2020-02-08, 16:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Dvs. att dödligheten uppgår till ca 2 procent. Ungefär som en traditionell säsongsinfluensa i Kina
Det är bara foliehattar på Flashback som beräknar mortalitet genom att dela antalet avlidna med friskförklarade.

Hur kommer du fram till två procent?
Citera
2020-02-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

2% av de smittade(35 000)
Nu ligger vi illa till i Sverige..
Citera
2020-02-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
2% av de smittade(35 000)
Nu ligger vi illa till i Sverige..
2% av de med lunginflammation.

Edit, förlåt, jag menade 2% av de med lungförändringar (lindrig lunginflammation eller mer). Bara för att vara extra tydlig.
Citera
2020-02-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Du får kolla dina fakta, det sprider via droppsmitta samt är luftburet (aerosoler) och detta redan under inkubationsperioden enligt USA, WHO och Kina.
Aerosoler är det du andas ut, det räknas som luftburet (om än det finns grader i helvetet om man vill jämföra med vissa virus som torkar och sprids med vinden som kanske är vad de flesta tänker på när man talar om luftburna virus). För att förstå hur det fungerar med aerosoler så kan du tänka dig hur det ser ut när någon andas i minusgrader. Inte ens om det är helt vindstilla så faller de direkt till marken.
och det trampar man in i skorna, som man vidare tar med hem (min tanke)
Citera
2020-02-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Och jag konstaterar att vi inte har en aning hur siffrorna ser ut då mörkertalet på smittade lär vara stort.
Är endast i wuhan folk kontrolleras bättre än en råtta på ett lab.

Hur stort mörkertalet är och hur desspåverkan på världen är ju bara (utifall) spekulationer. Håll dig till fakta istället för att sväva iväg i negativa tankar och vanföreställningar.
Citera
2020-02-08, 16:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det är intressant att räkna på totala antalet smittade och totala antalet döda. Jag hittade hyfsad statistik på följande länk: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
Ur denna statistik har jag använt att antalet smittade ökar med 15% varje dag. Statistiken har de senaste dagarna varit 11%, 11%, 15% och 19% (äldst) (dagens statistik den 8 februari är ej med). En sjunkande trend kan även ses. Jag använde också att det totala antalet döda ökar med 15%. Statistiken visar att att de senaste dagarna har siffran varit 13%, 13%, 15% och 15% (äldst).

Det är svårt att gissa vad som är vettigt att använda som procentökning, men jag tror att kinesiska myndigheter har en vis eftersläpning och det sägs att de rapporter inte dödsfall som Corona-virus om patienten hade någon annan sjukdom för insjuknandet. Eftersom ingen vaccination eller annan behandling bryter ökningen, så handlar det hela om hur effektiv myndigheternas karantän är.

Med dessa ökningssiffror fås i ett simpelt Excel-program 754 000 smittade och 15 671 döda den 29 februari. Om inte smittspridningen bryts och siffrorna stämmer har antalen ökat till 57 478 000 som varit smittade till den sista mars och totala antalet döda till 1 193 000 människor.
Det här ser inte bra ut, kanske dags att vi gör mer i Sverige för att skydda oss?

Kineserna ser sjukhusen som fängelser att dö i och sjuka gömmer sig och till och med flyr för att slippa bli inlåsta. Kinas statistik går inte att räkna på, dels pga detta men också för att Kinas regering ljuger. Man får istället titta på fall utanför Kina och följa utvecklingen där.

Vet inte hur din uträkning ser ut men har du räknat med ett långt sjukdomsförlopp? För vi kan inte avskriva smittade som inte dött innan de blivit friskskrivna och det måste det ju vara för tidigt för?
Citera
2020-02-08, 16:06
Medlem
Citat:
Kanske tar det säkra före det osäkra. För tänk vilka följderna skulle bli om det var som du säger och de inte förberett något.. De kanske safear.
Du menar att Kina, där pengar går före allt och individer är förbrukningsvara, du menar att samma Kina, totalt kraschar sin ekonomi bara lite för säkerhets skull? Grym analys du gjort där.
Citera
2020-02-08, 16:08
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej.
Man delar antalet döda med antalet insjuknade där sjukdomen är över.
Det är ett korrekt sätt att räkna.
Finns på wiki med om du nu ska gapa om foliehattar som jag är så jävla less på nu så jag nästan kräks.

Ja, exakt - när sjukdomen är över. Friskförklarade. Och där kan vi ju inte vara? Speciellt inte med fall intenationellt som vi kan räkna med utan Kinas informationsfilter.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
2% av de med lunginflammation.

Edit, förlåt, jag menade 2% av de med lungförändringar (lindrig lunginflammation eller mer). Bara för att vara extra tydlig.

2% av de med lunginflammation har dött så här långt. Men tar tid att dö så bör räkna procenten döda mot smittade med lunginflammation för x dagar sedan.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej.
Man delar antalet döda med antalet insjuknade där sjukdomen är över.
Det är ett korrekt sätt att räkna.
Finns på wiki med om du nu ska gapa om foliehattar som jag är så jävla less på nu så jag nästan kräks.

Det är nog ganska meningslöst att försöka sig på att räkna ut dödlighet i nuläget. Antalet smittade är antagligen betydligt fler än de officiella siffrorna gör gällande. Kanske också antalet döda. Många med lindriga symtom kanske inte det ens sökt vård.

Alla siffror är väldigt osäkra.
Citera
Medlem
Citat:
Hur stort mörkertalet är och hur desspåverkan på världen är ju bara (utifall) spekulationer. Håll dig till fakta istället för att sväva iväg i negativa tankar och vanföreställningar.

OK, så man får inte räkna på spridningen framtid. Då är det ingen idé att skydda folk alls med vacciner och karantän er.

Bra! Då vet vi din inställning och kan ignorera den.
Citera
2020-02-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

725 avlidna genom 34 954 insjuknade. Så som all medicinsk expertis beräknar dödligheten av viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in