2020-02-12, 19:38
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det där är ju din tolkning. SAS har redan meddelat vad deras avsikt var och deras intention eller syfte är inte alls vad du påstår.

Att du och en rätt stor grupp av andra negativa likasinnade läser filmen som fan läser bibeln ger inte er rätt. Vad exakt får dig att tro att du har tolkningsföreträde gällande ett material någon annan har gjort?
Jag tror de flesta företag inser att kunden faktiskt HAR tolkningsföreträde vad gäller deras reklamfilmer och de agerar ofta därefter.

Man försöker anpassa en film efter målgruppen i syfte att sätta företaget och dess budskap i en positiv dager. Tycker du SAS lyckats med det?

Vad tyckte du om den här artikeln?
https://www.expressen.se/debatt/kulturkrig-orsaken-till-sas-historiska-magplask/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det provocerande är att de säger att det inte finns något egentligt skandinaviskt, allt är bara en kopia av andra. Vi är ingenting mer än en rotlös, identitetslös massa och allt vi har är bara ett ihopplock som andra har kommit på.

Bara en nolla utan självrespekt och integritet skulle tolerera sånt respektlöst dravel om ens land, arv och förfäder.

Givetvis finns det en skandinavisk kultur och identitet. Det går att vara trygg i det och samtidigt bli förbannad på att ett statligt ägt pissflygbolag sprider dynga, finns inget motsatsförhållande däremellan.

Men så ser det väl ut i de flesta länder, man har genom århundraden influerats och byggt samhällen utifrån intryck av andra kulturer.

Vad är skandinavisk kultur och identitet för dig?
Jag tror att det som retar upp er mest är det faktum att påståendena i reklamen stämmer.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Filmen slår ju fast att andra länder har kultur (och uppfinningar) men att Skandinavien inte har det. Nothing. Niente. Everything is copied.

Så vi är ett kulturlöst folk som kopierar andra länders kulturer (och uppfinningar). Vi har inget att vara stolta över utom möjligen att vi rest och därför kunnat ta hem vad andra kulturer har skapat.

Jag tror inte man behöver vara en rysk bot för att reagera negativt över detta.

Det mest tragikomiska i pjäsen är att de påstår att det var en amerikan som uppfann gemet. Undra var den amerikanen eller hans förfäder kom ifrån?
Citera
2020-02-12, 19:39
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y3r4pr/riktiga-sverigevanner-springer-inte-putins-arenden

Jenny Wennberg på ledaresidorna, manar aktivisterna att "HOLD THE LIIIINE" Trollen kommer med sina Svärjevänner. "Vi måste bevisa att SAS har rätt till varje pris nu".

Jag förstår inte hur verklighetsfrånvänd man får vara. Men akta er för att skriva elaka ord nu, annars kommer arschelberg och knackar på dörren.

Det är ren och skär lyteskomik kvinnan bjuder på. Och det värsta är att det är individer med åsikter/hjärnspöken likt denna som styrt och fortsatt styr vårt land.

Tack alla naiva väljare!
Citera
2020-02-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det där är ju din tolkning. SAS har redan meddelat vad deras avsikt var och deras intention eller syfte är inte alls vad du påstår.

Att du och en rätt stor grupp av andra negativa likasinnade läser filmen som fan läser bibeln ger inte er rätt. Vad exakt får dig att tro att du har tolkningsföreträde gällande ett material någon annan har gjort?

En reklmfilm där man i efterhand måste förklara intentionen är en dålig reklamfilm.
Och hade man i förhand gått ut med sin intention så hade man sett att den film man producerat inte visar på det man vill visa.
Nu får man helt enkelt stå sitt kast.

Ge det nån vecka så kommer fler och fler inse vilket magplask den här filmen var. När dårarna på expressen och aftonbladet slutat vråla om ryska attacker och andra fåniga konspirationer.
Citera
2020-02-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag är väldigt svensk, ja. Minst åtta generatione bakåt. Och har åkt mycket tunnelbana. Att du sitter och trivialiserar budskapet bevisar bara att du inte förstår dig på samtiden.

Jag förstår mig inte på dig. Vad är typiskt svenskt för dig? Är det något i reklamen som är felaktigt?
Citera
2020-02-12, 19:40
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Nu är filmen uppe igen.
21 visningar, 13 tummen ner.
https://youtu.be/Ijhh5J48X9k

Edit: en nypostad version på 45 sekunder.
Den längre med 30 000 tummen ner är inte längre privat.

Antar att det där kan vara en redan förberedd kortversion avsedd för TV-sändning.

Jag noterar att kortversionen har rensats från vikinganegrer och kramande hijabis, och hoppas på sedvanligt frontalangrepp mot SAS från de diasporaetniska intressegrupper vars åsiktsyttringar inte brukar förkastas som koordinerade attacker från ljusskygga nätverk. #SAS_so_white
Citera
2020-02-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Naturligtvis blev inte alla som befann sig inom rikets gränser när riket grundades svenskar. Det fanns finnar och samer, danskar och tyskar mm mm som förstås fortsatte med att vara detta. Andra blev med tiden och efter generationer svenskar.

De som kom hit efteråt var invandrare men stannade de här och skaffade de barn så är givetvis deras ättlingar inte invandrare, vad är problemet?
Problemet är ju att SAS pissar på alla dessa som byggt upp landet. Jag tackar dom med för att dom bidragit till att få vårt kalla svåra land ur fattigdom. Det är inte vårt fel att andra länder inte lyckats och nu måste få en klapp på kinden av SAS som till viss del även flyger dom hit och dit. Det är en dålig tidpunkt för SAS att se ner på föregående generationer samtidigt som nya kulturer i landet river vad vi byggt upp. Reklamen hade varit i ett helt annat ljus om invandrare idag hade bidragit mer med att skapa välfärd och svenska bolag men det blir bara mindre och mindre. Nu är det inte fel på alla invandrare men det ju alldeles åt helvete för många så dom kan ju inte ens bidra, dom får aldrig möjligheten som förr i tiden.
Citera
2020-02-12, 19:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Jag kliver åt sidan när de är på väg att pissa på mig och vänder dem sedan ryggen när de alla andra gånger försöker provocera en till skillnad från tokhögern som sväljer deras bete gång efter gång. Jag gillar heller inte filmen och tycker den är riktigt vidrig faktiskt i sin kulturrelativism/nihilism, men ni ger dem bara vatten på kvarn när ni ska hålla på och älta så här som ni gör. Tänk på det.

Du blir fortfarande blöt och stinker, trots att du vänder ryggen till.
Citera
2020-02-12, 19:42
Medlem
elbels avatar
Vad bra, nu bojkottar ännu fler flyget
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Budskapet var att det inte finns någonting skandinaviskt.

Det är mer ett konstaterande. Budskapet är att vi har byggt vår skandinaviska stil genom våra resor och de intryck vi fått genom dem.
Citera
Medlem
Vad är detta för DDR fasoner, censur !?
Varför ska allt hela tiden idiotanpassas

Om nu dessa kränkta snöflingor inte klarar av detta, så kan de väl skita i att titta på det ?

Så patetiskt och sen springer några små troll och hetsar ryska troll för spridning och hatkampanj.

Vilka losers

Men förespråkar man censur och DDR kultur så är väl detta ok då ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in