2020-01-31, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilvraket som troligtvis skulle ha använts till en enda sak.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det har du ju rätt i en slit och släng bil helt enkelt enbart för detta jobbet och då kan man ju skita i både rost och småfel.

Exakt.

Ett gammalt bilvrak med körförbud som enbart skulle användas av en enda anledning. Då spelade det ju ingen som helst roll i vilket skick bilen befann sig i. Eftersom bilen aldrig kom att sprängas, så såldes den sedermera till skrot.

Ju mera jag har tänkt på detta med den här bilen och sprängningen, så tror jag att detta kom att spela en mycket stor roll för den vidare "utvecklingen". Bilen lär ha blivit placerad i en annan del av Göteborg som inte låg i närheten av Gamlestaden. Var det som så att Kjell-Åke skulle ha sprängt den och sedan inte gjorde det, lär han knappast ha blivit speciellt populär i Göteborgs undre värld. Även om han själv skulle ha strukit med på kuppen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-01-31 kl. 17:58.
Citera
2020-02-01, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligen inga sprängskador på bilen då den såldes till skrot.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
1965-11-10 såldes alltså den här bilen för skrotning till ett reservdelslager på Hisingen.

Eftersom denna Ford Consul kom att säljas till ett reservdelslager, så hade bilen säkerligen inga skador efter någon sprängning. Hade den haft det, kunde det ha blivit en del frågor vad som hade hänt med den, och då hade de som hade hand om bilen själva sett till att den hade försvunnit. Möjligheterna till detta var mycket goda i t. ex. Annedal och Haga 1965.

Då var det bättre att sälja den och få igen lite pengar och kanske erhålla ett kvitto på försäljningen.
Citera
2020-02-02, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De få personer som själva är i livet idag kommer aldrig att berätta något.

De har levt med händelserna den 29 juli 1965 större delen av sina liv utan att berätta. Detta är folk av den gamla stammen. Även om det inte finns något i dessa händelser som numera kan vara straffbart, så är det ändå bäst att hålla tyst.

Har haft med personer att göra under 10 års tid, som helt garanterat visste vad som hände detta datum och tiden efteråt. En del av dem har nu avlidit, flera avled 2017, och tog med sig sin vetskap i graven.De som finns kvar fortsätter att tiga. Ur flera aspekter.

Sedan har vi generationen efter dem som ev. skulle kunna tänkas att berätta något men de befann sig inte själva i dessa kretsar sommaren 1965. Det blir då hörsägen.

Jag undrar om inte detta med bilen som skulle sprängas den här dagen som en avledningsmannöver från bankrånet i Gamlestaden var av stor betydelse vad som sedan kom att hända.
Tack för svar! Det jag tänker på är vad i fallet som var så oerhört känsligt, att folk inte ens kan avslöja det när de ligger för döden?
Jag har tänkt en hel del på detta fall sedan jag hittade den här tråden, tror det var 2013.
Mina föräldrar är födda och uppväxta i Göteborg, de var 15 respektive 20 år gamla år 1965, men ingen av dem hade ens hört talas om denna händelsen förrän jag berättade!
Citera
2020-02-02, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveriges enda olösta massförsvinnande var tidigare i stort sett okänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Tack för svar! Det jag tänker på är vad i fallet som var så oerhört känsligt, att folk inte ens kan avslöja det när de ligger för döden?
Jag har tänkt en hel del på detta fall sedan jag hittade den här tråden, tror det var 2013.
Mina föräldrar är födda och uppväxta i Göteborg, de var 15 respektive 20 år gamla år 1965, men ingen av dem hade ens hört talas om denna händelsen förrän jag berättade!

Vi har fått det till oss att det skall bero på att det skall ha funnits känsliga och sedermera kända namn i den här härvan.

De flesta av dessa personer är idag avlidna men det finns släktingar, som t. ex. barn, som är i livet som inte vill att dessa namn nämns. Jag tror att både massförsvinnandet och Grodmansrånet tillsammans gör att detta är fortfarande mycket känsligt.

