2020-02-05, 10:35
Medlem
OroligLantiss avatar
Jag har läst från sida 1-67, samt ca sidan 100 till nu.

Det blev så många upprepningar så jag orkade inte läsa allt.

Nu riskerar jag att sätta mig själv i skiten genom att eventuellt upprepa saker igen.

Om mamman är så illa däran att hon missbrukar även under graviditeten så har jag svårt att tänka mig att hon klarar av att sköta ett jobb (det tycks vara blandade åsikter om huruvida hon jobbade).
Men om hon inte arbetade så levde hon troligen på försörjningsstöd. Om så är fallet så är barnbidrag/flerbarnstillägg irrelevant.
Dock höjs ersättningen för personliga kostnader från 3150 (som det är för en vuxen), med 1980-2160:- (beroende på om barnet går på förskolan eller äter lunch hemma).
Samt höjs de gemensamma hushållskostnaderna från 1010 till 1120:- per månad.
Det blir en skillnad på 2090 - 2270:- per månad.

Riksnormen innehåller kostnader för
* livsmedel
* kläder och skor
* fritid och lek
* hygien
* barn- och ungdomsförsäkring
* förbrukningsvaror
* dagstidning
* telefon
Uppgifter från socialstyrelsen.

Eventuell förskoleavgift betalas direkt från socialtjänsten (tror jag).

De flesta lägger nog ungefär den summan på sina barn. Men kan mamman ha haft närvaro nog att kolla upp detta, och tänkte hon isf att hon skulle snåla in på barnets kostnader och därmed få mer pengar själv?

Jag läste även att föräldrarna ska betala underhåll till familjehemmet, men gör de det om de lever på existensminimum, eller står staten för den kostnaden?

Hur som helst är 2000/månad småpotatis i förhållande till vilket jobb det innebär att ha småbarn. Så jag tror inte att det handlade om pengar, utan att R tyckte sig vara redo att ta hand om sitt barn.

Jag har två personer i min närhet, som förlorat vårdnaden om sina barn just pga missbruk (som leder till försummelse och bristfällig omvårdnad).
Båda dessa anser att de är bra föräldrar och att den andra föräldern, polisen, socialen - ja hela samhället är i maskopi och bara vill bestraffa dem genom att ta deras barn.
Så pillermissbrukare/pundare verkar helt ha förlorat sin verklighetsförankring, därför tror jag att R verkligen själv tyckte att hon var redo.

Att kammarrätten trodde på henne och lät henne få tillbaka sitt barn trots att hon vägrade lämna urinprov, samt att hon borde varit tvungen att lämna urinprov minst en gång i veckan det första året, är enligt mig en skam. Dessutom borde hembesök från socialtjänsten ske för att se under vilka hemförhållanden barnet bodde, också göras med täta mellanrum.

Och att R inte kontaktade socialtjänsten när hon märkte att hon inte orkade med att ta hand om barnet är väl ännu ett tecken på hur självisk och illa däran hon är.
Jag misstänker att detta inte har gått från en dag till en annan, utan frustration och irritation har byggts upp under en tid, och att mamman därför har haft flera tillfällen att be om hjälp. Men eftersom hon tycks vara total egoist så har hon kanske inte ens insett det själv.

Föräldrar har ingen rätt till sina barn. Barn har däremot rätt till sina föräldrar, förutsatt att föräldrarna visar att de kan ta hand om barnen.
Citera
2020-02-05, 10:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deka.dence
Jävla skitpolis/ system.

Hade ett naket barn sprungit och varit rädd för en man i kalsonger som säger sig vara barnets pappa hade han nog fått slagit ner mig inna jag bara låtit honom ta barnet. En fyraåring gör inte sånt på larv som kanske en skadad ungdom skulle göra (om ens).

Om nu detta stämmer så fy faaan att inte någon räddade denna lilla flicka från sin hemska "familj" (anser att familjehemmet var hennes familj mer än knarkande biopäron).

