2020-02-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/coronavirus-may-have-infected-500000-in-wuhan-by-peak-in-coming-weeks

Om det fetade visar sig korrekt i en stad av Wuhans storlek och vi kombinerar det med en dödlighet på 2%, så får vi ett minimum på 11 000 döda i Wuhan. Eftersom Sverige har ungefär samma befolkningsstorlek, så skulle vi kunna landa där.

Ingen vet förstås. Men det är absolut inte orimligt att spekulera i att ett land som Sverige kan se dödstal som räknas i tusental.

Samt det ännu större problemet för samhället som sådant, tio gånger så många som skall isoleras och vårdas för lunginflammation I flera veckor var utan att de avlider.

Tänk bara på hur mycket sjukskrivningar det blir om man måste isolera sig vid smitta I flera veckor, även om man inte blir allvarligt sjuk själv.
Citera
2020-02-10, 14:08
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/coronavirus-may-have-infected-500000-in-wuhan-by-peak-in-coming-weeks

Om det fetade visar sig korrekt i en stad av Wuhans storlek och vi kombinerar det med en dödlighet på 2%, så får vi ett minimum på 11 000 döda i Wuhan. Eftersom Sverige har ungefär samma befolkningsstorlek, så skulle vi kunna landa där.

Ingen vet förstås. Men det är absolut inte orimligt att spekulera i att ett land som Sverige kan se dödstal som räknas i tusental.

Om du bemödade dig med att läsa hela artikeln så stod det också att dödligheten förmodligen är en bra bit under 1% om detta stämmer.
Citera
2020-02-10, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
All information, menar du från netizens?, jo jag gick på detta ett tag, men inser nu att allt bara handlar om klick och visningar och i slutända pengar,jag kommer bara hålla mig till seriös media hädanefter.

Som sagt, såg du videon jag länkade? Ett exempel av många där riktiga experter inom området uttalar sig. Länkar igen ifall det var svårt för dig att se de två första gångerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be

Förklara gärna varför den här professorn i epidemiologi skulle riskera sitt rykte och legitimitet genom att sitta och sprida falsk info? Det här handlar inte om någon låtsasexpert på youtube. Har du svårt att ta in fakta?

Kanske är så att du bestämt dig för att börja trolla nu, annars börjar jag starkt undra hur du är funtad i skallen.

Edit: Kan tillägga att den här videon kom 5e februari, och sedan dess har siffror och nyheter snarare visat på att situationen är VÄRRE än när han gjorde den har analysen, inte tvärtom.
Senast redigerad av Utspilld 2020-02-10 kl. 14:12.
Citera
2020-02-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Börsen bryr sig bara om USA och Europa. Börjar det dö människor här som var friska dagen innan kommer börsen att rasa.
Studerar man viruset lite så finner man att det liknar HIV. Det överförs sexuellt och överlever förmodligen länge i kroppen efter att man blivit ”frisk”. Frågan är om man blir helt återställd.
Så det kommer att påverka Kinas befolkningsmängd negativt. Det tycker säkert marknaden är bra.

Du glömde nämna att det verkar bryta ner immunförsvaret.
Citera
2020-02-10, 14:13
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det(fetade) kan man applicera på fler länder, inget som gäller explicit kommunistiska(Kinabilden) diktaturer.

Vi får ju information om viruset ifrån andra länder, varför är Kina så intressant?

Jag börjar blir mer och mer intresserad av vad du har för agenda här.

Jag har suttit och följt dig hyfsat noggrant, du har systematiskt suttit och helt envist försvarat Kina i denna tråden.
Du har ifrågasatt alla skribenter i denna tråd som valt att ifrågasätta Kinas pålitlighet.

Tycker det är lite märkligt beteende, de flesta är nog eniga om att Kina inte är direkt en stat att lita på. Du väljer istället att tänka tvärtom, inte bara det, utan försöker kväva de som lyfter misstankarna.

Dvs aktivt försvar av Kina

Varför gör du det?
Citera
2020-02-10, 14:14
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det(fetade) kan man applicera på fler länder, inget som gäller explicit kommunistiska(Kinabilden) diktaturer.

