2020-02-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
För det första, vad är mortaliteten i detta fallet, redan given eller? För det andra om man räknar m/exp(td) blir resultatet extremt litet, ty 'exp(td)' kommer nämligen var ett enormt tal om td ska väljas ur ℤ⁺, d.v.s. representera antal dagar från smitta till dödsfallet. Med andra ord väljer man td ur ℤ⁺ eller inte? Förklara dig.
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
För det första, vad är mortaliteten i detta fallet, redan given eller? För det andra om man räknar m/exp(td) blir resultatet extremt litet, ty 'exp(td)' kommer nämligen var ett enormt tal om td ska väljas ur ℤ⁺, d.v.s. representera antal dagar från smitta till dödsfallet. Med andra ord väljer man td ur ℤ⁺ eller inte? Förklara dig.
Du kontrollräknade aldrig min uträkning, för då hade du sett att jag missade konstanten "a" i uttrycket. Nu antar du implicit att den är 1, vilket blir fel.

Hur som helst, så spelar konstantens värde ingen roll, eftersom man fortfarande kan sluta sig till om mortaliteten stiger eller sjunker genom att kolla på trenden, under antagandet om exponentiell ökning det vill säga.

Sist men inte minst behöver td inte vara ett heltal som du verkar hävda.
Citera
2020-02-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, nu är det en icke fråga för er som inte köpt ,eftersom alla skydden är slutsålda och det kommer inte finnas några skydd förrän tidigast i höst i år.
Dom kanske borde göra en instruktions film om hur man använder skydden istället för att bara dissa dom, tydligen har många svenskar köpt skydden, kör filmen på SVT dygnet runt.
"Den som vill undvika att smittas av det nya coronaviruset blir inte hjälpt av att bära munskydd hela tiden", säger läkaren och medicinske rådgivaren David Power. Han säger att munskyddet kan användas för att undvika att föra viruset vidare . Men för friska personer tjänar det inget syfte, snarare tvärtom.
Citera
2020-02-06, 14:32
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Inom en snar framtid utan nationellt skyddande förberedelser från våra myndigheters sida.

Löfven när dödsantalen plötsligt börjar öka katastrofalt i Sverige: - Vi såg det kanske inte komma, vi har varit naiva...
Citera
2020-02-06, 14:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta fungerar så länge inte smittan får ett rejält fäste, men när det sker så är det kört.

Exakt, och det har vi redan kommit fram till i tråden.

Just därför är viruset farligt, inte på grund av att det är farligt i sig själv för en normalt frisk människa.

Strategin är att motverka att viruset får fäste med en okontrollerbar spridning.

Just nu har vi ett enda konstaterat fall av smittad person i Sverige, i en befolkning på 10 miljoner, ingenting att få panik för.

Därmed inte sagt att det inte kan utvecklas i en negativ riktning, men där är vi ännu inte, sitt ner i båten, var medveten men inte rädd.
Citera
2020-02-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har läst dom artiklarna. Slutsatserna om att det skulle vara ovanligt att kremera människor i Kina är fortfarande helt grundlösa och paniken över att man väljer att kremera dödsfall skyndsamt mitt under en pågående epidemi är löjlig. Vad skulle alternativet vara? Öppen kista och en begravning med 100 pers? Hade Lulu varit lugn då?

Nej, slutsatsen i artiklarna är att det är så många kroppar att trots att man nu kremerar 24/7 och prioriterar Coronasmittade lik, så ligger fortfarande kroppar i body bags lite överallt, som tex på väntrumsstolarna som vi sett.
Den andra slutsatsen artiklarna kommer fram till är att folk som haft lunginflammation i en vecka fortfarande inte får ngn tid att testa sig, eller vårdplats, då varken test kits och manskap finns för att täcka upp behovet.

Lustigt hur man kan läsa artiklarna så olika...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Lite positiva nyheter från världen.
Alibaba ställer upp!

https://www.timesofisrael.com/china-e-commerce-giant-alibaba-sets-up-website-for-coronavirus-medical-supplies/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Inom en snar framtid utan nationellt skyddande förberedelser från våra myndigheters sida.

Löfven när dödsantalet börjar öka katastrofalt i Sverige: - Vi såg det kanske inte komma, vi har varit naiva...

Nej, nej, nej... Det är ju bara benägenheten att anmäla som ökar. Om folk bara kunde hålla käften....
Citera
2020-02-06, 14:36
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckingscum
3 nya fall
13:13: 1 new case in Germany.
13:02: 2 new cases in Vietnam.
Edit: + 1 fall i England .
Källa : https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Frun till tysken, vars två barn också är smittade. Alla symptomfria och stabila.