Vad polisen kan och är skyldig att göra är att skicka en orosanmälan till soc. Om det gjordes vid detta ev. tillfälle är svårt att veta.
Citera
2020-02-05, 10:47
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad polisen kan och är skyldig att göra är att skicka en orosanmälan till soc. Om det gjordes vid detta ev. tillfälle är svårt att veta.
Ja precis. Dålig check up av polisen, för om det stämmer så fick väl inte P.L vistas med flickan? Var inte det ett krav från kammarrätten om R.G skulle få tillbaka henne?
Citera
2020-02-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Båda dessa anser att de är bra föräldrar och att den andra föräldern, polisen, socialen - ja hela samhället är i maskopi och bara vill bestraffa dem genom att ta deras barn.
Så pillermissbrukare/pundare verkar helt ha förlorat sin verklighetsförankring, därför tror jag att R verkligen själv tyckte att hon var redo.

Och att R inte kontaktade socialtjänsten när hon märkte att hon inte orkade med att ta hand om barnet är väl ännu ett tecken på hur självisk och illa däran hon är.

Jag misstänker att detta inte har gått från en dag till en annan, utan frustration och irritation har byggts upp under en tid, och att mamman därför har haft flera tillfällen att be om hjälp. Men eftersom hon tycks vara total egoist så har hon kanske inte ens insett det själv.
.

Precis som du skriver så kanske hon inte insåg själv hur stort problemet var. Eller åtminstone inte erkände det. Missbrukare förnekar ända in i det sista att de har ett problem. De ber aldrig om hjälp från andra. Det är ju inte dem det är fel på, det är andra som har problem och det är samhället det är fel på... Enligt missbrukare alltså, oavsett om det är drog- eller alkoholmissbruk.

De har ingen verklighetsförankring alls. Allt cirkulerar runt deras lilla värld och de inbillar sig saker och kanske till och med hallucinerar, beroende på hur långt missbruket gått.

Läskigt att "såna här" får ta hand om barn.
Citera
2020-02-05, 10:49
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushimushino
Hej. Jag är ny här också. Tänkte bara ställa en fundering kring vårdnadshavaren av barnet.
Jag har följt tråden. Jag har fått höra av en källa på soc. Som har läst alla dokument gällande det här. Hen hävdar att RG är mormor till barnet.
Någon som kan bekräfta detta? Troligt inte troligt?
Enligt denne så ska mamman vara 24 år.

Ber om ursäkt om detta varit uppe förut. Jag kan inte minnas att jag läst något om det.

Det är väl enbart den/de socialsekreterare som jobbar med fallet som får öppna filerna?
Alla inloggningar ska loggas automatiskt, och om någon nyfiken obehörig har kikat på filen så riskerar de att få sparken.

En olovlig inloggning samt att föra sekretessbelagda uppgifter vidare, borde definitivt innebära avsked.
Citera
2020-02-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men herregud! Vilka är ni som sitter här och har förståelse för dessa föräldrar?
Jag blir verkligen inte full i skratt, så hemskt, onödigt och tragiskt allt.

Facit är att mamman fick ett barn som hade abstinens vid födseln och i Sverige går det att få gratis preventivmedel, helst då spiral eller p-stav om personen knarkar och glömmer!

Sen handlar denna tråd inte om kärlek?
Nej, verkligen inte! Det vore OT om något.

Sen finns det visst föräldrar som gör såna här saker för att just lägga beslag på barnbidrag och övriga bidrag, helt tydligt så bidragsfuskade dessa.
Samt bröt mot lagen, mannen bodde hos kvinnan och barnet, men var skriven hos sina föräldrar, från 2018 är det brottsligt att ha sin dygnsvila på annan plats än där man är folkbokförd. Är brottet grovt kan de döma till fängelsestraff.
Dessutom tjänade de pengar på detta folkbokföringsbrott, inget snack om den saken.

