2020-02-11, 14:16
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Betänkt då att Wuhan har ingen trafik eller industri öppen sedan 2 veckor. Jag tvivlar på att trafiken i Sthlm har stått stilla.

1. Fastigheter värms upp.

2. Detta görs med kolkraftverk.

Det är nu tredje dagen denna uppenbara fakenyhet cirkulerar här.
Citera
2020-02-11, 14:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är allting nedsläckt i hela Kina, eller kan man antaga att luftföroreningar driver in över Wuhan ifrån andra städer i Kina?

Ingen aning om luften drar sig. Men vad jag läst så bränns det ganska rejält med materiel och stuffz på em-kväll, så det brukar vara ganska taskig luft vid 23-tiden där.
Citera
2020-02-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Panikinlägg femtioelva.

Eftersom "fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad.”

"till Kina"

Antingen vill du sprida onödig oro/ panik eller så är du lågintelligens. Jag skiter i vilket.

Jag missade det och såg det efteråt! Jag vill varken sprida oro och min intelligens vill jag inte bedöma.
Jag delade bara en nyhet som dök upp.
Citera
2020-02-11, 14:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
1000 döda kanske betydligt fler mörkade och noll vita, negrer och araber.
Någonting är det som inte stämmer. Viruset bryr sig inte om raser. Det fäster och smittar hos alla men bara asiater kolar.
Tänk på att de flesta trodde det var en vanlig influensa först och gick obehandlade länge. Många vet inte ens att de har lunginflammation när de får det, i Sverige...
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-02-11 kl. 14:25.
Citera
2020-02-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Fast är det så mycket masspanik i Kina vad man kan se? vart ska folk som inte är rika fly annat än till akuten om dom känner för en nysning. Kanske bra att tidigt ta hand om dessa extra oroliga människor och upplysa dom när inte någon smitta är här än så dom inte belastar än värre senare. Sen att några isolerar sig och hamstrar bidrar inte direkt till panik.

Att fly i panik från krig eller andra naturkatastrofer kan man se och förstå men en pandemi som den här är en långsam fara jag gott tycker man kan bygga upp ett riskmedvetande om tidigt. Lämna familj, hem och arbete för något långsamt smygande verkar inte falla många i smaken, inte ens i Afrika och Ebola-områden.

Var det någon större panik i Sverige under spanska sjukan som lamslog landet? Visst blev det misstänksamhet och folk höll sig undan men det är väl ingen större skillnad med vad svenskar gör numera om kvällar för att undvika våld.

Det är kanske jag som inte förstår panik eftersom jag inte lätt får det. Jag har sett vuxna människor få det och undrar ofta varför men då gäller det brand, skott eller olyckor där man snabbt bör ta sig därifrån (och det gör man bäst utan panik naturligtvis). Att fly en pandemi är nästan omöjligt för vanliga människor, man kanske kommer till nästa stad eller flygplats och där är det stopp. Just nu gör svenskar tvärt om, dom reser närmare pandemin, "bring it to me".

Nåja, jag och du med svenska myndigheter har olika uppfattning. Andra länder verkar sakta bygga upp och förbereda både organisationer, vård och människor för att det "värsta" kan hända. Händer inte mycket så blev det trots allt en bra övning för en annan tid.

Kineser undviker sjukhus just nu därför att man säger att folk att stanna hemma. Det går ut mass-sms flera ggr om dagen här.
Citera
2020-02-11, 14:20
Medlem
Citat:

Men är du dum på riktigt? Jag har sagt flera ggr att det enda som körs nu är de viktigaste, el, vatten, utryckning, telefoni. Vad är det som är så j-a svårt att fatta?
Citera
2020-02-11, 14:20
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Tänker att min lilla rapport för dig idag med 3 utav 4 länkar som kommit ifrån nyhetstidningar visar till större del att min hypotes är mer rimlig än din.

Det är så rubbat så det är inte värt att diskutera. Tråden är tomtefull ändå.
Citera
2020-02-11, 14:21
Medlem
Citat:

Luften i Wuhan är helt OK, inte sämre än i Linköping
Citera
2020-02-11, 14:24
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nolla. Aerosol och droppsmitta är samma sak, olika namn. Aerosol är små små droppar i luften.

Du är med andra ord dum i hvudet. Fick vi det konfirmerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Luften är så skitig att det tar mer än 2 veckor att rensa skiten.

Du har fel och jag hade rätt. Punkt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nu har jag tittat på utsläppsstatistik och det är ganska hyfsad luft i Wuhan idag. MODERATE. 59
Flera värden är GOOD. Grön färg.

http://aqicn.org/city/wuhan/

Stockholm är faktiskt inte mycket bättre. Lilla Essingen ligger på 53 just nu MODERATE

Enligt windy.com

Citat:
Stockholm - 2.99 μg/m^3 NO2 (kvävedioxid), 0.46 μg/m^3 SO2 (svaveldioxid)

Wuhan - 81 μg/m^3 NO2 (kvävedioxid), 161.92 μg/m^3 SO2 (svaveldioxid)

Ganska stor skillnad.
Citera
2020-02-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Luften i Wuhan är helt OK, inte sämre än i Linköping

Du visade ju själv nyss att Sthlm hade 53, Wuhan 59. Hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in