2020-02-08, 15:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu tror jag att jag fått feeling. Tycker allt passar på Bengt Ohlsson, en gudabenådad pladdrare
Korrekt! Ur Hennes mjukaste röst. Det verkar som att han försöker skriva som en amerikan.
Märkligt att den inte sågades av kritikerna

Över till Slottsherre.
Citera
2020-02-08, 19:36
Medlem
Velourias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
haha får hoppas att den stackarn inte läser tråden.
Skärp dig, för i helvete vill man ropa. Lyft dig i håret. Sup ner dig. Knarka. Vad som helst men inte det här.
Det måste väl vara en "mellanbok" och inget prisbelönt i alla fall?

Han skrev en krönika om flashbacks Greta Thunberg-tråd. Gissningsvis tittar han till litteraturdelen också för att se efter om han nämns. Tiden får utvisa om han super ner sig 😁
Citera
2020-02-08, 19:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Korrekt! Ur Hennes mjukaste röst. Det verkar som att han försöker skriva som en amerikan.
Märkligt att den inte sågades av kritikerna

Över till Slottsherre.

I Expressens recension fick han beröm för sin "stilistiska precision".

https://www.expressen.se/kultur/bengt-ohlsson-hennes-mjukaste-rost/
Citera
2020-02-08, 19:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ingen träff! Författaren har fått fler erkännanden för sina böcker än någon av de nämnda herrarna.

Fler än Gardell? Nä, det tror jag inte.
Citera
2020-02-08, 19:44
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
I Expressens recension fick han beröm för sin "stilistiska precision".

https://www.expressen.se/kultur/bengt-ohlsson-hennes-mjukaste-rost/

Recensioner av Jesper Högström räknas inte. På något sätt, ever.
Citera
2020-02-08, 20:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Fler än Gardell? Nä, det tror jag inte.
Nä, kanske tveksamt om man räknar in Gardells dramaproduktion. Fast Augustpriset är väl det mest prestigefyllda.

Jag fick intrycket, som sagt, att han försökte kopiera några samtida amerikaner och han förlägger handlingen till Nova Scotia.
Citera
2020-02-08, 22:34
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Recensioner av Jesper Högström räknas inte. På något sätt, ever.

Va? Han skrev i alla fall en läsvärd biografi om Hjalmar Söderberg. Helt bakom kan han väl inte vara?
Själv orkade jag däremot aldrig läsa färdig Ohlssons Söderberg-pastisch Gregorius. Skillnaden mellan Söderbergs poetiskt exakta språk och hans vingliga journalistprosa med skrattretande metaforer blev för mycket.
Återkommer med nytt citat.
Citera
2020-02-08, 22:59
Medlem
Slottsherres avatar
Här ett citat av någon som alla här har hört namnet på, men färre kanske har läst:

Sällskapet för textens vänner: dess medlemmar skulle inte ha någonting gemensamt (då det inte finns någon nödvändig konsensus om njutningens texter) förutom sina fiender; alla sorters fånar som utesluter textens och njutningens samvaro, antingen genom kulturell konformism eller intransigent rationalism (misstänkande en litteraturens "mystik"), antingen av politisk moralism eller kritik av betecknandet, antingen av idiotisk pragmatism eller korkad enfald, av diskursens förstörelse, förlusten av verbal njutning. Ett sådant sällskap skulle inte ha någon plats, skulle bara fungera i fullständig atopi..."
Citera
2020-02-08, 23:07
Medlem
atts avatar
Citat:
Här ett citat av någon som alla här har hört namnet på, men färre kanske har läst:

Sällskapet för textens vänner: dess medlemmar skulle inte ha någonting gemensamt (då det inte finns någon nödvändig konsensus om njutningens texter) förutom sina fiender; alla sorters fånar som utesluter textens och njutningens samvaro, antingen genom kulturell konformism eller intransigent rationalism (misstänkande en litteraturens "mystik"), antingen av politisk moralism eller kritik av betecknandet, antingen av idiotisk pragmatism eller korkad enfald, av diskursens förstörelse, förlusten av verbal njutning. Ett sådant sällskap skulle inte ha någon plats, skulle bara fungera i fullständig atopi..."

Inte den blekaste aning. Michaux?
Citera
2020-02-08, 23:17
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Inte den blekaste aning. Michaux?

Samma språk. Något yngre, men dog före Michaux.
Citera
2020-02-08, 23:21
Medlem
atts avatar
Citat:

Fortsätter skjuta vilt omkring mig: Breton?

Edit: han är äldre, inte yngre. Tar tillbaks.

Edit 2: Barthes? Fast han är 16 år yngre, dvs mer än något. Men gissar i alla fall.
Senast redigerad av att 2020-02-08 kl. 23:32.
Citera
2020-02-08, 23:51
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Gissar på Foucault, för att säga något
(men han föddes betydligt senare än Michaux och dog bara några månader efter honom...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in