2020-02-10, 00:21
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Tänk lite längre. Alla blev smittade och den som smittade var förmodligen inte speciellt sjuk (uppvisade symptom).

Att alla blev smittade är inte förvånande, eftersom alla delade saliv. Det är inte ett bra exempel på ”hur lätt” det smittas. Det skulle snarare förvåna mig om ingen blev sjuk.
Citera
2020-02-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag citerade ArgusOne, hen påstod att det var lika många som dog i trafiken som av coronaviruset, i en stad där trafiken är nära noll p.g.a karantän, vilket så klart är helt omöjligt.

300-400 dör dagligen i en 10 miljonerstad.

Om 1000 kremeras dagligen, ja då har lab assisterande talat sanning och antalet döda ligger då på, officiella 50/ dag +200-400 bortförda svårt sjuka förmodligen dör de = 300-500/ dag sedan 15 dagar = 4500-7500 döda.

Lägg till siffrorna från Imperial College och vi har en spridning på upp till 50,000 per dag och mot 500 döda per dag.

Det kan vara så!
Citera
2020-02-10, 00:23
Medlem
Stenballes avatar
Nu tror jag ju inte att detta coronavirus kommer att gå till historien som någon större "killer", men det är inte omöjligt att vi förr eller senare får se ett virus som radikalt decimerar mänskligheten.

Vilka stryker då med, och vilka klarar sig?

Både direkt och indirekt så kan man väl konstatera att stadsbor är sårbarast, medan vi som bor på landsbygden klarar oss bäst.

Om man nu är rädd för pandemier eller andra globala katastrofer - varför bosätter man sig då i en stad?
Citera
2020-02-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Den här intervjun med en brittisk professor tycker jag låter intressant. Han tror att 50 000 smittas varje dag i Kina. Länken har kanske postats här tidigare. Jag har inte hunnit läsa in allt som postats i helgen.

https://moneymaven.io/mishtalk/economics/50-000-new-coronavirus-infections-per-day-in-china-xXGk0yLLHk-vflt-E0fD-w

Har du kollat youtube video nu Ogunquit?

Vad tror du om Imperials resonemang?

Vi kan tala om Nya Digerdöden eller Nya Spanska Sjukan i termer av omfattning, men värst var det alltså för Indianerna på 1500- talet. Flera civilisationer bara försvann, 100 miljoner människor.
Citera
2020-02-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Tack, bra resonemang och jag är nu mer benägen att hålla med dig. Det förklarar dock fortfarande inte WHOs sätt att presentera siffrorna.
Det här är ju enbart min spekulation och man får ta det för vad det är, men...

Kolla WHO's berömda presskonferens där 25% av tiden går till att hylla hur bra Kina är och de är så toppen, och just ja, vi får absolut inte stoppa flyg, för det skadar ekonomin. De lät mer som World Trade organisation.
Så min rena spekulation är att Kina pressar stenhårt på WHO att följa direktiven, annars riskerar vi en total kollaps av världsekonomin.
Att det senare går upp för allmänheten att siffrorna var lite missvisande kan man senare skylla på att det var en pågående rörlig krissituation och att små missar så klart brukar hända då, så har alla "saved face".
Märk väl att det är ren spekulation från min sida baserat på vad jag vet om Kinas roll i de flestas ekonomi (export, import, tillverkning av delar till industrier etc) samt att Kina är en av grundarna av WHO.
Citera
2020-02-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu tror jag ju inte att detta coronavirus kommer att gå till historien som någon större "killer", men det är inte omöjligt att vi förr eller senare får se ett virus som radikalt decimerar mänskligheten.

Vilka stryker då med, och vilka klarar sig?

Både direkt och indirekt så kan man väl konstatera att stadsbor är sårbarast, medan vi som bor på landsbygden klarar oss bäst.

