2020-02-10, 00:14
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
Du menar att det är lätt att bli smittad när man äter ur samma skål med salivdränkta bestick? Tack för info

Tänk lite längre. Alla blev smittade och den som smittade var förmodligen inte speciellt sjuk (uppvisade symptom).
Citera
2020-02-10, 00:15
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Sant, på landet har man edge. Du får deala med bonden på 10 meters håll så löser det sig.

Grannbonden bor 800 meter bort, och liksom jag så har han inga problem med att isolera sig.
Grannsämjan är dock god och vi delar med oss till varandra om det behövs.

Många människor på liten yta, städer, har sina nackdelar.
Citera
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Peaken kommer i sensommaren eller hösten, enligt experter. Ungefär likadant som när SARS peakade. Ett halvår från de första fallen peakar det, kan man räkna med. Blir ingen utlandsresa i sommar för många. Hehe.
Vill du verkligen att ännu fler kommer till ditt mecka Böda camping? Inser du inte att du får vänta ännu längre på att diska bort flintaflottet från dina plastbestick?

Varningens ord till alla på kampingplatser i sommar: spraya flintan med avfettningsmedel och alsolsprit (vanlig handdusch går bra).

Jag ser framför mig att just tält- och husvagnsmänniskor kan få en ännu jobbigare sommar än vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Peaken kommer i sensommaren eller hösten, enligt experter. Ungefär likadant som när SARS peakade. Ett halvår från de första fallen peakar det, kan man räkna med. Blir ingen utlandsresa i sommar för många. Hehe.

Yepp
men kolla Imperial killen

Han säger Mars, eller, jag får se om videon...

Iaf; en seriös vetenskapsman säger ” 50,000 fall om dagen”

Folk, kolla, har han bara 1/2 rätt ändras bilden ifrån ” på väg över” till ” på väg mot katastrof”.

Vad heter det när över 100k dör i en sjukdom? Pandemi, vilket är korrekt term?

Minns Kinafilmen The Painted Veil med Edvard Norton, 1930-tal.

Kina och epidemier är ett gammalt tema
Citera
2020-02-10, 00:17
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
vad är egentligen skillnaden i hur allvarligt det här Coronaviruset är jämfört med säsongens influensa?

är det för att man vet så lite om viruset?

är det högre dödlighet/smittad jmf med säsongsinfluensan?

Jag har ställt mig samma fråga och det verkar som främsta skillnaden är att det inte finns immunitet så många fler drabbas (se mina tidigare inlägg nedan). Dessutom är sjukdomen mer långvarig och det är vanligare än vid influensan att yngre människor dör. Allt detta gör att sjukvården snabbt överbelastas så att inte alla som behöver vård får det.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vi kan jämföra detta utbrott med influensan 2017-2018 som var ovanligt svår.

Då konstaterades via labbtest 20438 influensasmittade i Sverige, d.vs 0.2% av befolkningen. Av dessa dog 1012 (5%) inom 30 dagar. 93 procent av dödsfallen var i åldersgruppen 65 år och äldre. Detta trots att hälften av landets pensionärer var influensavaccinerade.

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Risken med viruset är inte primärt sjukdomen i sig utan att så många blir sjuka att industrier och viktiga samhällsfunktioner slutar fungera. Som det nu ser ut insjuknar många fler snabbare än vid säsongsinfluensan.

Under influensan 2017-2018 i Sverige insjuknade som mest 2159 personer per vecka vid toppen som kulminerade 10 veckor efter att epidemin startade på allvar och 19 veckor efter första konstaterade fallen. Totalt insjuknade drygt 20000 personer varav 1000 dog.

Igår insjuknade 2000 personer under en enda dag i Wuhan (11 miljoner invånare). Det skedde redan 5 veckor efter utbrottet. Vid samma tidpunkt under influensaepidemin var antalet insjuknade per dag i Sverige endast 100 personer.

Dessa siffror tyder på att detta utbrott kommer bli uppskattningsvis 20 gånger värre än säsongsinfluensan 2017-2018 när det gäller antal drabbade. Sjukdomssymptom och dödlighet är däremot jämförbara med influensan även om yngre verkar få allvarligare symtom. Om den fortsatta utvecklingen följer influensautbrottet kommer det kulminera om ca 5 veckor i Wuhan och vi kan förvänta oss totalt runt 400 000 sjuka och 20 000 döda i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ok, låt oss göra en liten logisk övning, det är bra med hjärngympa och att tänka själv lite (inget illa menat mot dig nu).

Först tar vi en rapport fr Kina:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2001316

Ok, vad ser vi här. Jo, de gör skillnad på nCoV och NCIP (NCIP är de som fått lunginflammation av Corona).
Vi ser att antal i studien, med NCIP (lunginflammationen) är 425.
Vi ser även att 425 är totala antalet bekräftade NCIP fram till 22/1, enbart i Wuhan.

Ok, kom ihåg 425 st och datumet 22/1, och att alla dessa är i Wuhan. Det är viktiga parametrar.

Ok, nu, går vi och kollar vad officiella "smittade" siffrorna var 22/1, i HELA Kina, plus HELA världen

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Håller du muspekaren över starten av blå grafen, så är den på precis 22/1.
Vad ser vi, jo i hela världen, är antalet rapporterade "smittade" 579.

Så enbart i Wuhanstudien hade de alltså 425 av hela världens smittade 579, och ALLA hade NCIP (coronarelaterad lunginflammation).

