2020-02-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Ja, jag håller det också för troligt att man gör en stegvis övergång om det blir aktuellt. SOG och liknande först, sen fast anställd personal, sist nationella skyddsstyrkorna. Min erfarenhet av försvarsmakten är dock att en sån process är plågsamt långsam, och att behovet av en ny karbin är så stort att man nog kanske köper in en annan karbin i etablerad kaliber först oavsett.
Min gissning är nåt från HK, kanske 433...
På lite längre sikt är det sannolikt att man byter till annan kaliber (definitivt om NATO gör det). Den kaliber som blir aktuell kommer med stor sannolikhet att vara kompatibel med M16-systemet i termer av lådlängd och annat, så nåt i stil med 6,8SPC eller motsvarande kanske. På kulsprutesidan är det värre... där måste man byta system om man kliver upp till .338, och då faller FN MAG och andra bössor som man använt hittills. Så där är det lite mer spännande.
Tror vi i Sverige kommer byta alla anställda därefter brigad för brigad. Möjligen utbildningsår
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
HKM416 må väl ändå vara det bästa av två världar.
Den är väl ändå ganska anpassningsbar, för kompakt eller långsiktigare avstånd.

HK433 som nämns är ovanför ja då märks det att ja ej är med i gejmet längre the modern future is here, hehe, ser ut som nåt från COD infinite warfare
(bild för referenspunkt, mitt perspektiv)

AK5 är ju fin ändå för försvaret, vi kör en allians med finland så har vi AKalash och FNC system i bruk när det gäller försvaret lär ju hålla i 30 år till liksom för att hålla fienden på avstånd.
Fast pratar vi om att byta kaliber då är det ju en annan sak.

Gällande kaliberbyte av kulsprutor så tycker jag vi tar alla starkaste biffigaste soldater vi har och ger dom en uppfräshad M60 hehe det är lite skrämmande i sig också eller hur.
M60 är inte direkt något supervapen, finns bra mycket bättre sprutor.
Citera
2020-02-02, 12:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Precis men jag tror även att när man väljer att lämna 5.56 på de "vanliga" förbanden kommer det ske långsammare än vad många tror. Som sagt skulle tro ranger reg blir först(nu är ju det lite SF stuk ) sedan kanske man byter ut på 173: eller någon annan lättare enhet. Vi pratar nog ganska många år från att första vanliga bataljonen får en ny kaliber till att exempelvis Första pansar, infanteri eller kavalleri får nya vapen. Men USA har ju fördelen att man man kan byta på en division och det inte bör påverka log lika mycket. För när man väl byter ur 5.56 på en division tror jag inte någon kommer behålla kalibern.
Om man beslutar sig för att byta kalibrar så är det en omfattande process. Armén, Marinkåren, Flottan, Flygvapnet och Nationalgardet kommer alla att byta. Produktion och utbildning kommer att ta sin tid.
Citera
2020-02-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Förbättringen av en kulspruta genom att gå från 7,62 till 8,6 är inte så stor att det motiverar kostnaden och ombyggnad av fordon mm. Mitt tips är att man behåller 5,56 och 7,62.
Det beror på hur man tänker. Behöver STRV 122 och CV 90 en kulspruta för tyngre kaliber. Ja kanske tornmonterat men inte nödvändigt. Då de ändå har bra eldkraft.

Kan BV, PATG, Terrängbil, helikopter och marin vara i behov av en monterad kulspruta i en mellankaliber. Är det en fördel om man kan ge bättre eldkraft och nå längre. De kan även lättare bäras med än en TKSP. Kan vapenstation 01/02 bära en sådan typ av kulspruta. Ja då de även kan bära TKSP. Så hur mycket behöver byggas om.
Senast redigerad av slurppen 2020-02-02 kl. 22:24.
Citera
2020-02-03, 19:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det beror på hur man tänker. Behöver STRV 122 och CV 90 en kulspruta för tyngre kaliber. Ja kanske tornmonterat men inte nödvändigt. Då de ändå har bra eldkraft.

Kan BV, PATG, Terrängbil, helikopter och marin vara i behov av en monterad kulspruta i en mellankaliber. Är det en fördel om man kan ge bättre eldkraft och nå längre. De kan även lättare bäras med än en TKSP. Kan vapenstation 01/02 bära en sådan typ av kulspruta. Ja då de även kan bära TKSP. Så hur mycket behöver byggas om.

Jag tror poängen är frågan om det är meningsfullt att gå upp i kaliber till något mellan standardkulsprutan i 7.62 och tung KSP (12.7).

Den stora poängen är i så fall om man kan få en enhetlig ammunition som delas mellan personliga vapen (AK) och understödsvapen (KSP). Det är ju inte så att denna tanke inte funnits tidigare, men då kom man ju fram till att tulipanarosen inte var 6.5 mm, utan 7.62 - för att i skede två värdera den lättare AK5 och KSP (Minimi) högre (båda 5.56). Att i dagsläget då pendla tillbaka till en enhetsammuniton runt 8.6 mm känns ju kanske inte så logiskt (eller, logistiskt, om man vill... )
Citera
2020-02-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror poängen är frågan om det är meningsfullt att gå upp i kaliber till något mellan standardkulsprutan i 7.62 och tung KSP (12.7).

