2020-02-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Under den pre-kliniska fasen kan man ibland detektera virus beroende på hur känslig testen är. Det innebär INTE samma sak som att man är smittsam!

Nej det förstår jag. Men jag undrar om alla som bär på viruset insjuknar?

Även märkligt att han som var så sjuk fick testa flera gånger innan han fick ett positivt test, men det är en helt annan frågeställning
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Lite intressant att siffrorna som Kinas regering släpper tas emot här på Flashback som en sanning.
Men Kineser som skriker på hjälp förtvivlat, och som får sina videos raderade inom en timme eller två, ses som bluff?
Fakenews brukar youtube och andra sociala medier inte rensa. Skräp ligger kvar i flera år. Så varför rensas just dessa nu akut?
Är det verkligen ingen som frågar sig detta???

Jag tar inte siffrorna med sanning som släpps av Kina. Däremot kan man väl fråga sig ifall videon är äkta eller inte? I dess tider när fejk news cirkulera bara som den som är det viktigt att vara konsekvent OCH allt skall tas med en nypa osanning.

Tror jag den är fejk? Nej, ser inte ut så. Kan den vara gammal? Möjligt. Passar den inom ramen vad som händer i Kina just nu? Ja. Slutsats? Antagligen sann.

Varför videon försvinner eller tas bort är antagligen på grund av kinesiska statens censur. Skulle gissa på att de har massa personer som massanmäler klippet som tex fejk och då tas det bort.

Citat:
Någon som vet varför man inte kan se videon i denna artikel rörande kremering av döda i Kina?

https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12304547

Står att videon är geografisk blockad.

"This video is restricted from playing in your current geographic region"
Senast redigerad av remixutoheaven 2020-02-04 kl. 15:46.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Shanghai-Göteborg är 32-36 dagar på sjön plus lastningstid + lossningstid

Iaf inga 48 timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
varför finns det ingen smitta i Izraell!

En anledning kan vara att dem liksom ett 15tal länder såsom Us, ryssland ,Vietnam och Australien inte tillåter inresa av kineser från Kina .
Citera
2020-02-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Detta är exakt vad jag misstänkt. Det tar tid innan man dör av detta helvetesvirus. Dödligheten är betydligt högre än vad många i denna tråd tror.

Mannen fick feber den 29 januari vilket är sex dagar sedan, och frun insjuknade efter honom, så jättelång tid tycker jag inte det är. De har varit sjuka mindre än en vecka.
Citera
2020-02-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att skydda oss själva, naturligtvis. Vad andra länder gör är ointressant.

Vad andra länder gör är ointressant... jo tjena, vad gör Kina - är det ointressant för övriga världen???
Citera
2020-02-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Med hänseende på ovan post;

Någon som vet om män röker i högre utsträckning än kvinnor i Kina?

Ja. Två tredjedelar av alla kinesiska män röker, enligt Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smoking_in_China

Även manliga läkare är ofta rökare:

”A 2004 study conducted among 3,500 Chinese physicians found that 23% were regular smokers. There was a significant gender difference, with 41% of male physicians reporting to be smokers but only 1% of female physicians. More than one third of current smokers had smoked in front of their patients and nearly all had smoked during their work shift.”
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Utvecklar alla som bär på viruset symptom?
Den belgiska kvinna som testade positivt men inte visade något, kommer hon bli sjuk förr eller senare eller utvecklas det inte hos alla?
Min fråga ställer jag eftersom det därför kan vara av värde att testa alla svenskar som satt på samma plan.

Du kan vara väldigt stabil (nästan helt utan symptom) under mycket långt för att helt plötsligt få extremt allvarliga symptom. När detta sker är dödligheten mycket, över 50%. Något man verkar vilja hemlighålla för gemene man. Detta virus är inget att leka med.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Någon som vet varför man inte kan se videon i denna artikel rörande kremering av döda i Kina?

https://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=12304547
Står klart och tydligt att videon är spärrad i din region, du befinner dig alltså utanför Nya Zeeland.

Om du läst bildtexten så hade du sett att videon härrör från Twitterkontot https://twitter.com/jenniferatntd
Exakt vilken av alla hennes poster det handlar om framgår inte, men du kan titta där.
Citera
2020-02-04, 15:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killemedstil
Vad ska han säga? "Det är lugnt, vi löser det här" eller "nu är allt skit". Han är ingen expert. Regeringen har redan gett en del rättigheter till folkhälsomyndigheten.
Jag är dock väldigt tveksam till många av deras utlåtanden, men jag uppskattar att vi håller oss lugna och lever som vanligt i Sverige.
Enligt någon sida som jag såg för ett tag sen låg Sverige på sjunde plats ifall det skulle bli en pandemi när det gäller förberedelser.
Så om inte vi är bra förberedda är det tyvärr likadant i andra länder också.
Sitt ner i båten och njut av din sommardrink i Thailand istället för att sprida skrämselpropaganda, så tar vi andra vettiga skribenter här på fb och spekulerar om olika konsekvenser. Over and out.
Ja det är hans bekymmer. Det är i prövningars tid man märker skillnad på en ledare eller en skit.
Han bestämmer själv hur vi ska se på honom och i detta läget kan han tokglömma att gömma sig bakom trams om Sverigedemokraterna och Jimmy Åkesson. Stefan Löfven sitter själv ansvarig för vad han säger till svenska folket.
Då kan han glömma att vi nöjer oss med.
”-Kan man få en korv i bröd”

Nej i denna kris ser vi ser vi ingen stark ledare.
Senast redigerad av Sunimod 2020-02-04 kl. 15:40. Anledning: Stavfel
Citera
2020-02-04, 15:35
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
En anledning kan vara att dem liksom ett 15tal länder såsom Us, ryssland ,Vietnam och Australien inte tillåter inresa av kineser från Kina .
Världens hårdaste inresekontroll, även utanför epidemitider.
Citera
2020-02-04, 15:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Kikat lite snabbt och läst om den smittade person, skall vara en kvinnan i 40 års åldern samt bor i Gwanju, vilket ligger sydväst i landet. Enligt Flightradar24 finns det inga utrikesflyg från Gwanju de närmsta sju dagarna utan enbart till Gimpo International(Seoul) och Jeju. Av de två flygplatserna så är det bara Jeju som flyger direkt till Bangkok med lågpris bolaget Jeju Air.

Antar att hon flugit Bangkok->Jeju>Gwanju.

Dock kan ju hon även ha flugit till Seoul och tagit tåg därifrån till Gwanju eller under tid att det fanns säsongsanpassade flyg till Thailand.

Intressant.
Har själv flygit Seoul-Jeju med Jeju Airways samt tåg Seoul-Busan (nästan samma distans som Seoul-Gwanju)

Det mesta talar för att hon flygit med Jeju Airways som du säger, de har extremt låga priser (typ Ryanair) och att ta tåget från Incheon flygplats till Seoul och sedan byta till vanligt tåg till Gwanju (snabbtåget KTX går endast till Busan på östkusten) borde ta mycket lång tid och troligtvis kosta lika mycket som en flygbiljett via Jeju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in