2020-02-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom31
Gå in och kolla på SAS Facebooksida! Det är till stor del vanliga svenska, norska och danska medborgare som har fått nog av kulturelativism. Sktitsnack att det skulle vara tokhögern din lilla trollkarl

Snöflinga
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du blir fortfarande blöt och stinker, trots att du vänder ryggen till.

Jag skrev först att jag kliver åt sidan när de försöker pissa på mig. Det är först när de desperata efterslängarna kommer som jag vänder dem ryggen och går vidare med min dag.

Du är dålig på det här med metaforer.
Citera
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
När media är förvirrade och känner att narrativet håller på att glida ur händerna på dem drar man fram "Rysskortet". Så tror man nämligen att man 1. Kan skrämma Svensson in i åsiktskorridoren och 2. Man slipper argumentera.

Du får ursäkta om jag verkar korkad men jag har hela tiden antagit att det här med ryska trollfabriker har varit något typ konspirationsteori eller internt skämt från Reddit typ som den där grodan jag heller aldrig fattar.

Vi har alltså en talesperson från ett av Sveriges största företag som påstår att det skulle sitta tiotusentals svenskspråkiga ryssar som reggat trollkonton och sitter och har en agenda från Putin. Deras uppdrag skulle alltså då vara att ställa jobbiga frågor och ställa dem till svars för deras egna tillkortakommanden.

Det är ju smått sensationellt om det är så hon tror det funkar och inte vanligt folk som blev förbannade och uttryckte sin åsikt.
Citera
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
We are proud of our Scandinavian heritage. Many of the things we call Scandinavian today was brought here and refined by curious, open-minded and innovative Scandinavians.
Travelers bring home great ideas.

Hahahaha. Patetisk beskrivning på 45s klippet. Uschhh!
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag förstår mig inte på dig. Vad är typiskt svenskt för dig? Är det något i reklamen som är felaktigt?

Finns mycket typiskt skandinaviskt. Även svenskt. Varför måste man ifrågasätta eller försöka smutskasta det?

Finns det inget svenskt, så finns det heller inget turkiskt. Eller peruanskt. Håller man inte med är man både hjärndöd och ologisk.
Citera
2020-02-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Har bara sett den film som länkas först i trådstarten.
Inledningen är provocerande, men sedan inser man just att all kultur har påverkats av andra. Den svenska midsommarstången var ju tysk, alltså finns tysk kulltur. Den där stången verkar inte vara någon jättestor grej i det landet, däremot är öl en typisk tysk (bland annat) grej. Fast öl (som antagligen inte alls smakar femprocentigt lageröl) är en grej som tillverkades i Asien långt innan Jesus gick i kortbyxor.
Antagligen har Skandinavien, som tydligen har en gemensam kultur, exporterat en del saker som inte ses som typiskt skandinaviska till andra kulturer som gillar grejerna.

Jag tror ingen ifrågasätter att kulturer influerar varandra. Hade SAS-filmen gjorts "i ett vakuum" så hade inte många brytt sig.

Problemet är att man använder exakt samma trötta exempel om turkiska köttbullar och julgranar som alla vänsterdebattörer. Dessa vänsterdebattörers utgångspunkt är att "svensk kultur inte finns" för att delarna inte kan sägas vara helt unika på alla sätt och vis. Det används för att neutralisera alla som säger sig vilja bevara en kulturell särart i Sverige.

Det blir så dumt när någon säger "jag gillar min kultur" och dessa debattörer svarar med att man har något slags köttbullar i Turkiet så därför är det helt normalt med böneutrop klockan fem på morgonen i Tomelilla.
Citera
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Här är en till konstig bild

http://i.4cdn.org/pol/1581519851085.jpg
Haha.

