2020-02-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
"Extremt bra smittorutiner"? Vad baserar du det på? Vad jag vet så har Sverige hanterat det hela bra mycket slappare än andra länder i vår närhet när det kommer till karantän, flygbegränsningar osv.

Kan mycket väl vara ett stort mörkertal smittade i Sverige redan nu, med tanke på att man låtit flyg från Kina gå fritt under lång tid efter att det hela kom ut.

Ja, så många av de smittade är ju inte kritiskt sjuka, och folk här lär ju inte söka sjukvård för en förkylning. Fan jag har varit förkyld själv från och till sen november liksom.
Jag skulle inte bli förvånad om det droppar in lite rapporter om smittade då och då framåt, när det drabbar någon stackare som får värre symtom än förkylning som faktiskt uppsöker sjukvård.
Citera
2020-02-08, 15:51
Medlem
Grollarens avatar
Dödligheten har idag sjunkit till 23%.
Om man betraktar siffrorna från Kina som fakta.

Räknat på 2406 recovered 725 death.
Citera
2020-02-08, 15:52
Medlem
Lagerthas avatar
Det är fortfarande så tidigt att allt bara är spekulationer, om än bättre och sämre.

Lite faktorer att beakta;

– Lång inkubationstid på upp till 14 dagar.
– Väldigt smittsamt även under inkubationstid.
– Ingen information från Kina går att lita på.
– Långt sjukdomsförlopp där de stora besvären kommer sent.

Våra första fall av Corona skulle kunna vara i Sverige redan. Låt säga att de blev smittade så tidigt som för två veckor sedan. De börjar bli krassliga nu men det är influensatider och det känns som en vanlig influensa så ingen kontaktar sjukvården. Våra första fall kommer att ha två veckor + kvar innan sjukdomsförloppet orsakar riktiga problem.

Vänta fyra veckor innan ni viftar bort Coronaviruset som trams.
Citera
2020-02-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Tanken är att analysera de siffror som finns i nuläget och som sprids världen över, och jämföra de med det faktum att det bor 6 miljarder människor utanför Kina. Hur många av de 6 miljarderna är sjuka eller har dött, vad vi vet? Ska en isolerad yta långt borta från Kina, men goda smittorutiner, med 10 miljoner invånare drabbas nämnvärt anser du?

Ge mig siffrorna och prata utefter de. Inget annat.

Nej, du påstår att 5 personer i Sverige inte skulle kunna smittas på 1 år. Du har inget bra svar på varför du påstår detta.

Det kan redan nu vara ett stort mörkertal världen över, det är inte ebola där folk faktiskt dör som flugor utan symptomen är en förkylning. Hur sannolikt tror du det är att folk söker vård för att det rinner lite snor självmant om de inte varit i kina?
Citera
2020-02-08, 15:55
Medlem
Grollarens avatar
Här kommer lite läckta videos och dokument från Kina.
Rekommenderas att titta fort, då Youtube rensar rätt så friskt.
Informationen tar man som man vill.

https://www.youtube.com/watch?v=CcPhXeEYhD8
Citera
2020-02-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det är fortfarande så tidigt att allt bara är spekulationer, om än bättre och sämre.

Lite faktorer att beakta;

– Lång inkubationstid på upp till 14 dagar.
– Väldigt smittsamt även under inkubationstid.
– Ingen information från Kina går att lita på.
– Långt sjukdomsförlopp där de stora besvären kommer sent.

Våra första fall av Corona skulle kunna vara i Sverige redan. Låt säga att de blev smittade så tidigt som för två veckor sedan. De börjar bli krassliga nu men det är influensatider och det känns som en vanlig influensa så ingen kontaktar sjukvården. Våra första fall kommer att ha två veckor + kvar innan sjukdomsförloppet orsakar riktiga problem.

Vänta fyra veckor innan ni viftar bort Coronaviruset som trams.

Den andra punkten tror jag inte på. Jag tror bara att de Kan smitta, dock inte att det är mycket smittsamt.

Vi har dessutom inte koll på hur mycket de utan symptom smittar.
Citera
2020-02-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Dödligheten har idag sjunkit till 23%.
Om man betraktar siffrorna från Kina som fakta.

Räknat på 2406 recovered 725 death.

