2020-01-23, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
AK5 har alltid kritiserats för att ha varit för tung. Den var för tung vid introduktionen, den är för tung än idag. Vänd på frågan - om du har två gevär som gör samma sak lika bra, varför skulle du INTE välja den som är lättare att släpa runt på?
Jag minns att vid introduktionen så var den lättare än Ak4 som den ersatte samt kompaktare och du kunde bära fler skott för samma vikt och volym jämfört med 7.62. M-16 var kanske lättare men nu valde man inte den av olika skäl, bland annat erbjöd FN lokaltillvetkning, man ville ha högttryckssystem och annat.
Citera
2020-01-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Ak5C är inget bra vapen, Colt Ar15 som diskussionen handlar om är mycket bättre och enklare att bära, men jag antar att Sverige inte vill ta dom vägarna än.

Hur kunde stephen paddock döda så många med just det vapnet då? Den väger ingenting heller jämfört med AK5:an.

Paddock dödade ingen , du kan jo testa förklara helikoptern och ljudet av skotten som på inget sätt i världen låter som 5.56 , och självklart kan man döda med den , har aldrig sagd annat , men ammunitionen 5.56 nato är designat för att i förste hand skada mer än att döda , hade du haft kunskap om vapen hade du vetat detta men det har du inte..

Väger ingenting ? Du har aldrig haft en i handen , den väger ungefär 1kg mindre än ak5 beroende på variant , 3.5kg för en ar15 o 4.5kg för en ak5 , du har inte den bl3kaste aning om nån av vapnen , det ser man tydligt

Prestanda och dom flesta andra punkter där är dom 2 vapnen i princip identiska , förutom design , du bara svamlar om saker du inte har koll på

Hur är en ar15 bättre och lättare att bära ? Och varför jämföra en civil halvautomat med 3n militär helautomat ? Du har verkligen ingen koll als
Citera
2020-01-23, 13:39
Medlem
Citat:
Jag är inte 12 år gammal, däremot tycker jag att lättare vapen är något som är bättre att använda i krig, om dom är lika effektiva som det tyngre vapnet så varför inte?

Ett lättare vapen är mere känsligt för rekyl , muzzlerise osv jag vet att detta är säker du inte vet om öht , du har fel i princip allt du skriver
Citera
2020-01-23, 13:40
Medlem
Citat:
Colt har nyligen lanserat nya versioner av det vapnet, och jag antar att nationella insatsstyrkan har köpt in vissa av dom därefter:

https://cornucopia.cornubot.se/2016/11/mop-nytt-ny-m4-baserad-automatkarbin.html

Igen saker du inte har en aning om .. NI användar inte colt öht , utan dom användar vapen från LWRC så stäng nu bara ner ditt konto här och stick tillbaka till skolan med dig , här är åldersgräns

Det patetiska är att du inte ens läst din egen länk
Senast redigerad av Easypeasypie 2020-01-23 kl. 13:56.
Citera
2020-01-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Med att skada så är vi ju även inne på det gamla beprövade att kan man bara skadestjuta en soldat så måste det avsättas 2 soldater som bär ut den sårade ut ur slagfältet och görs det 10 eller 100 gånger om dagen så går det ju åt mer manskap.

Exakt .. Och det är det 5.56 är gjort för .. att skada hellre än att döda
Citera
2020-01-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Inget är spikat men man påstår olika saker. Läs främst om SOCOM. Läs även artikeln om 6.5 Creedmoor. Där de nämner om lätt kulspruta i kaliber 6.5x45. Och på slutet nämner även kulspruta i 8.6 Norma magnum. Där även USA vill fortsätta använda 7.62x51 en tid i sina vapen. Ja även 300 Win nämns i artikeln. Sista länken nämner mer om LWMMG kulsprutor i 8.6 Norma Magnum som du får översätta på valfritt språk.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/26940/u-s-special-operators-are-getting-new-sniper-rifles-for-the-second-time-in-six-years
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=90

Det gällde ju USMC inte SOCOM?
Citera
2020-01-23, 18:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Varför köper inte Sveriges militär in Colt M4 Carbine vapen från USA? Dom är lättare att hantera än dom sverige har för tillfället, och lättare att döda med.

Därför att M4 Carbine är svårare att hantera än motsvarande version av AK5 (ingen vikbar kolv, vilket gör vapnet längre när man ska i och ur fordon m.m.), eftersom de inte på något sätt är lättare att döda med och eftersom AR-15 redan har testats innan man valde AK5 och befanns ha undermålig tillförlitlighet i vintermiljö.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om de vapen Sverige använder skadar istället för att döda, så är det ett mer effektivt vapen i krig. Men det kanske inte var så du menade?

Nej syftet med 5,56x45 har aldrig varit att man ska skada fiendesoldater, istället för att döda dem. Syftet har alltid varit att man vill ha ett vapen som är effektivare på att både döda och oskadliggöra. Tanken med 5,56x45 är att uppnå detta vs. 7,62x51, genom att man kan ha ett smidigare vapen (för att kunna skjuta och träffa först), med lägre rekyl (enklare att lära sig att skjuta med och snabbare eldgivning) och större eldvolym (lättare vapen och mycket lättare ammunition).
Citera
2020-01-23, 20:28
Medlem
M4 är som sagt inte lättare att hantera än AK5C nej.
Citera
2020-01-23, 21:07
Medlem
Jag tror Sverige kommer att välja samma som Tyskland väljer. Tyskland även dom söker just nu en ersättare för sin G36 och kraven ser likande ut så deras val kommer även troligtvis passa oss mycket väl. Min chansning är HK 433. Värkar vara ett bra vapen på pappret låg vikt, modulärt, fällbar stock och kommer troligtvis gå att få i flera olika kalibrar.
Citera
2020-01-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är de inte, det kommer nu en c-version. En AK4C kan göra allt lika bra som en HK 417. Fullt jämförbar.

Den är lite jobbig att göra vapenvård på och pipan är i längsta laget men i övrigt håller denna bössa måttet fullt ut. Med annat sikte är den dessutom ett utmärkt prickskyttevapen.
Spännande jag kan inte hitta om den finns med klassiskt sikte?
Citera
2020-01-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det gällde ju USMC inte SOCOM?
Båda ska få dela på 5000 nya kulsprutor som jag förstår det. Står så även i vissa länkar. Så lite fel hade då jag skrev att USMC skulle få det. Beräknad leverans är 2022.
Första länken beskriver mer om den nya kulsprutan med även bilder. Klickar du på "here". Så beskriver de mer om kulsprutan. Som du var mest intresserad av. Det finns även mer länkar om kulsprutan och prickskyttegevären.
https://sofrep.com/gear/2020-vision-military-small-arms-evolution/
https://www.militarytimes.com/news/your-marine-corps/2018/05/10/the-us-military-could-replace-the-m240-and-legendary-ma-deuce-a-lot-sooner-than-you-think/
Senast redigerad av slurppen 2020-01-23 kl. 23:08.
Citera
2020-01-28, 11:48
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menigen
Paddock sköt in i en massa, till och med du (antar att du är ca. 12 år gammal) skulle kunna döda med vilket vapen som helst då, du är inte påläst läs mer och kom tillbaka

För mycket TV spel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in