2020-02-06, 20:49
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite om det nya tyska fallet som rapporterades idag. Det handlar om mamman i en familj som delat karantän efter att fadern som jobbar på Webasto smittats. Nu är mor, far och två barn smittade. Bara spädbarnet har klarat sig. Det verkar också som om tillståndet för fadern inte är särskilt milt längre då man har satt in antivirala läkemedel. Men det följer väl mönstret. Även de som drabbas av mild sjukdom kan plötsligt rätt långt in i sjukdomsförloppet försämras och drabbas av den svåra lunginflammationen.

Frågan är hur smart det egentligen var att låta hela familjen dela rum under karantänen? Uppenbarligen visste de inte om fler än fadern var smittade.

Och ytterligare notiser:

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078
Webasto hela vägen. Någon börshaj i tråden som kan delge oss hur mycket det företaget är värt i dag?
Citera
2020-02-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Har säkert tagits upp men Kina förnekar sig inte när det kommer till att rapportera "sanningsenligt" och "transparent". Man kan inte ens vara ärlig om ifall en läkare avlidit eller ej. Allt skall manipuleras och läggas tillrätta. Sådant här gör det naturligtvis svårt att köpa resten av de historier och siffror Kina officiellt kablar ut.

https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-asia-china-51403795?__twitter_impression=true

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/06/whistleblower-chinese-doctor-dies-from-coronavirus
Dom har väl fått tag i en dubbelgångare med hyfsade medicin kunskaper som kan ta hans roll, vilken prestigeförlust är det inte för kina om den som varnade för viruset skulle också få sätta livet till i samma sjukdom.
Citera
2020-02-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Just nu är det ju bara bevisat att det är väldigt smittosamt i China du övriga världen inte haft den extrema ökningen som folk verkar vilja få det till att vara. Det kanske handlar om att vi här i europa har ett avstånd till källan av smittan. Tills det är det väl lite riskabelt att förutsätta att det ska påverka vårt samhälle på samma sätt som det gör i china? Självklart ska man ta åtgärder och vara försiktigt när smittan i Kina har gett den stora dödligheten och fall av smitta. Men om ett virus påverka ett stort antal människor med lunginflammation och sjukvården inte kan hjälpa alla med vården blir ju läget ganska allvarligt. Vad skulle hända om Sverige drabbas utav ett stort utfall av allvarlig influensa när vår sjukvård går på knäna.

När vi har 2.2 platser per 1000 invånare och det helt plötsligt skulle bli att 23.000 drabbas utav akut influensa av 23 tusen människor som drabbas kan man ju se att inte alla de 23.000 kanske kan få direkt vård om det drabbas tex Göteborg så finns det inte 23 000 platser på sjukhuset att hjälpa alla dessa människor right? Hur skulle det då se ut med döds antalet?
Och vart vill du komma med detta lååånga intetsägande inlägg?? Sammanfattning tack!
Citera
2020-02-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Har säkert tagits upp men Kina förnekar sig inte när det kommer till att rapportera "sanningsenligt" och "transparent". Man kan inte ens vara ärlig om ifall en läkare avlidit eller ej. Allt skall manipuleras och läggas tillrätta. Sådant här gör det naturligtvis svårt att köpa resten av de historier och siffror Kina officiellt kablar ut.

https://www.bbc.co.uk/news/amp/world-asia-china-51403795?__twitter_impression=true

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/06/whistleblower-chinese-doctor-dies-from-coronavirus
Intressant från artikeln på BBC;
-I Peking har man förbjudit gruppmiddagar för familjer
Citera
2020-02-06, 20:53
Medlem
Citat:
Lite om det nya tyska fallet som rapporterades idag. Det handlar om mamman i en familj som delat karantän efter att fadern som jobbar på Webasto smittats. Nu är mor, far och två barn smittade. Bara spädbarnet har klarat sig. Det verkar också som om tillståndet för fadern inte är särskilt milt längre då man har satt in antivirala läkemedel. Men det följer väl mönstret. Även de som drabbas av mild sjukdom kan plötsligt rätt långt in i sjukdomsförloppet försämras och drabbas av den svåra lunginflammationen.

Frågan är hur smart det egentligen var att låta hela familjen dela rum under karantänen? Uppenbarligen visste de inte om fler än fadern var smittade.

Och ytterligare notiser:

https://www.sueddeutsche.de/bayern/coronavirus-bayern-newsblog-muenchen-1.4775078
Tyvärr är det nog samma för vårat första fall. hon har blitt sämre och nu har dom valt att lägga locket på, dom skyller på patientsekretess men den var som bortblåst när hon fortfarande mådde ok.
Citera
Medlem
Citat:

Och ytterligare notiser:

Som jag förstått det så hamnade de i samma karantän efter att det första barnet drabbades också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Länk, annars har det aldrig hänt!