Klart att de inte har hört talats om Dahlsjö-fallet tidigare. Det blev inte heller mycket omnämnt i media efteråt. Däremot lär dina föräldrar säkerligen låst om både Grodmansrånet och "Hymme" Lundquists försvinnande i media 1965. Dessa båda händelser kom att bli otroligt omskrivna och är så fortfarande.

Även om Ingmar Norlén tog upp detta i veckotidningsartiklar och i sin bok från 1995, så var massförsvinnandet i stort sett totalt okänt för den breda allmänheten innan 2009.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-02 kl. 16:08.
Citera
2020-02-03, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
26 december 2019.

Utlagt den 26/12 2019.

https://coolinterestingstuff.com/the-unexplained-mystery-of-the-dahlsjo-disappearances

Citat:

"Three strange things coincided on July 29, 1965, in the city of Gothenburg in Sweden. All in all four young men and one Volvo car disappeared that day. It is Sweden’s only unsolved mass disappearance, and the rabbit hole is very deep, confusing and full of conflicting information. This is just an attempt to provide the basic information of the three separate cases."
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-02-03 kl. 17:31.
Citera
2020-02-06, 22:18
Medlem
1335991s avatar
Hejsan!

Hejsan!

Jag har idag pratat med 2 äldre
herrar som var med 1965,
tyvärr flyttade den yngre av dom
till Haga 1966,så han visste inget.

Den äldre visste vilka de 3 var,
även om de ej umgicks,fel kretsar.
Dessa 3 som försvann var inga missbrukare.
Men,enligt han var dessa 3+,
Putte,tydligen kassaskråpssprängare.

Och han sade att de 4 hade några nätter
innan de 3 försvann,sprängt "fel" kassaskåp,
och nämnde "skottpengar".
Och drf bestämde sig Kjell-Åke
och de andra 2 att dra.

De han också sade att en av dom,
han kommer ej ihåg namnet dog en naturlig
död i ett sjukhus i Holland någon
gång på 90-talet,men,det fick han
höra från en annan,enligt han,en säker källa.

Jag är säker på att den äldre talar sanning,
han kanske är f.d missbrukare,
men,ljuga är inte hans stil.
Jag känner honom sedan mitten på 2000-talet.
Citera
2020-02-07, 11:33
Medlem
Azrils avatar
Intressanta uppgifter

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hejsan!

Hejsan!

herrar som var med 1965,

och de andra 2 att dra.

gång på 90-talet,men,det fick han

Hej

Detta är helt klart intressanta uppgifter, mina funderingar är dock varför de tre snabbt fick se till att försvinna samtidigt som Putte lugnt och oberört kunde fortsätta sitt vanliga liv?

Skottpengar, skulle detta kunna vara förklaringen till Guy:s snabba frånfälle?

Hade de erfarenhet av dessa sysslor tidigare eller var detta deras debut? Skulle sprängmedlet kommit med Kjell-Åke ifrån Norab?

Går det att få fram namnet på sjukhuset, vilken stad eller om vilket namn han använde vid tillfället?

/Azril
Senast redigerad av Azril 2020-02-07 kl. 11:42.
Citera
2020-02-07, 19:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Hej

Detta är helt klart intressanta uppgifter, mina funderingar är dock varför de tre snabbt fick se till att försvinna samtidigt som Putte lugnt och oberört kunde fortsätta sitt vanliga liv?

Hade de erfarenhet av dessa sysslor tidigare eller var detta deras debut? Skulle sprängmedlet kommit med Kjell-Åke ifrån Norab?

Går det att få fram namnet på sjukhuset, vilken stad eller om vilket namn han använde vid tillfället?

/Azril

Hej,Azril!

Vilket sjukhus eller i vilket namn fick min källa ej veta,bara att det var i Holland,
och han fick veta detta någon gång på 90-talet.