Är inte säker på att det var pengar som drev dem. Har träffat flera kvinnor som fått barn omhändertagna. Då har de skaffat nya barn i hopp att få behålla dem. De kvinnor jag haft en del kontakt med fick fem barn - det ena efter det andra familjehemsplacerades.
Citera
2020-02-05, 10:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Ja precis. Dålig check up av polisen, för om det stämmer så fick väl inte P.L vistas med flickan? Var inte det ett krav från kammarrätten om R.G skulle få tillbaka henne?
Det var ett krav soc hade, inte kammarrätten.
Polisen skickade säkert en orosanmälan. Men om den här hädelsen är sann, så har social tjänsten ju inte haft tid att agera på den.
Pappan var ju oxå väldigt hotfull mot soc. De möten som faktiskt genomförts på soc var ju en vakt tvungen att närvara vid. Jag tror inte en handläggare gått och ringt på den dörren utan att ha polis med sig. Handläggarna var ju med rätta rädda för pappan.
Senast redigerad av Merrybum 2020-02-05 kl. 10:55.
Citera
2020-02-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopPlayer
Denna unga tjej hade dagarna innan sin död sprungit in på resturangen Selims, som ligger på Repslagaregatan, helt naken och varit skräckslagen.

Inne i resturanger satt det gäster som bevittnade det hela.

Kort efteråt springer en vit man in i resturangen också iklädd bara kalsonger. Glöm inte att det är januari.

Personalen ringde polisen som anlände till platsen. Det slutade med att flickan fick gå med sin far tillbaka. När personalen säger åt polisen att de borde inte låta tjejen gå med fadern och att de borde göra nått mer åt situationen så spottar en av poliserna ur sig:
"Gör det själv"

Skandal. Polismannen borde utredas. Detta kunde kanske förhindrats.

Stackars flicka.

Har du skrivit detta inlägg i rätt tråd?
Att 3-åriga E har spritt spångades naken sprungit in i en restaurang jagandes av PL endast iklädd kalsongerna och detta skedde mitt i vintern i januari.... Dessutom finner polisen, som kallats till platsen, detta helt normalt, inget som dom behöver kolla upp överhuvudtaget. Personalen på restaurangen ska även ha vädjat till poliserna att inte låta den livrädda 3-åringen behöva gå med PL men dom svarade att det kunde dom göra själva???????
Tycker den storyn inte känns trovärdig överhuvudtaget!
Citera
2020-02-05, 10:58
Medlem
Kan någon vänlig själ förbarma sig över oss som inte har facebook och lägga ut bild på föräldrarna? Skulle uppskattas enormt!
Citera
2020-02-05, 10:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Har du skrivit detta inlägg i rätt tråd?
Att 3-åriga E har spritt spångades naken sprungit in i en restaurang jagandes av PL endast iklädd kalsongerna och detta skedde mitt i vintern i januari.... Dessutom finner polisen, som kallats till platsen, detta helt normalt, inget som dom behöver kolla upp överhuvudtaget. Personalen på restaurangen ska även ha vädjat till poliserna att inte låta den livrädda 3-åringen behöva gå med PL men dom svarade att det kunde dom göra själva???????
Tycker den storyn inte känns trovärdig överhuvudtaget!
Jag säger inte att historien är sann, men att polisen inte kan göra något i detta läge är mycket trovärdigt. På vilka grunder skulle de anhållet pappan tänker du?
Citera
2020-02-05, 10:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85

Svårt att veta hur insatta polisen är i sådana här fall. Det verkar som P anses ha ett dåligt inflytande på R och barnen. Det skulle kunna tänkas att R är kapabel som förälder men att hon inte vill/lyckas hålla P borta.
Citera
2020-02-05, 11:08
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultraboy
Bla bla han sa tappat , 20 sidor. Bla bla nån bröt mot sekretess, 5 sidor. Osv . Bättre om vi bara tog upp fakta och kom framåt isf att förstöra hela tråden . PL och RG har häktats. Advokaten uppger att mamman RG sagt det var en olyckshändelse. Barnet var i 2 delar. Dom är psykiskt instabila. Dom har missbruksproblem . PL är skriven hos sina föräldrar (irrelevant) . Han är känd gaphals . Hette tidigare P*t*ersson . Nick Putt*. Båda är häktade på misstanke om vållande till annans död och brott mot griftefriden . Så , framåt . Vad har hänt med barnet ?

Från Smedby?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in