2020-02-10, 11:06
Medlem
Azrils avatar
Putte på Haga Östergata

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Tydligen hade Putte en bra kontakt eller så är misstanken att
han tjallade på de andra 3 och kom undan på det sättet.

Skulle Putte ha haft turen att knyta en sådan inflytelserik kontakt? Med tanke på Putte och kompisskapet i "Citygänget" så är det svårt att föreställa sig honom som någon med sådana inflytelserika kontakter som kom att krävas.

Ett troligt scenario är som du säger att han angav de andra samtidigt som han tonade ner sin egna betydelse i det hela för att bibehålla sitt egna välmående. Ganska magstarkt att lämna ut vänner(?) samt bror(!) för fortsatt välmående.

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-02-10 kl. 11:09.
Citera
2020-02-10, 13:17
Medlem
Azrils avatar
Skottpengar och Gays snabba frånfälle

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket troligt att Gays snabba frånfälle berodde på detta.

Vi har under alla år trott detta men inte exakt varför. Dessutom satt han på pubarna i Haga och pratade vitt och brett om sådant han inte skulle ha pratat om. Att Dahlsjö undkom med livet i behåll kan ha berott på alla hans bröder.

Att det bl. a. var skottpengar på Kjell-Åke kan ha berott på att "de" ville statuera ett varnande exempel. Kanske ansågs han som en liten snorgärs som inte ens var torr bakom öronen? Kanske ansågs han därför "mindre värd" än storebror? Fast mellan storebror och lillebror var/är det bara drygt två år skillnad i ålder.

NORAB hade många strängar på sin lyra. Kjell-Åke arbetade ju som klassningsarbetare under en kort tid för dem. Även om det arbetet inte fodrade sprängmedel, så visste han nog var sådant fanns att hämta.

Det skulle kunna vara en mycket trolig förklaring på Gays snabba frånfälle, han var väl dessutom en sådan som det inte skulle frågas allt för mycket efter heller varvid det skulle röras upp allt för mycket vid ett eventuellt försvinnande som skulle ställa till problem. Dessutom var nog Gay den enklast av de tre att komma åt då han bevisligen rörde sig mer offentligt och dessutom gjorde väsen av sig vid dessa tillfällen.

Att Dahlsjö och Kjell-Åke kom att klara sig undan (något längre än gay iallafall) berodde nog på att de var något mer försiktiga av sig och hade väl någon form av ordnade förhållanden runt sig om man jämför med Gays livssituation. Gays snabba frånfälle och de övriga två förstod nog ganska omgående vad klockan var slagen och gick väl under jorden för sitt egna välbefinnande. Intressant att veta vore ju om de till en början gjorde det tillsammans eller om det var typ att alla för var och en själv.

Att just Kjell-Åke skulle hamna i situationen med "skottpengar" tror jag inte har så mycket med att göra att han var mindre värd eller ung, "fel" ägare av kassaskåp kan resultera i en besvärligt oberoende på vem som utför jobbet. Fascinationen för att Putte fortsatt obehindrat (vad vi vet iallafall) kunde fortsätta sitt välmående liv samtidigt som det ska ha ha haft världsomvälvande betydelse för övriga inblandade är fortsatt stor i från min sida....

Jag är säker att även Kjell-Åke kunde uppvisa fler "strängar på sin lyra", även om han normalt sett inte hanterade sprängmedel så var han nog inte främmande för att om behovet uppstod att förse sig själv med vad han behövde.

/Azril
Citera
2020-02-10, 13:28
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Hej,Azril!

Vilket sjukhus eller i vilket namn fick min källa ej veta,bara att det var i Holland,
och han fick veta detta någon gång på 90-talet.

En av dom var tydligen inbrottstjuv iaf,
så han kanske fick med sig de andra på
större stötar,vilket inte är helt omöjligt,
Kjell-Åke behövde ju pengar,
men,det kmr ju aldrig bli klarlagt,
om inte Putte avslöjar ngt på hans dödsbädd,
för han lever ju fortfarande.