Om man nu är rädd för pandemier eller andra globala katastrofer - varför bosätter man sig då i en stad?
I Sverige har vi nytta av att landet är ganska glesbefolkat, dessutom.
Citera
2020-02-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Även telefonsamtalet i länken kan ifrågasättas, källan tycks inte vara oberoende och objektiv.
.
Wikipedia citat;

New Tang Dynasty Television grundades 2001 som en tevestation för satellitsändningar på kinesiska språk av en grupp anhängare av Falungong och som en konkurrent till den statligt dominerande kinesiska mediaverksamheten. Stationen har fokus på traditionell kinesisk kultur och frågor om mänskliga rättigheter i Kina.

Och givetvis står du alltid på Kinas sida, eller hur? Organstöld av avrättade, koncentrationsläger för Uigurer osv. Jäkla hemska Falungong, de tror på mänskliga rättigheter och sånt skräp.
Så, alla kritiker av Kinas regim är opålitliga? Bra då vet vi var du står iaf, och kan fortsatt helt ignorera dina "bedömningar"
Citera
2020-02-10, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det här är ju enbart min spekulation och man får ta det för vad det är, men...

Kolla WHO's berömda presskonferens där 25% av tiden går till att hylla hur bra Kina är och de är så toppen, och just ja, vi får absolut inte stoppa flyg, för det skadar ekonomin. De lät mer som World Trade organisation.
Så min rena spekulation är att Kina pressar stenhårt på WHO att följa direktiven, annars riskerar vi en total kollaps av världsekonomin.
Att det senare går upp för allmänheten att siffrorna var lite missvisande kan man senare skylla på att det var en pågående rörlig krissituation och att små missar så klart brukar hända då, så har alla "saved face".
Märk väl att det är ren spekulation från min sida baserat på vad jag vet om Kinas roll i de flestas ekonomi (export, import, tillverkning av delar till industrier etc) samt att Kina är en av grundarna av WHO.

Vad vinner Kina på att mörka antalet misstänkt smittade, smittade och döda?

Om vi efter ett år kan konstatera att Xi och hans städerska är de enda som överlevde, vad vann Kina på att mörka?

Och om sanningen kommer fram, vad vann Kina på att mörka?
Citera
2020-02-10, 00:36
Medlem
Men frågan blir oxå: kan man lita på Kina och dess myndigheter?

Frågan är ju oxå högaktuell då man inte litar på Kina och 5G.

Det går bra att låta Kina producera allt vi inte orkat göra själva för en spottstyver, utan att som helst tänka på mänskliga rättigheter. Förrän Kina börjar bli teknologiskt farligt, då slår vi bakut.

Men Kina kanske aldrig var så avancerat, mer av jätte- armé av fabriksslavar.

Som nu sprider The Ultimate Death Virus

Men vi valde själva att hoppa i ekonomisk säng med dem, vi visste om Himmelska Fridens Torg., vi visste om alla tidigare epidemier!

Kommande ekonomisk stagnation och allt lidande pga Corona och alla andra epidemier som kommer i dess spår, vi borde ha vetat bättre, men vi var Giriga!
Citera
Medlem
Sunimods avatar
WHO är antingen köpta eller tystade av någon.
För hur kan man gå ut med att lovorda Kina för sitt agerande att sätta Wuhan och området där i karantän och samtidigt veta att 5 miljoner hade rest därifrån.
Nu kartlägger man hur folk rest och ser smittspridning längs dessa ”flyktvägar”

Tilltron till WHO är botten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
Enligt denne killen så är Corona mycket mer spritt än Kina vill erkänna och att peaken kommer i mars, senare i omvärlden.

Den är sevärd, professor vid Imperial Collage London

( UK + Falklandsöarna Gibraltar) = Imperiet hihi

En bättre länk till videon på YT med kommentarer
https://www.youtube.com/watch?v=ALQTdCYGISw&feature=youtu.be
Senast redigerad av Evilius 2020-02-10 kl. 00:43.
Citera
2020-02-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Inkubationstiden är inte 3-4 veckor, snarare upp till 10 dagar (med säkerhetsmarginal avrundat uppåt till 2 veckor) men vanligast 5-6 dagar.

Kolla vad Imperial säger; kanske över 20 dagar!

länk på sida 1904,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in