2020-02-10, 23:10
Medlem
DickeFixs avatar
Nya siffror från Hubei:

Citat:
Från 00:00 till 20:00 den 10 februari 2020 tillkom 2097 nya fall av ny koronar lunginflammation i Hubei-provinsen , inklusive: 1552 fall i Wuhan, 101 fall i Xiaogan City, 80 fall i Huanggang City, 65 fall i Ezhou City, 46 fall i Suizhou City och Xiangyang City. Det fanns 44 fall i Tianmen City, 44 fall i Tianmen City, 30 fall i Huangshi City, 30 fall i Jingzhou City, 24 fall i Shiyan City, 23 fall i Yichang City, 22 fall i Xiantao City, 15 fall i Jingmen City, 8 fall i Enshi Prefecture, 8 fall i Xianning City, 5 fall i Jiangshi. Det fanns 103 nya dödsfall i provinsen , inklusive: 67 i Wuhan, 8 i Xiaogan, 7 i Huanggang, 4 i Xiantao, 3 i Xiangyang, 2 i Huangshi, 2 i Jingzhou, 2 i Ezhou, Det fanns två fall i Enshi Prefecture, 2 fall i Suizhou City, ett fall i Shiyan City, ett fall i Jingmen City, ett fall i Xianning City och ett fall i Qianjiang City. Det fanns 427 nya sjukhusavskrivningar : 162 i Wuhan, 90 i Huanggang, 58 i Xiaogan, 25 i Xiantao, 15 i Huangshi, 13 i Shiyan, 13 i Ezhou, 10 i Jingzhou och Yichang Det fanns 9 fall, 7 fall i Xiangyang City, 7 fall i Xianning City, 7 fall i Enshi Prefecture, 6 fall i Jingmen City, 3 fall i Suizhou City och 2 fall i Tianmen City.

Den 10 februari 2020 har Hubei-provinsen rapporterat 31 728 fall av ny kranskadad lunginflammation , inklusive 18 454 fall i Wuhan, 2 642 i Xiaogan, 2 322 i Huanggang, 1 059 i Suizhou, 1 075 i Jingzhou och 1063 i Xiangyang. Mål, 835 ärenden i Huangshi City, 790 ärenden i Ezhou City, 772 ärenden i Yichang City, 656 ärenden i Jingmen City, 515 ärenden i Xianning City, 505 ärenden i Shiyan City, 438 ärenden i Xiantao City, 261 fall i Tianmen City, 195 fall i Enshi City, Qianjiang City 90 fall, 10 fall i Shennongjia skogsområde. Totalt släpptes 2222 patienter från sjukhuset. Provinsen har ackumulerat 974 dödsfall med en dödlighet på 3,07%, inklusive: 748 fall i Wuhan, 4,05% dödlighet, 10 fall i Tianmen City, 3,83% dödlighet, 3 fall i Qianjiang City, 3,33% dödlighet, 26 fall i Ezhou City, Dödlighetsgraden var 3,29%, 21 fall i Jingmen City, 3,20%, 11 fall i Xiantao City, 2,51% dödlighet, 52 fall i Huanggang City, 2,23% dödlighet, 17 fall i Jingzhou, 1,58% dödlighet, 41 fall i Xiaogan, Fallet i dödsfallet var 1,55%, 12 fall i Xiangyang City, 1,13%, 12 fall i Suizhou City, 1,10%, 8 fall i Yichang City, 1,04% fall i dödsfall, 2 fall i Enshi City, 1,03% fall i dödsfall, 5 fall i Xianning City, Dödlighetsgraden var 0,79%, 5 fall i Huangshi City, 0,60% dödlighet, 1 fall i Shiyan City, 0,20% dödlighet. För närvarande behandlas 25087 patienter fortfarande på sjukhuset , varav 5046 är kritiskt sjuka och 1298 är kritiskt sjuka. De får alla isoleringsbehandling vid utsedda medicinska institutioner. Det fanns 16 687 misstänkta fall, varav 17 259 koncentrerades (inklusive kliniskt bekräftade fall) och 3390 utesluts samma dag. Totalt 144 279 nära kontakter har spårats och 76 207 personer är fortfarande under medicinsk observation.
Citera
2020-02-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag är inte helt insatt i skillnaden mellan provins/stad, de jag radade upp är de tre ställen vi har fabriker på. Samtliga icke operational.
Jag har försökt få info från mina kollegor på respektive platser men det är antingen noll respons eller svar som inte berör situationen. Det bästa svar jag kan vidarebefordra är att chinese newyear officiellt förlängts till 1 mars och att de som svarar jobbar hemifrån.

Ja det är fint att få höra lite om direktkontakter. Även om dom inte fungerar.
Förlängt nyårsfirande från januari till mars - Det säger en hel del om situationen.

