2020-02-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Den lilla mängden koldioxid som människan släpper ut har knappt någon betydelse i det hela.
Visa att du studerat detta. Hur mycket CO2 har människan släppt ut? Hur mycket CO2 finns i atmosfären?
Citera
2020-02-08, 14:50
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Den lilla mängden koldioxid som människan släpper ut har knappt någon betydelse i det hela. Det finns enorma mängder koldioxid i jordskorpan och jordmanteln samt djupt ner i havet. Det behövs inte så mycket för att frigöra koldioxiden.

Dagens mänskligt påverkade utsläpp överstiger de i PETM, rätt så aningslöst att säga "den lilla mängden", fast en motsvarande temperaturökning är inget konstigt, det har hänt förr...

Citat:
Ursprungligen postat av Cui, Ying
The transient global warming event known as the Palaeocene-Eocene Thermal Maximum occurred about 55.9Myr ago. The warming was accompanied by a rapid shift in the isotopic signature of sedimentary carbonates, suggesting that the event was triggered by a massive release of carbon to the ocean-atmosphere system. However, the source, rate of emission and total amount of carbon involved remain poorly constrained. Here we use an expanded marine sedimentary section from Spitsbergen to reconstruct the carbon isotope excursion as recorded in marine organic matter. We find that the total magnitude of the carbon isotope excursion in the ocean-atmosphere system was about 4‰. We then force an Earth system model of intermediate complexity to conform to our isotope record, allowing us to generate a continuous estimate of the rate of carbon emissions to the atmosphere. Our simulations show that the peak rate of carbon addition was probably in the range of 0.3-1.7PgCyr-1, much slower than the present rate of carbon emissions.

Källa
Citera
2020-02-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppdatering av detta:
https://www.nasa.gov/feature/ames/human-activity-in-china-and-india-dominates-the-greening-of-earth-nasa-study-shows

Ja de står för en hel del, men det blir ändå grönare på andra ställen!
Senast redigerad av Rollestolle 2020-02-08 kl. 14:59.
Citera
2020-02-08, 15:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Absolut, vissa Youtube-avsnitt är väsentligt mer faktabaserade än det du läser i DN och deras sk "klimatjournalister".. gamla kulturjournalister som sadlat om ;-)

Nu är det som sagt officiella mätdata från planetens mätstationer, dvs du kan säkert få detta via YouTube alt. Ta ned data och göra avläsningar själv.

Planeten har blivit kallare de senaste 5-åren, hastigheten är 3-24ggr (beroende på världsdel) snabbare än tidigare omnämnd temperaturökning.

Vi kan mao så småningom se fram emot en ny form av debatt. Det gungar under dina fötter kompis. Det som är trist är att jag hellre ser en mindre uppvärmning än tvärtom, vi har alltid mått bäst då vi haft en högre medeltemperatur Romartiden, Medeltiden osv.
Jag klickade förgäves på det understrukna i ditt inlägg i hopp om att det skulle vara en länk till en vetenskaplig källa. Varför använder du inte vetenskapliga referenser? Varför hänvisar du ständigt till Youtubeklipp? Varför undviker du vetenskap?

DN är inte heller en vetenskaplig tidskrift, för övrigt. Häpnadsväckande att du inte känner till en sådan sak. Och även om DN konsekvent skulle lämnas som referens, skulle inte detta göra youtube till en vetenskaplig källa.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-02-08 kl. 15:17.
Citera
2020-02-08, 15:58
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
I regel någon som undrar vad en klimatförnekare är.

Du är välkommen att börja framföra relevanta argument. Endast då kan en diskussion bli lönsam. Som det ser ut nu finns det ju inget som tyder på att du har en aning om något som du babblar om.

Du svamlar som vanligt igen. Fast det brukar klimatalarmister göra. Och du har fortfarande inte föklarrat vad en klimatförnekare är. Eller vad det betyder egentligen.

