2020-02-11, 13:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Men jag kan hålla med om att det kan bli en hemsk situation för en person som varit misstänkt, inget åtal blir av och mordet inte löses, om man är oskyldig.

Men där är vi inte nu.
Det kommer att bli ett åtal!
Det handlar kanske mer om åklagaren, att hon kan få svårt att backa om det skulle visa sig (som t.ex. i Olle Möllers fall) att det finns uppgifter i slasken som friar den misstänkte, och att hon i det läget kan behöva fatta ett negativt åtalsbeslut. Hon sade ju själv i media att hon ville att försvaret skulle läsa även slasken noga, trots att det inte skall kunna finnas något där som är av relevans för målet. Åklagarens spontana och oväntade uttalande om slasken är svårt att tolka annat än som att hon känner sig osäker på de slutsatser hon har dragit i sin egen utredning.

Men som du säger, ett negativt åtalsbeslut kan naturligtvis vara trist även för den misstänkte, kanske lite beroende då på hur ett sådant beslut motiveras. Om åklagaren skriver lika tydligt som i åtalsbeslutet angående HD (dvs. att det inte längre finns anledning att tro att han har med brottet att göra) då är det ju helt ok. Är åklagaren däremot otydlig och låter misstankarna mot SD bli hängande i luften så är det naturligtvis sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Åtal blir det. Hoppas bara att bevisningen som jag misstänker består av indicier håller tätt även i HR.
Ja, kommer det bara ett åtal nu så blir det garanterat en fällande dom i tingsrätten.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-11 kl. 13:43.
Citera
2020-02-11, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
SD drog armen runt hennes hals och drog åt, hon tvingas ner med huvudet och örhängen deformeras, det är stryptag.
Oklart i vilket syfte, gissar på att SD ville tvinga sig till oralsex. Därav att LW ville ha en kvinnlig utredare samt att delar är maskade i anmälan.

Jag vet inte om det klassas som stryptag att dra ner någons huvud med ena armen. Stryptag är när man gör att lufttillförseln kvävs. Då används i regel två armar. Vet inte hur strypning skulle kunna ske med en arm såvida inte Lena låg ner och SD satt gränsle på henne.
Citera
2020-02-11, 13:42
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bra frågor men jag ser att du inte fått svar på någon av dem. Den om HD kan jag svara på, se här

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/

"Utredningen har bland annat visat att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till brottsplatsen eller brottsoffret."

Din första fråga om "vad åklagaren har som gör att SD kommer att åtalas" får nog någon med mer insyn i utredningen svara på. Svaret på den frågan är vi nog ganska många nyfikna på.

Tack för länken! Hoppas för både Lenas familj och Davidssons barns skull, att hon inte var delaktig.
Citera
2020-02-11, 13:45
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Jag vet inte om det klassas som stryptag att dra ner någons huvud med ena armen. Stryptag är när man gör att lufttillförseln kvävs. Då används i regel två armar. Vet inte hur strypning skulle kunna ske med en arm såvida inte Lena låg ner och SD satt gränsle på henne.

Om man ska hålla fast någons huvud, tvinga ned det samtidigt som andra armen är ledig att misshandla med, måste armen vara runt hals och nacke samt dras åt.
I min värld är det ett stryptag.
Senast redigerad av Lillarumy 2020-02-11 kl. 14:01.
Citera
2020-02-11, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

"Han la då sin högerarm om henne..." står det i artikeln ovan som jag länkade till.

Det finns ett grepp, som kallas muggning, då gärningsmannen använder just en arm bakifrån:

"Mugging
Gärningsmannen trycker sin krökta arm bakifrån mot framsida av offrets hals. Fynd kan saknas
."

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Observera att jag inte påstår att SD tagit greppet på sådant sätt att det är strypning det handlar om. Jag säger bara att det går och kan ha varit runt halsen.

Men eftersom det inte står något om det i artiklarna som att hon upplevde strypning vill jag inte påstå att det skett.
Citera
2020-02-11, 14:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar kanske mer om åklagaren, att hon kan få svårt att backa om det skulle visa sig (som t.ex. i Olle Möllers fall) att det finns uppgifter i slasken som friar den misstänkte, och att hon i det läget kan behöva fatta ett negativt åtalsbeslut. Hon sade ju själv i media att hon ville att försvaret skulle läsa även slasken noga, trots att det inte skall kunna finnas något där som är av relevans för målet. Åklagarens spontana och oväntade uttalande om slasken är svårt att tolka annat än som att hon känner sig osäker på de slutsatser hon har dragit i sin egen utredning.

