2020-02-08, 14:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I en av länkarna nyss från Tyskland så är en tysk läkare mycket oroad då den tyska sjukvården inte klarar en utbredd smitta.

Det finns nog inte många länder som klarar av det vi nu ser i Wuhan. De åtgärder Kina nu vidtar med karantäner och katastrofsjukhus är imponerande, men föreställ er samma situation i Stockholm..
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vad menar du nu? Jag ställde frågan eftersom jag har en familjemedlem i Indien och blev orolig. Inte för att jag var osäker på vad karantän betyder.

Denna karantän "ligger" inte någonstans. Det är en bestämmelse som de flesta länder har infört vid detta laget att alla som anländer från Kina ska vara i karantän, dvs avskilda från resten av befolkningen tills de bedöms fria från Corona.
Indien hade regional outbreak alert, men har tagit bort den igen efter en dag utan nya fall. Så det ser väl ljust ut
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Inte så jävla mycket värre. Vi får väl se..

Du ska även tänka på att detta är med omfattande karantäner och förhöjd beredskap över i princip hela världen.
Citera
2020-02-08, 14:15
Avslutad
Citat:
Så hur många uppskattar du har dött då?

Omöjligt att säga men om du är intresserad så finns en del oberoende doktorer m.m. t.ex. på Youtube som försöker analysera det hela.

Här är några förslag:

https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg

https://www.youtube.com/watch?v=jbvibANxARg

Vad du iaf kan vara säker på är att Kina ej skulle sätta hundratals miljoner människor i karantän och därmed i längden destabilisera hela sitt samhälle/ekonomi ifall det ej var bra mycket värre än vad som rapporteras.
Citera
2020-02-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Denna karantän "ligger" inte någonstans. Det är en bestämmelse som de flesta länder har infört vid detta laget att alla som anländer från Kina ska vara i karantän, dvs avskilda från resten av befolkningen tills de bedöms fria från Corona.
Indien hade regional outbreak alert, men har tagit bort den igen efter en dag utan nya fall. Så det ser väl ljust ut

Ah okej! Trodde de hade folk på någon slags militärbas men det var nog ett annat land
Verkligen skönt att det inte blivit värre än några fall i Indien.
Citera
2020-02-08, 14:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Upp till 28 dagar under rätt omständigheter hörde jag någonstans
Det kan nog stämma men ett virus smittbarhet går ner ganska rejält efter en tid, även om det fortfarande ”lever”. Hur länge nCoV fortsätter att smitta utanför värdkroppen har jag ingen aning om, antar dock att det följer gängse mönster?
Citera
2020-02-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Varför rapporterar media inte om detta något mer? Det enda jag märker är att man försöker tysta ner situationen så gott det går, framförallt efter att man i agenda sagt att man personligen inte skulle åka till Thailand.
Hur kan resebolagen/andra ekonomiska intressen få styra vad vi den stora massa ska få veta/inte veta. Tycker det är riktigt sjukt och bisarrt.
SvD har ett reportage från WHO i Genève idag.
Citera
2020-02-08, 14:17
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ah okej! Trodde de hade folk på någon slags militärbas men det var nog ett annat land
Verkligen skönt att det inte blivit värre än några fall i Indien.

Jag har för mig att det är USA som har väldigt många som anländer från Kina, så de har fått låna en militärbas för att husera dem i karantänen. Hittar jag artikeln så länkar jag den igen till dig.
Citera
2020-02-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Omöjligt att säga men om du är intresserad så finns en del oberoende doktorer m.m. t.ex. på Youtube som försöker analysera det hela.

Här är några förslag:

https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg

https://www.youtube.com/watch?v=jbvibANxARg

Vad du iaf kan vara säker på är att Kina ej skulle sätta hundratals miljoner människor i karantän och därmed i längden destabilisera hela sitt samhälle/ekonomi ifall det ej var bra mycket värre än vad som rapporteras.

Kanske tar det säkra före det osäkra. För tänk vilka följderna skulle bli om det var som du säger och de inte förberett något.. De kanske safear.
Citera
2020-02-08, 14:18
Medlem
fernebos avatar
Lite ytterligare info om de fem britterna som insjuknat i franska alperna. Smittspridningen upptäcktes så sent som igår, så det kan säkerligen handla om fler smittade:

Citat:
Five British nationals including a child have been diagnosed with the coronavirus in France, after staying in the same ski chalet and coming into contact with a Briton who had been in Singapore, the French health minister said.

Agnès Buzyn said none of the patients were in a serious condition.

She described the new outbreak as a “cluster, grouping around one original case” and said it had occurred in the Haute Savoie region in the eastern French Alps.

“That original case was brought to our attention last night,” she said. “It is a British national who had returned from Singapore where he had stayed between 20 and 23 January, and he arrived in France on 24 January for four days.”

The Briton at the origin of the cluster had since returned to the UK.

The French prime minister, Édouard Philippe, called a meeting of health ministers on Saturday and the ministry has opened a hotline (0800 100 379) in an attempt to find out who else may have been in contact with the Britons.

“We’re starting an important operation to identify cases of those in contact,” Buzyn said

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/08/coronavirus-five-new-cases-in-france-are-british-nationals
Citera
2020-02-08, 14:19
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Alla tänkande människor har även med i beräkningen att väldigt många äldre, sjuka osv världen över vaccinerar sig mot influensa också, då det bidrar mycket. Medans inte någon har vaccinerats mot den andra, det kan ju också spela in.

Och det du inte har med i beräkningen är just att det är så det ser ut med det nya viruset, dvs vi har ingen vaccin och kvarstår faktum att det är en mycket allvarlig situation vi befinner oss i.

Det är verkligheten som är poängen, inte anledningen till de olika siffrorna kring dödligheten.
Faktum kvarstår, Coronaviruset är 20ggr dödligare, punkt slut.
Citera
2020-02-08, 14:19
Medlem
Citat:
Hur fan orkar ni engagera er i detta? Vad motiverar er?

Det är 700 pers som dött totalt, Kina är ett land med över 1 miljard invånare och den specifika staden består av 10+ miljoner. Det är väl runt 35 000 per som insjuknat, och av de har 700 dött, dvs ca 2%.
Vad ligger dödssiffran på gällande vanlig säsongsinfluensa??

2 jag pratat med överväger att ställa in sina solresor till Thailand.
Det är i nuläget över 6000 personer som klassas som svårt sjuka. Lek med tanken att all smittspridning skulle sluta idag, pang-bom. En oklar andel av dessa över 6000 personer skulle ändå dö även om ingen ny smittas. Därmed blir dödligheten med ditt sätt att räkna (konstaterade dödsfall genom konstaterade smittade) märkbart över 2 %.

Dödligheten för en vanlig influensa är cirka 0,05 %. Så även om Wuhan landar på 2 % (vilket det inte lär göra, utan det lär öka enligt ovan) så är den 40 ggr mer dödlig än influensan. Det är ganska allvarligt.

Ingen tjänar på panik, men alla tjänar på att detta tas på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in