Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Jag tycker att det är oärligt och analt att säga att munskydd inte hjälper. Med "munskydd" i folkmun menas bland annat andningsskydd som man köper på en vanlig bygghandel när man ska göra något dammigt. Om man inte tar det billigaste skitskyddet så får man ett som åtminstone är klassat till ffp2, vilket hjälper även om man helst ska ha ffp3 till virus.
Varför inte bara säga vad man ska ha för klassning på mun-/andningsskyddet i stället för bete sig som ett rövhål och säga att det inte hjälper?
Ber om ursäkt om jag uppfattades som otydlig.
"vanliga" munskydd som togs upp i den artikel mitt svar syftade på skyddar inte mot att bli smittad, enl det jag har läst och förstått. Den tog inte upp andningsskydd
Andningsskydd med rätt skyddsklass används inom vården vid misstänkt smitta och då med klass P3 eller Ffp3 precis som du säger. Även Ffp2 ska vad jag förstår ge ett visst skydd men P3 är att föredra vid exempelvis virus.
Jag borde rimligtvis ha nämnt det, absolut.
Däremot vidhåller jag att man måste hantera skyddet korrekt, inte återanvända det (om det är ett engångskydd, har ingen kunskap om det finns andningskydd som kan återanvändas och hur det isåfall fungerar). Till exempel så ska man iakta försiktighet då man tar av ett använt skydd som eventuellt befunnit sig i en miljö där smitta kan finnas. Tar du på skyddet och sedan petar dig i ansiktet riskerar du att ändå bli smittad.
Med det sagt så ska dessa andningdskydd inte vara verkningslösa om de hanteras rätt. Vanliga munskydd däremot skyddar av allt att döma enbart för att sprida smitta vidare, så de har ju en poäng såklart, även då bör man hantera dem korrekt.
Åter igen, om jag uppfattades som otydlig ber jag om ursäkt men att kalla mig oärlig tycker jag är hårt. Såvitt jag vet skrev jag inget oärligt. Må hända att det jag missat något men det har tagits upp flera gånger i tråden och går dessutom enkelt att googla.
Jag hoppas att oklarheter kring mitt inlägg rättats till.