"I will suck your dick fore some crack,maaan".
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Det är bara så dumt. Ett stort seriöst företag ska ha processer som fångar upp varumärkesrisker innan det gått för långt, och denna var ju rätt uppenbar menar jag. Det är antingen tecken på ett auktoritärt företagsklimat med lågt till tak, eller ett kaotiskt där ledningen inte vet vad som händer i organisationen. Ja, eller att alla var helt överens förstås. Det alternativet finns ju också, även om det statistiskt är det minst sannolika alternativet.

Låt säga att reklambyrån tagit fram en film med glada vita människor, skuttandes runt midsommarstången iklädda färggranna folkdräkter och budskapet - "SAS, ett äkta Svenskt företag!"
Hade det gått igenom eller fastnat i något filter? Jag hoppas att det hade fastnat i ett filter som sa att den här reklamfilmen är politisk propaganda, precis som den andra borde gjort.
Varför ska de göra livsstils/kulturreklam över huvud taget?

De flesta väljer flygbolag utifrån tillgängliga flighter, pris samt punktlighet. Om detta kan man göra reklam (om man upplever sig ha en fördel på dessa områden).

Men den nu aktuella reklamfilmen uppfattar jag som totalt menlös vad gäller att framhålla fördelar med SAS. Tvärtom framstår väl SAS litet som ett av dessa trötta amerikanska storföretag som gör blaskig snömosreklam om ingenting för att överskyla det faktum att deras produkter/tjänster inte är så konkurrenskraftiga.
Citera
Medlem
Get woke, Go broke:

https://m.youtube.com/watch?v=ZyCQDNXAVXc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Nej, jag undrar uppriktigt varför du citerar olika spekulationer kring motiv, varav många för övrigt var helt rimliga.

Varför är det paranoia? Vad menar du med "tokhögern"? Översätt också gärna "paranoia av osäkerhet" till riktig svenska, jag förstår inte sådan orten-svenska.

Jag var ganska säker på att du inte skulle förstå, ingen idé att förklara nåt till någon som inget begriper
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0
Detta är bland de vidrigaste reklamfilmer jag sett. Denna mångkulturella smörja attackerar inte bara Svenskar som folkgrupp, utan även Danskar och Norrmän. De förnekar att Skandinaver och dess unika folkgrupper ens existerar, och att allt Skandinaviskt skulle vara stulet från annat håll. Filmsnutten innehåller sjukt många faktafel (såklart) men det är uppenbart att de försöker plocka billiga PK-poäng. Fattar de inte att detta kommer skada dem? Personligen kommer jag aldrig mer flyga med SAS i alla fall.

Kontakta SAS och visa ert missnöje!
Formulär: https://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/ (Other> General views > Advertising > Complaint)
Telefon eller chat: https://www.sas.se/kundservice/kontakt/#
Du verkar ha problem med att lyssna och lära. Har den svenska skolan misslyckats med dig?
Denna film lär oss att vi är bra på att ta hem och vidareutveckla koncept.
Var det något mer du ville?

Tråkigt att du inte har uppfattat denna film överhuvudtaget.
Du verkar ju kränkt utan orsak att vara det
Förmodligen lider du av faktaresistens men gå till en psykolog regelbundet så kan det möjligtvis ordna upp sig för dig.
Citera
2020-02-12, 19:45
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Men så ser det väl ut i de flesta länder, man har genom århundraden influerats och byggt samhällen utifrån intryck av andra kulturer.

Vad är skandinavisk kultur och identitet för dig?
Jag tror att det som retar upp er mest är det faktum att påståendena i reklamen stämmer.

Alla kulturer existerar. Även den skandinaviska.
Alla kulturer har influerats utifrån. Även den skandinaviska. Likväl skiljer de sig åt.
Påståendet att det inte finns något unikt skandinaviskt är helt enkelt fel.

Vill du veta mer om skandinavisk kultur rekommenderas avdelningarna för etnologi, litteratur, konst och historia på närmaste bibliotek. Vill du ha mer vardagliga exempel så fråga gärna utländska studenter på närmsta högskola vad de lagt märke till.
Senast redigerad av StuG 2020-02-12 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in