Tydligen hade Putte en bra kontakt eller så är misstanken att
han tjallade på de andra 3 och kom undan på det sättet.

Tror ej det var deras debut,men,jag kan fråga min källa
på måndag när jag jobbar igen.

Lite synd om det inte går att få fram något mer om Holland, lite svårt att leta utan varken namn, tidpunkt eller mer geografiskt specificerat. Denne persons övriga livsöden vore också intressant att kunna utreda lite, hur hamnade denne i Holland på slutet?

Jo, jag tror nog inte någon av dem var direkt främmande inför något som eventuellt kunde inbringa dem en slant även om en av dem bevisligen var inblandad i sådan aktivitet som vanliga inbrott sedan tidigare.

Det var nog inte endast Kjell-Åke som tyckte att ett inflöde av likvida medel var trevligt

Jag ser verkligen fram emot att få reda på flera intressanta uppgifter kring fallet.

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-02-10 kl. 13:30.
Citera
2020-02-10, 13:36
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Lite synd om det inte går att få fram något mer om Holland, lite svårt att leta utan varken namn, tidpunkt eller mer geografiskt specificerat. Denne persons övriga livsöden vore också intressant att kunna utreda lite, hur hamnade denne i Holland på slutet?

Jo, jag tror nog inte någon av dem var direkt främmande inför något som eventuellt kunde inbringa dem en slant även om en av dem bevisligen var inblandad i sådan aktivitet som vanliga inbrott sedan tidigare.

Det var nog inte endast Kjell-Åke som tyckte att ett inflöde av likvida medel var trevligt

Jag ser verkligen fram emot att få reda på flera intressanta uppgifter kring fallet.

/Azril

Ja,hans kontakt visste bara Holland inte var.
Jag ska se vad jag kan få fram då jag
blir frisk igen och kan jobba.

"Putte" kom nog undan just för att han tjallade
på de andra.

Skulle gärna vilja höra vad "Putte" har att säja,
men,tyvärr tiger ju han som muren.
Citera
2020-02-10, 14:40
Medlem
Azrils avatar
Putte och sprängningen av kassaskåpet(?)

Citat:
Ja,hans kontakt visste bara Holland inte var.
Jag ska se vad jag kan få fram då jag
blir frisk igen och kan jobba.

"Putte" kom nog undan just för att han tjallade
på de andra.

Skulle gärna vilja höra vad "Putte" har att säja,
men,tyvärr tiger ju han som muren.

Kontakten som din källa har/hade menar du? Har din källa sin kontakt kvar eller ligger den bakåt i tiden?

Är det förklarat ifrån din källa att det var just en sprängning av kassaskåp och att det var sprängningen av "fel" kassaskåp som orsakade allt?

Nog för att "Puttes" vandel kan ifrågasättas på många sätt men att gola ner vänner(?) och bror(!). Detta ökar ju nyfikenheten på vem innehavaren av "fel" kassaskåp var och personerna kring denna.

Putte kommer aldrig att säga något, absolut inte om han själv har haft fingrarna i den kladdiga syltburken som var orsaken till den utgången som blev.

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-02-10 kl. 14:50.
Citera
2020-02-10, 14:57
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Kontakten som din källa har/hade menar du? Har din källa sin kontakt kvar eller ligger den bakåt i tiden?

Är det förklarat ifrån din källa att det var just en sprängning av kassaskåp och att det var sprängningen av "fel" kassaskåp som orsakade allt?

Nog för att "Puttes" vandel kan ifrågasättas på många sätt men att gola ner vänner(?) och bror(!). Detta ökar ju nyfikenheten på vem innehavaren av "fel" kassaskåp var och personerna kring denna.

Putte kommer aldrig att säga något, absolut inte om han själv har haft fingrarna i den kladdiga syltburken som var orsaken till den utgången som blev.

/Azril

Min kontakt är att han bodde i Haga under denna tid.
han visste inte vilket kassaskåp det var,
bara att det var "fel" kassaskåp,då det blev skottpengar
på dom som utförde kuppen.