Jag förnekar inte att klimatet existerar. Även om du tror det. Däremot så tror jag inte att klimatet är hotat.
Citera
2020-02-08, 15:59
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag klickade förgäves på det understrukna i ditt inlägg i hopp om att det skulle vara en länk till en vetenskaplig källa. Varför använder du inte vetenskapliga referenser? Varför hänvisar du ständigt till Youtubeklipp? Varför undviker du vetenskap?

DN är inte heller en vetenskaplig tidskrift, för övrigt. Häpnadsväckande att du inte känner till en sådan sak. Och även om DN konsekvent skulle lämnas som referens, skulle inte detta göra youtube till en vetenskaplig källa.

Låt oss nu en gång för alla förklara att Youtube endast är en bärare av information en sk plattform. Du hittar mängder av information där vetenskaplig och icke vetenskaplig. Alla kända vetenskapliga institutioner har egna kanaler där likväl nöjes och musikbranschens icke vetenskapliga samt allt däremellan. Youtube är idag den viktigaste källan för videobaserat material för vetenskapen.

Att du jämför DN med Youtube är ju hjärnsläpp. För enkelhetens skull kan du jämföra plattformen Youtube med Word, ett program de flesta vetenskapsmän nyttjar för att skriva sina rapporter i. På samma sätt publiceras idag mängder av videomaterial av vetenskapen på Youtube, för att de har största räckvidd. DN å sin sida är en partsinlaga av neomarxister, de kan också ha en Youtube kanal, med eller utan vetenskap. Det jag påpekade är att sådana som du i denna tråd ofta hänvisar till 'vetenskap' som är ren neomarxistist propaganda, ex. Nature, DN, CNN, FN, IPCC mfl alla med en tydlig agenda. Dessa har ett direkt ointresse i att vara objektiva, något du och dina hejdukar vet och gärna ser accelerera.

Efter ditt personpåhopp och vanliga dumheter kvarstår Faktum:

Den 15:e Januari, 2020 släppte NOOA sina temperaturdata för 2019 en ny 5-års period kan räknas fram, det som framträder är mycket intressant. Då alla verktyg finns online är det enkelt att själv göra dessa kontroller.

Planeten har blivit kallare de senaste 5-åren. För att se detta krävs att du samlar de temperaturdata som samlats in av NOAA 2015-2019 samt gör en graf av dessa per världsdel. Du kör inte som NASA Goddard och andra dessa rådata i en "klimat-data-modell" utan nyttjar sonika dessa mätningar rakt av. Tycker nu jag angivit det som behövs för att du skall kunna verifiera det jag påstår.

Tidsperiod: 2015-2019
Verktyg: NOOAs eget verktyg på webben.
Resultat: Temperaturen de senaste 5-åren sjunker globalt i storleksklassen det dubbla det den påståtts ökat med per decennium sedan 1880.

Världsdelar där temperaturen sjunkit de senaste 5-åren
1. Afrika
2. Nordamerika
3. Sydamerika
4. Asien inkl Kina

Världsdelar där temperaturen ökat de senaste 5-åren
1. Europa
2. Australien
(Även Hawaii verkar ha ökat)

Polerna kan man dela upp så här:

1. Norra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär 3ggr det den påståtts öka med per decennium sedan 1880.

2. Södra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär samma nivå den tidigare påståtts öka med per decennium sedan 1880.
Senast redigerad av Nixter 2020-02-08 kl. 16:47.
Citera
2020-02-08, 16:03
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Helt meningslöst. Du har gjort klart att det inte finns något som kan övertyga dig. Du klarar ju inte ens av att beskriva vad du menar med en term som du själv använder flitigt och har uppenbarligen heller inte gjort den sökning du tycker jag skall göra.

Så du hade inga bevis att länka till, där det är vetenskapligt verifierat? Vad förvånad jag blev. Du hade världens chans att avsluta den här diskussionen en gång för alla.
Citera
2020-02-08, 17:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Låt oss nu en gång för alla förklara att Youtube endast är en bärare av information en sk plattform. Du hittar mängder av information där vetenskaplig och icke vetenskaplig. Alla kända vetenskapliga institutioner har egna kanaler där likväl nöjes och musikbranschens icke vetenskapliga samt allt däremellan. Youtube är idag den viktigaste källan för videobaserat material för vetenskapen.