Om de INTE rapporterade enbart testade, bekräftade coronarelaterade lunginflammationsfall så skulle det innebära att 73.4% av alla smittade i världen fick lunginflammation, enbart i Wuhan. Låter det vettigt för dig?

Grejen är att jag såg kinas hälsominister (eller om det var deras chef för Kinas CDC) på en presskonferens stå och säga specifikt att de enbart lade ut siffrorna på bekräftat smittade MED lunginflammation, då de inte hade varken personal eller testkits för att bekräfta fler än så. MEN, jag hittar inte den just nu, så jag fick gå en omväg för att förklara varför det MÅSTE vara så att de bara rapporterar dom.

Alternativet är att 73.4% av alla som smittas i världen får lunginflammation. Och det vore en total jävla katastrof. Som tur var är det inte så.

Edii: Lade in missad %-symbol och stavfel.
Tack, bra resonemang och jag är nu mer benägen att hålla med dig. Det förklarar dock fortfarande inte WHOs sätt att presentera siffrorna.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbitbuddy
Intressant länk som visar telefon samtal till en begravningsbyrå i Wuhan, som påstår att 127 kroppar kremerades på en dag...
Vilket såklart ger nuvarande officiella dödsantal, en mycket osäker trovärdighet..

https://m.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ#

Även telefonsamtalet i länken kan ifrågasättas, källan tycks inte vara oberoende och objektiv.
.
Wikipedia citat;

New Tang Dynasty Television grundades 2001 som en tevestation för satellitsändningar på kinesiska språk av en grupp anhängare av Falungong och som en konkurrent till den statligt dominerande kinesiska mediaverksamheten. Stationen har fokus på traditionell kinesisk kultur och frågor om mänskliga rättigheter i Kina.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Men sjukdomens initiala milda symptom verkar kunna ge en ”praktisk inkubationstid” som är väsentligt längre. Se inlägget nyss om familjen i Hong Kong som smittades vid en middag den 19/1.

Jag förstår hur du tänker, men milda symptom är likväl symptom. Då kan man inte kalla det asymptomatiskt. Sedan kanske inte det spelar någon roll i praktiken.

Jag läste precis det. Smittan skulle kunna ha överförts vid middagen, men jag skulle inte utesluta andra möjligheter heller. Finns rätt mycket data och studier vid det här laget, jag kastar inte det överbord baserat på en tidningsartikel. Men sinnet är så klart öppet.
Citera
2020-02-10, 00:18
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det har cirkulerat såna utsagor. Min bild just nu är att det är oklart om man blir immun eller ej eftersom det saknas bedömningsunderlag. Det troliga borde vara immunitet. Samma skit, annat virus...

Håller med, det kommer klarna framöver.
Citera
2020-02-10, 00:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Finns det något du inte tycker är onödigt, meningslöst eller idiotiskt att diskutera gällande ämnet? Vad skulle du vilja att alla andra skrev?

Ni får väl skriva vad ni vill. Men sluta gnäll på att andra deltar i debatten och ifrågasätter. Det finns dussintals med skribenter som kommer med en massa trams som jag inte ens bemödar mig att svara. Så varför gnäller du på att jag väljer att svara vissa?
Citera
2020-02-10, 00:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
ja, jag har skärpt mig ifrån en redan hög nivå.

Alkolgel, sprit är oxå nödvändigt om man vill ha effekt.

Överdrivet, att tvätta händerna gör nytta men handspriten är inte nödvändig.

https://www.doktorn.com/artikel/vanliga-frågor-om-det-nya-coronaviruset-infektionsläkaren-har-svaren
Citera
2020-02-10, 00:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
London Imperial killen säger att Corona har många fler former av symptom än SARS och det därför kan vänta obehagliga överraskningar längre fram, då ” friska” personer spritt viruset jättelänge då upptäcktsnivån ligger på 10% i Kina och 25% i Västvärlden, och då inkubationstiden kan vara över tre veckor. I så fall är det redan inne i hela Kina och hela världen. Mars blir ÖdesMånaden.

Imperial Prof talar om femtiotusen fall om dagen i Kina. Mot officiella 3-4000!

Det KAN vara kört för Wuhan. Men Hubeiregionen, de mångamiljonstäderna? Omvärlden, då? Med en inkubationstid på tre- fyra veckor och många symptomfria smittbärare osv, ja då talar vi miljoner personer!

Vill du göra något kul i ditt liv med din familj och vänner- gör det nu- i April får du göra det själv, tex spela tennis, älgskogen, Cien Años de Soledad väntar

Men av godo; aldrig tidigare eller senare har de fattiga haft det så relativt bra gentemot sina Rika Herrar som efter Digerdöden. Arbetskraftsbrist, akut arbetskraftsbrist under de kommande femtio åren kan göra livet till lite av Paradiset; om du överlever Coronaviruset.

Ja, det är dax; bättre 1 miljard lever loppan än sju miljarder som krigar och hatar och det inte finns något slut på eländet. Bättre då med ett kort helvete och sedan paradis.

Coronavirus är ju helt randomiserat, Guds egen variant av Paradislotteri!

Lät inte som något trevligt scenario, nej. Fy fan.

Även jag har funderat i det lite mer filosofiska perspektivet. I ett historiskt perspektiv så är det vad både Klotet och Mänskligheten behöver, men som nu levande känns det lite svårt att bjuda på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in