Att "Putte" varit tyst alla dessa år,
kan ju bara betyda att han är jäkligt rädd.
Citera
2020-02-10, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget förvånar mig längre.

Citat:
Skulle Putte ha haft turen att knyta en sådan inflytelserik kontakt? Med tanke på Putte och kompisskapet i "Citygänget" så är det svårt att föreställa sig honom som någon med sådana inflytelserika kontakter som kom att krävas.

Ett troligt scenario är som du säger att han angav de andra samtidigt som han tonade ner sin egna betydelse i det hela för att bibehålla sitt egna välmående. Ganska magstarkt att lämna ut vänner(?) samt bror(!) för fortsatt välmående.

/Azril

Jag har svårt att tänka mig att "Putte" skulle knyta sådana betydelsefulla kontakter men man kan aldrig veta.

Han hade en otrolig massa kontakter på den tiden i just Haga-Annedal. De flesta verkar ha varit, vad vi i a f känner till, liknande som i "Citygänget", Solbritts baneman m. fl.

Jag vet ingenting om detta men inget förvånar mig längre gällande det här fallet.
Citera
2020-02-10, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var och en fick klara sig så gott han kunde efter sista mötet den 30 juli 1965.

Citat:
Det skulle kunna vara en mycket trolig förklaring på Gays snabba frånfälle, han var väl dessutom en sådan som det inte skulle frågas allt för mycket efter heller varvid det skulle röras upp allt för mycket vid ett eventuellt försvinnande som skulle ställa till problem. Dessutom var nog Gay den enklast av de tre att komma åt då han bevisligen rörde sig mer offentligt och dessutom gjorde väsen av sig vid dessa tillfällen.

Att Dahlsjö och Kjell-Åke kom att klara sig undan (något längre än gay iallafall) berodde nog på att de var något mer försiktiga av sig och hade väl någon form av ordnade förhållanden runt sig om man jämför med Gays livssituation. Gays snabba frånfälle och de övriga två förstod nog ganska omgående vad klockan var slagen och gick väl under jorden för sitt egna välbefinnande. Intressant att veta vore ju om de till en början gjorde det tillsammans eller om det var typ att alla för var och en själv.

Att just Kjell-Åke skulle hamna i situationen med "skottpengar" tror jag inte har så mycket med att göra att han var mindre värd eller ung, "fel" ägare av kassaskåp kan resultera i en besvärligt oberoende på vem som utför jobbet. Fascinationen för att Putte fortsatt obehindrat (vad vi vet iallafall) kunde fortsätta sitt välmående liv samtidigt som det ska ha ha haft världsomvälvande betydelse för övriga inblandade är fortsatt stor i från min sida....

Jag är säker att även Kjell-Åke kunde uppvisa fler "strängar på sin lyra", även om han normalt sett inte hanterade sprängmedel så var han nog inte främmande för att om behovet uppstod att förse sig själv med vad han behövde.

/Azril

Verkligen inte.

Man skulle kunna uttrycka det som så att Gay Karlsson redan var försvunnen när han väl på riktigt försvann. Inte ens hans egen far brydde sig. Ett verkligt mycket tragiskt levnadsöde då en person inte blir sörjd och saknad av någon. Den enda som gjorde detta var hans syster.

Ja Dahlsjö och Kjell-Åke förstod nog omgående vilken farlig situation de befann sig. Detta blev ju ännu mer uppenbart vid Gays snabba frånfälle varvid de kom att gå under jorden för sitt eget välbefinnande. Frågan är gick de under jorden tillsammans eller var för sig? Det vet vi inte men vid gruppens andra och sista möte i Haga den 30 juli, så verkar det som att var en av dem fick klara sig så gott han kunde då mötet var avslutat. Tilläggas kan att vi detta möte deltog inte Dahlsjö.

Kan tänka mig att alla tre hade "skottpengar" på sig. Ryktet spred sig mycket snabbt i Haga. En sak som jag tror kom att få betydelse för Dahlsjö var alla hans bröder. Dessa kom nog att hjälpa honom så mycket de bara kunde.

