Det är intressant att räkna på totala antalet smittade och totala antalet döda. Jag hittade hyfsad statistik på följande länk:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
Ur denna statistik har jag använt att antalet smittade ökar med 15% varje dag. Statistiken har de senaste dagarna varit 11%, 11%, 15% och 19% (äldst) (dagens statistik den 8 februari är ej med). En sjunkande trend kan även ses. Jag använde också att det totala antalet döda ökar med 15%. Statistiken visar att att de senaste dagarna har siffran varit 13%, 13%, 15% och 15% (äldst).
Det är svårt att gissa vad som är vettigt att använda som procentökning, men jag tror att kinesiska myndigheter har en vis eftersläpning och det sägs att de rapporter inte dödsfall som Corona-virus om patienten hade någon annan sjukdom för insjuknandet. Eftersom ingen vaccination eller annan behandling bryter ökningen, så handlar det hela om hur effektiv myndigheternas karantän är.
Med dessa ökningssiffror fås i ett simpelt Excel-program 754 000 smittade och 15 671 döda den 29 februari. Om inte smittspridningen bryts och siffrorna stämmer har antalen ökat till 57 478 000 som varit smittade till den sista mars och totala antalet döda till 1 193 000 människor.
Det här ser inte bra ut, kanske dags att vi gör mer i Sverige för att skydda oss?