2020-02-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Givetvis förstår jag att människor äter allt som finns att tillgå när de svälter, men trodde att det nu ingick i kulturen och ansågs vara en sk ”delikatess”.

Kina har väl minst lika många olika "kök" (matkulturer) som hela Europa. Så chansen finns att något kök ser fladdermöss som en delikatess. Men här förklaras det mesta om kineser och fladdermöss

https://observers.france24.com/en/20200203-china-coronavirus-bat-soup-debunk-videos-viral-palau-indonesia
Citera
2020-02-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Marknaden bryr sig inte eller marknaden låtsas inte bry sig? Idag är marknaden fullinvesterad då bl.a minusränta tvingat kreti och pleti att bli investerare då det är enda sättet att få någon avkastning. Att undvika panik så länge som möjligt är den enda farbara vägen. Någon slutsats tror jag inte tiden är mogen för riktigt än.
Det är väl robotar som handlar ned varandra.. dom bryr sig inte om virusfaran..
Citera
2020-02-10, 13:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag drömde inatt att jag fick Coronaviruset.
Stör mig på att man inte kan få fram mer information ur Kina. Kommunister som alltid ska bry sig så mycket om hur de uppfattas av omvärlden. Deras rykte är viktigare än människoliv.

Det(fetade) kan man applicera på fler länder, inget som gäller explicit kommunistiska(Kinabilden) diktaturer.

Vi får ju information om viruset ifrån andra länder, varför är Kina så intressant?
Senast redigerad av OY 2020-02-10 kl. 13:59.
Citera
2020-02-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Så klart finns det dom som drar fördel av detta mediebrus. Men att inte förstå allvaret nu är ju att va lite för naiv och typiskt svensk...
Önskar jag kunde göra samma axelryckning 🤷‍♀️, nu när övriga världen står på tå.

Vakna!
vaknat är precis det jag gjort efter att ha suttit här i tråden och känt mer och mer oro, jag tog ett omtag idag om hur verkligen situationen är och har fått upp ögonen .jag är nu klarvaken, finns inget att vara orolig över, detta kommer blåsa över snabbare än t.ex svininfluensan.
Citera
2020-02-10, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Regel snarare än undantag att luften är kass i Kinesiska städer, några tusen kremeringar hit eller dit spelar knappast någon roll.

http://aqicn.org/city/wuhan/wuchangziyang/

När staden är under karantän och samtliga fabriker och industrier är nedstängda? Inte särskilt troligt du.
Citera
2020-02-10, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
vaknat är precis det jag gjort efter att ha suttit här i tråden och känt mer och mer oro, jag tog ett omtag idag om hur verkligen situationen är och har fått upp ögonen .jag är nu klarvaken, finns inget att vara orolig över, detta kommer blåsa över snabbare än t.ex svininfluensan.

Din magkänsla och analys kring saken verkar fullkomligt uppochnervänd måste jag säga, sett till de nyheter som fortsätter komma ut dagligen nu.
Citera
2020-02-10, 13:58
Medlem
Citat:
Regel snarare än undantag att luften är kass i Kinesiska städer, några tusen kremeringar hit eller dit spelar knappast någon roll.

Fast rapporteras ju extra högt över Wuhan
Citera
2020-02-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Marknaden bryr sig inte eller marknaden låtsas inte bry sig? Idag är marknaden fullinvesterad då bl.a minusränta tvingat kreti och pleti att bli investerare då det är enda sättet att få någon avkastning. Att undvika panik så länge som möjligt är den enda farbara vägen. Någon slutsats tror jag inte tiden är mogen för riktigt än.

De svenska räntorna verkar vara på väg uppåt sedan ett par dagar. Marknaden börjar kanske oroa sig för kreditförluster pga viruset.
Och höjd inflation när vi inte kan köpa billigt skräp från Kina.
Citera
2020-02-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja så är det, på gott och ont. Inte ens dom som jobbar på närmaste sjukhus här i staden bryr sig mycket utan jobbar på, ingen information och inga övningar. De bekanta jag pratat med vet ju om att en epedemin pågår i Kina men verkar anse att det är deras problem för dom är så smutsig och äter fladdermöss. Att leva livet och inte bry sig, okunskap eller förträngelse av verkligheten. Ungefär som med sunamin och jordbävningen i Indiska oceanen 2004 för många år sedan då folk fick veta att man kunde dö av en våg. Nu behöver vi inte oroa oss mycket för sådana naturkatastrofer och tydligen inte pandemier heller. Vi är svenskar och klarar allt trots att en hel del försämras omkring oss.

