2020-02-06, 20:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag vet inte om någon läste artikeln från CNN igår om att viruset inte kan smitta under inkubationstiden och att detta är något som Sverige haft koll på hela tiden. Det är ganska otroligt att lilla Sverige ska ha bättre koll än övriga världen gällande detta. Samtidigt kommer det rykten från Thailand, Kina och Ryssland etc om att man fått resultat från HIV mediciner etc, något som av Karolinska verkar avfärdas som förhastade slutsatser och osannolikt att ha någon större effekt. Får se om de har rätt igen.

En jävla fjäder i hatten för svenska forskare isf. Kanske kan generera stålar och respekt.
Citera
2020-02-06, 20:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det handlar inte om att stänga gränserna men ett stopp från Kina är inte alls orealistiskt och det skulle minska smittspridningen.

Det är ju bra att du håller med om att det är helt orealistiskt att stänga gränserna.

Stopp från Kina? Ja, men smittan kan ju idag likaväl komma från annat håll. I praktiken har väl Kina-trafiken upphört till stora delar. Gruppturister därifrån tillåts inte resa ut, flera flygbolag flyger inte längre dit. De flesta undviker med all säkerhet att resa till Kina i dagsläget, och existensen om viruset är ju väl känd för gemene man som torde kunna tänka själv ett par varv.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-06 kl. 20:39.
Citera
2020-02-06, 20:39
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Har säkert tagits upp men Kina förnekar sig inte när det kommer till att rapportera "sanningsenligt" och "transparent". Man kan inte ens vara ärlig om ifall en läkare avlidit eller ej. Allt skall manipuleras och läggas tillrätta. Sådant här gör det naturligtvis svårt att köpa resten av de historier och siffror Kina officiellt kablar ut.

https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-asia-china-51403795?__twitter_impression=true

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/06/whistleblower-chinese-doctor-dies-from-coronavirus
Citera
2020-02-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antal friskförklarade fortsätter att öka stadigt. 1365 för tillfället, bara i Kina.

Utöver det så har bland annat den kinesiska kvinnan i Finland blivit friskförklarad och utskriven.

Ja, även om den verka vara ganska så smittsam, så verka dödligheten vara låg. Skulle tror att den hamnar runt eller en bit under 1% då allt summeras. Internationellt så har fortfarande bara 1 dött av 225 bekräftade fall, och många (runt 22st) har blivit friskförklarade. Det tar längre tid att bli friskförklarad än det tar att dö. Men visst det är fortfarande tidigt, så man ska väl inte ropa faran över än. Men det ser ganska så ljust ut. Vilket säkert svider lite för många här inne att erkänna.
Citera
2020-02-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag vet inte om någon läste artikeln från CNN igår om att viruset inte kan smitta under inkubationstiden och att detta är något som Sverige haft koll på hela tiden. Det är ganska otroligt att lilla Sverige ska ha bättre koll än övriga världen gällande detta. Samtidigt kommer det rykten från Thailand, Kina och Ryssland etc om att man fått resultat från HIV mediciner etc, något som av Karolinska verkar avfärdas som förhastade slutsatser och osannolikt att ha någon större effekt. Får se om de har rätt igen.
Länk, annars har det aldrig hänt!
Citera
2020-02-06, 20:42
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vissa länder har många att leta efter.
5000 pers.

https://www.thestandard.com.hk/breaking-news/section/4/141406/Urgent-search-for-5,000-cruise-passengers

Har du läst texten?

I denna text går det läsa att det finns smitta men tyckte även det gick att utlösa att de också var många gissningar till att det var sjuka osv eller har jag misstolkat översättningen?
Citera
2020-02-06, 20:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nej. Du måste ha satt ALLA som varit utanför landet gränser i karantän. Alla som varit utanför landet gränser har kunnat smittats. Alla som kör karantän-stänga gränser- saknar verklighetsförankring.

Både karantän och stängda gränser hjälper givetvis och sänker smittorisken. Sen är det en övervägning hur långt man är beredd att gå.
Citera
2020-02-06, 20:45
Medlem
fernebos avatar
Lite om det nya tyska fallet som rapporterades idag. Det handlar om mamman i en familj som delat karantän efter att fadern som jobbar på Webasto smittats. Nu är mor, far och två barn smittade. Bara spädbarnet har klarat sig. Det verkar också som om tillståndet för fadern inte är särskilt milt längre då man har satt in antivirala läkemedel. Men det följer väl mönstret. Även de som drabbas av mild sjukdom kan plötsligt rätt långt in i sjukdomsförloppet försämras och drabbas av den svåra lunginflammationen.

Frågan är hur smart det egentligen var att låta hela familjen dela rum under karantänen? Uppenbarligen visste de inte om fler än fadern var smittade.

Citat:
I Bayern har ännu en kvinna drabbats av koronaviruset. Som meddelats av hälsoministeriet under torsdagen är det mamman till familjen på fem från Siegsdorf, vars far arbetar för företaget Webasto och som smittades av den nya patogenen genom kollegor. Förutom föräldrarna testade två av barnen positivt för viruset; bara spädbarnet, ungefär sex månader gammalt, har ännu inte upptäckts, enligt officiell information.