Men som du säger, ett negativt åtalsbeslut kan naturligtvis vara trist även för den misstänkte, kanske lite beroende då på hur ett sådant beslut motiveras. Om åklagaren skriver lika tydligt som i åtalsbeslutet angående HD (dvs. att det inte längre finns anledning att tro att han har med brottet att göra) då är det ju helt ok. Är åklagaren däremot otydlig och låter misstankarna mot SD bli hängande i luften så är det naturligtvis sämre.

Ja, kommer det bara ett åtal nu så blir det garanterat en fällande dom i tingsrätten.

Ja men inte tror jag att åklagaren är så osäker på om hon ska åtala eller inte att hon ber förvaret om råd?

Jag blir alldeles matt av dig.

Nu funderar du på om det är ett brott begånget eller ej.
Vad menar du? Är hon inte mördad?
Citera
2020-02-11, 14:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
SD drog armen runt hennes hals och drog åt, hon tvingas ner med huvudet och örhängen deformeras, det är stryptag.
Oklart i vilket syfte, gissar på att SD ville tvinga sig till oralsex. Därav att LW ville ha en kvinnlig utredare samt att delar är maskade i anmälan.
Det är vad jag också har trott hela tiden.
Annars är det svårt att förstå varför vissa delar är maskade.
Citera
2020-02-11, 14:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Åklagarens spontana och oväntade uttalande om slasken är svårt att tolka annat än som att hon känner sig osäker på de slutsatser hon har dragit i sin egen utredning.
Åklagaren uttalande kan tolkas på många sätt.
Min tolkning är att advokaten på SD:s uppdrag tjafsar om en massa oväsentliga detaljer.
För att slippa sådant under rättegången så vill åklagaren ha allt sådant avklarat innan rättegången börjar.
Citera
2020-02-11, 14:11
Medlem
Citat:

Tvinga till sig oralsex, du måste ju vara helt jävla blåst, han ville inte ens följa med
henne in, vilka fantasier, där åkte den lilla trovärdighet du hade kvar rakt ner i slasken,
i mina ögon.

Citat:
Om man ska hålla fast någons huvud, tvinga ned det samtidigt som andra armen är ledig att misshandla med, måste armen vara runt hals och nacke samt dras åt.
I min värld är det ett stryptag.

Tack för klargörandet, att det bara va i din värld det va ett stryptag
Citera
2020-02-11, 14:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Tror du inte det var knäppkärringen som vägrade lämna bilen som ville ha något ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi har ju inte hela berättelsen, men i en annan artikel står det:

"Enligt henne började misshandeln med ett gräl när de satt tillsammans i mannens bil. Han la då sin högerarm om henne och drog ner hennes överkropp i ett hårt och smärtsamt grepp."

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

I mannens bil, tyder på att L*ena sitter på SDs högra sida.

Rent spontant känns det mer logiskt att SD greppar om L*enas hals/nacke med sin högra arm. Om han är högerhänt. Och trycker ner överkroppen så, så att det gör ont. Förmodligen försöker man väl göra motstånd, dvs försöker sätta sig upp eftersom det är säkert läskigt och obehagligt att plötsligt hamna i det underläget. Jag kan också tänka mig att armen då legat runt hennes hals(?) Spekulation förstås. Kan inte vara något som man tycker känns direkt ok. Man hamnar också i en oskyddad position, då det förmodligen är svårt att häva sig upp och man inte kan försvara sig. De egna händerna och armarna hamnar i fel läge.

Därefter knoggnuggar han henne i detta grepp.

Det är kanske inte bara smärtsamt, men det borde komma lite som en chock. Vad händer, vad tänker han göra, har han kontroll på sig själv? Så det blir säkert en psykisk känsla av att man är försvarslös i någon annans händer. Någon som man inte vet vad han tänker göra.

Då känns nog både smärtan värre. Den är både fysisk och psykisk tror jag. Måste ha varit mycket obehagligt att känna sig i händerna på någon som tappat kontrollen det viset.

Vi vet inte om vi någonsin får veta exakt vad som hände i bilen. Tror inte att det kommer upp i utredningen, mer än möjligen som ett led i att återberätta vad som karakteriserat deras förhållande tiden före mordet och därigenom kunna visa på en motivbild. Kanske det då framkommer mer detaljer än de maskade delarna i media.

Men ingen strypning.
Hade jag läst det så hade jag kommit ihåg det, i mina ögon så hade det varit
betydligt allvarligare än gnuggningen.

I nuläget ser jag uppgiften om strypning som fria fantasier från en användare.
Kommer det fram fakta om annat så ska jag pudla, men där är vi inte.
Citera
Medlem
Citat:

(Fetade): Nej, det visar att hon är öppen och spelar med schyssta kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in