Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Jag klickade förgäves på det understrukna i ditt inlägg i hopp om att det skulle vara en länk till en vetenskaplig källa. Varför använder du inte vetenskapliga referenser? Varför hänvisar du ständigt till Youtubeklipp? Varför undviker du vetenskap?
DN är inte heller en vetenskaplig tidskrift, för övrigt. Häpnadsväckande att du inte känner till en sådan sak. Och även om DN konsekvent skulle lämnas som referens, skulle inte detta göra youtube till en vetenskaplig källa.
Låt oss nu en gång för alla förklara att Youtube endast är en bärare av information en sk plattform. Du hittar mängder av information där vetenskaplig och icke vetenskaplig. Alla kända vetenskapliga institutioner har egna kanaler där likväl nöjes och musikbranschens icke vetenskapliga samt allt däremellan. Youtube är idag den viktigaste källan för videobaserat material för vetenskapen.
Att
du jämför DN med Youtube är ju hjärnsläpp. För enkelhetens skull kan du jämföra plattformen Youtube med Word, ett program de flesta vetenskapsmän nyttjar för att skriva sina rapporter i. På samma sätt publiceras idag mängder av videomaterial av vetenskapen på Youtube, för att de har största räckvidd. DN å sin sida är en partsinlaga av neomarxister, de kan också ha en Youtube kanal, med eller utan vetenskap. Det jag påpekade är att sådana som du i denna tråd ofta hänvisar till 'vetenskap' som är ren neomarxistist propaganda, ex. Nature, DN, CNN, FN, IPCC mfl alla med en tydlig agenda. Dessa har ett direkt ointresse i att vara objektiva, något du och dina hejdukar vet och gärna ser accelerera.
Efter ditt personpåhopp och vanliga dumheter kvarstår Faktum:
Den 15:e Januari, 2020 släppte NOOA sina temperaturdata för 2019 en ny 5-års period kan räknas fram, det som framträder är mycket intressant. Då alla verktyg finns online är det enkelt att själv göra dessa kontroller.
Planeten har blivit kallare de senaste 5-åren. För att se detta krävs att du samlar de temperaturdata som samlats in av
NOAA 2015-2019 samt gör en graf av dessa per världsdel. Du kör inte som NASA Goddard och andra dessa rådata i en "klimat-data-modell" utan nyttjar sonika dessa mätningar rakt av. Tycker nu jag angivit det som behövs för att du skall kunna verifiera det jag påstår.
Tidsperiod: 2015-2019
Verktyg: NOOAs eget verktyg på webben.
Resultat: Temperaturen de senaste 5-åren sjunker globalt i storleksklassen det dubbla det den påståtts ökat med per decennium sedan 1880.
Världsdelar där temperaturen sjunkit de senaste 5-åren
1. Afrika
2. Nordamerika
3. Sydamerika
4. Asien inkl Kina
Världsdelar där temperaturen ökat de senaste 5-åren
1. Europa
2. Australien
(Även Hawaii verkar ha ökat)
Polerna kan man dela upp så här:
1. Norra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär 3ggr det den påståtts öka med per decennium sedan 1880.
2. Södra hemisfärens temperatur sjunker de senaste 5-åren med ungefär samma nivå den tidigare påståtts öka med per decennium sedan 1880.