Dvs. att dödligheten uppgår till ca 2 procent. Ungefär som en traditionell säsongsinfluensa i Kina
Det är bara foliehattar på Flashback som beräknar mortalitet genom att dela antalet avlidna med friskförklarade.
Citera
2020-02-08, 15:58
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Ja, så många av de smittade är ju inte kritiskt sjuka, och folk här lär ju inte söka sjukvård för en förkylning. Fan jag har varit förkyld själv från och till sen november liksom.
Jag skulle inte bli förvånad om det droppar in lite rapporter om smittade då och då framåt, när det drabbar någon stackare som får värre symtom än förkylning som faktiskt uppsöker sjukvård.

Informationen från Kina innehåller väldigt lite sanning. Även om alla dessa videos med långa rader av liksäckar kanske är fejk så är lögnerna uppenbara och inget man kan bygga antaganden på. Vi börja titta på smittade i västvärlden och följa deras resa.

Corona är väldigt nytt och både inkkubationstiden och sjukdosförloppet är långt. Att smittade ännu inte dött är inte detsamma som att de är friska. Ge detta ett par veckor till sen vet vi!
Citera
2020-02-08, 15:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ebola är inte över.
I höstas misstänktes ett utbrott i skåne, och Ebola bedöms vara "bara en flygbiljett bort".
Det finns information på 1177 om instruktioner för Ebola, samt en stor mängd artiklar på nätet.

Det var en patient som misstänktes vara smittad, men visade sig inte vara det. Är det verkligen ett ”utbrott”? För övrigt finns det fler fall av misstänkt ebolasmitta i Sverige, som inte nått medias kännedom.

Men du har ju helt rätt i ebola inte är över. Framförallt om viruset muterar och smittar luftburet. Aouch!
Citera
2020-02-08, 16:01
Medlem
BorgeHs avatar
Det är intressant att räkna på totala antalet smittade och totala antalet döda. Jag hittade hyfsad statistik på följande länk: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
Ur denna statistik har jag använt att antalet smittade ökar med 15% varje dag. Statistiken har de senaste dagarna varit 11%, 11%, 15% och 19% (äldst) (dagens statistik den 8 februari är ej med). En sjunkande trend kan även ses. Jag använde också att det totala antalet döda ökar med 15%. Statistiken visar att att de senaste dagarna har siffran varit 13%, 13%, 15% och 15% (äldst).

Det är svårt att gissa vad som är vettigt att använda som procentökning, men jag tror att kinesiska myndigheter har en vis eftersläpning och det sägs att de rapporter inte dödsfall som Corona-virus om patienten hade någon annan sjukdom för insjuknandet. Eftersom ingen vaccination eller annan behandling bryter ökningen, så handlar det hela om hur effektiv myndigheternas karantän är.

Med dessa ökningssiffror fås i ett simpelt Excel-program 754 000 smittade och 15 671 döda den 29 februari. Om inte smittspridningen bryts och siffrorna stämmer har antalen ökat till 57 478 000 som varit smittade till den sista mars och totala antalet döda till 1 193 000 människor.
Det här ser inte bra ut, kanske dags att vi gör mer i Sverige för att skydda oss?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken16
Dvs. att dödligheten uppgår till ca 2 procent. Ungefär som en traditionell säsongsinfluensa i Kina
Det är bara foliehattar på Flashback som beräknar mortalitet genom att dela antalet avlidna med friskförklarade.

Nej.
Man delar antalet döda med antalet insjuknade där sjukdomen är över.
Det är ett korrekt sätt att räkna.
Finns på wiki med om du nu ska gapa om foliehattar som jag är så jävla less på nu så jag nästan kräks.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den andra punkten tror jag inte på. Jag tror bara att de Kan smitta, dock inte att det är mycket smittsamt.

Vi har dessutom inte koll på hur mycket de utan symptom smittar.

Ja, de flesta verkar vara överens om att det smittar under inkubationstiden men visst, om det är mycket smittsamt eller bara smittsamt återstår väl att se.

Hur mycket de utan symptom smittar - ja, precis. Vi får ge detta ett par veckor men sedan borde man kunna se ett tydligt mönster i väst, utan att behöva bygga på information från Kinas regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in