2020-02-12, 19:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det här med ECMOs kommer ofta upp i tråden. Jag gjorde lite snabb research och det enda jag hittade var från 2009. Kan tänka mig att vi har något högre kapacitet idag än då (efter svininfluensan etc) och att utvecklingen gått framåt. Men 2009 hade vi en maxkapacitet på 35 ECMOs för hela riket. Ni kan ju själva föreställa er katastrofen när ett hundratusental är insjuknade samtidigt och några procent av dessa behöver ECMO.

Källa:https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-beredskap-ar-god/

Enligt Google kostar en ECMO behandling en halv miljon.

There are five adult ECMO centres in the UK, two of which are in London and the others are based in Leicester, Manchester and Cambridge. On average the cost of ECMO treatment per patient in England is £45,000.Sep 8, 2018
Citera
2020-02-12, 19:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Klart att fakta är relevant, men hur ska du styrka fakta om faktisk smittspridning? Bilder? Krita på väggen? Spå i kaffesump?

Du måste vl begripa att det mesta handlar om siffror och vill du inte diskutera det som är relevant så förstår jag inte vad du gör här? Du är ju rent faktaresistent, det enda du vill skriva om är att alla har fel och alla siffror var felaktiga och viruset är som en vanlig influensa och bla bla bla. Du och några till har ju gjort er till åtlöje i den här tråden som faktaresistenta förnekare av det uppenbara. Du kan inte vara bortskämd med att ha rätt.

För att visa på skillnaden på ett sätt som du och förnekarna kan ta till sig, viruset är minst 20 gånger värre än influensan, det låter ju inte särdeles mycket kanske. Men om du jämför det med din månadslön och någon som har 20 gånger mer per månad så ser du en viss skillnad, om du inte förstår ännu så tar vi en till jämförelse, din fb-kuk visar sig inte vara så stor, det finns de som har en 20 gånger större drule än dig.

Mycket text för att säga att du inte håller med mig, svårt att hitta ett enda starkt argument, så då öser man på och hoppas att något passar, bra jobbat.

20 gånger värre än influensan, med avseende på vad?

Har du facit redan nu, trots avsaknad av en helhetsbild, jag tvivlar.
Citera
2020-02-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kan det vara så enkelt att skillnaden i dödstal i Kina vs resten av världen beror på att det inte finns lediga ECMOs på sjukhusen i Kina?

Dvs, det blir lika illa hos när antalet fall ökar?
Dödligheten i Hubei har sjunkit sedan början av epidemin från över 50% och är nu nere på 28% (räknat som döda genom totalt antal avslutade fall). Den borde snarare ha ökat om denna förklaring ska hålla allteftersom att vården blir mer och mer överbelastad.

Utanför Hubei är det en helt annan situation med en dödlighet kring 2%.
Citera
2020-02-12, 19:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Snacka om att vissa borde få risktillägg. Jag hade aldrig tagit den risken med en vanlig lön.
Nej, fy fan. Aldrig. Undrar om de ens hade skyddsutrustning på sig?
Citera
2020-02-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Dödligheten i Hubei har sjunkit sedan början av epidemin från över 50% och är nu nere på 28% (räknat som döda genom totalt antal avslutade fall). Den borde snarare ha ökat om denna förklaring ska hålla allteftersom att vården blir mer och mer överbelastad.

Utanför Hubei är det en helt annan situation med en dödlighet kring 2%.
Då är det snarare att i huvudsak de som är riktigt sjuka är de enda som söker sig till koncentrationslägren...
Citera
2020-02-12, 19:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det intressanta här är att den svenska ordningen och modellen helt plötsligt kan ställa till det.

Kan ju räcka att ett regionalt skyddsombud går in och stoppar arbetet, så hamnar vi i en väldigt ohållbar situation.

Sverige har en inbyggd sårbarhet.

Jag är lite förvånad av att facken verkar sova i frågan. Men det beror väl på att vi inte sett mycket av smittan ännu.
Citera
2020-02-12, 19:35
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Och Taiwan news är Pan-green, dvs. för taiwanesisk självständighet, anti fastlandskina och återförening. Knappast en objektiv källa.

Du kan ha rätt, dock bra om du någon gång postar objektiva och oberoende källor.

Objektivt skriver du, ifrågasätter du verkligen antikommunistisk media utan att ens i samma mening ta upp det människofientliga kommunistsystemet i Kina? Du är själv kommunist förstås och du är alltså varken objektiv eller oberoende, du är ju lika skadlig som viruset. Det är bra då är det klarlagt att dina poster får ses som icke objektiva och kan avfärdas utan diskussion.
Citera
2020-02-12, 19:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag är intresserad av hur detta utvecklas eftersom jag tillhör riskgruppen äldre, rökande. Förvisso inte asiat men ändå. Hur kan du som inte tro på detta ha över 800 inlägg? Finns trådar här på Flashback som jag inte tror på och är heller inte intresserad av då har jag inte ett enda inlägg där.

Det handlar inte om tro, det handlar om intresse, jag är inte aktiv i trådar som handlar om sådant som jag inte är intresserad av, antalet inlägg är irrelevant. Märklig frågeställning du drar upp, vad har det för koppling till topic?

Om jag inte tror på att viruset innebär domedagen så får jag inte debattera ämnet, eller vad menar du?

Jag har nyligen postat vad jag är intresserad av i det här ämnet, duger inte det, måste man välja sida för att diskutera viruset, får man inte vara objektiv?

Ta frågor om mig som person via pm, ett tips bara för att undvika varning för 0.03.
Citera
2020-02-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då är det snarare att i huvudsak de som är riktigt sjuka är de enda som söker sig till koncentrationslägren...
Detta borde ju snarare förstärka den skenbara dödligheten, om det blir självselektion mot de mest extremt sjuka.
Citera
2020-02-12, 19:40
Medlem
Det börjar kännas för de kinesiska företagen, nu lovar den allsmäktige ledaren skattesänkningar och andra kompensationeb enligt AP.

Xi Jinping sa också att Peking måste ”upprätthålla stabil ekonomisk drift och social harmoni”.
Citera
2020-02-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Detta borde ju snarare förstärka den skenbara dödligheten, om det blir självselektion mot de mest extremt sjuka.
Jag tänkte på Hubei vs resten av Kina.

Skillnaden på Talen över tid har nog mer med inskrivning att göra.
Citera
2020-02-12, 19:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
jag tror att den här personen har hittat en del bevis på att de bränner döda kroppar 24/7 i kina,

https://www.youtube.com/watch?v=9wKfgkGWBi8

Hoax, dag fyra…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in