2020-02-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Att det bränns 700 kroppar/dagär inte direkt något att hänga upp sig på. Det är lika många som dör i den kinesiska trafiken per dag.

Läsförståelsen ligger på minus ser jag. De specificerar att man prioriterar enbart coronarelaterade fall för kremering, på myndigheternas direkta order (som vi redan sett flera västmedia rapportera om).Och detta var bara 2 krematoriehus. Jag vet inte hur många som är bokade för just Corona, men de nya Coronasjukhusen ska ju ha egna krematorier inbyggda också enligt uppgift, så enbart dessa två är utöver alla möjliga extra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
I år dör cirka 23 000 svenskar i cancer, 300 i trafiken och runt 20 000 i "vanlig" influensa och runt 1 000 dör på grund av fallolyckor.
Det är viktigt med perspektiven här...

I vanlig influensa dör c: a 200 I Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Den här intervjun med en brittisk professor tycker jag låter intressant. Han tror att 50 000 smittas varje dag i Kina. Länken har kanske postats här tidigare. Jag har inte hunnit läsa in allt som postats i helgen.

https://moneymaven.io/mishtalk/economics/50-000-new-coronavirus-infections-per-day-in-china-xXGk0yLLHk-vflt-E0fD-w

Enligt denne killen så är Corona mycket mer spritt än Kina vill erkänna och att peaken kommer i mars, senare i omvärlden.

Den är sevärd, professor vid Imperial Collage London

( UK + Falklandsöarna Gibraltar) = Imperiet hihi
Citera
2020-02-09, 23:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om Kina hade haft omvärldens ”problem” att hantera, så hade dom inte haft något problem. Dom närmare fem miljoner potentiella smittspridarna som rymde är ju den totala mardrömmen att hantera.

Drog dom p.g.a. av rykten om smittan, eller va avsikten att fira det nya året på annan ort, eller en blandning båda?

De där som lämnade Wuhan för att åka hem eller vidare åkte till stor del inom Hubeiprovinsen. Några andra kluster har vi sett till följd av det, men inget storskaligt.
Citera
2020-02-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nytt för mig.. menar du att det under SARS-utbrottet fans smittspridare som va exceptionellt smittsamma?
Nu har jag inte det där aktuellt men jag ska försöka hitta källor.

EDIT: Efter litet googlande hittade jag den här artikeln: https://www.svd.se/superspridare-av-sars-oftast-aldre
Citera
2020-02-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, och det är ju siffrorna som är det intressanta. Inte att han jobbar som labbtekniker.

Ja, och en del anser att de lär stämma, och passar ihop med massor med andra läckta, i olika grad overifierade, rapporter/visselblåsare osv.

Och en del förkastar vad han skriver helt. Upp till var och en att välja sin verklighet.
Citera
2020-02-09, 23:45
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Eh ja, var har jag förnekat det?

Ingen skulle enligt dig minnas något av detta i sommar. ”Några gamlingar” blir det inget rekviem över.

Med det är jag klar med dig.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag funderar personligen på om det finns superspridare hos detta virus, precis som man såg vid SARS,
Det pratades om superspridare i slutet av januari, men inte så mycket efter det vad jag har märkt.

Disease detectives hunting down more information about 'super spreader' of Wuhan coronavirus
https://edition.cnn.com/2020/01/23/health/wuhan-virus-super-spreader/index.html
Citera
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
norge har ju klarat sig hitills...är det dit man ska till flykten och hoppas på det bästa
Om smittan om några månader sveper över resten av världen är nog det säkraste stället att befinna sig på Wohan, där en stor del av befolkningen redan har immunitet och smittan har hunnit dö ut.
Citera
2020-02-09, 23:46
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Någon expert som kan förklara om jag blir sjukare av att infekteras av samma virus återkommande under en period kontra att infekteras vid bara ett tillfälle?

För mig låter det inte orimligt, att en hög koncentration är mer påfrestande än en liten som därmed har en långsammare tillväxt, vilket ger immunförsvaret en chans att mobilisera. Det lär ju vara så det ser ut i epicentrumet, att det skett och kanske fortfarande sker "chockinfektioner."
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Läsförståelsen ligger på minus ser jag. De specificerar att man prioriterar enbart coronarelaterade fall för kremering, på myndigheternas direkta order (som vi redan sett flera västmedia rapportera om).Och detta var bara 2 krematoriehus. Jag vet inte hur många som är bokade för just Corona, men de nya Coronasjukhusen ska ju ha egna krematorier inbyggda också enligt uppgift, så enbart dessa två är utöver alla möjliga extra.

Nej, det stod explicit att man prioriterar coronasmittade före andra. De kan lika gärna ha bränt alla smittade och sedan ha bränt 200 icke smittade.

Helt ointressant o man inte kan få några reella siffror på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det pratades om superspridare i slutet av januari, men inte så mycket efter det vad jag har märkt.

Disease detectives hunting down more information about 'super spreader' of Wuhan coronavirus
https://edition.cnn.com/2020/01/23/health/wuhan-virus-super-spreader/index.html
Ja! Det var det där jag hade i bakhuvvet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in