2020-02-12, 15:50
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Om du inte kan ta ditt straff,Begå inte brottet då,Så jävla enkelt är det.Varför skulle LW vilja vinna över HD?LW och HD hade väl ingen affär? Jag tror hellre att LWs avslöjande var en signal till SD att så här beter man sej inte.Misstaget LW gjorde var att avslöja för SD att hon tänkte lägga korten på bordet.Tyvärr så blev det hennes död.

Jag tror att LW avslöjade för HD i hopp om han hon kunde få SD arr sluta förfölja LW.
HD utfärdade också ett förbud för SD, han fick inte kontakta LW på något vis.
Tror detta var jan-feb 2018
Senast redigerad av Lillarumy 2020-02-12 kl. 16:21.
Citera
2020-02-12, 15:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Om du inte kan ta ditt straff,Begå inte brottet då,Så jävla enkelt är det.Varför skulle LW vilja vinna över HD?LW och HD hade väl ingen affär? Jag tror hellre att LWs avslöjande var en signal till SD att så här beter man sej inte.Misstaget LW gjorde var att avslöja för SD att hon tänkte lägga korten på bordet.Tyvärr så blev det hennes död.

Hon hade ju redan lagt korten på bordet
ett år innan hon mördades.

Det var ju det som ledde till skilsmässan
mellan SD och HD.
Citera
2020-02-12, 16:01
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Jag tror att LW avslöjade för HD i hopp om han hon kunde få SD arr sluta förfölha LW.

Något förmätet att be den bedragna frun
om hjälp när det inte var roligt längre.

Dessutom så finns det ju bildbevis på hur
LW förföljde SD/HD. Och loggtexter och
bilder på hur hon sökte kontakt med SD.
Citera
2020-02-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Första meningen: Ja, delvis. Men jag blev av med fanstyget till slut. Nu vet jag dock bättre än att tro att det skulle fungera att tala en rabiat galning till rätta.

En rädd människa uppträder säkert ologiskt i andras ögon, men i sina egna så finns det bara att vinna eller försvinna.

Då får jag gratulera dig att du tog dig ur en destruktiv relation. Inte minst att du tycks lärt av dina misstag. Ja frågan eller skiljelinjen går väl ofta mellan om "kärleken" eller rädslan får övertaget? Du kan ju vinna eller förlora ditt liv. Livet står på spel.

Kanske var det Sherlock som menade att L var relationsmissbrukare och därför inte kunde ta sig loss? Och han verkar övertygad om att S haft ihjäl L. Inte den mest långsökta tanken.

Hur pass mycket relationsmissbruk som existerade mellan L och S kommer snart avslöjas genom Fup, med tillägget, hoppas jag.

Destruktivitet kan ibland utvecklas till en slags symbios, där man lär sig ungefär vad man kan förvänta sig av varandra, och vilka ömma tår som existerar, att trycka på, för den som vågar. Vad som funkar och inte. "Kärlek" och makt, är inte att leka med.

Om du inte kan bli bekräftad och älskad tillbaka kan du alltid provocera, eller hota, manipulera etc. Ska bli intressant om någon kommer vittna i rättegången om S har en historia bakåt av kvinnomisshandel. Jag tippar på: nej.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-02-12 kl. 16:09.
Citera
2020-02-12, 16:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tror att LW avslöjade för HD i hopp om han hon kunde få SD arr sluta förfölha LW.

Om hon verkligen ville slippa SDs
uppmärksamhet så hade det väl varit
bättre att be någon av hennes manliga
vänner om hjälp?
LagAmie verkar ju t.ex. vara en
handlingskraftig man som inte är rädd för
SD. Han hade säkert gärna hjälpt henne
om hon bara bett om det.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-12 kl. 16:17.
Citera
2020-02-12, 16:24
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om hon verkligen ville slippa SDs
uppmärksamhet så hade det väl varit
bättre att be någon av hennes manliga
vänner om hjälp?
LagAmie verkar ju t.ex. vara en
handlingskraftig man som inte är rädd för
SD. Han hade säkert gärna hjälpt henne
om hon bara bett om det.

