Citat:
Tror vi i Sverige kommer byta alla anställda därefter brigad för brigad. Möjligen utbildningsårJa, jag håller det också för troligt att man gör en stegvis övergång om det blir aktuellt. SOG och liknande först, sen fast anställd personal, sist nationella skyddsstyrkorna. Min erfarenhet av försvarsmakten är dock att en sån process är plågsamt långsam, och att behovet av en ny karbin är så stort att man nog kanske köper in en annan karbin i etablerad kaliber först oavsett.
Min gissning är nåt från HK, kanske 433...
På lite längre sikt är det sannolikt att man byter till annan kaliber (definitivt om NATO gör det). Den kaliber som blir aktuell kommer med stor sannolikhet att vara kompatibel med M16-systemet i termer av lådlängd och annat, så nåt i stil med 6,8SPC eller motsvarande kanske. På kulsprutesidan är det värre... där måste man byta system om man kliver upp till .338, och då faller FN MAG och andra bössor som man använt hittills. Så där är det lite mer spännande.
Min gissning är nåt från HK, kanske 433...
På lite längre sikt är det sannolikt att man byter till annan kaliber (definitivt om NATO gör det). Den kaliber som blir aktuell kommer med stor sannolikhet att vara kompatibel med M16-systemet i termer av lådlängd och annat, så nåt i stil med 6,8SPC eller motsvarande kanske. På kulsprutesidan är det värre... där måste man byta system om man kliver upp till .338, och då faller FN MAG och andra bössor som man använt hittills. Så där är det lite mer spännande.
Citat:
M60 är inte direkt något supervapen, finns bra mycket bättre sprutor.
HKM416 må väl ändå vara det bästa av två världar.
Den är väl ändå ganska anpassningsbar, för kompakt eller långsiktigare avstånd.
HK433 som nämns är ovanför ja då märks det att ja ej är med i gejmet längre the modern future is here, hehe, ser ut som nåt från COD infinite warfare
(bild för referenspunkt, mitt perspektiv)
AK5 är ju fin ändå för försvaret, vi kör en allians med finland så har vi AKalash och FNC system i bruk när det gäller försvaret lär ju hålla i 30 år till liksom för att hålla fienden på avstånd.
Fast pratar vi om att byta kaliber då är det ju en annan sak.
Gällande kaliberbyte av kulsprutor så tycker jag vi tar alla starkaste biffigaste soldater vi har och ger dom en uppfräshad M60 hehe det är lite skrämmande i sig också eller hur.
Den är väl ändå ganska anpassningsbar, för kompakt eller långsiktigare avstånd.
HK433 som nämns är ovanför ja då märks det att ja ej är med i gejmet längre the modern future is here, hehe, ser ut som nåt från COD infinite warfare
(bild för referenspunkt, mitt perspektiv)
AK5 är ju fin ändå för försvaret, vi kör en allians med finland så har vi AKalash och FNC system i bruk när det gäller försvaret lär ju hålla i 30 år till liksom för att hålla fienden på avstånd.
Fast pratar vi om att byta kaliber då är det ju en annan sak.
Gällande kaliberbyte av kulsprutor så tycker jag vi tar alla starkaste biffigaste soldater vi har och ger dom en uppfräshad M60 hehe det är lite skrämmande i sig också eller hur.
r? när det finns både AK-5