2020-02-10, 05:12
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja jag är av den åsikten. Även här Thailand som är ett poppis ställe för Kineser och övriga från Asien och övriga världen tror jag myndigheter inte alltid visar upp verkligheten.
Bakom allt detta är det pengar. Man vågar inte för att konsekvensen skulle bli ofantlig.
Thailand var mycket oroliga efter tsunamin att detta skulle allvarligt påverka turismen. Där var budskapet att be oss turister fortsätta komma. Trots att de flesta insåg hur bristfälligt alarmsystemen var så fortsatte folk resa hit.

Ologiskt resonemang när det gäller Kina: Kina har ju bl.a. satt mångmiljonstäder i karantän. Med troligtvis enorma ekonomiska konsekvenser som följd. Fast du kanske inte syftar på Kina här?
Citera
2020-02-10, 05:15
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja vad gäller Thailand så finns där också en risk för att hålla siffrorna nere, däremot tror jag att Th skulle tjäna mycket på att satsa stenhårt på smittsökning för att skydda befolkningen och turisterna, det skulle ge ett ökat förtroende bland turisterna.

Det kan man säga att Kina har gjort, men det är ju inget som övertygar folk.
Citera
2020-02-10, 05:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
Mistenkte smittede verden rundt sprer seg. Enn så lenge har det blitt med mistenkte fall.

Pakisten: Det er 7 mistenkte smittede i Pakistan. De siste er fire pakistanske statsborgere og en kinesisk statsborger som ankom Islamabad etter Air China-flytur. De ble flyttet til Pakistan Institute of Medical Sciences for å utføre tester.

Ekvatorial-Guinea: Mistenkte coronavirus i Afrika er på vei opp, med viruset som nå mistenkes å ha nådd Ekvatorial-Guinea gjennom reisende fra Beijing.
Fire mistenkte som har symptomer på viruset har blitt satt i karantene.

Polen: Fra 5. februar har ytterligere fem personer mistenkt med coronavirus blitt innlagt på sykehus for observasjon og tester, mens de første testene på 30 personer som er evakuert fra Wuhan tidligere har vært negative, selv om ytterligere tester er planlagt gjennomført.
Minst 12 mistenkte tilfeller av coronavirus ble rapportert i Polen fra og med 4. februar, opplyste polsk pressebyrå, mens mer enn 500 er under observasjon, og siterer visepolitisk helseminister som uttalt.
De mistenkte er fra dem som er evakuert fra Wuhan og ble innlagt på et sykehus i Wroclaw, melder en annen polsk nyhetspublikasjon, RynekZdrowia.

Brasil: Etter kunngjøringen om tre mistenkte tilfeller av coronavirus i Brasil 28. januar, kunngjøres et større antall mistenkte tilfeller. Per 3. februar hadde Brasil 14 mistenkte tilfeller som ble testet for viruset. De mistenkte sakene er rapportert i delstatene Sao Paulo, Rio Grande do Sul, Santa Catarina og Rio de Janeiro.

Brasil vurderer å erklære en folkehelsetilstand gitt økningen i antall mistenkte. Regjeringen godkjente hjemsendelse av 30 brasilianere fra Wuhan. To brasilianske flyvåpenfly er satt og fører passasjerene og ankommer en militærbase i Anapolis i delstaten Goias 9. februar, melder The Guardian. Passasjerene vil være i karantene i en periode på 18 dager ved ankomst.

Sudan: Sudan rapporterte to mistenkte tilfeller av coronavirusinfeksjon 29. januar. De to pasientene, en mann og en kvinne, hadde nylig besøkt Wuhan, episenteret for coronavirusutbruddet. Begge pasientene er for tiden under medisinsk observasjon.

Angola: Den første mistenkte coronavirus-saken i Angola ble rapportert 29. januar. Den mistenkte er en kinesisk statsborger som for tiden er under observasjon på en klinikk i Luanda.

Colombia: Det første mistenkte tilfellet med koronavirusinfeksjonen ble rapportert i Colombia 27. januar 2020. En mannlig passasjer ankom Cali fra Kina som passerte gjennom Spania og USA. Pasienten viste symptomer som feber og luftveisproblemer. Han har blitt plassert isolert i en privat klinikk i Cali.

Prøver for testing er sendt til Centers for Disease Prevention and Control i USA.

Indonesia: Totalt åtte mistenkte tilfeller av coronavirusinfeksjon er rapportert over hele landet. Det ble rapportert om to tilfeller i Bandung, Vest-Java, en i Sorong, Vest-Papua, en i Sidoarjo, Øst-Java og fire i Midt-Java. Sakene blir etterforsket og har blitt sett under observasjon på forskjellige sykehus.

https://www.pharmaceutical-technology.com/features/coronavirus-countries-with-suspected-cases/

Tack för en klar uppdatering OCH länk!
Citera
2020-02-10, 05:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Läsvärd artikel. Tar ca 3 veckor från milda symptom till död.

