2020-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, ja den siffran kan man jämföra med antalet konstaterat smittade utanför Asien, var hamnar vi då?
396 totalt, men då är flera tillfrisknande inte med i statistiken. Jag känner till minst två fall (USA + Thailand) som är helt tillfrisknande.

Min bedömning är att siffran ligger på 5%. 10% behöver sjukhusvård. Detta stämmer rätt bra med siffrorna från Kina också.
Citera
2020-02-11, 16:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Please.

Det är större risk att du går över gatan och blir överkörd av en bil än att du dör av coronaviruset.

Slappna av jävla domedagsrunkare.

Fast det är naturligtivs inte pga hotet mot den enskilde som diktaturen Kina agerar som de gör. Eller Sverige heller för den delen. Det är pga hotet mot samhället. Sverige är ungefär jämförbart med Wuhan och Svensk sjukvård skulle inte klara smittade och sjuka bättre än de gör.

Om man är så jävla blåst att man tror att man tvingas aktivera katastrofplaner och fylla sportanläggningar med svårt sjuka varje år pga influensan så fine. Om inte så borde man begripa att detta är lite annorlunda.
Senast redigerad av fernebo 2020-02-11 kl. 17:06.
Citera
2020-02-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Overall, we rate The South China Morning Post Left-Center biased based on editorial positions that moderately favor the left and Mixed for factual reporting due to poor sourcing. Just saying
Overall, spamma inte sönder tråden.Just Sayin. South China Post ägdes fram tilll 2016 av Murdoch. Dessutom så finns det reportage överallt hur Beijing indelas i kvarter med vakter som poster. Tror tom Akuellt/Rapport gjorde ett reportage,
Citera
2020-02-11, 16:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, titta på mässlingen, den kommer i våg efter våg efter våg. Den blir inte mindre farlig för det.

Mässlingen är ett sällsynt dåligt exempel då det råder delade meningar om virusets allvarlighet.

På min tid, som det brukar heta, var det inget konstigt med mässlingen, har själv haft, ingenting man lyfte på ögonbrynen för, man skulle genomgå det bara. Liksom resten av barnsjukdomarna.

Ja visst är det intressant att det återkommer trots massvaccination, något att fundera på, men det är en annan tråd.

Säsongsinfluensan, samma sak, folk blir sjuka.

Nu har vi 2019-nCoV, folk kommer att drabbas oavsett vaccin eller inte, dock byggs en flockimmuniteten upp ju fler som smittas, det brukar se ut så, och det här är inte mässlingen.
Citera
2020-02-11, 16:58
Medlem
LeeVans avatar
Läsvärd artikel i AB ang den Brittiske superspridaren.

Men scrollar man ner en bit så finns där något annat också. En virussimulator (av okänd tillverkning), där olika smittor kan simuleras.

Av den framgår att Coronaviruset i nuläget anses ha ungefär samma dödlighet som Spanska sjukan men att Coronaviruset är klart smittsammare.

Skärmbild:
https://imgur.com/a/F52gWQV

Artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mK6G1/tvabarnspappan-steve-pekas-ut-som-superspridaren
Citera
2020-02-11, 16:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Please.

Det är större risk att du går över gatan och blir överkörd av en bil än att du dör av coronaviruset.

Slappna av jävla domedagsrunkare.
Idiot. Jag kan se mig för och går givetvis inte över då bilar kommer. Dock svårt att parera då en smittad hostar en rakt i ansiktet.

Gå du en kurs i sannolikhetslära till så fattar du kanske.
Citera
2020-02-11, 17:00
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ett påstående(fetade) till som du inte har täckning för.

R0 har en direkt koppling till smittsamhet, vilket i sin tur har en direkt koppling till bland annat smittsamma viruspartiklar och viruskoncentration vs mottaglighet.

Som stöd för mitt påstående hänvisar jag till studier som jag har länkat till minst två eller tre gånger.

Tar vi tex Mässling som faktiskt är luftburet på riktigt så har det ett R0 15-23.
Det säger sig själv att ett luftburet virus per se har högre smittsamhet än ett droppvirus.
Citera
2020-02-11, 17:02
Medlem
Citat:
Mässlingen är ett sällsynt dåligt exempel då det råder delade meningar om virusets allvarlighet.

På min tid, som det brukar heta, var det inget konstigt med mässlingen, har själv haft, ingenting man lyfte på ögonbrynen för, man skulle genomgå det bara. Liksom resten av barnsjukdomarna.

Ja visst är det intressant att det återkommer trots massvaccination, något att fundera på, men det är en annan tråd.

Säsongsinfluensan, samma sak, folk blir sjuka.

