Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Om huvudspelet hade varit hans enda svaghet hade han varit världens bästa spelare.
Isak är en otroligt välbalanserad anfallare. Det är hans klart största styrka. Han har ett ovanligt brett register, vilket sticker ut för min del. Medan världsstjärnor som Neymar, Mbappé, CR7 och Zlatan var kända för sina spektakulära styrkor i den åldern – vilket ibland gav upphov till vissa divatendenser – så är Isak en utpräglad lagspelare. Han är minst lika ödmjuk som Messi.
Men det jag gillar mest med Isak är han litar blint på sina lagkamrater. Jag tror att det är därför som det går så bra för honom. Willem II var ett fruktansvärt mediokert fotbollslag. I nästan varje match så brände lagkamraterna givna mål på löpande band. Men Isak bara fortsatte servera dem bollar och till slut gjorde de mål. Hans lagkamrater tackade för förtroendet genom att ständigt leta efter honom på planen. Han har en förmåga att få hela laget att spela för varandra.
Real Sociedad har flera sådana spelartyper så det är helt rätt miljö för honom att utvecklas i. Martin Ödegaard är också en väldigt osjälvisk och sympatisk kille. Klubben har också ett större tålamod med hans svagare sidor – vilka inte är särskilt många överhuvudtaget. Effektiviteten skulle kanske kunna bli något bättre. Huvudspelet likaså. Men det är också skillnaden på en supertalang och världens bästa fotbollsspelare. Isak sköt 7 skott mot Real Madrid. Han borde nog smält in 2 mål redan i första halvlek.
Jag tror att Isak kommer jämföras med Messi om ett par år. Han är så oerhört komplett och långt framskriden i sin utveckling. Dessutom har han en jäkla förmåga att växla upp i toppmatcherna. Han har exempelvis gjort mål på Djurgården (2+0), Norrköping (2+1), Feyenoord (1+0), Ajax (1+0), Barcelona (1+0) och Real Madrid (2+1) samt avgjort praktiskt taget alla cupmatcher som han spelat. Killen är ett monster. Det finns ingen gräns för hur bra han kan bli.