Den stora poängen är i så fall om man kan få en enhetlig ammunition som delas mellan personliga vapen (AK) och understödsvapen (KSP). Det är ju inte så att denna tanke inte funnits tidigare, men då kom man ju fram till att tulipanarosen inte var 6.5 mm, utan 7.62 - för att i skede två värdera den lättare AK5 och KSP (Minimi) högre (båda 5.56). Att i dagsläget då pendla tillbaka till en enhetsammuniton runt 8.6 mm känns ju kanske inte så logiskt (eller, logistiskt, om man vill... )
Det var inte svaret han gav utan såg mer problemet med att bygga om fordonen. Som inte behöver göras. 6.5 kan bli aktuellt i 6.5x39 som kan användas i många befintliga vapen dock bara 26 st i magasinet. Likaså med 7.62x35? blackout. Sedan pratar man också om 6.5x47? Greendel. Så vi får se var det slutar.

Jag tycker iden med prickskyttegevär i 8.6 och vissa kulsprutor i 8.6 är en medelväg i väntan på annan kaliber än 5.56. Då det kommer att ta flera år innan man enhetligt väljer den nya kalibern.
För 7.62 kommer nog att finnas kvar en tid. Då 8.6 ger mer effekt och har längre räckvidd än 7.62 och är lättare än en TKSP. Jag tror inte 8.6 kommer bli ett enhetlig kaliber för större AK. Möjligen kanske för någon skarpskyttevariant och Prickskytte förutom kulsprutor.
Citera
2020-02-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Båda ska få dela på 5000 nya kulsprutor som jag förstår det. Står så även i vissa länkar. Så lite fel hade då jag skrev att USMC skulle få det. Beräknad leverans är 2022.
Första länken beskriver mer om den nya kulsprutan med även bilder. Klickar du på "here". Så beskriver de mer om kulsprutan. Som du var mest intresserad av. Det finns även mer länkar om kulsprutan och prickskyttegevären.
https://sofrep.com/gear/2020-vision-military-small-arms-evolution/
https://www.militarytimes.com/news/your-marine-corps/2018/05/10/the-us-military-could-replace-the-m240-and-legendary-ma-deuce-a-lot-sooner-than-you-think/

?

Det jag hittat är att MARSOC ska sluta använda den gamla tunga M2 kulsprutan i kaliber 12,7 och i stället börja använda en nyare och lättare understödskulspruta.

Ingenting om att USMC som helhet ska införa en ny kulspruta på truppnivå för infanteriet.
Citera
2020-02-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
?

Det jag hittat är att MARSOC ska sluta använda den gamla tunga M2 kulsprutan i kaliber 12,7 och i stället börja använda en nyare och lättare understödskulspruta.

Ingenting om att USMC som helhet ska införa en ny kulspruta på truppnivå för infanteriet.
Det nämns i artiklar att även USMC är intresserade av dem. Jag tror inte den blir som helhet. Då man pratar om 5000 vapen. Om det nu blir så många. Gamla fästen för kulspruta ska kunna användas på fordon. Sedan har man nämnt att den även är lämplig för helikopter. Då den har ett skjutavstånd upp till 1700 m. Den klarar Level III på skyddsvästar upp till 1000 meter etc. 2021 börjar den lämnas till försvaret. En äldre film på vapnet från 2012.
https://www.defensereview.com/general-dynamics-armament-technical-products-gdatp-338-nm-lwmmg-338-norma-magnum-lightweight-medium- machine-gun-for-overmatch-capability-potential-game-changer-for-mobile-infantry/
Citera
2020-02-05, 01:20
Medlem
Alltså, lyssna nu. Gamla sanningar gäller. Varför införde vi 5.56? Jo, för att kunna ha 30 skott i mag med någorlunda smidighet. Och mindre rekyl. 7.62x51 minskade rekylen från 30-06 som var en jobbig kaliber för otränade rekryter. 8mm Mauser likaså. Sluta dröm om 8mm+, det blir klumpigt, tungt och med en rekyl från helvetet. För specialförband, ja, men inte på bred front.

MTKSP? (MellanTung KulSPruta). Varför det? Hade det fungerat hade vi sett det. En bärbar KSP funkar upp tll 7.62 och då kan man ha patronen även i AK. Plus att logistiken blir jobbig men ännu en kaliber. MTKSP blir dessutom tung att bära, stor, och amminitionen väger bly. Jag tror liksom inte pådet där med en fordonsmonterad KSP som även skall kunna bäras. Blir en dålig kompromiss.

Bättre då med fast TKSP i 50BMG och så en bärbar KSP i 7.62 eller liknande.