Nu har vi 2019-nCoV, folk kommer att drabbas oavsett vaccin eller inte, dock byggs en flockimmuniteten upp ju fler som smittas, det brukar se ut så, och det här är inte mässlingen.
Flockimmunitet minskar inte antalet smittade över ett stort antal år, man blir sjuk lika många gånger i livet ändå. Det minskar antalet fall per år dock. Titta gärna på ett litet land som Island där man hade mässlingsutbrott vart åttonde år. Samtidigt hade man i England utbrott vart fjärde år, detta då man där hade en större befolkning. Men i slutänden så skall nästan alla ha sjukdomen om man inte vaccinerar.
Citera
2020-02-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Skapar mitt postorderköpande av kinesiska skräpgrejer pandemi ? (Orsakar antagligen ävenalla krig och allt elände?) Satans globalisering som pippar oss alla!

Amazon-Besos tror i alla fall att detta är en katastrof för handeln riktad mot konsumenterna. Skyller på skilsmässan men med tanke på att posten inte går pga virus och allt annat som hakar upp sig så tror jag att han blivit virusdrabbad.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/bezos-miljardsaljer-i-amazon-6987176
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det är väl rätt marginellt egentligen, någon miljon själar hit eller dit. Men lite tråkigt om du själv skulle drabbas skulle det väl vara eller?

Ja, det hade varit tråkigt, särskilt för de efterlevande, men jag ska vara ärlig, jag har alltid levt med vetskapen om att jag kan dö precis när som helst, av vad som helst, så 2019-nCoV gör ingen skillnad.

Stor skillnad på att 2019-nCoV kan innebära risk för döden, och 2019-nCoV kommer garanterat att döda om du smittas.

I det senare fallet hade jag antagligen gjort allt för att skydda mig, till och med fått lite dödsångest, men där är vi inte nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kan du inte berätta det för de dussintals infekterade läkarna i Wuhan som satte sin tilltro till dessa odugliga munskydd att det inte stämmer?

Av bilderna att döma bär majoriteten av sjukvårdspersonalen i Wuhan inte skyddande andningsmasker utan enbart munskydd, och munskydd skyddar ej mot partiklar. Denna avsaknad av andningsskydd kan bero på materialbrist, alternativt att de fått order om att bära just munskydd för att reducera virusets framfart. Andningsskydd av klass FFP3 (N100) har utandningsventiler, till skillnad från munskydd, varför en bärare med andningsskydd enklare smittar folk i sin omgivning.

Att bära ett adekvat andningsskydd innebär dock ej ett fullgott skydd per se; all skyddsutrustning behöver hanteras korrekt och ska bytas efter varje arbetspass. Ett av många tänkbara smittspridande scenarion är att sjukvårdspersonal exponeras för viruset då de äter lunch under arbetstid. Det går också att tänka sig att det i Wuhan råder brist på desificerande duschar och filtrerande ventilation mellan kontaminerade och icke-kontaminerade avdelningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
På vilket sätt är corona värre än en vanlig influensa, som dödar massor av äldre och svaga varje år?

Den huvudsakliga skillnaden är att det finns utbredd immunitet mot flera av de rådande influensorna, medan ingen individ torde vara immun mot Covid-19.

Vidare har Covid-19, som ett RNA-virus, förmodligen en hög mutationsfrekvens, och detta bidrar till osäkerhet om hur spridningen och dödligheten kommer att utvecklas.

Strutsfantast.
Senast redigerad av strutsfantast 2020-02-11 kl. 17:10.
Citera
2020-02-11, 17:07
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Av bilderna att döma bär majoriteten av sjukvårdspersonalen i Wuhan inte skyddande andningsmasker utan enbart munskydd, och munskydd skyddar ej mot partiklar. Detta kan bero på materialbrist, alternativt att de fått order om att bära just munskydd för att reducera virusets smittsamhet. Andningsskydd av klass FFP3 (N100) har utandningsventiler, till skillnad från munskydd, varför en bärare med andningsskydd enklare smittar folk i sin omgivning.

Att bära ett adekvat andningsskydd innebär dock ej ett fullgott skydd per se; all skyddsutrustning behöver hanteras korrekt och ska bytas efter varje arbetspass. Ett av många tänkbara smittspridande scenarion är att sjukvårdspersonal exponeras för viruset då de äter lunch under arbetstid. Det går också att tänka sig att det i Wuhan råder brist på desificerande duschar och filtrerande ventilation mellan kontaminerade och icke-kontaminerade avdelningar.

Den huvudsakliga skillnaden är att det finns utbredd immunitet mot flera av de rådande influenserna, medan ingen individ torde vara immun mot Covid-19.

Vidare har Covid-19, som ett RNA-virus, förmodligen en hög mutationsfrekvens, och detta bidrar till osäkerhet om hur spridningen och dödligheten kommer att utvecklas.

Strutsfantast.

Blir man immun efter att ha gått genom corona influensan? Då är ju allt lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in