2020-02-04, 19:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror verkligen inte att vilja att få hem sitt barn hade något med pengar att göra. Givetvis älskade de sitt barn och ville att hon skulle bo med dom. Om detta har med missbruk att göra, det vet vi ju faktiskt inte. Tänkte föräldrarna säkert att de skulle sluta missbruka när flickan var hemma. Eller så tyckte de inte att deras missbruk påverkade deras föräldrar roll. Förnekelse är ju faktiskt en del av missbruket.
Jag tror inte dessa föräldrar är några onda människor. Visst nu verkar det ju som om någon av dem gjort en ond handling. Men det betyder ju inte att de är onda människor.

Ja du får tro precis det du vill. Jag tror annat, på grund av all fakta om barnet ända från födseln, knarka med ett barn i magen låter inte vidare ömsint att utsätta sitt barn för! Det finns ju faktiskt preventivmedel!

Dock kan man lätt googla och hitta fruktansvärda bilder på både misshandlade, mördade småbarn/spädbarn dåd som dess föräldrar begått!

Var inte så blåögd, ondska finns överallt! Konstigt att du inte hört talas om den?
Men du lever väl i en rosa bubbla och alla mödrar och pappor är snälla människor som älskar sina barn!
Jag mår illa av sånt tänk! Speciellt då vi har facit i handen i detta fall!
Citera
2020-02-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det framgår att en av de brister som föreligger hos RG är hennes oförmåga att inse PLs brister. Om du läser samtliga domar om omhändertagande av flickan så framgår det tydligt att deras relation har påverkat beslutet.

Tack! Asperger vill ha allt bokstavligen 🙄
Citera
2020-02-04, 19:31
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja du får tro precis det du vill. Jag tror annat, på grund av all fakta om barnet ända från födseln, knarka med ett barn i magen låter inte vidare ömsint att utsätta sitt barn för! Det finns ju faktiskt preventivmedel!

Dock kan man lätt googla och hitta fruktansvärda bilder på både misshandlade, mördade småbarn/spädbarn dåd som dess föräldrar begått!

Var inte så blåögd, ondska finns överallt! Konstigt att du inte hört talas om den?
Men du lever väl i en rosa bubbla och alla mödrar och pappor är snälla människor som älskar sina barn!
Jag mår illa av sånt tänk! Speciellt då vi har facit i handen i detta fall!
Jag blir full i skratt när jag läser hur du tolkar mig. Med tanke på vad jag vet om mig.

Jag skulle snarare säga att jag blivet ödmjuk av de många möten med människor jag haft genom livet och att det lärt mig att ingenting är bara en sak.
Nu vet vi ju i och för sig inte vad som hänt. Men om något riktigt ont faktiskt hänt, så försvarar jag ju inte den handlingen eller förringar brottet. Bara för att jag inte har behov av att se människan som utförde det som enbart ond.

Om du googlar så hittar du bilder på kärlek oxå. Den finns oxå överallt. Ta på dig de blå ögonen och titta ska du få se.

Och även om jag personligen inte levet i en rosa bubbla. Så försöker jag hellre förstå förstå min omvärld än istället för att gå runt och leta ondska i den.

Men jag mår inte illa av ditt tänk, ditt tänk bekommer mig inte. Och vi har ju inget facit i handen ännu.
Citera
2020-02-04, 19:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det får vi ta i en tråd om filosofi om du vill veta. Men kort menar jag bara att få saker är enbart svarta eller vita.
Den man sim suttit längst i Sverige på fängelse, för bland annat dubbelmord. Var en extrem djurvän och värnade om djurens rätt i alla frågor. Väldigt få människor är bara en sak.
Tillåt mig asgarva. Snarare - när de sitter gör de allt för att beveka människor på utsidan.

En djurvän dödar inte människor .. människor är djur.

Ondska är inte svart eller vit, och onda människor är inte svarta eller vita ---- det verkar du ha missat.
Citera
2020-02-04, 19:54
Medlem
Det uppmärksammas i fler tidningar.
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/nu-m%C3%A5ste-barns-r%C3%A4ttigheter-mot-de-biologiska-f%C3%B6r%C3%A4ldrarna-st%C3%A4rkas-1.23517145
Citera
2020-02-04, 20:08
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Helt rätt av dig, min dyslexi måste slagit in första gången jag läste och sen har samma ord bitet sig fast i hjärnan.
Jag läste substiton som metadon och Subutex.

Glöm allt jag skrivet om deras eventuella opiat missbruk.

Opiatmissbruk är det sannolikt att det ändå rör sig om om det förekommit fentanyl, abstinens under förlossningen, och en förälder som drar från BB.
Citera
2020-02-04, 20:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur definierar du ondska? Hur definierar du onda människor?

