2020-02-12, 19:43
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det handlar inte om tro, det handlar om intresse, jag är inte aktiv i trådar som handlar om sådant som jag inte är intresserad av, antalet inlägg är irrelevant. Märklig frågeställning du drar upp, vad har det för koppling till topic?

Om jag inte tror på att viruset innebär domedagen så får jag inte debattera ämnet, eller vad menar du?

Jag har nyligen postat vad jag är intresserad av i det här ämnet, duger inte det, måste man välja sida för att diskutera viruset, får man inte vara objektiv?

Ta frågor om mig som person via pm, ett tips bara för att undvika varning för 0.03.
Jo. Det har du helt rätt i. Intresset är det primära. Var bara nyfiken på vad som driver dig. Tack för ett svar som kan accepteras oavsett läger.
Citera
2020-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tänkte på Hubei vs resten av Kina.

Skillnaden på Talen över tid har nog mer med inskrivning att göra.
I just det här fallet jämför jag ju endast dödsfall och tillfrisknanden -- tal som förmodligen domineras av fall med sjukhusvård.

Man kan tänka sig en långsam sänkning av dödligheten om döden sker snabbare än tillfrisknandet, men även sett till den explosionsartade ökningen i antal fall (för sjukhusvård då, enligt tråden och Taiwan News) så pekar siffrorna på en trend som borde ha omkullkastats av en överbelastad vård.
Citera
2020-02-12, 19:47
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket text för att säga att du inte håller med mig, svårt att hitta ett enda starkt argument, så då öser man på och hoppas att något passar, bra jobbat.

20 gånger värre än influensan, med avseende på vad?

Har du facit redan nu, trots avsaknad av en helhetsbild, jag tvivlar.

Det är redan klarlagt i den här tråden att du inte är objektiv och tillför någon sanning så du får väl tolka det hur du vill.

20 gånger värre på grund av dödligheten, influensa ligger på en dödlighet på 01%-0.2%. Alltså en till två dödsfall av tusen smittade. Vad gäller det här viruset med en dödlighet på än så länge 19% kan i bästa fall hamna på 2.47% om inga fler dör. Denna uträkning är baserad på de officiella siffrorna från Kina.

Nu kan du hävda att det finns mörkertal och det är såklart helt rätt, både vad gäller döda och de som inte behövt få någon diagnos. De siffrorna kan spreta åt alla hålla men det är däremot något som vi inte kan få bekräftat. De siffrorna kan inte blandas in i den fakta som du efterfrågat från varenda postare som inte är regimtrogen.
Citera
2020-02-12, 19:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det börjar kännas för de kinesiska företagen, nu lovar den allsmäktige ledaren skattesänkningar och andra kompensationeb enligt AP.

Xi Jinping sa också att Peking måste ”upprätthålla stabil ekonomisk drift och social harmoni”.

XI har ju efter långsamt uppvaknande skött virusutbrottet bra. Kraftfulla åtgärder som inte Sverige hade klarat av att genomföra. Nu går produktionen igång igen så vi inte blir lidande👍
Citera
2020-02-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Finns det några källor i världen som inte är kritiska till Kinas regim förutom Nordkorea? Det med all rätt dessutom. Falungong har högre trovärdighet än kinesisk propaganda alla dagar i veckan.

När det gäller regimkritik tycker jag att Falun Gong och Partiet är ungefär lika trovärdiga, dvs inte trovärdiga alls, för att båda har så mycket att tjäna och förlora på att få sitt eget narrativ hört.

Dvs, jag tror varken Falun Gong eller Partiet ger en korrekt bild av situationen i Kina. Men det som händer är att vi nog har ett spann som sanningen ligger i. Om någon orkar göra fotarbetet med att sammanställa information från regimkritiker och regimen själv så vet vi nog hur läget ligger, dvs hur många som är smittade, svårt sjuka och döda.

Så fort COVID sprider sig mer i väst har vi nog en bättre bild av läget, dock någorlunda modifierat eftersom det faktiskt verkar vara så att ACE2 receptorerna har en hel del med mottagligheten att göra.
Citera
2020-02-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det är redan klarlagt i den här tråden att du inte är objektiv och tillför någon sanning så du får väl tolka det hur du vill.

20 gånger värre på grund av dödligheten, influensa ligger på en dödlighet på 01%-0.2%. Alltså en till två dödsfall av tusen smittade. Vad gäller det här viruset med en dödlighet på än så länge 19% kan i bästa fall hamna på 2.47% om inga fler dör. Denna uträkning är baserad på de officiella siffrorna från Kina.

Nu kan du hävda att det finns mörkertal och det är såklart helt rätt, både vad gäller döda och de som inte behövt få någon diagnos. De siffrorna kan spreta åt alla hålla men det är däremot något som vi inte kan få bekräftat. De siffrorna kan inte blandas in i den fakta som du efterfrågat från varenda postare som inte är regimtrogen.
Nej.

