2020-02-18, 12:50
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du gör felaktiga antaganden, vilket leder till en felaktig slutsats. CFR kan aldrig bli noll såvida ingen har smittats.

CFR återger inte per nödvändighet verkligheten. Jag har påtalat detta flera gånger i tråden. Du borde läsa både logik, filosofi och matematik innan du uttalar dig. Jag har inte gjort ett felaktigt antagande. Jag har bara tydligt belyst den inneboende problematiken med CFR som begrepp. Bättre lycka nästa gång. Har du ett bra sportlov förresten?
Citera
2020-02-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
m

De där frågorna sköter respektive läkare och smittskydd.

Ja, det hoppas jag verkligen att de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Ja. Dom kan väl iallafall avslöja något som gör att folket i Stockholm kan känna sig ok? Liksom, hur längesen var det dom kom hem? Åkte dom direkt från flygplatsen till sjukhuset? Vilket land flög dom från? Osv. Inget av det skulle väl röja någons identitet? Det vore fruktansvärt om Corona började härja loss i Stockholm. Vet inte vad dom tänker på

Det är just sådana uppgifter som man behöver få veta. Sekretesslagen och GDPR hindrar inte alls att man redovisar fakta som inte röjer personernas identitet men som är väsentliga för att man som Stockholmsboende ska kunna minska sin egen risk för att smittas.

Och i skrivande stund visar det sig att det är sex misstänkta fall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLWvo/sex-misstankta-coronafall-i-stockholm

Samtliga har varit i Kina och har symtom. Jag hoppas verkligen att det inte är SARS-COV2.

Och blir man tvungen att börja spåra en eventuell smittspridning t.ex. på en eller flera arbetsplatser, i skola och förskola så går det inte alls att hemlighålla särskilt mycket. Då kommer det ut i media ögonaböj. Är det turister så blir det smittspårning på hotell, restauranger och i affärer. Det kommer inte att gå att dölja sådant.
Citera
2020-02-18, 12:51
Medlem
Corona-Chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Var såg du siffrorna på 12% dödlighet (eller vad det nu var)?
Vet inte vilka siffror han pratade om men det kan ha varit en liten och tidig studie av The Lancet.
https://www.thelancet.com/coronavirus

Dom två första studierna visade (taget ur minnet) 23% och 11 eller 12%.
Senast redigerad av Corona-Chan 2020-02-18 kl. 12:54.
Citera
2020-02-18, 12:54
Medlem
Nu är karantänen över för tjejen från Sandviken:

Citat:
Två veckors frivillig karantän efter att ha vistats i Wuhan i Kina är över.
Evakuerades hem från Kina och nu har hon träffat familjen hemma i Sandviken.
"I går fick jag äntligen krama dem och prata med dem så det var jättekul", säger Amanda Vall.

https://sverigesradio.se/artikel/7410311
Citera
2020-02-18, 12:55
Medlem
Har en kollega som kommer hem dom närmaste dagarna från Kina, bör man undvika han eller?
Citera
2020-02-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är inte vad okänd parameter innebär. Om data saknas eller inte blir registrerad är den okänd. Det är sålunda en okänd parameter för oss i tråden. Vi kan inte använda den som underlag i vår bedömning gällande sakläget utan måste göra skattningar.

Ja men då blir ju resultaten av beräkningarna inte speciellt värdefulla eller intressanta.
Citera
2020-02-18, 12:59
Medlem
Vore jobbigt med en epidemi i Stockholm som är 10% av Sverige, Wuhan är "bara" 1% av Kina.
Citera
2020-02-18, 12:59
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
Har en kollega som kommer hem dom närmaste dagarna från Kina, bör man undvika han eller?

Ja närmaste 14 dagarna skulle jag inte träffa personen.
Citera
2020-02-18, 13:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Intervju med CoronaAmanda, hon är inte smittad och har inte heller varit det men låt inte sådana petitesser störa när det finns uppmärksamhet att hämta.

Citat:
Karantänen är över för Amanda, 22 – får äntligen gå ut

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70w7zV/karantanen-ar-over-for-amanda-22--far-antligen-ga-ut

Meanwhile in Jönköping, inte ett pip.
Citera
2020-02-18, 13:04
Medlem
Vet inte om det skrivits

Citat:
Sex personer i Stockholm, misstänkta för att ha smittats med coronavirus, har förts till sjukhus för provtagning under morgonen.

Samtliga personer har varit i Kina och efter hemkomst ska de ha uppvisat symptom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgLWvo/sex-misstankta-coronafall-i-stockholm

Citat:
De har förts till infektionskliniken på Karolinska sjukhuset i Huddinge, säger Per Follin som i övrigt inte har några uppgifter om vilka personerna är.
Finns det någon anledning till oro för personer som befinner sig i Stockholm?
– Nej. Det finns ingen anledning till oro. Utbrottet är koncentrerat till Kina och vi har endast haft ett fall i Sverige, säger Per Follin.

Tegnell och Corona Malins kompis
Citera
2020-02-18, 13:06
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe

På vårt jobb har vi krav på att jobba hemmifrån i 14 dagar oavsett vart i kina man varit.
Citera
2020-02-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
CFR återger inte per nödvändighet verkligheten. Jag har påtalat detta flera gånger i tråden. Du borde läsa både logik, filosofi och matematik innan du uttalar dig. Jag har inte gjort ett felaktigt antagande. Jag har bara tydligt belyst den inneboende problematiken med CFR som begrepp. Bättre lycka nästa gång. Har du ett bra sportlov förresten?

Ingen har påstått att CFR är exakt, men det är den bästa approximationen, vid en given tidpunkt, när dödligheten inte överstiger 50%, vilket den inte gör i det här fallet.

Verkar som du behöver vädra ut en del CO2 i din prefrontala cortex, så använd sportlovet till det det är till för; åk lite skidor istället för att var ute och cykla i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in