Att dom inte vill svara rakt av hur situationen är - kan man ha förståelse för. Dels vill dom ju själva inte ge en för dyster bild av sitt land, sina liv.. Men dom är väl medvetna om att det finns risker i sådana här lägen. Alltså dom får inte svara så det kan tolkas negativt. För då begår dom ett fel.

Det kommer kosta att hålla landet stängt

(det är ett tjugotal provinser, men även några större städer är egna provinser har jag förstått)
Citera
2020-02-10, 23:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Som sagt så är jag intresserad av hur denna extremt dåliga luftkvalitet eventuellt driver upp dödligheten för de som insjuknat.
Bangkok kommer inte i närheten av de SO₂-nivåer som råder i framför allt Wuhan.
Hur stor skada tar invånarnas lungor av att leva i denna miljö? Hur påverkar detta sjukdomsförloppet för den som smittats av ett virus som verkar ge sig på nedre luftvägarna?

Ok, då hänger jag med. Jag missade diskussionen innan.

Jag gissar att luftkvalitén spelar en stor roll här.

Det land i Europa som kan ligga illa till är annars Serbien. Belgrad brukar ligga på andra plats efter Beijing när det gäller taskig luft. Därtill finns det många kineser i landet, bofasta och turister. Ingen verkar veta hur många. I varenda håla finns det ett kinesisktdrivet varuhus. Ett stort kinesiskt köpcentrum i Belgrad har stängts (av konerna själva). Därtill undermålig sjukvård (förde som inte kan betala).

http://rs.n1info.com/English/NEWS/a567002/Chinese-merchants-close-shops-in-New-Belgrade.html
Senast redigerad av farbror Sven 2020-02-10 kl. 23:25.
Citera
2020-02-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Jaha, så går kineserna tillbaka till jobbet nu? Känns ju logiskt

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kineserna-gar-tillbaka-till-arbetet

Nja , hela Beijing är indelad i zoner med strikta kontroller.

China’s capital Beijing has escalated measures to prevent the spread of the novel coronavirus by ordering residential communities and villages to limit access for outsiders, as millions of workers return to the megacity after prolonged holidays.
In a 10-point circular published on Sunday, Beijing’s municipal authority ordered that check points be established to examine body temperatures and only residents’ vehicles be allowed into each community. A complete lockdown could be imposed on the area if a confirmed coronavirus case was discovered.

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3049847/coronavirus-prompts-beijing-residential-lockdown-millions
Citera
2020-02-10, 23:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Hubei levererar:

Citat:
There are currently 42,729 confirmed cases worldwide, including 1,013 fatalities.

6,484 serious
3,708 recovered
23,589 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahoppa
Ah ok tack för svar

Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det är inte luftburet. Det kan smitta via aerosoler i vissa situationer, speciellt inom sjukvården vid provtagning i nedre luftvägar osv.

Är det någon skillnad på luftburet och areosolburet?

Confirmed transmission routes of the novel coronavirus include direct transmission, contact transmission and aerosol transmission, a Shanghai official said on Saturday.

“Aerosol transmission refers to the mixing of the virus with droplets in the air to form aerosols, which causes infection after inhalation, according to medical experts,” said Zeng Qun, deputy head of the Shanghai Civil Affairs Bureau.

“As such, we have called on the public to raise their awareness of the prevention and control of the disease caused by family gatherings,” said Zeng during at a daily media briefing by the municipal government regarding efforts to contain the spread of the virus.

Experts explained that direct transmission refers to infection caused by inhalation of air close to a patient who sneezes and coughs, while contact transmission occurs when a person touches an object tainted with droplets containing the virus before infecting himself through subsequent contact with the membranes of his mouth, nose and eyes.

The government has urged residents to avoid gatherings, open windows to help with ventilation, practice good personal hygiene and regularly disinfect their homes, especially areas like door handles, dinner tables and toilet seats.
https://www.chinadaily.com.cn/a/202002/08/WS5e3e7d97a310128217275fc3.html
Citera
2020-02-10, 23:25
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det mesta vi förbrukar från Kina är skräp som vi klarar oss utan ganska bra under lång tid.

Mobilskal o fidget spinners ingår inte i mitt överlevnadskit iallafall, vet inte med dig.

Även tv, kyl/frys (har själv tyska prylar här, men många satsar på pris istället för kvalitet) klarar vi ett tag utan att ersätta.

Ser inga större problem utom på sikt.

Nej du ser inga problem men det gör all industri som är beroende av delar från Kina. Det är inte bara fidgetspinners och mobilskal som tillverkas där.

Om du bemödar dig att ta reda på vilka storföretag som har tillverkning i Kina inser du snart att det finns annat än Wish i det landet. Det tillverkas flygplan, bilar, mobiltelefoner, mediciner, elektronikkomponenter osv.