Om inga fler dör eller smittas, hamnar mortaliteten i nuläget på 4 promille utanför Hubei, och 2,47% som du säger med Hubei inräknat.
Citera
2020-02-12, 19:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag är lite förvånad av att facken verkar sova i frågan. Men det beror väl på att vi inte sett mycket av smittan ännu.

Jag tänker mig att facken och skyddsombuden i bästa fall följer vad Folkhälsomyndigheten säger om smittan.

Dock märkligt att det skrivs så lite om vilka förberedelser man vidtar ifrån det här hållet, man gör kanske inget mer än väntar, det är dock inte särskilt betryggande i så fall, för när/om viruset slår till på bred front kan det gå fort.

Som någon sa, kineserna bygger sjukhus på tio dagar, statsministern hade inte ens hunnit med att få till ett möte på den tiden, det samma lär gälla även inom övriga delar av samhället, allt måste göras enligt byråkratins alla regler.

Vi får se, men det skulle inte förvåna mig om ett skyddsombud helt plötsligt ställer till det på spelplanen.
Citera
2020-02-12, 19:59
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
När det gäller regimkritik tycker jag att Falun Gong och Partiet är ungefär lika trovärdiga, dvs inte trovärdiga alls, för att båda har så mycket att tjäna och förlora på att få sitt eget narrativ hört.

Dvs, jag tror varken Falun Gong eller Partiet ger en korrekt bild av situationen i Kina. Men det som händer är att vi nog har ett spann som sanningen ligger i. Om någon orkar göra fotarbetet med att sammanställa information från regimkritiker och regimen själv så vet vi nog hur läget ligger, dvs hur många som är smittade, svårt sjuka och döda.

Så fort COVID sprider sig mer i väst har vi nog en bättre bild av läget, dock någorlunda modifierat eftersom det faktiskt verkar vara så att ACE2 receptorerna har en hel del med mottagligheten att göra.

Man får ändå ta i beaktande att Falungong inte är en terrororganisation utan precis tvärtom. Att de propagerar mot regimen är inte konstigt alls. Folket i kommunistiska länder har sällan och aldrig varit nöjda med hur de värderas osv. Sedan vill de såklart styra narrativet till det som passar dem. Det är ju självklart men det är inget som ändå säger att de skulle vara oärliga, det kan ju mycket väl vara så att de beskriver den absoluta sanningen. Dock är det alltid bra att vara källkritisk, men inte till absurditeter.

Jag är faktiskt inte särskilt orolig för Sverige, jag vet att risken finns att det kommer hit med en styrka som Spanska sjukan gjorde 1918-1920 men jag tror ändå att vi kommer att skonas från utbrott. Jag är inte heller särskilt oroad av dödligheten, så länge som sjukvården inte är helt utslagen.

Om asiater är mer mottagliga för viruset så vore ju det som karma, utan att jag tycker att de förtjänar detta hemska öde. Men det är ändå troligt att om Kina hade haft bättre regler för djurhållning och matmarknader och bättre koll på säkerheten på sina labb så hade detta aldrig inträffat.
Citera
2020-02-12, 19:59
Medlem
Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %
Dödlighet beräknad på smittade i evakuerade Japaner från Hubei och extrapolerat till det verkliga antalet smittade i Hubei: 0,3-0,6 %

Alltså dödligheten kommer att hamna under 1 % och sannolikt närmare 0,5 %.
Citera
2020-02-12, 20:03
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är skrämmande uppgifter i sig - men det borde hända något utanför Kina också - att dödstalen rullar på ordentligt för att det ska stämma.

Jag kan dra en liknelse som skulle tala emot att dödstalen skulle rulla på utanför Kina.
Stora dammar är väl Kina duktiga på att bygga.

Om vi utgår ifrån att sjukvården har kollapsat i Wuhan, tänker jag att man kan dra liknelsen till just en damm - på bristningsgränsen.

En viss mängd vatten kan kontrollerat släppas ut, men det finns även små sprickor, så ett visst mörkertal finns.

Än så länge ingen fara för dammen.

Men i Wuhan har dammluckorna briserat.
Byar, broar och människor sveps bort och dödstalen blir otroligt stora.

Är det en dåligt jämförelse, eller kan man förstå varför det inte finns några dödstal att snacka om utanför Hubei, eller säg Kina.

Men det kanske kommer...
Citera
2020-02-12, 20:04
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %
Dödlighet beräknad på smittade i evakuerade Japaner från Hubei och extrapolerat till det verkliga antalet smittade i Hubei: 0,3-0,6 %

Alltså dödligheten kommer att hamna under 1 % och sannolikt närmare 0,5 %.
Men varför alla dessa extrema åtgärder om viruset bara är en förkylning? Jag tycker det verkar jättekonstigt.
Citera
2020-02-12, 20:05
Medlem
Nu börjar de bli desperata efter mat
https://twitter.com/jenniferatntd/status/1227508114922049536?s=20

Om detta är filmat nyss verkar det inte avta direkt - stackars alla människor
Instängda av en dårregim utan möjlighet att fly - kan det bli värre ?

https://twitter.com/jenniferatntd/status/1227589041778044936?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in