2020-02-12, 17:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Kom igen nu, du får inte göra om min fråga och sedan svara på din egen fråga. Ingen säger något om att hitta på siffror, det handlade om siffror är intressanta eller inte.

Din teori som du baserar på andra liknande utbrott skriver du, vilka utbrott baserar du din teori på? Spanska sjukan? Säsongsinfluensa? Hiv?

Om vi skulle använda din teori om att det stadigt ska minska och inga nya utbrott sker, då får du förklara hur ett första utbrott alls var möjligt. För det blir omöjligt nämligen om man har en teori om att inga nya utbrott kan ske i övriga städer/länder.

Allt har ju ett slut såklart, även denna epidemi men det som är absolut oklart är om vi nu kan förvänta oss en minskning eller om vi bara sett den absoluta början av en pandemi. Detta är varför jag tycker siffror är intressanta, de kan nämligen ge antydningar om hur fortsättningen blir.

Hur hjälper olika siffror över antal döda att antyda huruvida det här blir en pandemi eller inte? Ju fler som dör desto mindre är den risken.
Citera
2020-02-12, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Många fler är uppenbarligen relativt.

Nu har vi en R0 på ~2,6. Fundera på hur det hade sett ut om det var mässling som har R0 15-23. Det är det jag syftar på, när ett helt flygplan blir smittat eller om hela kryssningsfartyget hade smittats ner på 2 dagar.

Visst, R0 15-23 är mycket, dock finns det grader även i helvetet, och det är vad jag menar.

Det bör finnas olika grader av smittsamhet i luftburna smittor, tänker jag.
Citera
2020-02-12, 17:33
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munskydd
Att "reportaget" från NTD News inte har diskuterats mer...?! Vi får nog aldrig reda på om det är sant, men varför skulle NTD fejka hela (eller delar av) historien?

I klippet nämns: (se klippet här)
Begravningsbyrån det handlar om är medelstor
18 st ugnar, bara 11 st av dessa fungerar och används
100 st anställda med 9 bilar som vardera har plats för 2-8 döda
127 st avlidna inkom den 8/2 (38% från sjukhusen, 61% från hemmen)
8 st av dessa var bekräftat smittade
48 st av dessa var misstänkt smittade

Här borde man kunna få ett hum om antalet döda? Den 8/2 rapporterades 81 st dödsfall i Hubei-provinsen (antagligen var 8 av dessa från denna begravningsbyrån). Antalet bekräftade/misstänkta var totalt 56 st på denna begravningsbyrå, men 8 st (de bekräftade) rapporterades in till statistiken, 56/8=7x färre. 81 st dödsfall i Hubei-provinsen * 7 = 567 st döda den 8/2.

Det är skrämmande uppgifter i sig - men det borde hända något utanför Kina också - att dödstalen rullar på ordentligt för att det ska stämma.
Citera
2020-02-12, 17:35
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att dra sådana slutsatser bygger bara på okunskap kring patientsekretessen. Du kan ju gå på att endast en person av 455 bekräftade fall utanför Kina har avlidit och sedan tänka lite på det.
Eller tänka på att de andra fall i världen så fort de tillfrisknat har publicerats av bland annat
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Men svenska patientsekretessen kanske inte behöver? Då får de förvisso ingen statistik men vad gör det så länge Sverige inte bygger murar och ingen såg detta komma. Bara käbbel.
Citera
2020-02-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att dra sådana slutsatser bygger bara på okunskap kring patientsekretessen. Du kan ju gå på att endast en person av 455 bekräftade fall utanför Kina har avlidit och sedan tänka lite på det.

Jag är inte okunnig om patientsekretessen såklart och ska man leva upp till den så blir det också såhär. Jag konstaterar dock att det bidrar till känslan av att veta väldigt lite och konsekvensmässigt blir vi i Sverige lika kassa på att informera. Man kan också fråga sig varför det var ok att frångå sekretessen den första gången man informerade.
Citera
2020-02-12, 17:38
Medlem
Passagerarna: De slussar ut folk i hemlighet
https://www.expressen.se/nyheter/passagerare-smugglas-ut-ur-lyxkryssaren-i-hemlighet/
Citera
2020-02-12, 17:40
Medlem
har viruset stagnerat eller är det värre nu?
Citera
2020-02-12, 17:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
har viruset stagnerat eller är det värre nu?
Beror på vem du frågar. Men visst är besten utanför buren. Får se hur många han biter bara.
Citera
2020-02-12, 17:42
Medlem
Något är det ju som inte stämmer dom gör allt för att inte skapa någon oro i Jönköping skulle inte förvåna mig om en smittspridning redan har skett i staden.
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ja, folk sitter här i tråden och klagar över Kinas dåliga information. Så har vi då vår egen... Vi får m a o inte veta någonting pålitligt från något håll... Rätt frustrerande. När det gäller den här kvinnan, 20 år, så vill man ju veta hennes tillstånd. När sjukhuset meddelar ovanstående drar man ju såklart den värsta typen av slutsatser...

Edit: Min tolkning utifrån det sjukhuset meddelar så kommer ingen information att ges vare sig hon skrivs ut eller avlider. Undrar hur man ska hantera frågan "finns hon kvar på sjukhuset?".
Citera
2020-02-12, 17:43
Medlem
arbetets avatar
BREAKING!

Indiens premiärminister deklarerar att landet har funnit en effektiv kur mot COVID-19:

India's Leaders Claim Drinking Cow Urine Will Cure the Coronavirus
India’s Prime Minister Narendra Modi and his extreme Hindu backers are making some amazing claims about science.
https://moneymaven.io/mishtalk/economics/india-s-leaders-claim-drinking-cow-urine-will-cure-the-coronavirus-6YI-eD9GQU-adQ9ZHVblQg

Man kan också smörja in sin kropp med koskit:

The Cow Dung Cure for Coronavirus

https://www.wsj.com/articles/the-cow-dung-cure-for-coronavirus-11581378967
Swami Chakrapani Maharaj, president of the Hindu Mahasabha—a century-old organization that advocates Hindutva (or “Hinduness”)—declared that “consuming cow urine and cow dung will stop the effect of infectious coronavirus.” The swami added that a “person who chants ‘om namah shivay’ and applies cow dung” on his body “will be saved.” The Sanskrit chant is a salutation to Shiva, a Hindu deity.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Tyvärr så tror jag att det kan sig riktigt illa i Sverige för sjukvården är redan så ansträngd.

Ja precis, finns väl bara typ fem ECMOs i hela landet. Sen tillkommer givetvis all annan sjukvårdsutrustning som kommer från Kina som inte kan beställas in nu (handskar, masker, kanyler, dropppåsar, mediciner etc).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant om smittspårningen visar att det är en smitta från Thailändskt fängelse. En brittisk fånge som transporterats från Thailand till England misstänks vara smittad... Fängelser borde vara bra ställen för att sprida virus. Trångt o skitigt.

https://www.standard.co.uk/news/uk/coronavirus-uk-prisoner-thailand-named-mark-rumble-a4360006.html
Samtidigt är ju karantän problematiken redan löst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in