Engelsmannen fanns det lite info om men han blev inte smittad i England.

Vietnameserna är släktingar till två kvinnor som jobbat i Wuhan.
Senast redigerad av Xehke 2020-02-06 kl. 14:39.
Citera
2020-02-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag tycker att det är oärligt och analt att säga att munskydd inte hjälper. Med "munskydd" i folkmun menas bland annat andningsskydd som man köper på en vanlig bygghandel när man ska göra något dammigt. Om man inte tar det billigaste skitskyddet så får man ett som åtminstone är klassat till ffp2, vilket hjälper även om man helst ska ha ffp3 till virus.

Varför inte bara säga vad man ska ha för klassning på mun-/andningsskyddet i stället för bete sig som ett rövhål och säga att det inte hjälper?

Ber om ursäkt om jag uppfattades som otydlig.

"vanliga" munskydd som togs upp i den artikel mitt svar syftade på skyddar inte mot att bli smittad, enl det jag har läst och förstått. Den tog inte upp andningsskydd

Andningsskydd med rätt skyddsklass används inom vården vid misstänkt smitta och då med klass P3 eller Ffp3 precis som du säger. Även Ffp2 ska vad jag förstår ge ett visst skydd men P3 är att föredra vid exempelvis virus.

Jag borde rimligtvis ha nämnt det, absolut.

Däremot vidhåller jag att man måste hantera skyddet korrekt, inte återanvända det (om det är ett engångskydd, har ingen kunskap om det finns andningskydd som kan återanvändas och hur det isåfall fungerar). Till exempel så ska man iakta försiktighet då man tar av ett använt skydd som eventuellt befunnit sig i en miljö där smitta kan finnas. Tar du på skyddet och sedan petar dig i ansiktet riskerar du att ändå bli smittad.

Med det sagt så ska dessa andningdskydd inte vara verkningslösa om de hanteras rätt. Vanliga munskydd däremot skyddar av allt att döma enbart för att sprida smitta vidare, så de har ju en poäng såklart, även då bör man hantera dem korrekt.

Åter igen, om jag uppfattades som otydlig ber jag om ursäkt men att kalla mig oärlig tycker jag är hårt. Såvitt jag vet skrev jag inget oärligt. Må hända att det jag missat något men det har tagits upp flera gånger i tråden och går dessutom enkelt att googla.

Jag hoppas att oklarheter kring mitt inlägg rättats till.
Citera
2020-02-06, 14:38
Medlem
Xehkes avatar
Antal friskförklarade fortsätter att öka stadigt. 1365 för tillfället, bara i Kina.

Utöver det så har bland annat den kinesiska kvinnan i Finland blivit friskförklarad och utskriven.
Citera
2020-02-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Smittan bröt ut i Wuhan i början på december.
Sedan dess har hundratals människor rest från Wuhan och hit. De i sin tur har träffat hur många som helst, som har träffat hur många som helst..Bara att räkna lite på det.

Risken finns, men du kan lika gärna ha en vanlig flunsa. Andningssvårigheter verkar vara ett symptom som skiljer vanlig flunsa från Corona. Men det är inte fakta, bara gissningar från vad jag har läst.

Jag har reagerat på detta fast i en mycket mindre ort. Igår var jag på Ica Maxi och hälften av kunderna såg asiatiska ut helt plötsligt.

Kan ju vara så att folk som ville undvika smittan passar på att besöka släktingar i andra länder.
Citera
2020-02-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då ingen har någon immunitet mot nCoV så skulle första vågen väl smitta fler än vad en "vanlig" influensa gör? Drygt hälften av våra äldre tar vaccin mot influensan dessutom. Dvs du har inte taget med i beräkning skillnaden i antalet insjuknade som borde bli högre med nCoV?

Ja det stämmer. Influensadödligheten är också en aningen osäker siffra. Den kanske ligger ännu lägre än 0.05%. I så fall kan det bli ännu värre...

Om 0,05% motsvaras av de 451 dödsfallen så blir det runt 900 tusen smittade av säsongsinfluensan. Vet inte om det kan var rimligt, lite högt känns det som. Influensadödligheten kan ju vara lite högre också.

Om 50% av de över 65 år (20% av befolkningen) tagit vaccin. Så kan vi lägga till 90 tusen smittade.

Vi landar då på 20-40 tusen dödsfall.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-06 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in