2020-02-12, 18:46
Medlem
estetiks avatar
Filmen spreds på Flashback, reddit och 4chan. Folk nedröstade.

SAS skyller på ryssar för att vanligt folk inte håller med om SAS politiska ståndpunkt.

Varför känns det igen.
Citera
2020-02-12, 18:47
Medlem
Reklamfilmen verkar vara mer SAS specifika förberedelser för ett lågprisbolag inom SAS där man lönedumpar med utländsk personal, än ett kulturstatement i allmänhet:

Citat ur Expressen :

” Stormen kring reklamfilmen kommer vid absolut sämsta tidpunkt för SAS-ledningen. Företagets piloter är på krigsstigen sedan man fått klart för sig att SAS-ledningen planerar för att introducera någon form av lågprisbolag i Skandinavien som ska ta flygningar från vanliga SAS.
SAS-ledningen ”skjutit sig i foten”
SAS planer liknar det upplägg bolaget har med sitt lågprisbolag SAS Ireland som flyger från London och Spanien. Flygningarna sker bland annat till Stockholm, Köpenhamn och Oslo med utländska besättningar till en lägre lönekostnad.
– Vi ser filmen som ett sätt från SAS att vänja passagerarna vid att det inte längre alltid är skandinavisk personal på flygningar inom Skandinavien. Men den här gången har de skjutit sig i foten, säger en SAS-pilot som vara anonym.
En annan pilot säger:
– Helt klart att det här ska ses som ett led i förberedelserna för ett nytt lågprisbolag inom SAS med utländska besättningar. Passagerarna ska sakta men säkert vänjas vid att det inte längre talas norska, svenska eller danska i kabinen. Jag uppfattar filmen som ett subtilt sätt att få passagerarna att tänka bort det skandinaviska. Ledningen sitter nog i chocktillstånd nu och undrar vad som hade med den här miljonproduktionen till film.”
Citera
2020-02-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Den reklamen tycker jag inte var så illa ändå. Folk var mer upprörda över att gilette försökte ha moral medans de använder barnarbetare och deras rakhyvlar för kvinnor är dyrare. I allafall om man läser kommentarerna.

Nej, 90 % handlade om att "toxic masculinity" ingången och om du tittar är vita hemska och mörkhyade rakt igenom de duktiga.

https://www.thepostmillennial.com/after-losing-8-billion-gillette-embraces-masculinity-again/
Citera
2020-02-12, 18:50
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du, det var bland det värre jag hört Studio Ett producera. Det var ett totalt haveri, de var så vidrigt arroganta att t om jag som är rätt luttrad blev förvånad.

Men de sitter väl som feta, trygga katter på sina skattemiljoner så de behöver inte bry sig.

Studio Ett har tidigare varit ett av få samhällsprogram i public service som varit både professionellt sett väl utfört hantverk och neutralt i tonen.
Jag tycker mig ha sett att de slirar rejält på båda områdena bara senaste året. De gör sig irrelevanta och överflödiga. De kan nojsa med politiska likar utan mikrofoner.
Referatet gör inslaget ointressant att lyssna på.
Förstår att Jörgen Huitfeldt tröttnade.
Citera
2020-02-12, 18:50
Medlem
Haha, hade velat se avhyvlingen på de som ansvarade för att släppa den här reklamfilmen! Budskapet med att ta bort filmen för att de misstänker en attack gör det ju tusen gånger mer underhållande och gropen blir allt djupare. Det hade kanske varit glömt snart om de bara låtit det blåsa över
Citera
2020-02-12, 18:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, det var ord och inga visor! Mycket underhållande att läsa och jag håller med varenda ord! Jag hoppas både SAS och reklamfirman tar och rannsakar sig själva. De måste vara närmast autistiska om de inte känner av att vindarna vänt och att skandinaviskt självhat inte längre applåderas, varken på hemmaplan eller bortaplan.
Krishanteringen är katastrofal just nu.