En av dom var tydligen inbrottstjuv iaf,
så han kanske fick med sig de andra på
större stötar,vilket inte är helt omöjligt,
Kjell-Åke behövde ju pengar,
men,det kmr ju aldrig bli klarlagt,
om inte Putte avslöjar ngt på hans dödsbädd,
för han lever ju fortfarande.

Tydligen hade Putte en bra kontakt eller så är misstanken att
han tjallade på de andra 3 och kom undan på det sättet.

Tror ej det var deras debut,men,jag kan fråga min källa
på måndag när jag jobbar igen.
Citera
2020-02-07, 20:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Putte" m. m.

Citat:
Hejsan!

Hejsan!

herrar som var med 1965,

och de andra 2 att dra.

gång på 90-talet
,men,det fick han

Stort tack för ett mycket intressant inlägg 1335991.

Kan mycket väl vara med sanningen överensstämmande. Finns i a f inget talar emot detta. Att folk från den undre världen var ute efter dem kände vi till sedan tidigare. Det måste ha varit därför som dessa både möten hölls i Haga på kvällen den 29/7 och ytterligare ett, det sista, återigen i Haga på kvällen den 30 juli.

Att de inte var missbrukare stämmer fast Gay Karlsson söp kraftigt och misstankar fanns att Janne Dahlsjö kan ha knaprat något. Kjell-Åke spottade heller inte i glaset och greps ett otal gånger för gångfylla.

Vi har tidigare vetat att Janne Dahlsjö kom att avlida utomlands av naturliga orsaker runt 1996-97 men inte att det var i Holland. I detta land hade han setts sommaren 1966 antingen i hamnen i Rotterdam eller Amsterdam.

Ett par dagar innan den 29/7 skall de alltså ha blåst "fel" kassaskåp. Ett par dagar innan Kjell-Åke försvann, så träffade hans syster honom för sista gången i Haga. Han ville då försöka låna pengar av henne. Detta kan ha varit samma dag.

Den mest uppseendeväckande upplysningen är helt klart denna om "Putte", eller som han också kallades för "Putte på Haga Östergata", att han skulle också ha varit inblandad. Att "Putte" inte var något dygdemönster har vi känt till länge men inte att han "arbetade i kompis" med bl. a. sin yngre bror. Varför råkade han inte ut för samma som dessa tre? Vad gjorde att han kunde bo kvar i Haga? Som ex. kan nämnas Kent Sollenstedt som inte var inblandad men som hade vetskap om vad som var på gång kände sådan rädsla för sitt liv att han kände sig tvingad att gå ut till sjöss? Samma sak med "Fjärde mannen"/"Fotografen" som gjorde samma sak. Även om "Putte" hade åldern inne för att ha körkort, så betvivlar att han hade kvalisiferat sig för ett lämplighetsintyg 1965 och därför behövdes "Fjärde mannen" som hade körkort.

Det här händelseförloppet gör att man har fått en bättre förståelse för orden "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" från den 29 juli 1965. Jag tror att Dahlsjö-gänget hade många inkomstbringande strängar på sin lyra. Som bl. a. smuggling.
Citera
2020-02-07, 20:11
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för ett mycket intressant inlägg 1335991.

Kan mycket väl vara med sanningen överensstämmande. Finns i a f inget talar emot detta. Att folk från den undre världen var ute efter dem kände vi till sedan tidigare. Det måste ha varit därför som dessa både möten hölls i Haga på kvällen den 29/7 och ytterligare ett, det sista, återigen i Haga på kvällen den 30 juli.

Att de inte var missbrukare stämmer fast Gay Karlsson söp kraftigt och misstankar fanns att Janne Dahlsjö kan ha knaprat något. Kjell-Åke spottade heller inte i glaset och greps ett otal gånger för gångfylla.

Vi har tidigare vetat att Janne Dahlsjö kom att avlida utomlands av naturliga orsaker runt 1996-97 men inte att det var i Holland. I detta land hade han setts sommaren 1966 antingen i hamnen i Rotterdam eller Amsterdam.