Det jag kan tänka mig är att man för infanteriautomatkarbin går på 6.5 Grendel eller Creedmoor eller annan mellankaliber i 6.5mm eller 7mm som är lite kraftigare än 5.56 och har bra långhållsballistik. Dock är detta en ENORM uppgift och helt avhängig vad U.S.A. gör. Om Jänkarna byter då hänger vi på efter 10 år, annars inte.

Alltså, läser man alla kul saker som Jänkarna håller på med måste man fatta att mycket av detta är tänkt för U.S.M.C. eller rena specialförband och inget som armen eller nationalgardet är tänkt att klara av.

Det vi verkligen beöver är samband och riktmedel. Vanliga soldater kommer inte att bekämpa mål på över 1000 meter.
Citera
2020-02-05, 04:00
Bannlyst
Varför nytillverka AK-6r? när det finns både AK-5r och AK-4or.

Dessutom K-pist M/45.

Vi saknar faktiskt inte så värst många automatvapen i Sverige!
Citera
2020-02-05, 04:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88

Dessutom K-pist M/45.

Av samma anledning som vi inte använder telefoner med nummerskiva eller kör omkring i T-fordar?
Citera
2020-02-05, 09:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88

Dessutom K-pist M/45.

För att haka på Scoremax liknelse:

T-ford är inte rättvist. Riktigt så gammal är inte teknologin. De med T-forden samtida vapnen användes länge och väl (BAR och Mauser t ex), men nu är vi i samma era som Volvo Duett och Volvo 145 (fortfarande fingerskiva, men Cobra fanns som käckare alternativ till den gråa folktelefonen och den svarta var på utgång.

När dessa trogna fordon och telefoner (=vapen) tjänat ut skulle det kunna liknas vid att bygga nya Volvo Duett när det finns gott om bättre och modernare alternativ, med större lastförmåga och mindre bränsleförbrukning (och bättre stereo = LUFOR-mottagare). Här är vi nu - vilken pangare kan tänkas hålla i 20-30 år och fungera i sitt system (människa-vapen-underhåll) hela tiden ?

Pangaren som sådan är viktig - lätt att lära (utbildningsekonomi), lätt att bära (så man kan ta med annat som behövs), lätt att sköta om (så den håller i längden och fungerar varje gång), inte är snordyr och använder en kaliber som är lätt(are) att transportera och bära. AK5 har/hade en fördel i detta då man lämnade 7.62 som enhetsam.

Kompromissen fram till nu är att hålla sig till två personliga vapen, AK5 och AK4, vilket har gått utmärkt, eftersom vi har haft stora förråd av dem och slitaget (för övning och insatser) fördelats på ett stort antal vapen. När det inte är krig går det inte åt så mycket ammunition och det lilla som gått åt till skjutövningar har ersatts efterhand, så investeringen i ammunition för 5.56 och 7.72 är stor och har ett avsevärt värde.

Kpist (m/45) är avvecklad, frid över dess minne.
Citera
2020-02-05, 11:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För att haka på Scoremax liknelse:

T-ford är inte rättvist. Riktigt så gammal är inte teknologin. De med T-forden samtida vapnen användes länge och väl (BAR och Mauser t ex), men nu är vi i samma era som Volvo Duett och Volvo 145 (fortfarande fingerskiva, men Cobra fanns som käckare alternativ till den gråa folktelefonen och den svarta var på utgång.

När dessa trogna fordon och telefoner (=vapen) tjänat ut skulle det kunna liknas vid att bygga nya Volvo Duett när det finns gott om bättre och modernare alternativ, med större lastförmåga och mindre bränsleförbrukning (och bättre stereo = LUFOR-mottagare). Här är vi nu - vilken pangare kan tänkas hålla i 20-30 år och fungera i sitt system (människa-vapen-underhåll) hela tiden ?

Pangaren som sådan är viktig - lätt att lära (utbildningsekonomi), lätt att bära (så man kan ta med annat som behövs), lätt att sköta om (så den håller i längden och fungerar varje gång), inte är snordyr och använder en kaliber som är lätt(are) att transportera och bära. AK5 har/hade en fördel i detta då man lämnade 7.62 som enhetsam.

Kompromissen fram till nu är att hålla sig till två personliga vapen, AK5 och AK4, vilket har gått utmärkt, eftersom vi har haft stora förråd av dem och slitaget (för övning och insatser) fördelats på ett stort antal vapen. När det inte är krig går det inte åt så mycket ammunition och det lilla som gått åt till skjutövningar har ersatts efterhand, så investeringen i ammunition för 5.56 och 7.72 är stor och har ett avsevärt värde.

Kpist (m/45) är avvecklad, frid över dess minne.

Det har inte skett så mycket utveckling av AK sedan 1960-talet. Liknelsen avseende Volvo Duett och XC90 haltar därför.

Heckler & Koch G3 (AK4) och HK417 skiljer inte mycket. AK4 kan göra alltså samma som HK417 även om den förra är några hekto tyngre.

Ska vi inte byta kaliber (och det ska vi inte) så är det bara att köpa från hyllan av känd tillverkare. Lämpligtvis samma vapen som Tyskland kommer att byta till. Vi bör dock försöka få en tillverkningslicens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in