2020-02-12, 17:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Kanske. Men jag tycker inte det går ihop med de hot och trakasserier som finns. Dessutom finns det mer som talar för att LW gått vidare och inte SD sett till tiden innan mordet.

Jag tror inte LWs intresse byggde på att SD var gift. Tvärtom finns det omständigheter som pekar på annat.

Nja det finns en del omständigheter som pekar på det. Det sticker verkligen ut att en kvinna inte har någon väninna att vara förtrolig med. Ingen alls, det är t.o.m. så att någon som yvades över detta underliga var tvungen att gå till hennes dödsruna för att hitta några ord från en kvinna i avsikt motbevisa det.

Konsekvensen blev att postaren ofrivilligt underströk att Lena var helt i avsaknad av kvinnliga förtroliga vilket också framgår av dom myriader av (egna och andras)bilder där hon omges med enbart män.

-Med det sagt så finns även uppgifter om att LW hade direkt inflytande över skilsmässan MH/UW. Det finns ingenting som talar emot det tvärt om. Att det framkommit uppgifter att UW var en vek karaktär till skillnad från LWs stålvilja rimmar alltför bra för att inte tas på allvar. Med vad vi vet så vore det konstigt om hon inte gjorde det.

-Hur kan det komma sig att kvinnor undvek LW och LW undvek dom?
Det finns fog för att LWs oskickliga kontakter med män, gjorde att kvinnor såg LW som ett hot mot deras äktenskap. Fattas bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Då jag känner kvinnor i kretsarna så kan jag delvis bekräfta att det är så men i flera fall beroende på att LW skickat nattliga sms till kvinnornas män. Klart det skapar en distans.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ok, jag var bara en vän så inte inblandad i relationer eller så. Vi hade roligt ihop och pratade ofta, jag såg inga dåliga sidor.
Visst hon var väldigt energisk, tror knappt hon sov på nätterna...
Haha vaknade ibland på morgonen och hade fått ett mess på natten,- sover du?

-Så strof mfl, fortsätt inte desinformera tråden om Lenas person om ni inte vill läsa vad ni tjatar om är smutskastning och svartmålande för att tysta ner oss som har tillräckligt öppet sinne att veta bättre.

-Gör det ont att höra om hennes myckna klandervärda ( och för mordet väsentliga) sidor så sluta lägga all energi på det ovidkommande, tramsiga, och trångsynta hittepåt om vem/hur LW var.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-12 kl. 17:59.
Citera
2020-02-12, 17:49
Medlem
Jaha, bara ett drygt dygn kvar till att se om Backman har hunnit läsa in sig, vilket han borde ha gjort. Det börjar närma sig. Att få läsa FUP i det här fallet har aldrig varit så efterlängtat.

Tror tyvärr vi kommer få läsa mycket obehagliga saker som SD har presterat både före och efter mordet, då jag tror, om han inte är, så nära en psykopat man kan komma.
Citera
2020-02-12, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
På Södersjukhuset i Stockholm finns en avdelning i anslutning till akuten för misshandlade och våldtagna kvinnor. Chefen heter Sören Carlsson - Cranz (eller om han nu har gått i pension) och han har utarbetat en omhändertagande metod som följer upp varje misshandlad kvinna. Hans arbetssätt borde genomföras för alla misshandlade kvinnor i hela Sverige. Kolla här:

http://viss.nu/Global/Bilagor/Valdsutsatta_kvinnor_080327.pdf

Tack!

Det ska jag läsa!
Det är väl det som är viktigt, att personal uppmärksammar sådant, då oavsett om du är polis eller vårdpersonal.

Och som T*ony Mö*rk sa i det program som jag tidigare citerat ur och länkat; att det är viktigt att dessa brott inte nedprioriteras. Han menade på att vid en misshandel på stan blir de som tekniker ditkallade alltid, medan om det handlar om misshandel i ett förhållande blir de mycket sällan kallade för att göra en teknisk undersökning.

Enligt Mikael Nyqvist som också intervjuades hade avdelningen för dessa brott blivit nedlagd och de mätinstrument som finns användes inte. Och han även han tryckte på att det handlade mycket om hur man ser på dessa brott, att det är en slags kulturfråga.

Nu vet jag inte hur det sköttes i L*enas fall, mer än att det faktiskt ändå kom två poliser hem till henne och tog upp anmälan.

Men om det fanns någon anledning att göra en brottsplatsundersökning i det här fallet vet jag inte. Det hade kanske varit aktuellt om hår hade slitits av eller om det blivit blodspillan. De fotade iaf örhänget.

Men att SD inte hördes förrän efter två månader är dåligt. Man kunde ha kollat hans händer t ex.
Och hört honom innan han hade kommit på en bra förklaring och googlat på hur han skulle förklara våldet utan att få straff.