Kjell-Åke var en pigg, vaken, påhittig och orädd yngling som säkert inte låg på latsidan för att få in inkomster utöver den lön han erhöll från NORAB.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-10 kl. 21:59.
Citera
2020-02-11, 08:14
Medlem
Azrils avatar
Atmosfärbilder för våra nytillkommna läsare....

Ögonblicksbild ur "citygängets" leverne , färdkost ifrån Alingsås

Några bilder på Putte som nu figurerar i tråden, Putte på Haga Östergata

/Azril
Citera
2020-02-11, 09:56
Medlem
Azrils avatar
Efter det sista mötet.....

Citat:
Verkligen inte.

Man skulle kunna uttrycka det som så att Gay Karlsson redan var försvunnen när han väl på riktigt försvann. Inte ens hans egen far brydde sig. Ett verkligt mycket tragiskt levnadsöde då en person inte blir sörjd och saknad av någon. Den enda som gjorde detta var hans syster.

Jag tror att det var därför Gay "försvann" först, han var förhållandevis enkel att komma åt jämfört med de andra samt att det inte skulle röra upp för mycket intresse kring hans hastiga frånfälle. Intressant är vart geografiskt det skedde, om den sk slutbesiktningen har med detta att göra och vilka som var närvarande.....

Citat:
Ja Dahlsjö och Kjell-Åke förstod nog omgående vilken farlig situation de befann sig. Detta blev ju ännu mer uppenbart vid Gays snabba frånfälle varvid de kom att gå under jorden för sitt eget välbefinnande. Frågan är gick de under jorden tillsammans eller var för sig? Det vet vi inte men vid gruppens andra och sista möte i Haga den 30 juli, så verkar det som att var en av dem fick klara sig så gott han kunde då mötet var avslutat. Tilläggas kan att vi detta möte deltog inte Dahlsjö.

Kan tänka mig att alla tre hade "skottpengar" på sig. Ryktet spred sig mycket snabbt i Haga. En sak som jag tror kom att få betydelse för Dahlsjö var alla hans bröder. Dessa kom nog att hjälpa honom så mycket de bara kunde.

Kan det vara som så att Dahlsjö vi detta sista möte redan hade gått under jorden och förpassat sig vidare till hälsosammare trakter, kanske med hjälp av sina bröder?

Citat:
Kjell-Åke var en pigg, vaken, påhittig och orädd yngling som säkert inte låg på latsidan för att få in inkomster utöver den lön han erhöll från NORAB.

Jag tror nog att hela trion med eventuella vänner(?) var ganska idoga människor inom detta område

/Azril
Citera
2020-02-11, 14:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på "Putte".

Citat:
Ögonblicksbild ur "citygängets" leverne , färdkost ifrån Alingsås

Några bilder på Putte som nu figurerar i tråden, Putte på Haga Östergata

/Azril

Det var en fin "färdkost" som "Citygänget" tog med sig.

Har för mig att det finns fler foton på "Putte" på hemsidan men dessa är inte lika tydliga som de här tre. Han finns också med på ett eller ett par gruppfoton. Vad "Putte" bl. a. pysslade med vet vi då han ofta höll till på Mosters samt under den tid han bodde i Färgelanda.
Citera
2020-02-11, 15:47
Medlem
Azrils avatar
Civilisationen som hela tiden tränger sig på....

Citat:
Det var en fin "färdkost" som "Citygänget" tog med sig.

Ännu ett möte.......den där civilisationen...den tränger sig på hela tiden....

Citat:
Har för mig att det finns fler foton på "Putte" på hemsidan men dessa är inte lika tydliga som de här tre. Han finns också med på ett eller ett par gruppfoton. Vad "Putte" bl. a. pysslade med vet vi då han ofta höll till på Mosters samt under den tid han bodde i Färgelanda.

Men ändå har han hamnat lite i skymundan under alla år och mest figurerat Kjell-Åkes bror....

/Azril
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in