2020-02-06, 20:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det där inkom redan igår så det har stötts och blötts många gånger. Vissa av oss känner att de siffrorna förmodligen stämmer mer in på hur viruset uppfattas medans andra tycker att det är total förfalskad BS... som vanligt med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
16% mortalitet låter onormalt högt.
Aha, ja kanske ligger de korrekta siffrorna någonstan mittemellan det som rapporterats hittills och detta...
Citera
2020-02-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
https://m.youtube.com/watch?v=Eb9rsKvTdFU

Mycket informativ video som förklarar lunginflammation från virus och dödligheten av detta utifrån ett nytt forskningspapper.

Så länge som vården fungerar så kommer man med stor sannolikhet att klara sig om man inte är rökare, har högt blodtryck och är under 60 år. Men det är viktigt att man får behandling mot bakteriell lunginflammation för att minska riskerna.

Astma är inte en riskfaktor.

Riskfritt är det dock inte att få lunginflammation av virus. Runt 15% sannolikhet att dö, men sannolikheten är mycket lägre utan riskfaktorerna.

I Wuhan har man inte längre en fungerande vård, utan behandling så hamnar man direkt i hög risk att avlida.

Enormt informativt och detta förklarar väldigt mycket.
Inga kommentarer på detta?

Extremt informativt om risken att dö av virus-lunginflammation!
Citera
2020-02-06, 20:05
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
En mortalitet om ~2 % är mycket högre än en "vanlig influensa". Det finns det som antyder att mortaliteten i 2019-nCoV är lägre än 2 %. Det spelar inte så stor roll för mig personligen. Händelsen är intressesant då det rör sig om ett nytt virus för vilket befolkningar saknar en utbredd immunitet, som riskerar att utvecklas till en global epidemi. Varför kan en händelse av internationell karaktär som denna inte diskuteras utan att det gör dig upprörd? Blir du rädd då eller?

Jag saktade på IMMUN och IMMUNFÖRSVAR.

Idrottare som tränar hårt. Deras immunförsvar går ner ganska rejält de närmaste dygnet.
ALLA som går på Penicillin och/eller Antibiotika får ganska sänkt immunförsvar för att bra tag.
Alla dessa doser med antibiotika brukat vara minst 10 dagar. 1-3 doser varje dag.
Typ om man har problem med sår eller liknande så får man oftast Heracillin eller Flukloxacillin. 1g, 3 gånger per dag.

I immunförsvaret går ner i botten!!

Simma lugnt, stanna hemma och träffa inte andra. Typ hemma karantän för ett tag!!!
Citera
2020-02-06, 20:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Ologiskt resonemang. Antalet som hade det i December var mycket få. Varför skulle någon svensk ha träffat just de individerna och varför har inte de visat symptom? Varför har inte symptom uppvisats någonstans i världen innan det blev en större faktiskt spridning i Kina? Dessutom är de första smittade som regel värre drabbade och visar större symptom (innan viruset muterat).

Jag ställer mig väldigt tveksam till hur "få" det var som hade viruset i december.
Men låt oss hoppas att du har rätt. Det är ju ingen som vet något alls just nu.
Citera
2020-02-06, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:

Inte så mycket att kommentera, det här är ingen raketforskning, vem som helst med huvudet på skaft förstår ju att det är så det ligger till.

Att risken att avlida ökar om man inte får adekvat vård vid behov.

Att den som har ett försvagat immunförsvar eller i övrigt inte har helt fräscha andningsorgan löper större risk att avlida enligt ovanstående.
Citera
2020-02-06, 20:10
Medlem
Citat:

Bra! Behandling mot bakteriell lunginflammationen är inget märkligt. Då är det antibiotika och diagnosen måste ställas med hjälp av röntgen om jag förstått det rätt. Har själv haft bakteriell lunginflammation och det var inte roligt även om jag inte uppvisar några av riskfaktorerna.
Citera
2020-02-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte så mycket att kommentera, det här är ingen raketforskning, vem som helst med huvudet på skaft förstår ju att det är så det ligger till.

Att risken att avlida ökar om man inte får adekvat vård vid behov.

Att den som har ett försvagat immunförsvar eller i övrigt inte har helt fräscha andningsorgan löper större risk att avlida enligt ovanstående.
Det intressanta är att det förklarar väldigt bra vad vi ser i Wuhan.

Jag tycker att poängsystemet är väldigt kreativt.
Citera
2020-02-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja, men då så! Varför är hen överhuvudtaget inlagd på ett sjukhus? Jag blev inte inlagd på sjukhus i fjolårets influensa; var två alvedon och sova hemma i sängen som gällde. Finns inget vårdbehov överhuvudtaget enligt dig, eller Dr Tegnell. Sjukvården går på knäna redan innan, behöver inte vårda lätt influensa som kureras med Alvedon och vatten. Antibiotika finns på apoteket. Bara att ta en nummerlapp och sätta sig och hosta där sen tjingtjonga sig hem via Lidl och nudlarna.
För att hon har något som heter coronavirus, vilket är mycket smittosamt!!
Citera
2020-02-06, 20:16
Medlem
Jag vet inte om någon läste artikeln från CNN igår om att viruset inte kan smitta under inkubationstiden och att detta är något som Sverige haft koll på hela tiden. Det är ganska otroligt att lilla Sverige ska ha bättre koll än övriga världen gällande detta. Samtidigt kommer det rykten från Thailand, Kina och Ryssland etc om att man fått resultat från HIV mediciner etc, något som av Karolinska verkar avfärdas som förhastade slutsatser och osannolikt att ha någon större effekt. Får se om de har rätt igen.
Citera
2020-02-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag saktade på IMMUN och IMMUNFÖRSVAR.

Idrottare som tränar hårt. Deras immunförsvar går ner ganska rejält de närmaste dygnet.
ALLA som går på Penicillin och/eller Antibiotika får ganska sänkt immunförsvar för att bra tag.
Alla dessa doser med antibiotika brukat vara minst 10 dagar. 1-3 doser varje dag.
Typ om man har problem med sår eller liknande så får man oftast Heracillin eller Flukloxacillin. 1g, 3 gånger per dag.

I immunförsvaret går ner i botten!!

Simma lugnt, stanna hemma och träffa inte andra. Typ hemma karantän för ett tag!!!

Antibiotikabehandling kan vara så kort som 3 dagar. En ganska standard behandlingstid är 7-10 dagar, men vissa går på extremt långa behandlingar. För övrigt är den verksamma substansen i Heracillin flukloxacillin.

Skulle du kunna länka till en trovärdig källa för att immunförsvaret blir försvagat vid antibiotikabehandling, skulle vara intressant att fördjupa sig i om det stämmer.
Citera
2020-02-06, 20:19
Medlem
Grollarens avatar
Vissa länder har många att leta efter.
5000 pers.

https://www.thestandard.com.hk/breaking-news/section/4/141406/Urgent-search-for-5,000-cruise-passengers
Citera
2020-02-06, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antal friskförklarade fortsätter att öka stadigt. 1365 för tillfället, bara i Kina.

Utöver det så har bland annat den kinesiska kvinnan i Finland blivit friskförklarad och utskriven.

Betvivlar starkt att den kvinnan var smittad med coronaviruset. Förmodligen ett falskt possessivt provsvar. Lär ju förekomma falska provsvar i båda riktningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in