2020-02-11, 21:48
Medlem
Nu är det bara en tidsfråga. Det kanske tar ett år eller två men sen är han fast. Förhoppningsvis inser GM att det är kört nu och lämnar över sig själv till polisen men det är ju inte troligt.

Dock borde ju polisen redan ha en ganska bra idé om vem det är. Om GM förekommer i utredningen och dessutom är typ brylling till personen i DNA registret så borde det inte vara allt för svårt.
Citera
2020-02-11, 21:53
Medlem
Om man har sitt dna på gedmatch nu, undrar om det dnaet från gärningsmannen ligger upplagt som en vanlig dna-match, för då bör släktingar kunna se det redan nu. Man ser ju nya matcher direkt. Undrar vad det märks som, sätts för namn på osv.
Citera
2020-02-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Fy fan vad bra hoppas dom får lite mer resurser att jobba med så åker han förhoppningsvis dit snart 😃

Haha luffarjeppe du håller i tråden. Men håller med. Väldigt intressant fall. Vet inte varför man tycker det. Intressant om han lever och hur han lyckats komma undan.
Citera
2020-02-11, 21:54
Medlem
Bra nyheter även om man tycker det är konstigt att de går ut med det och även att det hela tiden tar sådan tid! Det ska inte vara så otroligt komplicerat tycker man att göra sökningar i registren. Sen detta med snackandet, vad är tanken. Om de hade gjort detta i USA i samband med sökningen och träffen på East Area Rapist/Original Night Stalker så är man ju rätt säker på att han inte hämtas in vid liv.

Sen blir man ju lite fundersam på vad en träff betyder, det kan ju vara sanslöst långväga släkt.
Citera
2020-02-11, 21:55
Medlem
Jag menar att man måste fylla i var testet kommer ifrån, samt email och namn.

Sedan ser alla nya dna-matcher gröna ut i början istället för vita.

Alla som har gedmatch borde kolla sina nya matcher
Citera
2020-02-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Polisen utreder på traditionellt släktforskningsvis? Man får förmoda att skickliga släktforskare ger polisen vägledning i hur man går till väga. Annars blir det nog inget av det
Det finns ju proffs idag som kan hjälpa till med DNA-släktforskning, bara att gå in och läsa i Släktforskartidningen, där annonserar de.
Citera
2020-02-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Det finns ju proffs idag som kan hjälpa till med DNA-släktforskning, bara att gå in och läsa i Släktforskartidningen, där annonserar de.

Har de matcher så kan det gå fort. Beror på hur nära släkt förstås. men jag hittar ju lätt hur jag är släkt med personer vars gemensamma förfäder ligger 5-6 generationer bort, polisen borde också kunna det då.
Citera
2020-02-11, 22:04
Medlem
Jag hade ca 15 nya matcher, men ingen nära släkting som tur var.
Citera
2020-02-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Bra nyheter även om man tycker det är konstigt att de går ut med det och även att det hela tiden tar sådan tid! Det ska inte vara så otroligt komplicerat tycker man att göra sökningar i registren. Sen detta med snackandet, vad är tanken. Om de hade gjort detta i USA i samband med sökningen och träffen på East Area Rapist/Original Night Stalker så är man ju rätt säker på att han inte hämtas in vid liv.

Sen blir man ju lite fundersam på vad en träff betyder, det kan ju vara sanslöst långväga släkt.

Notera att de pratar om träffar, i plural, i artikeln. Kan nog vara rätt långväga men det blir å andra sidan desto mer intressant när de väl hittar en som matchar åt flera håll. Bara att rita upp släktträden och leta i skärningspunkterna, men det lär ju ta ett tag.
Citera
2020-02-11, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Har de matcher så kan det gå fort. Beror på hur nära släkt förstås. men jag hittar ju lätt hur jag är släkt med personer vars gemensamma förfäder ligger 5-6 generationer bort, polisen borde också kunna det då.
Det finns ju även hjälpmedel i form av DNA-charts, där kan man stegvis se hur olika cM-värden kan tolkas in i släktskapet.
Citera
2020-02-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Det finns ju även hjälpmedel i form av DNA-charts, där kan man stegvis se hur olika cM-värden kan tolkas in i släktskapet.

Jag kan ofta se hur vi matchar ändå. Ibland är det matcher som matchar både mamma och pappa. Det är lite krångligare. Eftersom man inte kan räkna traditionellt då, och släktskapet kan vara väldigt långt tillbaka. Finns vissa släktskap som syns långt tillbaka också, vissa familjer har starkt dna (eller inavel kanske).
Citera
2020-02-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Notera att de pratar om träffar, i plural, i artikeln. Kan nog vara rätt långväga men det blir å andra sidan desto mer intressant när de väl hittar en som matchar åt flera håll. Bara att rita upp släktträden och leta i skärningspunkterna, men det lär ju ta ett tag.

Är det långt tillbaka så kan det ju bli fråga om tusentals personer. Hade varit intressant att veta var träffarna ligger. Jag har väldigt få svenska matcher på gedmatch faktiskt, så har de hittat svenska matcher så är det nog lättare. Jag är fjärdedels finsk, nästan alla mina matcher är finska, eller amerikaner.

(i övrigt är jag alltså svensk)
Senast redigerad av windrewind 2020-02-11 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in