaggor när de blir kränkta. Svenskar skriver inlägg på Twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in