Ja LW borde verkligen bett om hjälp. Så konstigt att spara alla hot men ändå inte förmå sig att bryta. Kanske var hon rädd, kanske hoppades hon att SD skulle lugna ned sig.
Citera
2020-02-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag inte rätt person att svara på det juridiska.
Jag har googlat tidigare och läst på lagen, men måste nog isf repetera.

Har det inte betydelse om det sker på offentlig plats eller inom hemmets slutna väggar?

En sak som jag däremot har minne av att jag har läst någonstans är att det även om det faller under allmänt åtal, så är det svårt att driva ärendet om den som ärendet gäller inte medverkar. Det blir svårt när det kommer till bevisningen.

Sjukvårdspersonal får bryta sekretessen och kontakta polisen om det handlar om misstanke om brott som ger fängelsestraff mer än ett år tror jag. Enda gången de har anmälningsplikt att anmäla om brott är om sjukvårdspersonal misstänker att ett barn far illa (yngre än 18 år).

I Tovas fall hade de två vännerna inga bevis som de själva kunde presentera kanske (minns ej längre) utan det var Tova som hade bilderna, sms:en osv. Men de hade hade både hört och sett sms och annat som de ansåg var allvarligt, men kunde alltså inte göra en polisanmälan enligt deras vittnesberättelse.

På Södersjukhuset i Stockholm finns en avdelning i anslutning till akuten för misshandlade och våldtagna kvinnor. Chefen heter Sören Carlsson - Cranz (eller om han nu har gått i pension) och han har utarbetat en omhändertagande metod som följer upp varje misshandlad kvinna. Hans arbetssätt borde genomföras för alla misshandlade kvinnor i hela Sverige. Kolla här:

http://viss.nu/Global/Bilagor/Valdsutsatta_kvinnor_080327.pdf
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-12 kl. 16:54.
Citera
2020-02-12, 16:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Kanske. Men jag tycker inte det går ihop med de hot och trakasserier som finns. Dessutom finns det mer som talar för att LW gått vidare och inte SD sett till tiden innan mordet.

Jag tror inte LWs intresse byggde på att SD var gift. Tvärtom finns det omständigheter som pekar på annat.

Hot och trakasserier kan också förekomma för att SD ville förhindra LW från att avslöja saker och ting för HD. Det måste inte nödvändigtvis vara för att LW lämnat och SD ville få tillbaka henne till varje pris. Vi får se vad som framkommer i FUP.
Citera
2020-02-12, 16:58
Medlem
Förlåt för att jag bryter mot allas våra policys, men finns Fup? Jag brukar aldrig ställa såna dumma frågor, men denna tråd har jag misskött och bortprioriterat.
Citera
2020-02-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ja LW borde verkligen bett om hjälp. Så konstigt att spara alla hot men ändå inte förmå sig att bryta. Kanske var hon rädd, kanske hoppades hon att SD skulle lugna ned sig.

När SD förlorade både LW och HD så tror jag det brast totalt för honom. Plötsligt var han inte längre tuppen i hönsgården och det skyllde han på LW. Själv var an bara ett offer i sina egna ögon. Mist båda och mist kontrollen.

Märkligt att en del tycker att allt är Lenas eget fel, visst kunde hon kanske ha agerat annorlunda, men hur ska hon ens ha kunnat ana att mgm skulle mörda henne? Tror hon såg hans aggressivitet men förstod inte att det skulle gå så långt som det gjorde.

Men att mordet skulle vara Lenas eget fel, som vissa vill låta påskina är bara absurt.
Citera
2020-02-12, 17:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Förlåt för att jag bryter mot allas våra policys, men finns Fup? Jag brukar aldrig ställa såna dumma frågor, men denna tråd har jag misskött och bortprioriterat.

Nej ingen FUP än. Åklagare ska besluta senast 14/2 om det blir åtal eller åtalsförlängning.
Citera
2020-02-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon hade ju redan lagt korten på bordet
ett år innan hon mördades.

Det var ju det som ledde till skilsmässan
mellan SD och HD.

Det var väl bra, så att HD kunde göra sig kvitt sin otrogna karl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in