Krasst talat hittar du ingen vetenskaplig information där. Du kan hitta videos som förklarar vetenskapliga sakfrågor rättvist såväl som missvisande. Om nasa publicerar en förklarande video där så finns det publicerad vetenskap som den bygger på. Är dina Youtubelänkar från NASAs kanal? Jag vill påminna dig om hur detta meningsutbyte växte fram:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Flera saker du tog upp här, visade sig vara lögner i inläggen precis innan ditt som innehöll ett flertal referenser publicerade i vetenskapliga tidskrifter; ergo, vetenskap.
Citat:

Att du jämför DN med Youtube är ju hjärnsläpp.

För DN finns en ansvarig utgivare, vilket inte finns för youtubekontributörer. Du jämförde vetenskap med DN snarare. Mina referenser går till publicerad vetenskap och inte till DN, ändå är det DN du attackerade. Som alltså inte, likt Youtube, heller är vetenskap.
Citat:

. För enkelhetens skull kan du jämföra plattformen Youtube med Word, ett program de flesta vetenskapsmän nyttjar för att skriva sina rapporter i. På samma sätt publiceras idag mängder av videomaterial av vetenskapen på Youtube, för att de har största räckvidd. DN å sin sida är en partsinlaga av neomarxister, de kan också ha en Youtube kanal, med eller utan vetenskap. Det jag påpekade är att sådana som du i denna tråd ofta hänvisar till 'vetenskap' som är ren neomarxistist propaganda, ex. Nature, DN, CNN, FN, IPCC mfl alla med en tydlig agenda. Dessa har ett direkt ointresse i att vara objektiva, något du och dina hejdukar vet och gärna ser accelerera.

Även om jag redan lyft fram Youtube som en icke vetenskaplig källa, så är det du tar därifrån likväl också partsinlagor. Det är som sagt inte som att du delar videos från NASAs kanal. Istället är det partsinlagor från personer som Tony Heller. Jag har heller aldrig ens antytt att DN skulle vara en vetenskap källa. Varför tog du upp DN och inte vetenskapliga tidskrifter i din jämförelse i avseende på vetenskaplighet, med Youtube?

Citat:

Den 15:e Januari, 2020 släppte NOOA sina temperaturdata för 2019 en ny 5-års period kan räknas fram, det som framträder är mycket intressant. Då alla verktyg finns online är det enkelt att själv göra dessa kontroller.

Planeten har blivit kallare de senaste 5-åren. För att se detta krävs att du samlar de temperaturdata som samlats in av NOAA 2015-2019 samt gör en graf av dessa per världsdel. Du kör inte som NASA Goddard och andra dessa rådata i en "klimat-data-modell" utan nyttjar sonika dessa mätningar rakt av. Tycker nu jag angivit det som behövs för att du skall kunna verifiera det jag påstår.

Verktyg: NOOAs eget verktyg på webben.
Resultat: Temperaturen de senaste 5-åren sjunker globalt i storleksklassen det dubbla det den påståtts ökat med per decennium sedan 1880.

1. Afrika
2. Nordamerika
3. Sydamerika
4. Asien inkl Kina

1. Europa
2. Australien

1. Norra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär 3ggr det den påståtts öka med per decennium sedan 1880.

2. Södra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär samma nivå den tidigare påståtts öka med per decennium sedan 1880.
2019 var näst varmaste året. Varmaste är fortfarande 2015/2016. Menar du att vi inte haft högre temperaturanomali ännu än rekordåret innebär att temperaturen är nedåtgående de senaste 5 åren?

Varför refererar du aldrig till publicerad vetenskap? En väldigt enkel och rak fråga. Varför?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-02-08 kl. 17:24.
Citera
2020-02-08, 17:24
Medlem
Citat:
Visa att du studerat detta. Hur mycket CO2 har människan släppt ut? Hur mycket CO2 finns i atmosfären?