Ingen föds väl ond. Jag tycker att Dalaröpappan är en ond människa. Han låste in sina barn och eldade upp dem. De skrek under tiden de levde i elden. Grannen hörde skriken.
Citera
2020-02-04, 20:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Opiatmissbruk är det sannolikt att det ändå rör sig om om det förekommit fentanyl, abstinens under förlossningen, och en förälder som drar från BB.
Jo, jag kan tycka att väldigt mycket tyder på ett opiatmissbruk oxå. Dock har ju soc bara pratar om det som jag först trodde.
Citera
2020-02-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ett tragiskt fall i Norrköping väcker den frågan på nytt. En treårig flicka har dött och hennes föräldrar misstänks för vållande till annans död. Det är för tidigt för att uttala sig om vad som egentligen har hänt. Men det finns en omständighet som sticker ut: På grund av psykisk sjukdom och missbruk ansågs föräldrarna så pass olämpliga att den nyfödda flickan omhändertogs redan på BB.

https://www.expressen.se/ledare/battre-att-adopteras-an-bollas-mellan-framlingar/
Citera
2020-02-04, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ingen föds väl ond. Jag tycker att Dalaröpappan är en ond människa. Han låste in sina barn och eldade upp dem. De skrek under tiden de levde i elden. Grannen hörde skriken.
Jag vill också tro det -- men vet vi det?

Jag har i min research sett vad som kan klassas som ren ondska redan från tre års ålder ... sen flera subjekt upp till 12 års ålder.

Kan man födas ond? Det är en väldigt komplex fråga som fortfarande inte kan besvaras ... Föds det barn som i tidig ålder uppfattas som onda - ja ... men det är också en fråga som är mycket mer komplex och som inte besvarar frågan om ondska som medfött eller förvärvat eller en kombination av båda...
Citera
2020-02-04, 21:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag blir full i skratt när jag läser hur du tolkar mig. Med tanke på vad jag vet om mig.

Jag skulle snarare säga att jag blivet ödmjuk av de många möten med människor jag haft genom livet och att det lärt mig att ingenting är bara en sak.
Nu vet vi ju i och för sig inte vad som hänt. Men om något riktigt ont faktiskt hänt, så försvarar jag ju inte den handlingen eller förringar brottet. Bara för att jag inte har behov av att se människan som utförde det som enbart ond.

Om du googlar så hittar du bilder på kärlek oxå. Den finns oxå överallt. Ta på dig de blå ögonen och titta ska du få se.

Och även om jag personligen inte levet i en rosa bubbla. Så försöker jag hellre förstå förstå min omvärld än istället för att gå runt och leta ondska i den.

Men jag mår inte illa av ditt tänk, ditt tänk bekommer mig inte. Och vi har ju inget facit i handen ännu.

Men herregud! Vilka är ni som sitter här och har förståelse för dessa föräldrar?
Jag blir verkligen inte full i skratt, så hemskt, onödigt och tragiskt allt.

Facit är att mamman fick ett barn som hade abstinens vid födseln och i Sverige går det att få gratis preventivmedel, helst då spiral eller p-stav om personen knarkar och glömmer!

Sen handlar denna tråd inte om kärlek?
Nej, verkligen inte! Det vore OT om något.

Sen finns det visst föräldrar som gör såna här saker för att just lägga beslag på barnbidrag och övriga bidrag, helt tydligt så bidragsfuskade dessa.
Samt bröt mot lagen, mannen bodde hos kvinnan och barnet, men var skriven hos sina föräldrar, från 2018 är det brottsligt att ha sin dygnsvila på annan plats än där man är folkbokförd. Är brottet grovt kan de döma till fängelsestraff.
Dessutom tjänade de pengar på detta folkbokföringsbrott, inget snack om den saken.
Senast redigerad av rubin22 2020-02-04 kl. 21:15.
Citera
2020-02-04, 21:22
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men herregud! Vilka är ni som sitter här och har förståelse för dessa föräldrar?
Jag blir verkligen inte full i skratt, så hemskt, onödigt och tragiskt allt.

Facit är att mamman fick ett barn som hade abstinens vid födseln och i Sverige går det att få gratis preventivmedel, helst då spiral eller p-stav om personen knarkar och glömmer!

Sen handlar denna tråd inte om kärlek?
Nej, verkligen inte! Det vore OT om något.

Sen finns det visst föräldrar som gör såna här saker för att just lägga beslag på barnbidrag och övriga bidrag, helt tydligt så bidragsfuskade dessa.
Samt bröt mot lagen, mannen bodde hos kvinnan och barnet, men var skriven hos sina föräldrar, från 2018 är det brottsligt att ha sin dygnsvila på annan plats än där man är folkbokförd. Är brottet grovt kan de döma till fängelsestraff.
Dessutom tjänade de pengar på detta folkbokföringsbrott, inget snack om den saken.
Vem är du att sitta och tala om fjuttig ekonomisk brottslighet, när ett barn faktiskt har dött?
För mig är det helt okey för mig att du gör det. Varför är det då inte okey för dig att jag vill förstå varför sådana här saker kan hända på flera plan än att kammarrätten fattade fel beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in