Vi får ju information om viruset ifrån andra länder, varför är Kina så intressant?
Fast västerländska, demokratiska länder brukar i regel kritisera sig själva när det behövs, lägg till media som också granskar makthavarna. Tror du på allvar att Sverige eller Tyskland t.ex. hade gjort som Sovjet gjorde under Tjernobyl, eller som Kina gjorde med SARS eller nu med coronaviruset? Inte en chans. För bara en diktator kan vara så korkad att han försöker dölja sanningen om något så stort.

Det är i Kina som det sker och landet är nedsläckt. Information av tvivelaktig karaktär läcker ut, omöjlig att verifiera?
Citera
2020-02-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Som sagt, såg du videon jag länkade? Ett exempel av många där riktiga experter inom området uttalar sig. Länkar igen ifall det var svårt för dig att se de två första gångerna.

https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be

Förklara gärna varför den här professorn i epidemiologi skulle riskera sitt rykte och legitimitet genom att sitta och sprida falsk info? Det här handlar inte om någon låtsasexpert på youtube. Har du svårt att ta in fakta?

Kanske är så att du bestämt dig för att börja trolla nu, annars börjar jag starkt undra hur du är funtad i skallen.

Edit: Kan tillägga att den här videon kom 5e februari, och sedan dess har siffror och nyheter snarare visat på att situationen är VÄRRE än när han gjorde den har analysen, inte tvärtom.

Låt han vara det är jobbigt för de flesta att inse när saker och ting blir på riktigt... Då brukar de allra flesta bete sig sådär även du o jag.
Citera
2020-02-10, 14:16
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det kommer rapporter från alla möjliga håll om att Kina mörkar om hur många som dör utav coronaviruset. Som jag nämnt innan finns 49 krematorier i Wuhan och de arbetar 24/7. Mycket märkligt då hur få Kina rapporterar dör utav viruset.
Här en satellit:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7986553/Does-satellite-image-scale-Chinas-coronavirus-cremations.html

Den har dock blivit debunked på reddit, hela landet ser likadant ut.
Citera
2020-02-10, 14:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Om vi ska se de dödstalen här i landet, så är det nog dags att det börjar ramla in lite smittade fall över gränserna. Just nu verkar det vara lite dött på den fronten...
Citera
2020-02-10, 14:17
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Den har dock blivit debunked på reddit, hela landet ser likadant ut.
Man har förklarat det flera gånger för henne men hon vill inte ge med sig.
Citera
2020-02-10, 14:19
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Om du bemödade dig med att läsa hela artikeln så stod det också att dödligheten förmodligen är en bra bit under 1% om detta stämmer.

Eller så väljer du att räkna själv.

40000 smittade, över 900 pers döda hittills. 900/40000= 0,0225 dvs 2,25% dödlighet med KINESISKA mått.

Eftersom deras kapacitet att stänga ner hela städer, isolera människor, dra till med med drastiska metoder, är mycket enklare jämfört med sverige. Så kan du också räkna ut att Sverige inte hade haft en chans att upprätthålla den där procenten.

Sverige kan knappt ta ett beslut om dagens sjukvård, än mindre om det skulle smittas se sådär 100k människor där man samtidigt måste stänga ned städer, transport, industrier.
Hur många inom sjukvården tror du kommer frivilligt gå ut och ta hand om alla smittade och riskera i det här bekväma och egoistiska landet?

Tror du får lägga på x antal procent här, vi är inte kapabla att lösa en så stor uppgift tyvärr.
Andra länder får helt enkelt gripa in ifall detta händer här.
Citera
2020-02-10, 14:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
All information, menar du från netizens?, jo jag gick på detta ett tag, men inser nu att allt bara handlar om klick och visningar och i slutända pengar,jag kommer bara hålla mig till seriös media hädanefter.

Härligt att höra att du är "botad", ett tag trodde jag att du var förlorad, välkommen till de nyktras skara.

Att se nyktert och rationellt på saken innebär ju inte att man inte följer utvecklingen, och hela tiden är beredd på att omvärdera.

Verifierbar information och fakta är bra beslutsunderlag, rykten och spekulationer inte.

Panik är aldrig av godo, och masspanik är livsfarligt.

Att leva innebär en risk att dö.

Man kan dö av influensa, lunginflammation, multiresistenta bakterier och 2019-nCoV, ingen vet på förhand vem och av vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in