Dina tyska dyra kvalitetsprylar har högst sannolikt kinesiska komponenter och delar i konstruktionen. Kliv ned från den höga hästen och kamma till dig. Den du skrev till har kommit med väldigt intressant information om läget i Kina och du svarar med infantilt trams.
Citera
2020-02-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Confirmed transmission routes of the novel coronavirus include direct transmission, contact transmission and aerosol transmission, a Shanghai official said on Saturday.

“Aerosol transmission refers to the mixing of the virus with droplets in the air to form aerosols, which causes infection after inhalation, according to medical experts,” said Zeng Qun, deputy head of the Shanghai Civil Affairs Bureau.

“As such, we have called on the public to raise their awareness of the prevention and control of the disease caused by family gatherings,” said Zeng during at a daily media briefing by the municipal government regarding efforts to contain the spread of the virus.

Experts explained that direct transmission refers to infection caused by inhalation of air close to a patient who sneezes and coughs, while contact transmission occurs when a person touches an object tainted with droplets containing the virus before infecting himself through subsequent contact with the membranes of his mouth, nose and eyes.

The government has urged residents to avoid gatherings, open windows to help with ventilation, practice good personal hygiene and regularly disinfect their homes, especially areas like door handles, dinner tables and toilet seats.

Små droppar kan sväva i luften - så jag tror dom menar att aerosol motsvarar det vi kallar luftburen
Citera
2020-02-10, 23:27
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Finns ett förtydligande någonstans i tråden, det som sagt i vissa specifika miljöer som viruset KAN smitta via aerosoler och då främst i samband med provtagning men även vid nysningar i relativt små utrymmen.

Här är senaste nytt om det https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/wuhan-virus-coronavirus-aerosol-transmission-moh-12418446

Hittade citatet också "New crown pneumonia is still a disease transmitted mainly by droplets and contact. Aerosol transmission may occur under certain special conditions, such as when performing professional medical procedures such as clinical tracheal intubation."
Senast redigerad av Xehke 2020-02-10 kl. 23:33.
Citera
2020-02-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Inte specifikt riktat till Melange5738 utan till alla som ser något värde i jämförelserna ovan.

En stilla fråga: Få (ingen?) litar på de officiella siffrorna över smittade/döda i Kina i nCov. Ändå ser jag återkommande räkneövningar där siffrorna för nCov jämförs med de för SARS. Men de gamla SARS-siffrorna är ju inte ett dugg tillförlitligare och har knappast blivit bättre med tiden. Det skulle gå att argumentera för att det var ännu mer hemlighetsmakeri 2002-2003 och att Kina faktiskt är mer transparenta den här gången.

Vad jag menar: "skit jämfört med skit = skit" och INTE "skit jämfört med skit = lärorik jämförelse". (Om man nu inte är tokig nog att mena att siffrornas otillförlitlighet är exakt lika omfattande och därmed kvittar varandra... Skulle inte förvåna mig om det finns sådana tomtar.)

Vad ser ni för nytta med sådana där grafer?

Bra!!!

Vem, vilken info av dag är då bra, mest tillförlitlig, minst korrupt?

Allt som är relevant...bara vi slipper leva i okunskap
Citera
2020-02-10, 23:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Som sagt så är jag intresserad av hur denna extremt dåliga luftkvalitet eventuellt driver upp dödligheten för de som insjuknat.
Bangkok kommer inte i närheten av de SO₂-nivåer som råder i framför allt Wuhan.
Hur stor skada tar invånarnas lungor av att leva i denna miljö? Hur påverkar detta sjukdomsförloppet för den som smittats av ett virus som verkar ge sig på nedre luftvägarna?

Det tycks finnas mängder med information på nätet som säger att svaveldioxid kan påverka immunförsvaret negativt, och att ozon kan öka infektionskänslighet särskilt i kombination med partiklar.

Jag har inte bestämt mig för en speciell källa, letar efter något bra och kvalitativt att länka till. Publicerar framöver.
Citera
2020-02-10, 23:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Kollade upp SO₂-nivåerna i Thailand nu, och jo, de är fyra gånger så höga som i södra Polen på ett par ställen, men fortfarande bara en tiondel av vad som uppmäts i Wuhan.
Detta tycker jag är intressant av flera orsaker.
Kanske framför allt hur det eventuellt påverkar dödligheten hos de smittade, om nu detta är normaltillståndet för luften i Wuhan.

Om dessa extrema nivåer däremot inte hör till det "normala" så skulle jag vilja veta varför de gör sig gällande just nu.
Kan det vara så att ämnet ingår i något desinfektionsmedel som används?

Jag tittade på den sidan, försökte finna uppgifter bakåt i tiden men jag hittade inget, du kanske vet?
Skulle vara intressant att jämföra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in