Dr Peng said it often takes three weeks for patients to develop from minor flu-like symptoms to critical or even fatal conditions.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/icu-doctors-in-china-bear-the-brunt-as-coronavirus-causes-rapid-deterioration-in
Citera
2020-02-10, 06:07
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten 2,24% nu.
Ökningen fortsätter.
Citera
2020-02-10, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läsvärd artikel. Tar ca 3 veckor från milda symptom till död.

Dr Peng said it often takes three weeks for patients to develop from minor flu-like symptoms to critical or even fatal conditions.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/icu-doctors-in-china-bear-the-brunt-as-coronavirus-causes-rapid-deterioration-in
Mycket bra artikel. Några intressanta notiser till...

De antar att runt 0,5 till 1% dör.

För de 10-20% av de smittade som blir riktigt sjuka så förväntas återhämtningen ta ett halvår pga mycket kraftiga skador på inre organ, framförallt hjärta och lungor.

Läkarna säger vidare att det enda man kan göra är att stoppa smittspridningen.

F-n, Sverige måste stänga gränserna! Nu!
Citera
2020-02-10, 06:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nämnde inget om i övrigt friska. Hittade någon amerikansk studie som hävdade mellan 3% och 6% dödsfrekvens för lunginflammation. Då ska man såklart vara medveten om att det är en hel del av dessa som inte är i övrigt friska. Det lär dels vara vanligare att äldre/svagare individer får lunginflammation och det lär också vara fler av dessa som dör. Precis som det verkar vara bland de 4.3% av de som dog i studien av coronasmittade som utvecklade lunginflammation.

Samtidigt kan man då konstatera att så länge inte ca hälften av alla med coronavirus utvecklar lunginflammation så lär den beräknade dödsfrekvensen av coronavirus på 2% vara överdriven.

Gamla som inte dör i hjärtstopp eller cancer kanske dör av lunginflammation. Vad vet jag, något ska det stå på dödsattestet och det är nog inte så noga när en gammal människa ändå är död.

Men bland för övrigt friska yngre tror jag död i lunginflammation är mycket ovanligt. Har själv fått en ett vaccin mot bakteriell lunginflammation som ska skydda mot flera olika stammar.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg kan ju virussmitta i lungorna bereda plats för bakterier och först då blir det kritiskt. En sådan process förekommer även i halsen, en vanlig herpes simplex i halsen river upp sår så att streptokocker får fäste.
Senast redigerad av Returpapper 2020-02-10 kl. 06:23.
Citera
2020-02-10, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tar ca 3 veckor från milda symptom till död.

Låter troligt med tanke på hur få tillfrisknanden det är i västvärlden. Jag tänker att alla insjuknande här borde få bästa möjliga vård eftersom det än så länge är så få fall, men det är mycket ettor och nollor i tillfrisknandekolumnen. https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak_by_coun try_and_territory

Det är också intressant med tanke på alla som jämför detta med vanlig influensa. När jag haft influensa i mitt liv har jag inte varit sjuk i flera veckor i sträck.
Senast redigerad av AnnaP123 2020-02-10 kl. 06:23.
Citera
2020-02-10, 06:33
Medlem
Godmorgon. Har läst men inte hunnit skriva något i helgen.

Väntade siffror i uppdateringen eller vad säger ni?

Är det rimligt eller orimligt att tänka sig att det befinner sig smittade här i Sverige som inte ens vet om det?
Citera
2020-02-10, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Låter troligt med tanke på hur få tillfrisknanden det är i västvärlden. Jag tänker att alla insjuknande här borde få bästa möjliga vård eftersom det än så länge är så få fall, men det är mycket ettor och nollor i tillfrisknandekolumnen. https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak_by_coun try_and_territory

Det är också intressant med tanke på alla som jämför detta med vanlig influensa. När jag haft influensa i mitt liv har jag inte varit sjuk i flera veckor i sträck.
Lägg till detta en knapp vecka i inkubationstid också.

Det är inte lätt att stoppa det man inte hinner uppfatta förrän det är för sent.
Citera
2020-02-10, 06:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123

Läkaren nämde ökad överlevnad med sån där artificiell lunga. Finns antagligen inte många sådana maskiner så enstaka fall har säkert mycket bättre överlevnad.

Dessutom är det väl inte så vanligt få hjärt o lungskador som tar 6 månader att läka efter en "vanlig" influensa?
Citera
2020-02-10, 06:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Godmorgon. Har läst men inte hunnit skriva något i helgen.

Väntade siffror i uppdateringen eller vad säger ni?

Är det rimligt eller orimligt att tänka sig att det befinner sig smittade här i Sverige som inte ens vet om det?

Huebei fortsatt starkt! Lite vikande siffror i resten av kina och Singapore vill in i matchen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in