2020-02-12, 18:55
Medlem
Jag hoppas att SAS kryper till korset och ber om ursäkt för sin otroligt kränkande reklamfilm. Det är enda vägen ut, men krishanteringen är pinsam. Ryssland och troll, attacker hit och dit. Självklart gick dom på den linjen, ända sen Trump och valet har vänsterextremisterna varit som tokiga i den idén. Vilket inte ledde någonstans. Patetiskt.

Låt SAS gå i konkurs, när vi svenskar, norrmän och danskar väljer ett annat flygbolag framöver.
Citera
2020-02-12, 18:56
Medlem
TrumpIsPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Filmen spreds på Flashback, reddit och 4chan. Folk nedröstade.

SAS skyller på ryssar för att vanligt folk inte håller med om SAS politiska ståndpunkt.

Varför känns det igen.
Vanligt folk hänger på dessa hemsidor nuförtiden så man kan verkligen kalla detta för folklig kritik mot asen på SAS. Vill SAS inte att Ryssar ska resa med deras flyg längre? Många kunder SAS pissar på nu! Till och med Greta borde hoppa på kritiken mot SAS då det gynnar hennes anti-flygande propaganda
Citera
2020-02-12, 18:56
Medlem
Kan inte se vad som är så provocerande med reklamfilmen. Att skandinaver tagit med sig bra saker hem och utvecklat dem? Det är väl så med det mesta i alla kulturer, oavsett om det handlar om mat, musik eller filosofiska tankar.

Har ni byggt er svenska identitet på att köttbullar var en ursvensk maträtt, eller vad?
Citera
2020-02-12, 18:57
Medlem
Folk attackerar oss. Folk tycker inte som oss.
De måste vara ryska nättroll
Citera
2020-02-12, 18:58
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Lite annorlunda vinkel än de tidigare artiklarna.

De yrar konspiratoriskt om ”koordinerad attack” och att kampanjen blivit ”kidnappad” av mörka krafter. (Ingen professionell PR-byrå har naturligtvis varit inblandad i denna s k krishantering.)

Att skylla på troll är en avledningsmanöver som varje intelligent människa ser igenom.”

[…]

”SAS reklamfilm har skrivit kommunikativ historia, men inte på det sätt företaget tänkt.

För att undvika framtida fiaskon, varför inte eftersträva den mångfald ni förespråkar i er reklam även internt och hos era partners – inte enbart twentysomethings i Stockholms innerstad som alla tycker lika och bryr sig mer om sina egon än om kunderna och affärerna?

Äntligen någon med vett i skallen, bra skrivet.
Citera
2020-02-12, 18:59
Medlem
Dimaks avatar
Den är uppe !!! anmäl den för hets mot folkgrupp gubbar!
Citera
2020-02-12, 19:00
Medlem
TrumpIsPresidents avatar
Det ska sägas att SAS är ett bolag som är och har varit ytterst nära konkurs dom senaste åren så att ens komma på tanken att skapa en sådan här hatisk kampanj måste vara bland dom mest idiotiska jävla sakerna jag vart med.

Vem är bakom kampanjen? Är SAS kapade av vänsterextremister?

Underbart av Norwegian Airlines som svarade SAS på sin facebook! Flyg med Norwegian i framtiden gott folk!
Citera
2020-02-12, 19:01
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det är värre, de kan inte ens bestämma sig för om de blivit utsatta för en attack eller folk bara har missförstått.

Själv anser jag att AS (hädanefter vägrar jag använda scandinavian. AS utläses "as", ej "A-S") har attackerat mig snarare än tvärtom. Det hade jag kunnat förlåta, om de bett om det. Jag är trots allt en resonlig person, på typiskt svenskt manér. Nu framhärdar de i stället i sin vänsterblivenhet och därmed har de förseglat sin plats i min svarta bok.

De kan hävda att vi missförstått budskapet bäst de vill. Sanningen är tvärtom att vi förstod för väl. Men det kanske inte AS ledning har kompetens att greppa.