Deras kommunikationsdirektör Karin Nyman talar i termer av "nätattack" och "extrem situation" som förklaring till att filmen togs ned och avslutar:
Citat:
– Det är oerhört farligt och obehagligt att användas som en plattform för andra syften och därför är det viktigt att få kontroll över det, säger Nyman till TT.
https://omni.se/efter-natattacken-sas-publicerar-annan-version/a/BREjAg?fbclid=IwAR2E-zhm22xTs0W2byFtYzGf1ZJS1-YNRSkL8g_20I0BEEM90O5BhU29RX8

Allvarligt talat. Någon hos SAS måste ta tag i det här. Kritiken KAN inte reducerat till ryska botar och "högerpopulister". De måste inse att även vanligt folk, vanliga kunder har reagerat på det här - att osynliggöra dessa, eller än värre beskylla dem för att vara något de inte är balanserar på gränsen till vansinne (sett ur företagssynpunkt).

Artikeln du refererar till var som sagt spot-on. Kan ingen i SAS ledning läsa den?
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-12 kl. 18:53.
Citera
2020-02-12, 18:51
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Väldigt bra artikel och dessutom inspel om Putintrollhögerpopulistanklagelserna.

Ur samma artikel:

Wow äntligen någon som skriver som det är!
Citera
2020-02-12, 18:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Studio Ett har tidigare varit ett av få samhällsprogram i public service som varit både professionellt sett väl utfört hantverk och neutralt i tonen.
Jag tycker mig ha sett att de slirar rejält på båda områdena bara senaste året. De gör sig irrelevanta och överflödiga. De kan nojsa med politiska likar utan mikrofoner.
Referatet gör inslaget ointressant att lyssna på.
Förstår att Jörgen Huitfeldt tröttnade.
Jag håller med. Är uppväxt med Studio Ett och har lyssnat en hel del på dem under åren, men noterat samma utveckling som du nämner.

Det är nog med den bakgrunden som inslaget var så plågsamt.
Citera
2020-02-12, 18:53
Medlem
Refunds avatar
975st afroavenskar gillar videon medan 27,5k tryckt tumme ned. Sas står fast vid budskapet.
Citera
Medlem
FedupFlorences avatar
Även jag gillade Peter Karaszis inlaga i Expressen, senast postad på föregående sida. Ville lyfta ett citat till:

Citat:
Att skylla på troll är en avledningsmanöver som varje intelligent människa ser igenom.
SAS reklamfilm har skrivit kommunikativ historia, men inte på det sätt företaget tänkt...
Man kan göra bra och utmanande reklam utan att förlöjliga folk.
Citera
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej, 90 % handlade om att "toxic masculinity" ingången och om du tittar är vita hemska och mörkhyade rakt igenom de duktiga.

https://www.thepostmillennial.com/after-losing-8-billion-gillette-embraces-masculinity-again/
Jo, jag förstod poängen med videon och vad de försökte uppnå. Jag missade att det var bara svarta som var goda. Även om den kanske var klumpig och anti-vit så tyckte jag ändå att budskapet inte var helt fel.

Jag tycker sas var klart värre och totalt oförsvarsbar.
Citera
2020-02-12, 18:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Här en artikel som säger allt..

https://www.expressen.se/debatt/kulturkrig-orsaken-till-sas-historiska-magplask/
Lite annorlunda vinkel än de tidigare artiklarna.

De yrar konspiratoriskt om ”koordinerad attack” och att kampanjen blivit ”kidnappad” av mörka krafter. (Ingen professionell PR-byrå har naturligtvis varit inblandad i denna s k krishantering.)

Att skylla på troll är en avledningsmanöver som varje intelligent människa ser igenom.”

[…]

”SAS reklamfilm har skrivit kommunikativ historia, men inte på det sätt företaget tänkt.

För att undvika framtida fiaskon, varför inte eftersträva den mångfald ni förespråkar i er reklam även internt och hos era partners – inte enbart twentysomethings i Stockholms innerstad som alla tycker lika och bryr sig mer om sina egon än om kunderna och affärerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in