2020-02-06, 23:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
https://www.youtube.com/watch?v=5hFNOiCOLJ0

Eftersom den är med engelsk text så ser det lite annorlunda ut

Se två inlägg ovan.
Citera
2020-02-06, 23:56
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Bra skrivet, men hur försäkrar man sig om all information som flödar stämmer?
Det gör man inte utan man får ha ett eget filter, stämmer det som WHO säger samtidigt som de hyllar Kina som bara rapporterar in bekräftade fall när alla vet att folk sitter hemma och dör eftersom sjukhusen är fulla och Testkiten är vad som visa den offentliga siffran.
Om och bara om det vore så att vi sätter två nollor till bakom bekräftade smittade så stämmer det mer på vad jag tror pågår i Hubei och de karantäner som utförts och de historier som flödar på internet.

Men som sagt, det är vad jag tror.

Jag tror du har helt rätt dessvärre, dock ska jag försöka vara lite mer positiv, så jag säger antingen en eller två nollor bakom de bekräftade fallens antal. Detta på grund av att den officiella siffran visar ju bara bekräftade fall, hur många har än så länge inte behövt uppsöka sjukvård, inte fått symptom eller fått möjlighet att alls ta sig till läkare, den siffran kan man bara spekulera i.
Citera
2020-02-07, 00:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Positivt att de nya fallen ligger kvar på samma nivå och även om mörkertalet är stort så indikerar det ändå att det inte skett nån explosion av nya fall. Å andra sidan så är det ju lite förväntat att åtgärderna har en viss effekt. Klart som tusan att smittspridningen avtar när folk håller sig hemma och alla skolor och arbetsplatser håller stängt. Dock så talar ju det mesta för att det här blir en långvarig situation och förr eller senare måste Wuhan och andra städer i Kina öppna igen..

Vare sig Kina eller omvärlden kan ju upprätthålla det här i flera månader.

Vilka siffror tittar du på, visst Hubei hade 3892 igår och idag 3697 men kom igen, de visar inte verkligheten och det vet vi redan.
Citera
2020-02-07, 00:10
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Positivt att de nya fallen ligger kvar på samma nivå och även om mörkertalet är stort så indikerar det ändå att det inte skett nån explosion av nya fall. Å andra sidan så är det ju lite förväntat att åtgärderna har en viss effekt. Klart som tusan att smittspridningen avtar när folk håller sig hemma och alla skolor och arbetsplatser håller stängt. Dock så talar ju det mesta för att det här blir en långvarig situation och förr eller senare måste Wuhan och andra städer i Kina öppna igen..

Vare sig Kina eller omvärlden kan ju upprätthålla det här i flera månader.

Beroende på allvarligheten i sjukdomen kan det fortfarande vara värt priset att upprätthålla situationen i flera månader. Om man betänker alternativet. Under andra världskriget spenderade man ofattbara ekonomiska värden på kriget. Omräknat till dagens penningvärde skulle det handla om helt absurda summor pengar. Men om det handlar om liv och död är samhället berett att göra uppoffringar som aldrig skulle diskuteras i ett normaltillstånd. Wuhan är en megastad men Kina har den största befolkningen i världen.
Citera
2020-02-07, 00:12
Medlem
Citat:
Bra skrivet, men hur försäkrar man sig om all information som flödar stämmer?
Det gör man inte utan man får ha ett eget filter, stämmer det som WHO säger samtidigt som de hyllar Kina som bara rapporterar in bekräftade fall när alla vet att folk sitter hemma och dör eftersom sjukhusen är fulla och Testkiten är vad som visa den offentliga siffran.
Om och bara om det vore så att vi sätter två nollor till bakom bekräftade smittade så stämmer det mer på vad jag tror pågår i Hubei och de karantäner som utförts och de historier som flödar på internet.

Men som sagt, det är vad jag tror.

Ignorera då kina, och titta internationellt där sjukhusen inte är lika hårt belastade. 225 fall, ca 22 friskförklarade, 1 död. Förmodligen fortfarande ett litet mörkertal, då det alltid är det då långt ifrån alla söker vård då de känner sig lite sjuka. Så det antyder på att dödligheten inte ligger mkt högre än vanlig influensa. Skulle bli förvånad om dödligheten var mkt mer än runt 1% då allt summeras, förmodligen under 1%.

