Citat:
Ursprungligen postat av
Cornerofhope
Det lär vara svenska träffar, annars ser det mörkt ut med detta spår. Och det lär vara tusentals personer det handlar om att kolla. Fördel är att man vet att det är en man och att han är inom säg ett tioårsspann. Så man kan ta antalet personer och dela på 15 (grovt) för att få antalet möjliga gärningsmän. Skalar ner ganska ordentligt. Tror inte att antalet i sig blir något problem.
Eftersom polisen är lika vaga som vanligt så är det svårt att veta förutsättningarna. Hade de sagt att de fått träff på två 3-kusiner eller liknande hade det varit enklare att veta hur det ser ut.
Men visst sitter han innan sommaren, det är jag rätt övertygad om.
Det är inte så hemskt många svenskar som laddar upp sitt dna på gedmatch. I så fall skulle jag ha betydligt fler sådana träffar själv tror jag, till 75% är jag ändå svensk. Det blir nog avsevärd skillnad när polisen får tillgång till familytree dna. Där finns många svenskar, och svenskar med släktträd publicerade.
Av 3000 matcher på gedmatch (jag har fler, men det begränsas till de 3000 närmsta), är kanske 5% personer med tydligt svenska namn, troligtvis lite mindre än 5%. 30% är finnar och resten amerikaner, antagligen då med svenskt eller finskt ursprung. Men amerikaner har ofta ingen koll på ens tre generationer tillbaka. Vissa har som sagt, men inte så många.
Många har inte ens koll på att de har ett svenskt ursprung, utan hävdar att de kommer från typ England.