Jag håller med. Försökt hitta på den men hittar den inte nu. Däremot denna länk som jag tror har samma citat från Sverige. Den jag läste igår hade en kommentar kopplat till det.

https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html
Citera
2020-02-06, 20:56
Medlem
Grollarens avatar
Det finns några bra saker i världen ändå.
Mitt i all misär går folk och räddar djuren i Wuhan.

https://www.necn.com/news/national-international/animal-lovers-help-abandoned-pets-in-wuhan-as-coronavirus-devastates-area/2228353/
Citera
2020-02-06, 20:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det handlar inte om att stänga gränserna men ett stopp från Kina är inte alls orealistiskt och det skulle minska smittspridningen.

Tycker nog snarare att ett stopp av resande från Kina låter just orealistiskt. Det finns tydligen inga direktflyg mellan Kina och Sverige. Allt flygresande går via större flygplatser såsom Kastrup, Schiphol, Heathrow, Frankfurt o.s.v. Hur skulle dessa resenärer kunna stoppas i dagsläget?

Går säkert att lösa vid ett katastrofläge, men med 15 döda i Kina utanför Hubeiprovinsen (en i Hongkong) och en enda i övriga världen lär det inte hända. Smittspridningen utanför Kina den senaste veckan är, hur man än vrider och vänder på det, tämligen blygsam.
Citera
2020-02-06, 20:58
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du får väl tolka den hur fan du vill, det skiter väl jag i?

Jag bidrar med nya rubriker från världens alla hörn. jag tar för givet att det inte är dagisbarn som sitter här, utan att alla kan göra sin egen bedömning av källorna.
Men om du vill berätta för folk vad de ska tro eller ej, så verkar ju inget kunna stoppa varken dig eller något annat troll härinne.

Du kan ju likaväl vara ett troll om jag ska sjunka till samma nivå som dig och kasta ut mig anklagelser att jag är ett förskolebarn osv. Vilken nivå är det att föra en diskussion? Att man är kritisk i ett läge där folk försöker bli virala genom skrika på flygplan med telefonen i handen att de är sjuka i cornaviruset så bör man tänka på vad man lägger upp. Här nedan kommer samma artikel där de beskriver att ingen av besättningen hade viruset, de påpekar även att alla som varit på båten bör kontakta myndigheten om det upplever symtom på sjukdomen.

https://www.news.gov.hk/eng/2020/02/20200206/20200206_174230_766.html

“However, now is already the 13th day since January 24, so hopefully they are all well.”

The centre’s Port Health Division officers are continuing to carry out health quarantine work on the World Dream cruise. All the respiratory samples taken from 33 crew members yesterday tested negative for the novel coronavirus.

“That is why we are very worried about the crew members who stayed and we tried to test all those who had symptoms. Fortunately, all of them have tested negative."

She also advised those who had boarded the ship to see a doctor as soon as possible if they develop symptoms.

Separately, the Home Affairs Department said people staying on board the cruise ship may contact the Kowloon City District Office at 2621 3400, or the Kwun Tong District Office at 2756 0665 for assistance if necessary. Both hotlines work round-the-clock.

Dr Chuang said as a precautionary measure, health authorities will check the health condition of all the passengers on the cruise ship which is currently docked in Hong Kong.
Citera
2020-02-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har inte kollat upp saken, men testas folk för nCoV i Sverige överhuvudtaget? Eller krävs det att man varit i Wuhan + har hög feber + hostar som en kedjerökare för att testet ens ska göras? Passivitet kan vara en anledning till att Sverige inte rapporterar några nya fall. Jag kan naturligtvis ha fel men det betyder inte att någon annan automatiskt har rätt.
Nu gissar jag och jag gillar egentligen inte att gissa men man testar nog de som har symtom och har varit i Kina eller har varit i nära kontakt mef någon eller några som varit i Kina.
Citera
2020-02-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Tycker nog snarare att ett stopp av resande från Kina låter just orealistiskt. Det finns tydligen inga direktflyg mellan Kina och Sverige. Allt flygresande går via större flygplatser såsom Kastrup, Schiphol, Heathrow, Frankfurt o.s.v. Hur skulle dessa resenärer kunna stoppas i dagsläget?

Går säkert att lösa vid ett katastrofläge, men med 15 döda i Kina utanför Hubeiprovinsen (en i Hongkong) och en enda i övriga världen lär det inte hända. Smittspridningen utanför Kina den senaste veckan är, hur man än vrider och vänder på det, tämligen blygsam.
Jodå, Air China flyger på Arlanda från både Peking och Shanghai.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in