WHO hyllar kina med rätta, de agera kraftfullt trots att det drabbar dem själva hårt. Inget annat land har varit i närheten av att agera lika kraftfullt.
Senast redigerad av Hew18 2020-02-07 kl. 00:15.
Citera
2020-02-07, 00:14
Medlem
Grollarens avatar
Haha. Nu kom moderatorn och stoppade alla trollen i säng.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vadå?? Rapporterna datorgenererade!? Vad har du för bevis för det? Länka tack.

Länka gärna själv till bevis för att de du rapporterar är äkta och inte datorgenerade.
Citera
2020-02-07, 00:17
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Jag tror du har helt rätt dessvärre, dock ska jag försöka vara lite mer positiv, så jag säger antingen en eller två nollor bakom de bekräftade fallens antal. Detta på grund av att den officiella siffran visar ju bara bekräftade fall, hur många har än så länge inte behövt uppsöka sjukvård, inte fått symptom eller fått möjlighet att alls ta sig till läkare, den siffran kan man bara spekulera i.

Jag ska säga vad som stör mig, det är WHO när de avdramatiserar det hela samtidigt som de pratar om ekonomiska aspekt och hyllar Kina för att de tog en månad på sig innan viruset kom ut.
Under dagens konferens med WHO så försvarade de igen Kinas respons när vi vet att det vart fördröjt av politiska åsikter och trovärdigheten hos WHO är hos mig = 0
Citera
2020-02-07, 00:31
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Jag ska säga vad som stör mig, det är WHO när de avdramatiserar det hela samtidigt som de pratar om ekonomiska aspekt och hyllar Kina för att de tog en månad på sig innan viruset kom ut.
Under dagens konferens med WHO så försvarade de igen Kinas respons när vi vet att det vart fördröjt av politiska åsikter och trovärdigheten hos WHO är hos mig = 0

Naturligtvis, så är det ju. Jag tycker att man får ta alla siffror med en nypa salt, inklusive WHO då de presenterar Kinas siffror i sina rapporter.

Om jag skulle använda en källa som jag egentligen inte trivs med, som wikipedia, där jag läste på om SARS. Den som orkar läsa sig igenom den finner nog ett och annat intressant med tanke på det som nu händer. Det kanske inte var någon tillfällighet att det är i Hubei utbrottet startade. Det har ju varit på tapeten tidigare i tråden men vi får väl se om någon orkar läsa(kolla vid "containment").
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome
Citera
2020-02-07, 00:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ignorera då kina, och titta internationellt där sjukhusen inte är lika hårt belastade. 225 fall, ca 22 friskförklarade, 1 död. Förmodligen fortfarande ett litet mörkertal, då det alltid är det då långt ifrån alla söker vård då de känner sig lite sjuka. Så det antyder på att dödligheten inte ligger mkt högre än vanlig influensa. Skulle bli förvånad om dödligheten var mkt mer än runt 1% då allt summeras, förmodligen under 1%.

WHO hyllar kina med rätta, de agera kraftfullt trots att det drabbar dem själva hårt. Inget annat land har varit i närheten av att agera lika kraftfullt.

Det håller jag med om, Kina arbetar hårt, absolut.
Dödligheten är oftast en bakteriell lunginflammation av vad jag har läst från rapporter från kina, så vad tror du om låt oss säga 100 personer insjuknar samtidigt i Stockholm och 20procent behöver syresätta blodet, då kommer mer än hälften att dö, ta det gånger 10 eller 100.
Så din teori om att dödligheten är bara som en vanlig influensa kommer att förgöra många på grund av ignorans.
https://ncov.r6.no/
Citera
2020-02-07, 00:33
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Ja de har ju fått en hel del kritik för sitt lovprisande av Kinas respons på Coronaviruset.
Då är det ju inte lite fräckt att fortsätta med det när alla vet sanningen?
Citera
2020-02-07, 00:38
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja de har ju fått en hel del kritik för sitt lovprisande av Kinas respons på Coronaviruset.
Då är det ju inte lite fräckt att fortsätta med det när alla vet sanningen?

Jag vill nog påstå att ingen vet sanningen, inte ens dom som borde veta sanningen. Om ett par år vet vi kanske 90 % av sanningen.
Citera
2020-02-07, 00:42
Medlem
Stefan Molyneux presenterar en återhållen uppdatering på ca 20 minuter upplagd för två timmar sedan
https://www.youtube.com/watch?v=2k-2FNy_VDQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in