Börsen påverkas väl först då rapporter kommer om brist i förörjningsleden och sviktande försäljning. Pandemier är ofta inte med i variabler som styr köp och sälj.

Bra att det inte är full panik men lite mer skulle jag vilja se. Det fyller en viss funktion genom att människor blir mer försiktig och tänker till. Även om det inte blir en pandemi här så är det bra träning och kunskapen blir nyttig för nya generationer. Det värst med lugnet är att om det bryter ut så får människor panik då dom inte är kunskapsmässigt och mentalt förberedda. En åsikt som folkhälsomyndigheten inte delar.

Jag skulle tro att många i karantän i Kina nu också ser allt inifrån en bubbla, tomma gator, tyst och lugnt, det kan väl inte vara farligt att gå ut ...

Börsen bryr sig bara om USA och Europa. Börjar det dö människor här som var friska dagen innan kommer börsen att rasa.
Studerar man viruset lite så finner man att det liknar HIV. Det överförs sexuellt och överlever förmodligen länge i kroppen efter att man blivit ”frisk”. Frågan är om man blir helt återställd.
Så det kommer att påverka Kinas befolkningsmängd negativt. Det tycker säkert marknaden är bra.
Citera
2020-02-10, 14:01
Medlem
Rafos avatar
Citat:

Exakt!

Artikeln själv säger att det även förekommer So2 vid förbränning av fossila bränslen samt "medicin waste"

Skulle snarare säga att sannolikheten skulle vara att man dumpar engångskläder och annat i en hög o h håller på en massa bensin. Har dom t.ex samma krav dom andra länder när det gäller svavelföroreningsr i deras?

Sedan säger artikeln att detta är en sattelit bild. Väldigt oexakt och krävs då stora mängder i luften för att ge utslag.

Dom skulle behöva bränna hela wuhans befolkning typ för att ge dessa koncentrationer i en så stor volym och på extremt kort tid.

Säger inte att det inte kremeras fler än normalt eller att dom mörkar antalet dödsfall. Fortfarande helt möjligt men för att enbart människokroppen skall ge dessa utslag så skulle dom behöva bränna tiotusentals i taget.

Gör dom det så är det bara en tidsfråga innan det syns på satelliter. Om dom nu gör detta så vet garanterat USAs underättelsetjänst om detta.

Nej jag tror inte So2 halten bevisar på massiva kremeringar.
Citera
2020-02-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Din magkänsla och analys kring saken verkar fullkomligt uppochnervänd måste jag säga, sett till de nyheter som fortsätter komma ut dagligen nu.
All information, menar du från netizens?, jo jag gick på detta ett tag, men inser nu att allt bara handlar om klick och visningar och i slutända pengar,jag kommer bara hålla mig till seriös media hädanefter.
Citera
2020-02-10, 14:02
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/coronavirus-may-have-infected-500000-in-wuhan-by-peak-in-coming-weeks

Citat:

MELBOURNE (BLOOMBERG) - The new coronavirus might have infected at least 500,000 people in Wuhan, the Chinese city at the epicentre of the global outbreak, by the time it peaks in coming weeks.

The typically bustling megacity, where the so-called 2019-nCoV virus emerged late last year, has been in effective lockdown since Jan 23, restricting the movement of 11 million people. Recent trends in reported cases in Wuhan broadly support the preliminary mathematical modelling the London School of Hygiene & Tropical Medicine is using to predict the epidemic's transmission dynamics.

"Assuming current trends continue, we're still projecting a mid-to-late-February peak" of virus cases in Wuhan, Adam Kucharski, an associate professor of infectious disease epidemiology, said by email Sunday (Feb 9). "There's a lot of uncertainty, so I'm cautious about picking out a single value for the peak, but it's possible based on current data we might see a peak prevalence over 5 per cent."

That would potentially mean at least 1 in 20 people would have been infected in the city by the time the epidemic peaks, Kucharski said, adding that this may change if transmission patterns slow in coming days. The prediction doesn't indicate a coming surge in cases in Wuhan, but that the current cumulative total doesn't reflect all infections, especially mild ones, that have occurred.

Om det fetade visar sig korrekt i en stad av Wuhans storlek och vi kombinerar det med en dödlighet på 2%, så får vi ett minimum på 11 000 döda i Wuhan. Eftersom Sverige har ungefär samma befolkningsstorlek, så skulle vi kunna landa där.

Ingen vet förstås. Men det är absolut inte orimligt att spekulera i att ett land som Sverige kan se dödstal som räknas i tusental.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in