Ett par dagar innan den 29/7 skall de alltså ha blåst "fel" kassaskåp. Ett par dagar innan Kjell-Åke försvann, så träffade hans syster honom för sista gången i Haga. Han ville då försöka låna pengar av henne. Detta kan ha varit samma dag.

Den mest uppseendeväckande upplysningen är helt klart denna om "Putte", eller som han också kallades för "Putte på Haga Östergata", att han skulle också ha varit inblandad. Att "Putte" inte var något dygdemönster har vi känt till länge men inte att han "arbetade i kompis" med bl. a. sin yngre bror. Varför råkade han inte ut för samma som dessa tre? Vad gjorde att han kunde bo kvar i Haga? Som ex. kan nämnas Kent Sollenstedt som inte var inblandad men som hade vetskap om vad som var på gång kände sådan rädsla för sitt liv att han kände sig tvingad att gå ut till sjöss? Samma sak med "Fjärde mannen"/"Fotografen" som gjorde samma sak. Även om "Putte" hade åldern inne för att ha körkort, så betvivlar att han hade kvalisiferat sig för ett lämplighetsintyg 1965 och därför behövdes "Fjärde mannen" som hade körkort.

Det här händelseförloppet gör att man har fått en bättre förståelse för orden "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" från den 29 juli 1965. Jag tror att Dahlsjö-gänget hade många inkomstbringande strängar på sin lyra. Som bl. a. smuggling.

Citera
2020-02-07, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har nu tigit i snart 55 år.

Citat:
Hej,Azril!

Vilket sjukhus eller i vilket namn fick min källa ej veta,bara att det var i Holland,
och han fick veta detta någon gång på 90-talet.

En av dom var tydligen inbrottstjuv iaf,
så han kanske fick med sig de andra på
större stötar,vilket inte är helt omöjlig
t,
Kjell-Åke behövde ju pengar,
men,det kmr ju aldrig bli klarlagt,
om inte Putte avslöjar ngt på hans dödsbädd,
för han lever ju fortfarande.

Tror ej det var deras debut,men,jag kan fråga min källa
på måndag när jag jobbar igen.

Både Janne Dahlsjö och Gay Karlsson hade åkt fast åtminstone en gång för inbrott.

Båda ynglingarna blev daktade av polisen 1960, så detta var inte deras debut. Kjell-Åke var aldrig straffad för inbrott då han försvann. Alla behövde pengar och vi vet att Kjell-Åke hade ibland mycket pengar. Misstankar finns att han köpte sig en ljus PV av årgång 1964 innan försvann. Var fick han pengar till detta? Det var i a f inte från NORAB där han tjänade 5 kr i timmen.

Hade verkligen "Putte" en så inflytelserik kontakt? Tja det kan ju ha varit möjligt. "Putte" kommer aldrig någonsin berätta något vad som hände och varför. Han har nu tigit i snart 55 år.
Citera
2020-02-08, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skottpengar.

Citat:
Hej

/Azril

Mycket troligt att Gays snabba frånfälle berodde på detta.

Vi har under alla år trott detta men inte exakt varför. Dessutom satt han på pubarna i Haga och pratade vitt och brett om sådant han inte skulle ha pratat om. Att Dahlsjö undkom med livet i behåll kan ha berott på alla hans bröder.

Att det bl. a. var skottpengar på Kjell-Åke kan ha berott på att "de" ville statuera ett varnande exempel. Kanske ansågs han som en liten snorgärs som inte ens var torr bakom öronen? Kanske ansågs han därför "mindre värd" än storebror? Fast mellan storebror och lillebror var/är det bara drygt två år skillnad i ålder.

NORAB hade många strängar på sin lyra. Kjell-Åke arbetade ju som klassningsarbetare under en kort tid för dem. Även om det arbetet inte fodrade sprängmedel, så visste han nog var sådant fanns att hämta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in