Ungefär min reflektion också. Filmen är en parentes i allt som skett de senaste åren, och SAS är ändå ett bolag jag sällan flyger med, men det spelar mindre roll. Det är ändå lite av en symbol för flyg i Sverige, och att då på ett så uppenbart skicka tydliga signaler mot en stor del av befolkningen känns ogenomtänkt.
Jag har jättesvårt att förstå hur ledningen för dessa bolag kan låta marknadsavdelningen hantera varumärket så politiskt? Även en lågbegåvad person skulle ju snabbt och enkelt kunnat lista ut hur den skulle tas emot i dagens polariserade samhällsklimat, eller är jag överintelligent? I min värld ska företag vara opolitiska. Deras ändamål är att tjäna pengar åt ägarna. Dom ska behandla alla kunder med respekt, och även respektera alla kunder oavsett var de står politiskt eller religiöst (så länge det är lagligt). Det ska kort sagt inte vara någonting ett företag tar i beaktande. Att låtsas som att detta inte är politiskt håller inte. Oavsett sanningshalten.

Det ska sägas att jag aldrig arbetat i ett bolag med kopplingar till staten så jag kanske missat en del av det finstilta i det samarbetet.

Jag måste säga att jag också blev lite förvånad över hur svaga och låga försvar namnkunniga mediepersoner lyckats komma med. Man behöver mer än superlativ för att bygga ett trovärdigt resonemang. Nu får dom ta och komma in i matchen.

Så här är det: Ja, det är en skitsak. En höna av en fjäder? Absolut. Men det är ytterligare ett litet nålstick i folksjälen. Varför vill ni - politiker och journalister - per automatik såga alla människor som försöker vara stolta över de vi är, och landet vi och våra förfäder byggt upp? Sluta med det är mitt råd. Vi behöver inte samlas och gruppheila för det. Vi kan väl bara enas om att Sverige är världens bästa land, och att Svenskarna har gjort ett jävligt bra jobb uppenbarligen eftersom hela världen nu vill hit och ta del av det? Låt oss istället se till att göra resten av världen lika bra, kanske genom att våga belysa vad som inte fungerar på andra ställen - och politiker - kanske sluta ge bort pengar till de som ser till att det fortsätter vara dåligt?

De journalister och krönikörer som tror att det är en vinnande strategi att från sitt höga vita torn såga medelsvensson där nere i gyttjan har inte fattat någonting.
Citera
2020-02-12, 19:02
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Kan inte se vad som är så provocerande med reklamfilmen. Att skandinaver tagit med sig bra saker hem och utvecklat dem? Det är väl så med det mesta i alla kulturer, oavsett om det handlar om mat, musik eller filosofiska tankar.

Har ni byggt er svenska identitet på att köttbullar var en ursvensk maträtt, eller vad?

Snälla, vi behöver inte en till efterbliven idiot i tråden som inte inser att det här bara är multikulti-propaganda i syfte att förminska skandinavisk kultur samtidigt som vi höjer alla andra och konstaterar att det är muslimer och negrer som byggt upp allt som kan kallas civilisation och välstånd i landet.
Citera
2020-02-12, 19:03
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:

De yrar konspiratoriskt om ”koordinerad attack” och att kampanjen blivit ”kidnappad” av mörka krafter. (Ingen professionell PR-byrå har naturligtvis varit inblandad i denna s k krishantering.)

Att skylla på troll är en avledningsmanöver som varje intelligent människa ser igenom.”

[…]

”SAS reklamfilm har skrivit kommunikativ historia, men inte på det sätt företaget tänkt.

För att undvika framtida fiaskon, varför inte eftersträva den mångfald ni förespråkar i er reklam även internt och hos era partners – inte enbart twentysomethings i Stockholms innerstad som alla tycker lika och bryr sig mer om sina egon än om kunderna och affärerna?

Jo, högst troligt en av de mest träffsäkra texterna i "kvällspressen" på tio år. Självfallet inte nerprintad av expressen själva såklart. Den sammanfattar hursomhaver rådande läge rörande precis allt.

Skrämmande däremot att om man bara har några procent verklighetsuppfattning kvar i kroppen. Ja, då torde detta vara en självklarhet.
Citera
2020-02-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192

Har du sett youtubeversionen eller den på facebook?
Citera
2020-02-12, 19:04
Medlem
Citat:

[…]

Det är för att det inte var en artikel utan en debattartikel. Ingen på expressen skulle någonsin skriva så. De vill bara låta balanserade. Ibland har Aftonbladet med Jimmie också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in