Haha, även om jag själv hade resurser att genomföra detta så skulle det vara tämligen meningslöst att visa siffrorna.

Forskare i Schweiz och Tyskland har kommit fram till att fossil koldioxid endast utgör 4,3 ppm i atmosfären.

https://www.atmos-chem-phys.net/17/10753/2017/acp-17-10753-2017.pdf

Citat:
A mean fossil fuel CO2 contribution of 4.3 ppm was calculated from these samples.
Citera
2020-02-08, 17:42
Medlem
https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/

De senaste dagarna har isutbredning i Arktis varit större än under hela 2010-talet. Det är mer is nu än det var för femton år sedan. Jag som trodde att den arktiska dödsspiralen skulle innebära mindre is, inte mer.
Citera
2020-02-08, 18:01
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/

De senaste dagarna har isutbredning i Arktis varit större än under hela 2010-talet. Det är mer is nu än det var för femton år sedan. Jag som trodde att den arktiska dödsspiralen skulle innebära mindre is, inte mer.

Isutbredningen ligger, enligt din källa, under medelvärdet för 1981-2010, där har du inget att hämta.

Titta även på SMHI om isutbredningen denna vinter här. Isen ligger låååångt under 10 års medelvärde, anledning? En rekordvarm januari.
Citera
2020-02-08, 18:01
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Krasst talat hittar du ingen vetenskaplig information där. Du kan hitta videos som förklarar vetenskapliga sakfrågor rättvist såväl som missvisande. Om nasa publicerar en förklarande video där så finns det publicerad vetenskap som den bygger på. Är dina Youtubelänkar från NASAs kanal? Jag vill påminna dig om hur detta meningsutbyte växte fram:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Flera saker du tog upp här, visade sig vara lögner i inläggen precis innan ditt som innehöll ett flertal referenser publicerade i vetenskapliga tidskrifter; ergo, vetenskap.

För DN finns en ansvarig utgivare, vilket inte finns för youtubekontributörer. Du jämförde vetenskap med DN snarare. Mina referenser går till publicerad vetenskap och inte till DN, ändå är det DN du attackerade. Som alltså inte, likt Youtube, heller är vetenskap.

Även om jag redan lyft fram Youtube som en icke vetenskaplig källa, så är det du tar därifrån likväl också partsinlagor. Det är som sagt inte som att du delar videos från NASAs kanal. Istället är det partsinlagor från personer som Tony Heller. Jag har heller aldrig ens antytt att DN skulle vara en vetenskap källa. Varför tog du upp DN och inte vetenskapliga tidskrifter i din jämförelse i avseende på vetenskaplighet, med Youtube?

2019 var näst varmaste året. Varmaste är fortfarande 2015/2016. Menar du att vi inte haft högre temperaturanomali ännu än rekordåret innebär att temperaturen är nedåtgående de senaste 5 åren?

Varför refererar du aldrig till publicerad vetenskap? En väldigt enkel och rak fråga. Varför?

"Även om jag lyft fram att Youtube som en ovetenskaplig källa" ha ha, du är riktigt skadad, en plattform kompis en plattform.

...2019 var inget näst varmast, som jag berättat nyttja rådata men din hjärna är så nersölad med alarmist data att du inte kan navigera dig ur den. Tror att såna som du ev kommer kunna börja komma med i matchen när fler börjar påpeka att det faktiskt blir kallare. Såg nu att flera neomarx-media börjat rapportera om isutbredningen.. vi får helt enkelt avvakta din pollett.

Du har alla detaljer kring hur du, jag eller nån annan kan få fram det jag beskriver dvs att de senaste 5-åren är kallare, har även redovisat varje världsdel:

Verktyg: NOOAs webbsida och eget verktyg på webben.

1. Afrika
2. Nordamerika
3. Sydamerika
4. Asien inkl Kina

1. Europa
2. Australien

Senast redigerad av Nixter 2020-02-08 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in