Familjen har varit på Trostbergsjukhuset i Traunstein-distriktet i en vecka . Enligt ministeriet visar modern inga symtom på sjukdom. De två barnen hade bara haft mild sjukdom, säger den medicinska chefen för klinikerna i Südostbayern AG, Stefan Paech. Faderns hälsotillstånd är stabilt, men han behandlas med antivirala läkemedel. Familjen, som påstås ha velat stanna tillsammans på egen begäran, sattes i karantän genom officiellt beslut. "Vi antog redan från början att hela familjen redan var smittad," säger Paech.

Och ytterligare notiser:

Citat:
Det meddelades också på torsdagen att en patient på den spanska ön La Gomera kom från fristaten. Enligt myndigheterna smittades också han av en anställd i Webasto-företaget.

Citat:
Enligt experter har det funnits tydliga indikationer i behandlingen av patienter vid München-Schwabing-kliniken att personer som bär viruset men som knappast känner sig sjuka också kan vara smittsamma.

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078
Citera
2020-02-06, 20:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det är ju bra att du håller med om att det är helt orealistiskt att stänga gränserna.

Stopp från Kina? Ja, men smittan kan ju idag likaväl komma från annat håll. I praktiken har väl Kina-trafiken upphört till stora delar. Gruppturister därifrån tillåts inte resa ut, flera flygbolag flyger inte längre dit. De flesta undviker med all säkerhet att resa till Kina i dagsläget, och existensen om viruset är ju väl känd för gemene man som torde kunna tänka själv ett par varv.

Kanske till viss del därför vi sluppit något utbott här?
Citera
2020-02-06, 20:46
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Antibiotikabehandling kan vara så kort som 3 dagar. En ganska standard behandlingstid är 7-10 dagar, men vissa går på extremt långa behandlingar. För övrigt är den verksamma substansen i Heracillin flukloxacillin.

Skulle du kunna länka till en trovärdig källa för att immunförsvaret blir försvagat vid antibiotikabehandling, skulle vara intressant att fördjupa sig i om det stämmer.

Okay, du är intresserad inom detta ämnat. Jag ska försöka hitta lite om det.

"Den aktiva substansen i Heracilllin, flukloxacillin, är ett penicillin (antibakteriellt läkemedel), som hindrar bakterien från att bygga upp en normal cellvägg. Utan fungerande cellvägg dör bakterien snabbt. Heracillin skiljer sig från vanligt penicillin genom att det är stabilt mot ett enzym (betalaktamas), som har förmåga att bryta ner vanligt penicillin."

Tala om för läkare eller apotekspersonal om du/ditt barn tar, nyligen har tagit eller kan tänkas ta andra läkemedel. Effekterna av vissa läkemedel kan påverka eller påverkas av behandlingen med Heracillin, till exempel vissa läkemedel mot tumörer och rubbningar i immunsystemet (metotrexat), mot gikt (probenecid) och vissa blodförtunnande läkemedel (warfarin).

Hur träningen kan påverka ditt immunförsvar
https://fysiotest.se/2018/01/19/hur-traningen-kan-paverka-ditt-immunforsvar/

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19750124000056

Jag går själv igen en behandling av Rosfeber just nu efter en skada på skenbenet.
Kan utvecklas till Sepsis.

Jag är ingen läkare själv. Jag har läst på. Autodidakt.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/rosfeber/

SEPSIS

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/sepsis---blodforgiftning/

Autodidaktik

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autodidaktik

Jag hoppas att du fick bra svar på in förfrågan.
Annars tuta på mig senare.
Citera
2020-02-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Hundratals har kommit hit och vi har inte sett några fall under december eller januari. Det säger oss att spridningen utanför epicentrum är mycket låg. Även med en rekordlång inkubationstid.

Haha, tänk om man redan haft detta coronavirus! I slutet av december fick jag, två vänner, en bror och min familj (man och två barn) samt min mans pappa väldigt kraftig influensa. (Vi umgicks och smittade ner varann alltså).

Varken jag eller min man brukar ha hög feber men båda hade närmare 40 grader, efter några dagar rasslade lungorna och det var svårt att andas.
Antibiotika ska inte hjälpa om det inte är bakteriell lunginflammation och läkare sade att det var virusorsakat.

Barnen klarade sig rätt bra igenom det men vi har nog aldrig varit så sjuka i influensa.

Men var det inte Corona kan vi förvänta oss att dö om det kommer hit. Vi klarade ju knappt av den senaste värstinginfluensan
Citera
2020-02-06, 20:48
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Har du läst texten?

I denna text går det läsa att det finns smitta men tyckte även det gick att utlösa att de också var många gissningar till att det var sjuka osv eller har jag misstolkat översättningen?

Du får väl tolka den hur fan du vill, det skiter väl jag i?

Jag bidrar med nya rubriker från världens alla hörn. jag tar för givet att det inte är dagisbarn som sitter här, utan att alla kan göra sin egen bedömning av källorna.
Men om du vill berätta för folk vad de ska tro eller ej, så verkar ju inget kunna stoppa varken dig eller något annat troll härinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in