Citat:
Under kommande decennier så kommer den ständiga oroshärden Kaukasus fortsatt vara aktuell - vem vet vad som händer när Kadyrov väl dör, t.ex? Han har vart, liksom hans far innan dess, en garant för hyfsad stabilitet i området, och lojalitet till Moskva.
Det kan komma att ändras om han går bort utan att lämna en arvinge som accepteras av befolkningen (eller som kan hålla befolkningen i schack med våld). Hela området Tjetjenien-Ingusjetien-Dagestan är, vad säger man, volatilt, med radikal islamism som pyr i bakgrunden, och kaukasiska klankulturer och annat som kan flippa ur när som helst. Moskva har redan idag skrämmande lite att säga till om hur de sköter sin egna business.
I bortre östern har man löst det hela med Kina än så länge (man har t.o.m. gett bort flera öar i gränsfloden Amur till Kina, och Kina kommer i framtiden ha gott om andra bekymmer, så jag ser det inte som aktuellt riktigt), Japan har ännu formellt en del territoriella anspråk på Kurilerna, men ingen lokalbefolkning att kanalisera (närmaste är väl den pyttelilla Ainuminoriteten, men de är inte bara få till antalet utan också gott utspädda idag och har historiskt sett inte behandlats särskilt väl av någon).
I centrala Ryssland (Sibirien, Ural, Volga) så finns det diverse lokala självständighetsrörelser, men de är mest skämtartade, och områdena de rör är både folkfattiga och helt omringade av majoritetsryskt territorium. I värsta fall (för Moskva) eller bästa fall (för de få lokala hjärnor som eftersträvar något sådant) så tvingas Moskva till lite mer eftergifter. Att de skulle ploppa upp som självständiga öar mitt i Ryssland ser jag som uteslutet. De blir f.ö. mer och mer förryskade ju längre tiden går.
Återstår då Europa "proper" och jag har svårt att se att t.ex. Krimsituationen kommer resultera i något annat än en slags kopia på Norra Cypern, dvs. västerländska sanktioner och annat fortsätter, och man måste gå via Ryssland (Turkiet i Norra Cyperns fall) för handla med dem eller resa dit. Den senare situationen har inte ändrats sedan 1970-talet, så situationen kring Krim kommer antagligen inte ändras under de närmaste 30-40 åren heller.
Karelen, nä, ingen riktig rörelse där heller, och Finland har föga intresse av det. Om Tysklands återförenande blev dyrt så skulle Karelens (den delen som tillhörde Finland) återförenade med Finland slå det med hästlängder. Det behöver de inte.*
Estland har anspråk på ett litet område väster om Pskov, av anledning av Tartusfreden, men ingen som bor där har något intresse av det och Moskva lär inte bry sig, det har de inte gjort hittills.
Kan tänka mig, möjligen, att situationen kring Kaliningrad oblast kan bli lite krånglig, typ. Men allt pekar ändå på att det förblir Rysslands "Gibraltar" eller så.
Vid ett tredje världskrig, eller något annat som kan orsaka en total samhällskollaps överallt, så kan situationen möjligen se annorlunda ut.
Faktum kvarstår dock - Ryssland är extremt ryskt från St. Petersburg till Petropavlovsk, från Archangelsk till Vladivostok (asiater från Kina, Japan och Korea semestrar i de ryska städerna i bortre östern och ser det som "Europa"...) och de områdena där emellan som inte är jätteryska är istället väldigt tomma, inte någon grogrund för hållbar "separatism".
* Däremot kan det bli lite friktion framöver, inget radikalt eller så, men mindre protester o dyl. Många minoriteter är oroade över framtiden för deras minoritetsspråk t.ex. Jag förstår dem till fullo, men cynikern i mig kommer ändå sucka litegrann när det (om det sker) kommer tas upp överallt här i krokarna. Minns hur de småskaliga protesterna i t.ex. Tatarstan togs upp av icke-ryska medier, och det handlade bara om att man ville göra undervisning på tatariska valfri, alltså, innan 2015 eller vad det var så hade t.ex. etniska, ryskspråkiga ryssar i Tatarstan tvingats att lära sig lokalspråket tatariska. När det ändrades blev det protester, lokala aktivister oroades och fick genast tala ut i diverse ryskkritisk media utomlands, men det var ju ändå en skitsak trots allt.
Senast redigerad av ceph 2020-02-03 kl. 21:36.
Senast redigerad av ceph 2020-02-03 kl. 21:36.
. Får folk inte nog?), åtminstone under 2010-talet, då jag varit här och inte bott utomlands. Men, förhoppningsvis så håller det på att bli öppnare och mer mångfacetterat nu.