2020-02-06, 19:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Thailand har jävligt bra vård men den kostar också därefter. Det är många länder i Asien som har det så, har man inget pengar så är det skitvård men har man så är vården bättre än i Sverige.

Att vården är bra och de har en relativt god beredskap såg vi i samband med Tsunamin
Citera
2020-02-06, 19:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Du har varit i Kina nyligen och sätter din huvudvärk i samband med corona och känner dig tydligen orättvist behandlad för att media skriver om misstänkta fall..

Fast du är för "cool" för att testa dig ?
Är det rätt uppfattat ?

Jag tänker inte ge mig in en diskussion med någon som kallar sig "Hypokondria".

Men för andra som tänkte i samma banor: Jag har inga influensasymptom. Mina åtgärder för att skydda mig själv och andra går bortom Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Jag är inget svin.

Jag raljerar över en överdrivet uppskruvad, sensationslysten medierapportering. Med tanke på hur det uppskattningsvis måste ha varit tusentals människor i Kina de senaste två veckorna är det inte konstigt att någon utvecklar någon typ av luftvägsbesvär. Det är trots allt influensasäsong även i Sverige. Alltså, att skriva om det INNAN man vet att det är corona är inte seriös journalistik.

(Min huvudvärk botade jag med choklad för övrigt. Jag känner mig frisk.)
Citera
2020-02-06, 19:12
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
3360 personer som dör på en månad är lite i en stad som Wuhan där ca 300 människor dör dagligen. Men din panik saknar logik som vanligt. Tröttsamt att läsa.
Men sluta nu. Du får ju lägga på Coronadödsfallen OVANPÅ alla ”som dör i trafiken, i cancer, av tristess” etc... Det finns inget vaccin mot nCoV, ingen är immun, smittsamheten något utöver det vanliga vilket gör att det inte går att förutse vad som händer härnäst, till skillnad från t ex influensan.

Ni förnekare får det att låta som att nCoV-fallen på något sätt nollas av alla ickesmittade som istället bryter nacken i duschen. Är du så jävla rädd att du måste tjata ”lugn, lugn” hela dagarna för att inte implodera av panik? Om du inte orkar läsa behöver du inte hänga i tråden överhuvudtaget, än mindre skriva samma jävla goja i inlägg efter inlägg...

Ett tips: Se över dina möjligheter att klara dig på egen hand en vecka, pappa staten kanske inte kommer för att blåsa på det onda om det vill sig riktigt illa. Ska det vara så svårt? Ditt bagdad bobbande hjälper inte, folk blir bara irriterade.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-06 kl. 19:16.
Citera
2020-02-06, 19:13
Medlem
whogivesafucks avatar
Med tanke på Kinas enormt välvilliga inställning till att alltid tala sanning. Hur stor kan den verkliga siffran vara på smittade?
Citera
2020-02-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Smittan bröt ut i Wuhan i början på december.
Sedan dess har hundratals människor rest från Wuhan och hit. De i sin tur har träffat hur många som helst, som har träffat hur många som helst..Bara att räkna lite på det.

Risken finns, men du kan lika gärna ha en vanlig flunsa. Andningssvårigheter verkar vara ett symptom som skiljer vanlig flunsa från Corona. Men det är inte fakta, bara gissningar från vad jag har läst.
Ja precis. Hundratals har kommit hit och vi har inte sett några fall under december eller januari. Det säger oss att spridningen utanför epicentrum är mycket låg. Även med en rekordlång inkubationstid.
Citera
2020-02-06, 19:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Med tanke på Kinas enormt välvilliga inställning till att alltid tala sanning. Hur stor kan den verkliga siffran vara på smittade?
Domedagsfolket säger 100x mer, själv tror jag på 10x de officiella siffrorna.

Citat:
” There are currently 28,364 confirmed cases worldwide, including 566 fatalities.”

3,859 serious
1,153 recovered
24,702 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-06 kl. 19:20.
Citera
2020-02-06, 19:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Hundratals har kommit hit och vi har inte sett några fall under december eller januari. Det säger oss att spridningen utanför epicentrum är mycket låg. Även med en rekordlång inkubationstid.

Det säger mig ingenting alls.
För att:
1. Folk är väldigt sjuka i största allmänhet just nu och antagligen avfärdar det som en vanlig flunsa.
2. Patientsekretessen förhindrar uppgiftslämning om fall.
3. Myndigheter vill inte för allt i världen skapa panik, vilket jag kan förstå.
Citera
2020-02-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det säger mig ingenting alls.
För att:
1. Folk är väldigt sjuka i största allmänhet just nu och antagligen avfärdar det som en vanlig flunsa.
2. Patientsekretessen förhindrar uppgiftslämning om fall.
3. Myndigheter vill inte för allt i världen skapa panik, vilket jag kan förstå.
OK. Så du menar att vi har ett stort antal okända fall i Sverige?
Citera
2020-02-06, 19:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du menar att vi har ett stort antal okända fall i Sverige?

Det säger sig väl självt???
Antalet hitresta från december gånger antalet kontakter de har haft osv...
Klart att vi har det precis som alla länder.
Citera
2020-02-06, 19:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Det är säkert redan nämnt i tråden men here goes:

Citat:
13:19: 1 new case in England.
13:13: 1 new case in Germany.
Citera
2020-02-06, 19:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Någon sanning bakom detta tro? (sorry om det redan postats, och bearbetats)

Citat:
Tencent may have accidentally leaked real data on Wuhan virus deaths
Tencent briefly lists 154,023 infections and 24,589 deaths from Wuhan coronavirus
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594
Citera
2020-02-06, 19:26
Medlem
Är det inte svårt att sova när man är så rädd för allting? Det här kommer att dö ut likt SARS och alla annan skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in