Jag är ganska säker på att han suttit och kollat om han hade rätt att bruka våld för att få ut henne ur bilen.
Citera
2020-02-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jaha, bara ett drygt dygn kvar till att se om Backman har hunnit läsa in sig, vilket han borde ha gjort. Det börjar närma sig. Att få läsa FUP i det här fallet har aldrig varit så efterlängtat.

Tror tyvärr vi kommer få läsa mycket obehagliga saker som SD har presterat både före och efter mordet, då jag tror, om han inte är, så nära en psykopat man kan komma.
Det håller jag med dig om, angående SD.
Ja det blir nog en hel del obehagliga saker i förundersökningsprotokollet.
Citera
2020-02-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Förlåt för att jag bryter mot allas våra policys, men finns Fup? Jag brukar aldrig ställa såna dumma frågor, men denna tråd har jag misskött och bortprioriterat.
På fredag denna vecka borde det bli åtal.
Citera
2020-02-12, 18:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det håller jag med dig om, angående SD.
Ja det blir nog en hel del obehagliga saker i förundersökningsprotokollet.

Om vi nu får möjlighet att läsa FUP?

Jag får närapå stresskänslor av att inte veta var man ska börja läsa.

Och att hitta de väsentliga delarna i denna gigantiska utredning.
Citera
2020-02-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om vi nu får möjlighet att läsa FUP?

Jag får närapå stresskänslor av att inte veta var man ska börja läsa.

Och att hitta de väsentliga delarna i denna gigantiska utredning.
Du får titta i innehållsförteckningen som brukar vara i början av fupen.
Citera
2020-02-12, 18:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja det finns en del omständigheter som pekar på det. Det sticker verkligen ut att en kvinna inte har någon väninna att vara förtrolig med. Ingen alls, det är t.o.m. så att någon som yvades över detta underliga var tvungen att gå till hennes dödsruna för att hitta några ord från en kvinna i avsikt motbevisa det.

Konsekvensen blev att postaren ofrivilligt underströk att Lena var helt i avsaknad av kvinnliga förtroliga vilket också framgår av dom myriader av (egna och andras)bilder där hon omges med enbart män.

-Med det sagt så finns även uppgifter om att LW hade direkt inflytande över skilsmässan MH/UW. Det finns ingenting som talar emot det tvärt om. Att det framkommit uppgifter att UW var en vek karaktär till skillnad från LWs stålvilja rimmar alltför bra för att inte tas på allvar. Med vad vi vet så vore det konstigt om hon inte gjorde det.

-Hur kan det komma sig att kvinnor undvek LW och LW undvek dom?
Det finns fog för att LWs oskickliga kontakter med män, gjorde att kvinnor såg LW som ett hot mot deras äktenskap. Fattas bara.

-Så strof mfl, fortsätt inte desinformera tråden om Lenas person om ni inte vill läsa vad ni tjatar om är smutskastning och svartmålande för att tysta ner oss som har tillräckligt öppet sinne att veta bättre.

-Gör det ont att höra om hennes myckna klandervärda ( och för mordet väsentliga) sidor så sluta lägga all energi på det ovidkommande, tramsiga, och trångsynta hittepåt om vem/hur LW var.

Vem var det som underströk att L*ena saknade kvinnliga vänner?

Källa på det!

Jag tror faktiskt att jag minns tvärtom, att någon som kände henne sa att hon visst hade kvinnliga vänner.

Och.

Det är mycket underligt hur du kan påstå att Strof desinformerar tråden, medan du påstår dig veta bättre.

Hur kan du veta bättre än de som har kännedom om personerna?

Jag funderar också på om Schazz uppskattar hur du använder hans inlägg. Men han har ju naturligtvis möjlighet att själv kommentera det.
Citera
2020-02-12, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Du får titta i innehållsförteckningen som brukar vara i början av fupen.

Jo, så långt är jag med.

Men det är inte bara de olika delarna av FUP, utan att varje del måste vara så omfattande så att jag är rädd att det blir stört omöjligt att hitta något av vikt.

Som att leta efter en nål i en höstack...
Citera
2020-02-12, 18:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, så långt är jag med.

Men det är inte bara de olika delarna av FUP, utan att varje del måste vara så omfattande så att jag är rädd att det blir stört omöjligt att hitta något av vikt.

Som att leta efter en nål i en höstack...

Ja enklast blir nog att invänta domen och läsa domskälen
Citera
2020-02-12, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Ja, det tror jag också.

I början av tråden, trodde jag att det kanske inte hade varit så mycket som det senare har framkommit. Och att det finns flera skribenter som skriver "att det finns mer" men inte går in på detaljerna, det får mig att tro att det finns delar där som man inte velat avslöja i tråden pga att man inte vill förstöra utredningen.

Detta är min helt egna spekulation.
Citera
2020-02-12, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja enklast blir nog att invänta domen och läsa domskälen

Då blir det en lååång väntan.

Men man får väl läsa så mycket det går tills rättegången. Och hoppas på direktrapportering från NA så man kan följa rättegången sedan.

Jag kan inte ge mig till tåls att vänta, om vi nu kan få FUP överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in